Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Omdat de pomp geen druk meer leverde.
En het is onder normale omstandigheden niet echt een onderdeel wat vaak defect gaat.
Auto had slechts 100000 km op de teller staan.
De duitse ADAC heeft met een Opel Signum met de identieke 2.2 motor een test gedaan.
Ook die ging na 27000 km kapot. zij tankten trouwens wel steeds bewust E10, ondanks het negatieve advies van de opel.
ADAC Opel Signum 2.2 test E10
Een auto, niet geschikt voor E10, raakt defect na het gebruik ervan. Dat is inderdaad een sterke aanwijzing dat het aan de brandstof kan liggen.
 
Tot vorig jaar waren BP Ultimate en Shell VPower ethanolvrij ondanks dat het E5 bransdtoffen zijn.
In E5 mag MAXIMAAL 5% EtOH inzitten, maar minder mag dus ook.
Ik weet niet of dat nu nog zo is, en in dat geval hoelang dat zo zal blijven, maar het eind lijkt in zicht, dus vroeg of laat gaan onze oudere motoren waarschijnlijk naar de haaien.
Stalen tanks gaan roesten igv winterstalling met ethanolhoudende benzine en zijn preventief te coaten met tankcoating. Brandstofleidingen zijn te vervangen maar carburateurs of onderdelen daarin niet zomaar.
De ANWB en andere organisaties hebben altijd geadviseerd aan eigenaren van oudere voertuigen om het tanken van ethanol zolang mogelijk uit te stellen maar het punt waarop ethanolvrij niet meer verkrijgbaar zal zijn lijkt nu in zicht te zijn gekomen.
Wat ik vreemd vind is dat oude carburateurs niet tegen ethanol kunnen en moderne wel.
Zijn die moderne van andere materialen gemaakt?
Volgens mij gewoon ook gewoon aluminium, rubber en plastic.
Voor de motor zelf kan benzine met ethanol op zich geen kwaad toch?
Meer de brandstoftoevoer, dus als je die beschermt is het gevaar geweken?
 
Dit is de pomp bij mijn huis in de buurt.

Volgens mij las ik dat kleine pompen uitgezonderd kunnen worden.
 

Bijlagen

  • IMG_20190929_140320.jpg
    IMG_20190929_140320.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 15
reactie BP

Hierbij sturen wij de door u opgevraagde informatie. Aan onze Ultimate 98 word geen ethanol toegevoegd. Wel is het zo dat in verband met de nieuwe wetgeving over labeling van brandstoffen de Ultimate 98 als E5 gelabeld moet worden. Maar dit wil zeggen dat de Ultimate 98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Er bestaat geen E0 label. Dus ondanks dat wij aan onze Ultimate 98 geen ethanol toevoegen, moeten we het toch als E5 labelen. Voor benzine bestaan alleen de E5, E10 of E85 labels, waarbij het max ethanol content (gerelateerd aan de EN normen) wordt aangegeven. Heeft u nog vragen? Dan kunt u ons bereiken via ons gratis servicenummer: 0800 - 020 36 31.
 
Dit is de opmerking van Total:

De Excellium benzine blijft gewoon bestaan.

Wel zullen wij in de komende maanden de Excellium benzine gaan baseren op Super 98 benzine, maar ook deze benzine zal maximaal 5% bio-ethanol bevatten en geschikt zijn voor uw motorfiets.

Met vriendelijke groet,
 
reactie BP

Hierbij sturen wij de door u opgevraagde informatie. Aan onze Ultimate 98 word geen ethanol toegevoegd. Wel is het zo dat in verband met de nieuwe wetgeving over labeling van brandstoffen de Ultimate 98 als E5 gelabeld moet worden. Maar dit wil zeggen dat de Ultimate 98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Er bestaat geen E0 label. Dus ondanks dat wij aan onze Ultimate 98 geen ethanol toevoegen, moeten we het toch als E5 labelen. Voor benzine bestaan alleen de E5, E10 of E85 labels, waarbij het max ethanol content (gerelateerd aan de EN normen) wordt aangegeven. Heeft u nog vragen? Dan kunt u ons bereiken via ons gratis servicenummer: 0800 - 020 36 31.
1 van mijn motoren is behanddelt met tankcure.. Ik denk als dit tegen E10 bestand was ze dit met grote letters zouden aanprijzen?
Scheutje lampenolie = paraffineolie van de action erbij en klaar. 2 euri/l
Werkt prima in de auto én motor. Gaat uitdroging van het eea door de ethanol tegen. Persoonlijk tank ik
liever 98 met mn oude xj én auto want daar loopt ie toch beter en zuiniger op maar dat is er niet altijd.
Dan dus.
hoe oud is het bericht over Bp ultimate? Zeer recent?
Tankcoating is op basis van epoxyhars, dus kan tegen ethanol.

Mijn oude motoren hebben geen kat. wel carbs en één een brandstofpompje. Daar gooi ik tzt 50ml motorolie per volle tank bij in. Mij z1000 vrees ik het meest voor 😢
 
Ook maar even in dit topic melden:
\
Gisteren zag ik dat dat bij Shell pompstation Bloemheuvel langs de A12, dat ook de V-power 98 een E10 sticker had.
Hier schrok ik toch wel van, want de tank van mijn 2005 Tuono kan heel slecht tegen ethanol.
Gisteren avond gelijk mailtje aan Shell gestuurd en vanochtend al antwoord:

Shell V-power is, en blijft ethanol vrij (en draagt de sticker E5).
ik vermoed dat er iets te overijverig "gestickerd" is geweest bij de overgang van de Euro 95 naar E10.

Shell V-power is en blijft (voorlopig) ethanol vrij. *O**O**O*
 
V-power, Synergy Supreme+ en BP Ultimate zouden wel ethanol vrij moeten zijn.


@Korenwolfje:
Bij Esso weten ze zelf niet hoeveel ethanol er in de brandstof zit, zie mijn bericht van februari 2019:

hierin zei Esso per mail: ,, Ons enige product dat geen ethanol zou moeten bevatten is Esso Synergy Supreme+ (98 octaan).''

Tot vorig jaar waren BP Ultimate en Shell VPower ethanolvrij ondanks dat het E5 bransdtoffen zijn.
hoe oud is het bericht over Bp ultimate? Zeer recent?


@roger_SV Volgens de website van BP zit er geen bio-ethanol in de ultimate van BP. Op de website van BP staat op dit moment (2 oktober 2019) dat er geen bio-ethanol in de Ultimate zit. Introductie E10 | Producten en services | Home



Volgens mij las ik dat kleine pompen uitgezonderd kunnen worden.

Klopt, pompen met twee benzineslangen moeten de optie E10 aanbieden. Pompen met één benzineslang hoeven dit niet. Hier in de buurt hebben ze er helaas wel E10 van gemaakt, ook bij de kleine pompen met 1 slang., waarschijnlijk goedkoper.
 
Die ethanator lijkt bijzonder veel op een Carboy waar ook bier in vergist wordt. Dat ding van die link van mijn is PolyEThyleen. Kan er in ieder geval wel een uurtje tegen ;)

Met die reisafstand kan ik mij voorstellen dat je niet de moeite neemt echter ;)

db
 
gepikt van ander forum

Ik heb dit truukje afgelopen weekend ook uitgehaald met Euro95 en V-Power bij een Shell in Zaanstad. Iemand had hier op het forum gemeten (?) met een sensor oid dat er ethanol in V-Power zit, terwijl op hun website staat dat het niet zo is. Ik werk ook bij Shell (niet betrokken verder bij de benzine die aan de pomp wordt verkocht), en op het werk was ook de mening dat het er niet in zit. Testje gedaan dus. Bij de pomp 2x een liter gehaald en water bijgedaan, flink schudden en paar dagen laten uitzakken.

Methode: beide brandstoffen 800ml in een fles. Bij beide flessen exact 400ml water. Na uittappen (zie foto's) bij de V-Power 400ml water, bij de Euro95 440ml water. Ik heb de foto's flink ingezoomd en hoogtes opgemeten om zeker te zijn. Er bleef in beide flessen een paar druppels water achter op de wand van de fles, daarvoor gecompenseerd (2ml). Voor de Euro95 zat er dus 40ml/800ml = 5% ethanol in. De V-Power had 0% ethanol. Samples genomen vorige week 27/9, beide slangen stond E5 op.
2BDhnyn.jpg

mmze81y.jpg

XNWxKHl.jpg

RoKUtn9.jpg
 
Zal dit wat zijn?
Putoline E10 Fuel FighterBekijk bijlage 1433499

Of zal het allemaal wel meevallen?
Ik gebruik het in mijn auto nu in de hoop dat het helpt tegen corrosie van de injector rails (mijn bouwjaar 2006 kan niet tegen e10).
Maar ik denk dat het de nadelige gevolgen voor rubbers moeilijk kan remmen...

Het zal vast iets doen, maar of het echt werkt... Ik heb geen flauw idee, dan zou je moeten testen met blank staal en/of rubbers in een e10 mix met en zonder 'improver'
 
Ja lastig. Zoals al eerder gezegd merk je de gevolgen pas na langdurige blootstelling aan ethanol en niet accuut. Een beetje vergelijkbaar met de gevolgen van roken. De ethanol blijft er gewoon inzitten, dus dit spul zou alleen iets kunnen doen als het een reactie aangaat met ethanol of de lading afschermt waardoor het wat minder polair en reactief wordt. Maar wat erin zit????
 
Oliehandel heeft nu 3 producten in de aanbieding.
 
gepikt van ander forum

Ik heb dit truukje afgelopen weekend ook uitgehaald met Euro95 en V-Power bij een Shell in Zaanstad. Iemand had hier op het forum gemeten (?) met een sensor oid dat er ethanol in V-Power zit, terwijl op hun website staat dat het niet zo is. Ik werk ook bij Shell (niet betrokken verder bij de benzine die aan de pomp wordt verkocht), en op het werk was ook de mening dat het er niet in zit. Testje gedaan dus. Bij de pomp 2x een liter gehaald en water bijgedaan, flink schudden en paar dagen laten uitzakken.

Methode: beide brandstoffen 800ml in een fles. Bij beide flessen exact 400ml water. Na uittappen (zie foto's) bij de V-Power 400ml water, bij de Euro95 440ml water. Ik heb de foto's flink ingezoomd en hoogtes opgemeten om zeker te zijn. Er bleef in beide flessen een paar druppels water achter op de wand van de fles, daarvoor gecompenseerd (2ml). Voor de Euro95 zat er dus 40ml/800ml = 5% ethanol in. De V-Power had 0% ethanol. Samples genomen vorige week 27/9, beide slangen stond E5 op.
2BDhnyn.jpg

mmze81y.jpg

XNWxKHl.jpg

RoKUtn9.jpg

Zakt het water echt zó snel naar onder?
Sta ik van te kijken, dacht dat er 2-3 maanden overheen zou gaan.
Interessant :t
 
Nochtans: ik heb bij twee verschillende bromscooters van het merk Sym voorgehad dat na vullen met E10 (in België al langer "beschikbaar"), de brommer nog net de leidingen met de "oude" 98 (E5) kon leegrijden, en dan was het gedaan: de brommer viel vertraagde en viel stil; starten ging met veel moeite en dan kon je stapvoets bewegen, ttz je kon naast de brommer lopen terwijl de motor draaide. Zodra de motor kracht moest leveren, viel hij stil...
Enige oplossing was de E10 er terug uithevelen en terug vullen met E5: daarna gingen ze weer prima.

Hier was het dus een acuut effect, maar wat er precies aan de hand was, begrijp ik niet.

Ja lastig. Zoals al eerder gezegd merk je de gevolgen pas na langdurige blootstelling aan ethanol en niet accuut. Een beetje vergelijkbaar met de gevolgen van roken. De ethanol blijft er gewoon inzitten, dus dit spul zou alleen iets kunnen doen als het een reactie aangaat met ethanol of de lading afschermt waardoor het wat minder polair en reactief wordt. Maar wat erin zit????
 
Terug
Bovenaan Onderaan