Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Zakt het water echt zó snel naar onder?
Sta ik van te kijken, dacht dat er 2-3 maanden overheen zou gaan.
Interessant :t
voor mijn kawa ga ik dit gewoon doen Aks ethanolvrij niet meer te koop is.
 
Oliehandel heeft nu 3 producten in de aanbieding.
IMG_9094.PNG
 
Laatst bewerkt:
Zakt het water echt zó snel naar onder?
Sta ik van te kijken, dacht dat er 2-3 maanden overheen zou gaan.
Interessant :t
Het scheidt pas op het moment dat er verzadiging van water optreed, tot dat punt niet. Zodra er verzadiging is zal het ethanol mengsel + water gaan bezinken. Dan begint de shit echt want dan krijg je vergrootte kans op corrosie en lokaal een verhoogd ethanol gehalte.

Heb wel eens een onderzoekje gelezen dat additieven de opname capaciteit van water verhogen, maar dat verschil was niet groot, waarschijnlijk voldoende voor een paar weken rijden, maar niet voor een winter stilstand waarbij er kans is om water uit de omgeving te onttrekken (geventileerde tanks bijvoorbeeld). De tijd die er overheen gaat is dus ook erg afhankelijk van de omgeving en de opslagcondities. Hoe dan is ook is E5 veiliger en E0 verreweg het beste om het te voorkomen ;)
 
Dus als een pomp zogenaamd euro 95 aanbied (waar geen stickers op staan van E5 of E10) is het dan sowieso E10?
Hoe zit dat met fieten olie: die blue one was altijd al met ethanol. maar de euro 95 heeft geen toevoeging gekregen?

Fieten olie:
"Euro 95 en Blue One 95 leveren we niet alleen aan onze eigen tankstations, maar ook aan zelfstandige tankstations. Naast de “gewone” benzine Euro 95, kunnen wij dus ook Blue One 95 leveren, het milieubewuste en goedkopere alternatief voor Euro 95. Wij hebben reeds jaren ervaring met het beleveren van tankstations. Alle leveringen worden vanuit ons kantoor in Hollandscheveld ingepland, waardoor wij zeer flexibel zijn. Wij kopen onze brandstoffen bij diverse grote maatschappijen, dus onze brandstoffen voldoen altijd aan de hoogste kwaliteitseisen! "

Hoe oud is die info denk ik dan weer..

ook mijn blikje mag het niet hebben.. dus vind het allemaal maar zuur. moet 2x in de week de auto vol hebben, dus naar 98 e5 is toch echt wel duurder.
 
Een tankstation met meer dan 1 bezine pistool MOET E10 verkopen, dat is de regel. Volgens mij moet er tegenwoordig ook E5 of E10 op het pistool staan.
Nou is het wel weer zo dat dit het max. aan ethanol aangeeft, dus E5 kan best 3% of zelfs 0% bevatten, maar ik denk dat je er bij E10 van uit moet gaan dat het wel 10% is.

Dus een tankstation met 1 pistool, of met 3 pistolen zou 95 E5 kunnen verkopen, anders ben je aangewezen op de 98 E5 (enkele uitzondering daargelaten die wellicht 2 varianten van 95; E5 & E10 zou verkopen)
 
Een tankstation met meer dan 1 bezine pistool MOET E10 verkopen, dat is de regel. Volgens mij moet er tegenwoordig ook E5 of E10 op het pistool staan.
Nou is het wel weer zo dat dit het max. aan ethanol aangeeft, dus E5 kan best 3% of zelfs 0% bevatten, maar ik denk dat je er bij E10 van uit moet gaan dat het wel 10% is.

Dus een tankstation met 1 pistool, of met 3 pistolen zou 95 E5 kunnen verkopen, anders ben je aangewezen op de 98 E5 (enkele uitzondering daargelaten die wellicht 2 varianten van 95; E5 & E10 zou verkopen)

Komt er op neer; 98 E5 tanken, als dat er niet is Vpower ultimate enz.
 
Een tankstation met meer dan 1 bezine pistool MOET E10 verkopen, dat is de regel. Volgens mij moet er tegenwoordig ook E5 of E10 op het pistool staan.
Nou is het wel weer zo dat dit het max. aan ethanol aangeeft, dus E5 kan best 3% of zelfs 0% bevatten, maar ik denk dat je er bij E10 van uit moet gaan dat het wel 10% is.

Dus een tankstation met 1 pistool, of met 3 pistolen zou 95 E5 kunnen verkopen, anders ben je aangewezen op de 98 E5 (enkele uitzondering daargelaten die wellicht 2 varianten van 95; E5 & E10 zou verkopen)
Moeten ze wel een extra opslagtank hebben om E5 uit te pompen, en dat is heel misschien bij hele grote tankstations wel het geval.
 
Moeten ze wel een extra opslagtank hebben om E5 uit te pompen, en dat is heel misschien bij hele grote tankstations wel het geval.
Als ze 3 pistolen hebben lijkt het me dat ze niet 2 pistolen op de zelfde tank aansluiten, of denk je van wel? ;)
 
Als ze 3 pistolen hebben lijkt het me dat ze niet 2 pistolen op de zelfde tank aansluiten, of denk je van wel? ;)
Hadden ze voorheen dan 2 dezelfde pistolen of bouwen de pompen om?
Sowieso diesel euro 95 en super zijn er al 3, welke wordt dan E5?
Zullen ze dan een extra opslagtank ingraven voor de E5?
 
In mn eerste regel heb ik het over bezine pistolen, dat ben ik later vergeten te herhalen :9

Als ze 2 BENZINE tanks hadden komt er nu gewoon E10 in ipv E5, daar hoeven ze verder niets voor te doen, die dingen kunnen er tegen.
Het lijkt me sterk dat ze de 98 offeren voor een 95 E5 namelijk... iets met commercieel belang :)

En ik denk niet dat ze tanks in gaan graven voor E5 nee.. Maar in Duitsland hebben heel veel stations wel 3 benzine opties... wellicht krijgen enkele grote stations in NL dat ook..
 
In mn eerste regel heb ik het over bezine pistolen, dat ben ik later vergeten te herhalen :9

Als ze 2 BENZINE tanks hadden komt er nu gewoon E10 in ipv E5, daar hoeven ze verder niets voor te doen, die dingen kunnen er tegen.
Het lijkt me sterk dat ze de 98 offeren voor een 95 E5 namelijk... iets met commercieel belang :)

En ik denk niet dat ze tanks in gaan graven voor E5 nee.. Maar in Duitsland hebben heel veel stations wel 3 benzine opties... wellicht krijgen enkele grote stations in NL dat ook..
8)7
 
Op elke pomp moet een E5 of E10 sticker zitten (of E85, maar dat zie je zelden).

Wat IS E85 eigenlijk ? E5: max 5% ethanol. E10: max 10% ethanol. E85: max 85% ethanol dan ???? Kan je daar op rijden zonder dat de alles kapot gaat ? Doet me wat aan Ed denken in de Joe Bar strips (zeer aanbevolen !) die altijd vanalles door zijn benzine mengt ...
 
hoe oud is het bericht over Bp ultimate? Zeer recent?
Tankcoating is op basis van epoxyhars, dus kan tegen ethanol.

Mijn oude motoren hebben geen kat. wel carbs en één een brandstofpompje. Daar gooi ik tzt 50ml motorolie per volle tank bij in. Mij z1000 vrees ik het meest voor 😢
Als je er dan olie bij wil gooien doe dan 2 taktolie. Lijkt me beter te verbranden.
 
Wat IS E85 eigenlijk ? E5: max 5% ethanol. E10: max 10% ethanol. E85: max 85% ethanol dan ???? Kan je daar op rijden zonder dat de alles kapot gaat ? Doet me wat aan Ed denken in de Joe Bar strips (zeer aanbevolen !) die altijd vanalles door zijn benzine mengt ...
Klopt helemaal.
En je auto moet er echt op gebouwd zijn, anders loopt alles kapot omdat het totaal niet smeert en alles corrodeert. Volvo heeft ook flexi-fuel modelllen.
Volgens mij Zweden, delen van de VS en in Australië is het wel te krijgen zo hier en daar.
 
Klopt helemaal.
En je auto moet er echt op gebouwd zijn, anders loopt alles kapot omdat het totaal niet smeert en alles corrodeert. Volvo heeft ook flexi-fuel modelllen.
Volgens mij Zweden, delen van de VS en in Australië is het wel te krijgen zo hier en daar.
En in Brazilië waar ze E100 al een eeuwigheid gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Het nadeel van zelf de Ethanol uit E10 halen is dat het octaangetal omlaag gaat, onder de 95 dus.
Pure ethanol heeft een octaangetal rond de 110 dacht ik.
 
In zweden, met een zweedse auto, op e85 gereden en dat was te merken; minder vermogen en beduidend hoger verbruik. Ondanks prijsvoordeel aan de pomp was het uiteindelijk goedkoper en een stuk prettiger om e5 te tanken en daarmee te rijden.
 
Dat klinkt wel enigszins effectief dan. Paraffine smeert, benzeen verhoogt de klopvastheid. Benzeen zat ook in de eerste versies loodvrij om die reden, maar mocht later niet meer. Tolueen klinkt mij als stabilisator om de ethanol en de alkanen in de benzine niet te laten scheiden, zoals dat gebeurt bij het ethanolvrij maken van de benzine. Butylhydroxytolueen zegt me niets, maar als het een antioxidant is is dat al uitgelegd. Op paraffine na geen lekkere stoffen inderdaad, maar benzine moet je toch al niet drinken.
 
Als additieven zo goed werken, waarom worden deze dan niet standaard door de brandstofproducenten toegevoegd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan