Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Dc Berkel, Tankeasy, en Truckeasy stations zijn ook van DCB, is het zelfde.
Daar zijn er best veel van.

Inderdaad zegt Shell op hun site dat VPower ethanol vrij is, ik weet natuurlijk niet welke additieven er wel of niet worden toegevoegd, maar zover ik weet stroomt er nooit ethanol door de VPower slang, ook niet als er andere producten geladen worden door die slang, zoals euro 98.

Shell is zeer streng met zijn normen en regels, die willen abseluut geen verontreiniging van ethanol in de VPower, daarom is VPower ook een aparte slang.
Zelf als er euro 95 perongeluk in een VPower tank wordt gelost, dan word gelijk de pomp afgesloten, en de tank leeggezogen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad zegt Shell op hun site dat VPower ethanol vrij is......................
Waar lees je dat dan?
Als ik op de site kijk van Shell mbt V-power zie ik nergens duidelijk vermeld dat er GEEN ethanol-bagger in zit.
Daar lees ik veel commercieel geneuzel over prestaties maar nergens dat V-power ethanolvrij is.
En juist DAT wil ik weten.................. :?

De winter komt er aan en dan wil ik de tank vol ZONDER ethanol.
Geen roest in de tank, geen rubbers die enkele maanden worden opgevreten en geen vervuilde carbs.
Voorheen tankte ik altijd net voor de winter Firezone Competition 102. Dat is echter door E10 niet meer verkrijgbaar.:X
 
Waar lees je dat dan?
Als ik op de site kijk van Shell mbt V-power zie ik nergens duidelijk vermeld dat er GEEN ethanol-bagger in zit.
Daar lees ik veel commercieel geneuzel over prestaties maar nergens dat V-power ethanolvrij is.
En juist DAT wil ik weten.................. :?

De winter komt er aan en dan wil ik de tank vol ZONDER ethanol.
Geen roest in de tank, geen rubbers die enkele maanden worden opgevreten en geen vervuilde carbs.
Voorheen tankte ik altijd net voor de winter Firezone Competition 102. Dat is echter door E10 niet meer verkrijgbaar.:X
  • Shell V-Power - E5 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)
 
Ik kan me niet voorstellen dat als Shell op hun site zet dat vpower ethanol vrij is dat ze liegen ( niet dat ze dat nooit gedaan hebben )
maar 0 % is erg gemakkelijk te controleren en dan zouden ze wel erg op hun bek gaan
 
Dc Berkel, Tankeasy, en Truckeasy stations zijn ook van DCB, is het zelfde.
Daar zijn er best veel van.

Inderdaad zegt Shell op hun site dat VPower ethanol vrij is, ik weet natuurlijk niet welke additieven er wel of niet worden toegevoegd, maar zover ik weet stroomt er nooit ethanol door de VPower slang, ook niet als er andere producten geladen worden door die slang, zoals euro 98.

Shell is zeer streng met zijn normen en regels, die willen abseluut geen verontreiniging van ethanol in de VPower, daarom is VPower ook een aparte slang.
Zelf als er euro 95 perongeluk in een VPower tank wordt gelost, dan word gelijk de pomp afgesloten, en de tank leeggezogen.

Geen wonder dat ik het niet ken, het zit hier niet. Alleen onder Amsterdam, Zuid holland
 
Ik kan me niet voorstellen dat als Shell op hun site zet dat vpower ethanol vrij is dat ze liegen ( niet dat ze dat nooit gedaan hebben )
maar 0 % is erg gemakkelijk te controleren en dan zouden ze wel erg op hun bek gaan
Lijkt me ook, zulke claims niet waarmaken is voer voor rechtzaken
 
Leuk die discussie over Shell V-Power, als je twijfelt kun je altijd nog BP 98 Ultimate tanken. Dat was (is?) alcoholvrij en valt in de E5 categorie 0-5% ethanol. Verschil met de "oude" Euro 95 was dat die 5% alcohol had en Ultimate 0% (en daarom in de E5 categorie valt).

BP heeft bovendien een bestandje op site dat je in je TomTom kunt zetten. Dan rij je via "mijn plaatsen" met gemak naar het dichtstbijzijnde BP tankstation.
 
Waarom haal je niet gewoon die ethanol er niet uit, er zijn genoeg filmpjes te vinden op you-tube hoe dat gedaan wordt , en meer dan twee heldere containers en een slang is niet nodig
En dan iets van RON89 overhouden?

Toevoeging: Nog even opgezocht; ethanol heeft een octaangetal van 113. Als je dat dus verwijdert hou je (mogelijk) een brandstof met een te laag octaangetal over.
 
Laatst bewerkt:
Waarom haal je niet gewoon die ethanol er niet uit, er zijn genoeg filmpjes te vinden op you-tube hoe dat gedaan wordt , en meer dan twee heldere containers en een slang is niet nodig
Vluchtige betekening:
E10 @ 1,5€/L
10% ethanol eruit.
Blijft over 0,9 liter.
Moet je nog 1/10 "gezuiverde" E10 bijvullen om 1 liter te bereiken
Kostprijs wordt dan 1,65€/L

... iets met "het sop is de kool niet waard."
 
Gaat niet om de prijs maar of je wel of niet die troep in je benzine wil
En 1,65 €/L is altijd nog goedkoper dan die Aspen benzine á 4 €/L
Geen idee wat Aspen benzine is.
Maar wat ik bedoel, E10 @ 1,5€/L wordt na ontdoen van de ethanol, 1,65€/L. Ja, ook nog goedkoper dan 1,75€/L voor ethanolvrije V-Power. Maar is die 10 €cent per liter al dat werk waard?
- tanken met jerrycans
- self-made installatie om te ontdoen van ethanol.
- opvangen in andere jerrycans.
- thuis "handmatig tanken"
(Ja bij een tankstation tank je ook manueel, maar op een toch veel gemakkelijkere wijze dan thuis met jerrycans).

Edit: wat ben ik blij gewoon E10 te kunnen en mogen tanken en rijden :]
 
Mocht het vanmiddag droog worden dan tank ik de motorfiets af met v-power en hoogstwaarschijnlijk de winterstalling in....tis wel goed zo.

Ik maak me geen zorgen; verwarmde garage en aan de druppellader en zo gaat het al jaren zo.....
 
JUIST!!!
In de winter wil ik die bagger-zooi gewoon niet in mijn tank.
Dat 't dan enkel centen meer kost................Soit!
Awel ja, dat begrijp ik goed.
Maar ... dan tank je toch gewoon ethanolvrije benzine ipv zelf te gaan raffineren? Zeker als de peijs niet belangrijk is. Toch?
 
Awel ja, dat begrijp ik goed.
Maar ... dan tank je toch gewoon ethanolvrije benzine ipv zelf te gaan raffineren? Zeker als de peijs niet belangrijk is. Toch?

We hebben het over een meer prijs van 7 cent
Ik tank alles het hele jaar met V Power en ben dan een tientje of 8 meer kwijt ( in mijn 🚘 moet 98 door dat ie daar op afgesteld is)
 
Awel ja, dat begrijp ik goed.
Maar ... dan tank je toch gewoon ethanolvrije benzine ipv zelf te gaan raffineren? Zeker als de peijs niet belangrijk is. Toch?
Daar ging het niet om, er werd getwijfeld of v-power ethanol vrij was, vandaar die test, men moet eens wat verder teruglezen soms :t
 
Die wondermiddelen werken allemaal zeker bij de verkopende partij/ importeur die koopt gewoon elk jaar een nieuwe auto heeft nergens last van.....

Heb is gemaild met Eurol, die verkopen Eurol Petrol E10 Improver en die zegt erover dat het alleen geschikt is voor auto's/motoren die ook geschikt zijn voor e10.
Het neemt niet het wegvreten van je rubbers en pakkingen weg.
Ben dus over gegaan naar een tankstation die nog euro 98 e5 verkoopt.
 
Heb is gemaild met Eurol, die verkopen Eurol Petrol E10 Improver en die zegt erover dat het alleen geschikt is voor auto's/motoren die ook geschikt zijn voor e10.
Het neemt niet het wegvreten van je rubbers en pakkingen weg.
Ben dus over gegaan naar een tankstation die nog euro 98 e5 verkoopt.
Wat doet het dan wel precies? :)
Ik gebruik het namelijk in de auto, maar puur om corrosie tegen te gaan... Daar zou het wel tegen moeten helpen, of haalt het niets uit :p
 
Het verbaast mij wel dat bepaalde voertuigen zonder problemen op 5% ethanol kunnen rijden, maar als er dan iets meer in zit, 10% dan zouden die voertuigen, volgens zeggen, spontaan kapot gaan, of problemen geven.

Wat ethanol doet is wel bekend, en als er iets meer in zit dan zullen de klachten ook wel iets toenemen, maar hoeveel zou het werkelijk schelen, E5 VS e10?
Rubber droogt altijd uit in de loop der tijd, dan moet je misschien op E5 na 15 jaar is een nieuw benzine slangtje erop zetten, en op E10 na 10 jaar.

En hoeveel meer water trekt E10 aan dan E5 ? Voor roest maakt het niks uit of er 20ml water in je tank zit, of 25ml water.

Als je auto/motor niet goed rijd op E10 heb je natuurlijk een goede reden om dat niet te gaan tanken.
Niemand wil ethanol in zijn brandstof, maar denk dat het allemaal wel mee valt en het groter gemaakt word dan dat het werkelijk is, misschien zelf een economische stunt.🤔
 
Snap trouwens niet waarom de prijs hetzelfde blijft? E10 is in Duitsland nog steeds €1.35 en in NL is het praktisch nu dus €1.75. 8)7
Nee hoor.....................? Total om de hoek €1.579

Ga je hier de snelweg op bij de BP idd een prijs van €1.75 (kom ik dagelijks langs, maar daar nog NOOIT getankt)
Dat zijn pompstations die alleen kunnen blijven bestaan door lease-rijders. Die flikkeren alles in hun tank, want de prijs kan ze toch niets schelen.
Als er €2.75 gevraagd zou worden dan staan ze daar nog hun tank gewoon vol te gooien.
 
Laatst bewerkt:
Tank altijd gewoon de Euro95 wat nu dus de E10 benzine is. Nog geen enkel verschil gemerkt. Motor loopt er niet minder om. Verbruik, geen idee. Ding zuipt toch. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan