Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Rond de 2kkm. De motor komt gemiddeld uit 83. Honda ondersteunt pas vanaf 90 ofzo 10% ethanol.

db
 
wat een drama allemaal weer over dat beetje extra ethanol....
gewoon erin flikkeren die bende tijden veranderen nou eenmaal....
een beetje fatsoenlijke injectie fiets vreet die meuk prima en wat die carb fietsen aangaat...tsja, mischien moet je die ouwe rommel eens weggooien🤔
 
wat een drama allemaal weer over dat beetje extra ethanol....
gewoon erin flikkeren die bende tijden veranderen nou eenmaal....
een beetje fatsoenlijke injectie fiets vreet die meuk prima en wat die carb fietsen aangaat...tsja, mischien moet je die ouwe rommel eens weggooien🤔
Bij het juiste onderhoud gaat het ook met carburators.
Het is vooral de lange stilstand bij winterstops die bij E10 schadelijker is dan bij '98

Zoals ik al zei, ik rijd er nu al bijna 2 jaar mee, met mijn huidige ook alweer een kleine 45.000km.
Het is mijn 6de GSX 750 F, en nooit zuiniger gereden dan op E10.
550km op 21,5 liter is geen uitzondering, 1 keer zelfs gepiekt op exact 600km!
Met de "oude" '95 deed ik met moeite 500km.
Het ultrasoon reinigen, afstellen en goed reviseren van de carburators was hierbij ook wel een actie die zijn kost meer dan waard was!

(momenteel echter weer iets hoger verbruik, haalt nog steeds 550km, maar met moeite. Ik heb de originele bougies vervangen door de geadviseerde iridium exemplaren, maar heb de indruk dat het blok nu minder soepel draait, en daardoor meer verbruikt. Die ommekeer is er dus gekomen NÁ de bougie switch, en niet na de switch naar E10, want met E10 reed ik tot vóór het laatste onderhoud, waarbij ik de bougies dus verving, en dus op dat moment al ruim 42.000 km's op E10)

Mijn motor heeft nog maar een 63.000km ongeveer, en zal probleemloos de 100.000km 99.999km halen. Het motorblok is dan nog heel goed, de rest is dan echter wat minder. Tot hier toe kwam het steeds fiscaler beter uit om dan gewoon een volgende GSX F te kopen, ipv reset van de km teller, en bijhorend heel groot onderhoud.

Maar van de E10 ben ik absoluut niet bang, storm in een glas water. Maar er zit wel waarheid in, hoe meer ethanol, hoe minder de huidige en oudere voertuigen ertegen gaan kunnen. Maar met de E10 tegenover de huidige 95, of zelfs 98, het zal nog niet te veel doen. Ik beeld mij in dat mijn blok misschien nog maar 280.000km aankan, ipv 300.000km ...

Edit: er zijn altijd van die momenten dat je een of andere grens benaderd, en daarna overschrijdt. Voor het ene voertuig zal die "ethanolgrens" elders liggen dan bij het andere. Maar zolang je het niet hebt over old timers is er maar weinig probleem. Wel heb ik intussen informatie ingewonnen dat die iridium bougies een goed alternatief waren bij de 98 benzine, maar zijn die niet geschikt meer bij E10, dat zou zomaar kunnen.
Op 65.000km moet ik mijn ketting inspecteren e misschien vervangen, dan moet alles er weer af, en ga ik als test mijn oude bougies even terug steken. Gaat dat dan weer merkbaar beter, komen de iridiums er niet meer in. Die had ik gestoken omdat die in mijn geval 40.000km kunnen blijven zitten ipv 20.000km met de tradionele. En omdat ik pas na 40.000km een noemenswaardige afwijking op mijn kleppen krijg, dacht ik, die iridiums besparen mij werk, alles kan dan 40.000km dicht blijven ipv 20.000km. Maar we gaan zien hoe het evalueert na het (al dan niet tijdelijk) terug plaatsen van de oude bougies.
  • Origineel = NGK CR9EK
  • Iridium's = NGK CR9EIX
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IMG-20190923-WA0015.jpeg

Helaas het is zo ver... Hier aan de pomp alleen nog e10 95 te verkrijgen :( is E10 nou echt zo slecht voor je carbs en leidingen? Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen?
 
wat een drama allemaal weer over dat beetje extra ethanol....
gewoon erin flikkeren die bende tijden veranderen nou eenmaal....
een beetje fatsoenlijke injectie fiets vreet die meuk prima en wat die carb fietsen aangaat...tsja, mischien moet je die ouwe rommel eens weggooien🤔

Aprilia heeft aangegeven dat een hoop modellen niet tegen E10 kunnen ivm brandstofleidingen , brandstofpomp , afdichtingen etc.
is het dan nog steeds drama over een beetje extra ethanol? ja dat is het.
 
Aprilia heeft aangegeven dat een hoop modellen niet tegen E10 kunnen ivm brandstofleidingen , brandstofpomp , afdichtingen etc.
is het dan nog steeds drama over een beetje extra ethanol? ja dat is het.
Naar wat ik had begrepen was dat vanwege de kunstof brandstoftanks
 
Naar wat ik had begrepen was dat vanwege de kunstof brandstoftanks
Mijn 2001 Guzzi mag "officieel" ook geen ethanol om die reden. Maar ik heb er geen originele tank op zitten, dus kan bevestigen dat de hele rest van het Marelli injectiesysteem er geen enkele last van heeft (ik rij op vakantie in FR ook al een paar jaar op E10, dus niet E5). Daar moet ik trouwens aan toevoegeen dat die originele #*^#$#* benzinetank ook zijn vorm verloor door normale benzine.
 
Vanochtend bij Tango ook een E10 sticker bij de Euro 95. Gooien ze daar nou ook groene kleurstof bij of lijkt dat maar? De benzine leek veel groener dan normaal?
 
Ik zie dat er vele deskundigen hier zitten betreft de E10 lijkt de action olie topic wel iedereen vind er wat van.
Het feit is dat blijft staan Ethanol trekt vocht aan tja en vocht veroorzaak vele problemen.
Als iemand geen probleem heeft wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat verre van natuurlijk

Door het toevoegen van Ethanol moeten er ook weer andere dopes toegevoegd worden bij de motoren geeft dit nog geen probleem
Maar de verbrandings resten zorgen voor lak afzettingen en door de steeds strengere milieu eisen bv de tien gats injectoren kan en zorgt dit voor slechtere verstuiving .

Om te zien waar dit heen gaat kan je bv naar de auto motoren kijken de directe injectie motoren onder vinden veel problemen met vervuiling.
De spoeling door meer benzine om de dit gedeeltelijk tegen te gaan is niet meer aan de orde door de milieu eis.
De motor moet ten alle tijden aan de eis blijven voldoen dus de arm mengsel is doorslag gevend .
Door de arme mengsel worden de motoren steeds gevoeliger ,wat velen die de oude motor en nu nieuwere rijden kunnen beamen. je merkt het gewoon.

Nu zitten we nog maar op euro 4 euro 5 is op komst daar word alles voor ontwikkeld euro 6 is de volgende stap enz enz.
feitelijk word de arme mengels dus maatstaf. en directe injectie dus ook .
Nog niet gezien op de motor , maar dat zal niet lang duren.

De benzine van tegenwoordig is tja wat moet je zeggen rotzooi ( vergeleken met vroeger).
De verplichting van de alcohol zorgt voor problemen incl de maatregelen die de motorbouwers moeten nemen.

Wilde hier onder een lijst neer zetten wat dit betekent wat voor problemen het allemaal veroorzaakt
Feitelijk is alles bekend zoals rubbers afdichtingen en water kortere houdbaarheid ten opzichte van de vroeger benzine
enz enz enz

Is dit een verbetering de E10 tja lijkt me niet incl de motorbouw maatregelen.
De motor moet leren op de steeds groter gebied een arm mengsel te moeten rijden en dat merk je gewoon .

Kijk eens wat voor reparaties de auto garages uitvoeren op dat gebeid het liegt er niet om. een daar gaan wij ook naar toe.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk bijzonder dat toch relatief nieuwe motoren nog gebouwd worden om niet geschikt te zijn voor de brandstof die ons nu en straks steeds meer opgedrongen wordt.
 
Eigenlijk bijzonder dat toch relatief nieuwe motoren nog gebouwd worden om niet geschikt te zijn voor de brandstof die ons nu en straks steeds meer opgedrongen wordt.

Maar dat is toch steeds zo gegaan: al vanaf de afschaffing van loodhoudende benzine. Enige pluspuntje is dat er E5 98RON beschikbaar blijft. Die E10 meuk mogen ze zichzelf aan bezatten :9
 
Dat zijn de algen die al onstaan zijn door de ethanol die water aantrekt :YY
boeren hebben best veel last gehad van bacterie groei in diesel tanks
die kopen meestal genoeg om een half jaar mee te kunnen doen in hun opslag tank
en dan konden de bacteriën lekker groeien
gevolg verstopte filters
 
Wel heb ik intussen informatie ingewonnen dat die iridium bougies een goed alternatief waren bij de 98 benzine, maar zijn die niet geschikt meer bij E10, dat zou zomaar kunnen.
Interessant! Toevallig heb ik onlangs nieuwe bougies in de motor gestopt. Voorheen had ik "normale", nu iridium. De eerste tankbeurt met de nieuwe bougies was toevallig E10. Ik kon 's ochtends (koud dus) starten zonder de choke te gebruiken, dat kon ik voorheen niet. Motor lijkt iets feller, maar of dat echt zo is of dat het een placebo is weet ik niet. Brandstofverbruik kan ik nog niks zinnigs over zeggen na een tankbeurt.
 
In België hebben we al langer 95/E10 en het zijn met E10 toch niet alleen problemen op lange termijn: ik heb twee jaar geleden een nieuwe Sym Mio 50 voor mijn dochter gekocht en toen eens E10 getankt (niet in instructieboekje gekeken): na 500 meter was het gedaan met rijden: hij viel telkens stil. Na even wachten kon ik dan herstarten en 10 meter “rijden” tegen 5 km/uur om weer stil te vallen.
Uiteindelijk de benzine er uit gehaald met een darmpje en terug E5 er in en sindsdien draait ie perfect.

Ik tank in mijn motorfietsen alleen nog E5, behalve indien E10 kan volgens de fabrikant EN ik zeker ben dat ik de tank snel zal leegrijden (bijv. voor een lange dagrit).

Stefan.
 
Zoals gezegd hou ik het bij E5 (98 RON), b.v. BP Ultimate of Shell V-Power. Helaas is die benzine duurder dan de oude Euro 95, maar dat is het mij waard. Mijn Ducati heeft een 14 liter kunststof tank die geen E10 verdraagt. Als ik tank, meestal 12 liter dan valt die 1 à 2 Euro extra nog te overzien.
 
Paar euro valt mee....

Maar sinds dat ik de ducati heb waar ik voor ritten 13-14 kwijt was voor een volle tank, is het nu over de 23-24 euro voor een tank benzine....gemiddeld dan.

Bovendien behoor ik tot de middengroep die geen ‘klappers’ gemaakt heeft in de hoogtij dagen.

Voor de rest geen klagen hoor, ik ben gezond...en een goed gevulde garage.... 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan