Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Dat is dan de eerste kunststoftank die er blijkbaar tegen kan.
Juist kunststoffen zijn gevoelig voor ethanol.
Haha, dat doet me denken aan een motorvakantie in de jaren '90. We waren in zuid Frankrijk met 2 Ducati's, beide met een stalen tank.
's Avonds dronken we bij de tenten pastis uit plastic bekers. Toen we de volgende ochtend koffie uit dezelfde bekers wilden drinken, waren ze lek.:+
 
Er is wel heel slecht gecommuniceerd over die E10. Ik was - aangezien ik een nog bijna nieuwe motor heb die geschikt is voor E10 - in de veronderstelling dat ik me nergens druk over hoefde te maken en dat ik gewoon Euro 95 kon blijven tanken. Heb zodoende mijn motor eind oktober volgetankt en in de winterstalling gezet. Nu kom ik er net achter dat E10 heel snel degradeert en dan toch tot schade kan leiden. Heb nog maar snel een brandstofstabilisator gekocht om bij de benzine te mengen, maar helaas staat de motor alweer een maand stil. Hoop maar dat dit me geen problemen gaat opleveren. Mengt het wel goed genoeg als ik dat spul in een redelijk volle tank gooi en de hele motor wat heen en weer schud? En is het zinvol om de accu er weer even in te doen en de motor een tijdje te laten lopen, zodat het additief ook in de rest van het brandstofsysteem komt?
 
StefanGT zei: Er is wel heel slecht gecommuniceerd over die E10......................

FOUT!!!!!
Was pas terug nog bij mijn dealer, die aangaf om NIET in de winter weg te zetten met ethanol.
Hij zei me dat ie komend voorjaar wel weer druk gaat zijn met reinigen carburateurs.

Sommigen blijven ontkennen maar ethanol is ROTZOOI!
Gewoon rijden en steeds je E5-E10 benzine dus vervangen dat lukt nog wel. Maar langdurig hiermee wegzetten is NOGO!!

Je kan het oplossen door je tank geheel af te vullen met E5 en daarbij halverwege een fles additief toevoegen. Dan tank vullen tot max.
Je tank afvullen voor minimale vocht-inbreng in je tank ivm roest binnenzijde. Die smerige ethanol is nl erg hygroscopisch.
Additief zorgt voorkomen residu in je carbs. Flink nadeel: Additief-fles kost €12 (voor 1 tank)

Onze premium-benzine in NL is verondersteld ehanol-vrij, maar als je bij de grote merken gaat kijken op de site, dan staat nergens ethanol-VRIJ.
Wordt verkocht onder noemer E5, en dat is voor mij mss dan TOCH 4.99% ethanol. IK WIL ZERO!! Deze E5 is extreem duur en geen oplossing voor het probleem.

Een andere oplossing is, wat ikzelf ook heb gedaan, is om in Duitsland bij ARAL Ultimate 102 te gaan tanken.
Ik heb een flinke jerrycan gevuld die ik in mijn tank heb gegooid. ZERO ETHANOL!! Prijs in D voor 102 is zelfde als hier E10 bij ons!
In het voorjaar zijn mijn carbs nog schoon en roesten doet mijn tank ook niet van binnen!! :t
 
Laatst bewerkt:
StefanGT zei: Er is wel heel slecht gecommuniceerd over die E10......................

FOUT!!!!!
Was pas terug nog bij mijn dealer, die aangaf om NIET in de winter weg te zetten met ethanol.
Hij zei me dat ie komend voorjaar wel weer druk gaat zijn met reinigen carburateurs.

Sommigen blijven ontkennen maar ethanol is ROTZOOI!
Gewoon rijden en steeds je E5-E10 benzine dus vervangen dat lukt nog wel. Maar langdurig hiermee wegzetten is NOGO!!

Je kan het oplossen door je tank geheel af te vullen met E5 en daarbij halverwege een fles additief toevoegen. Dan tank vullen tot max.
Je tank afvullen voor minimale vocht-inbreng in je tank ivm roest binnenzijde. Die smerige ethanol is nl erg hygroscopisch.
Additief zorgt voorkomen residu in je carbs. Flink nadeel: Additief-fles kost €12 (voor 1 tank)

Onze premium-benzine in NL is verondersteld ehanol-vrij, maar als je bij de grote merken gaat kijken op de site, dan staat nergens ethanol-VRIJ.
Wordt verkocht onder noemer E5, en dat is voor mij mss dan TOCH 4.99% ethanol. IK WIL ZERO!! Deze E5 is extreem duur en geen oplossing voor het probleem.

Een andere oplossing is, wat ikzelf ook heb gedaan, is om in Duitsland bij ARAL Ultimate 102 te gaan tanken.
Ik heb een flinke jerrycan gevuld die ik in mijn tank heb gegooid. ZERO ETHANOL!! Prijs in D voor 102 is zelfde als hier E10 bij ons!
In het voorjaar zijn mijn carbs nog schoon en roesten doet mijn tank ook niet van binnen!! :t

Aan BP E5 en Shell E% (v power is geen ethanol toegevoegd. Is nagenoeg E0. Kun je lezen op de site van Shell.
 
Aan BP E5 en Shell E% (v power is geen ethanol toegevoegd. Is nagenoeg E0. Kun je lezen op de site van Shell.
Hopelijk gaan velen die twee brandstoffen tanken en besluiten Shell en BP hun premiums om die reden ethanolvrij te laten. Dat wegextraheren van ethanol hoop ik zo lang mogelijk niet te hoeven doen. Dan nog beter naar Duitsland rijden met een paar jerrycans, al is het wel een eindje en daarnaast verboden meer dan 10 liter of iets in die buurt in een jerrycan in te voeren.
 
@StefanGT Na het schudden een uurtje wachten, dan zou het wel aardig gemengd moeten zijn, Als je dat doet, dan zou ik de motor wel echt warm laten draaien. Starten en dan half warm wegzetten is niet fijn voor je motor.

@mean-machine Geen paniek: "Aan de Ultimate 98 van BP wordt overigens geen ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit duidelijk aan onze klanten communiceren." bron
Ook andere olieboeren geven dit aan, op hun websites te vinden. Sommigen doen er geen uitspraken over, die mogen het dan lekker zelf opstoken wat mij betreft.

@roger_SV Je weet dat je octaangetal aardig zakt als je de ethanol eruit haalt?
 
Weet iemand eigenlijk wat de regels omtrent Ethanol in Duitsland zijn? Ik tank regelmatig in Duitsland omdat mn auto geen E10 mag drinken. En ik heb dan 3 keuzes.

Shell V-Power Racing 100
Shell Super FuelSave 95
Shell Super FuelSave E10

De eerste is zeker E0, de E10 versie is ook duidelijk, maar zou de Super 95 nou E0 of E5 zijn?
 
@roger_SV Je weet dat je octaangetal aardig zakt als je de ethanol eruit haalt?
Dat zou kunnen, maar al mijn voertuigen lopen probleemloos op 95 octaan, dus ik denk verwacht daar op zich geen problemen mee.
Wel jammer als dit tzt waarschijnlijk realiteit zal gaan worden.
 
Dat zou kunnen, maar al mijn voertuigen lopen probleemloos op 95 octaan, dus ik denk verwacht daar op zich geen problemen mee.
Wel jammer als dit tzt waarschijnlijk realiteit zal gaan worden.
Dan moet je dus Euro98 nemen en daar de alcohol aan onttrekken. Blijft er misschien Ron90 over. Bij E10 95 zak je onder de 90 Ron. Pingel,,,,,
 
Hopelijk gaan Shell en BP nog jaren door met ethanolvrije premium brandstof, maar als dat niet meer zo is zou ethanolvrij in DLd is inderdaad ook nog een optie kunnen zijn. Dat is voor mij zo'n beetje 100 km heen en weer. Als ik het zo uitmik dat ik met een lege autotank aankom (70 l) en 10 liter in jerrycans doe moet dat uit kunnen. Dan moet ik wel zeker weten dat tegen die tijd de ethanolvrije in Dld nog verkrijgbaar is, anders schiet ik er niets mee op.
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je dus Euro98 nemen en daar de alcohol aan onttrekken. Blijft er misschien Ron90 over. Bij E10 95 zak je onder de 90 Ron. Pingel,,,,,
Ja zowiezo was 98 E5 ontdoen van ethanol mijn idee al tegen de tijd dat het zover is.
Daar gaat per 10 liter een halve liter vanaf. Van 95 E10 zou er een liter af gaan, maar kakt waarschijnlijk het octaangetal te ver onder de 95 inderdaad.

Een snelle zoektocht op internet (dus het hoeft niet waar te zijn) leerde mij net dat je 20 liter benzine uit Dld mag invoeren in losse jerrycans. Daarboven ben je feitelijk 'goederen' aan het invoeren zonder invoerrechten af te dragen. Fijn, die vrije handel binnen de EU :?
In elk geval schiet het met 20 liter voor iemand die 50 km vanaf de grens woont niet echt op.
Het heen en weer rijden met een auto die 1 op 11 loopt kost al 9 liter. :(
Dan zou het alleen om de brandstof in de auto, (1991, dus niet E10-ready) en nog 11 liter voor in de motor gaan, maar ook de literprijs meenemend kan (102 voor de prijs van hier E10) zou het net goed kunnen uitpakken. Met een beetje geluk 'verdien' je een tientje, maar vooral het niet hoeven extraheren zou winst zijn en en zou het zelfs 50 km vanaf de grens toch een optie kunnen zijn. Ik ga een keer rekenen hoe dat zal gaan, maar dan inderdaad wel essentieel dat ik weet welke Duitse merken/types ethanolvrij zijn, anders heeft het echt geen zin.
Zolang ethanolvrij in NL nog verkrijgbaar is ga ik het zeker niet doen, behalve als ik toch een keer in de buurt en en de bodem van de tank in zicht blijkt te zijn ....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan