Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

BP Ultimate 98 is ethanolvrij. Ook al is het formeel E5 benzine. E5 is een specificatie die aangeeft dat er MAXIMAAL 5% bio-ethanol inzit.
0% past ook in die categorie :+
Maar BP geeft sinds 1 Januari niet meer de garantie dat het Ethanolvrij is. Wat nog steeds niet wil zeggen dat het er WEL in zit, trouwens.....
 
Je merkt toch echt het verschil,..ik wel met mijn Guzzi die officeel wel tegen E10 kan.
 
BP Ultimate 98 is ethanolvrij. Ook al is het formeel E5 benzine. E5 is een specificatie die aangeeft dat er MAXIMAAL 5% bio-ethanol inzit.
0% past ook in die categorie :+
Weet ik. Hetzelfde geldt nog voor V-Power.
Enzymatische ethanol verwijdering. Klinkt ook goed ;)
Ik ben benieuwd waarin hetr dan wordt omgezet. Acetaat??
Kan ook nooit heel best zijn voor het bransdstofsysteem. :N
 
Er staat helemaal niet dat het de ethanol uit de benzine om zou zetten.
De naam 'Enzyme' is dan wel wat verwarrend.

" Starbrite Star Tron Shooter is een sterk geconcentreerd benzine additief, verpakt in een handzaam flesje van 30ml. De inhoud is genoeg om tot 90 liter benzine te behandelen! Welk effect kunt u verwachten bij de toevoeging van Star Brite Star Tron Shooter? Dit benzine additief verwijdert vuil in het brandstofsysteem en haalt waterdeeltjes uit de brandstof. Hierdoor is een vollediger en efficiëntere verbranding mogelijk, wat resulteert in meer vermogen tegenover een lager brandstofverbruik.

Star Tron Shooter is zeer populair onder watersporters voor gebruik bij de buitenboordmotor, maar ook voor inboard motoren. Niet alleen watersporters, maar bijvoorbeeld motorrijders zullen de voordelen van Starbrite Star Tron Shooter snel bemerken, zodra de motor na een lange winterstop weer van stal wordt gehaald. Ook voor auto's, die bijvoorbeeld minder mooi lopen door het gebruik van bio-brandstof, is Star Tron benzine additief een effectief middel.

U bestelt Starbrite Star Tron Shooter benzine additief snel en betrouwbaar bij Nautic Gear."

Bron: Loopt uw buitenboordmotor slecht? Gebruik nu Starbrite Star Tron Shooter benzine additief! - Nautic Gear
 
V-Power is lang 97 octaan geweest. Omdat dat formeel niet 'bestaat' hebben ze het altijd als 95 octaan moeten verkopen. Nog niet zo lang geleden is het veranderd waardoor het 98 octaan is geworden. Dat staat nu ook op het label omdat 98 octaan wel een 'erkend' octaangetal is. En inderdaad (nog) ethanolvrij. Ik ga mijn jerrycans nog even vullen voor 1 jan 2020. Je weet maar nooit wanneer ze gaan stoppen.
Wel een draak van een argument waarom E10 is aangelengd met bio-ethanol. Bij verbranding van ethanol komen net zo goed water en koolstofdioxide vrij als bij verbranding van een mengsel van alkanen.
 
Wel een draak van een argument waarom E10 is aangelengd met bio-ethanol. Bij verbranding van ethanol komen net zo goed water en koolstofdioxide vrij als bij verbranding van een mengsel van alkanen.
In Nederland wordt de ethanol bestemd voor vermenging met benzine geproduceerd uit mais. Het argument is dat dit een gesloten proces is, de koolstof in de maiskorrels is immers tijdens het groeiseizoen onttrokken uit de lucht. Toch vind ik dit argument niet 100% steekhoudend.
 
In Nederland wordt de ethanol bestemd voor vermenging met benzine geproduceerd uit mais. Het argument is dat dit een gesloten proces is, de koolstof in de maiskorrels is immers tijdens het groeiseizoen onttrokken uit de lucht. Toch vind ik dit argument niet 100% steekhoudend.
daar waar die mais groeit , grote bomen plaatsen.
Dan wordt de co2 ook gecompenseert.
Alleen ziet men dat niet zo .
Dan maar een bordje bijplaatsen. "Dit bos is ter compensatie van 5 miljard km verbrandings motoren"
Of iets van die strekking. Mag ook staan zoveel Kton CO2
 
Van die E10 is mijn motor gaan stinken naar een sterke thinnerlucht, het is een motor met injectie en ik maak er veel kilometers mee, dus ik blijf wel E10 tanken. In mijn circuitmotor gaat duurdere brandstof met in de winter en flesje stabilisator erdoor.
 
Nou nog steeds bezig over die benzines,steeds weer word het zelfde herhaalt,leest 1 van jullie wel eens terug,alles wat de laatste pagina,s is gewauweld over
benzine kan je vele malen terug vinden in topics.:Z
 
Er is ook iemand op dit forum die een pas nog, een heel mooi onderzoek heeft gedaan met foto's, waarin die aantoont dat er geen ethanol in VPower zit.

Een ander dingetje die misschien wel leuk is om te weten, Euro 98 voor DCB tankstation word uit de zelfde slang geladen als VPower, op het Shell depot.
Euro 95 word weer uit een andere slang geladen.
Hoe ik dat weet?
Ik rij, laad/los brandstof, en heb bijna voor elke maatschappij wel eens gereden.
 
Wat is dan DCB? Met E5 kan ik leven vooral als ik mogelijk toch V power krijg. Ik blijf gek op V power,....Guzzi dingetje denk ik.
 
ik plaats hem nog maar een keer.

gepikt van ander forum

Ik heb dit truukje afgelopen weekend ook uitgehaald met Euro95 en V-Power bij een Shell in Zaanstad. Iemand had hier op het forum gemeten (?) met een sensor oid dat er ethanol in V-Power zit, terwijl op hun website staat dat het niet zo is. Ik werk ook bij Shell (niet betrokken verder bij de benzine die aan de pomp wordt verkocht), en op het werk was ook de mening dat het er niet in zit. Testje gedaan dus. Bij de pomp 2x een liter gehaald en water bijgedaan, flink schudden en paar dagen laten uitzakken.

Methode: beide brandstoffen 800ml in een fles. Bij beide flessen exact 400ml water. Na uittappen (zie foto's) bij de V-Power 400ml water, bij de Euro95 440ml water. Ik heb de foto's flink ingezoomd en hoogtes opgemeten om zeker te zijn. Er bleef in beide flessen een paar druppels water achter op de wand van de fles, daarvoor gecompenseerd (2ml). Voor de Euro95 zat er dus 40ml/800ml = 5% ethanol in. De V-Power had 0% ethanol. Samples genomen vorige week 27/9, beide slangen stond E5 op.
2BDhnyn.jpg

mmze81y.jpg

XNWxKHl.jpg

RoKUtn9.jpg
 
Klinkt wel leuk dc berkel, is niks meer dan een paar bedrijven op een hoop gegooid in de regio spijkenisse, niks geen benzinemerk ofzo. Al zeker geen benzinemaatschappij.
 
Klinkt wel leuk dc berkel, is niks meer dan een paar bedrijven op een hoop gegooid in de regio spijkenisse, niks geen benzinemerk ofzo. Al zeker geen benzinemaatschappij.

Op hun site lijkt het wat groter, met zelfs stations in Duitsland en Luxemburg.

Over die test die je gedaan hebt, was het bij jou ook zo dat na het mengen/mixen/schudden direct weer de scheiding water/brandstof zichtbaar was? dwz dat het dus totaal niet lijkt te mengen in het begin?
 
dat ene stationnetje, bekijk maar eens waar het allemaal zit, ik heb die test niet gedaan he, maar uit die test blijkt dat in Vpower GEEN ethanol zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan