Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Als je goed wil zijn voor het milieu, dan moet je vooral niet met een verbrandingsmotor/auto rijden.
Hmmm ... maar ook niet met een elektrische motor/auto 🤔
Dus de fiets nemen, eentje ZONDER elktro ondersteuning!
En je woning/levenstijl vereenvoudigen, dat je zo weinig elektriciteit nodig hebt zoals dat 75 jaar geleden was.
Enz enz enz ...

Alle maatregelen die genomen worden, hetzij door de (r)overheid, hetzij door "groen" ingestelde burgers, is dweilen met de kraan open. In deze moderne tijd hebben we een levenstandaard aangenomen die onomkeerbaar is en NOOIT goed voor het milieu kan zijn. Dit zal zo aanhouden tot moeder natuur zelf zwaar ingrijpt, en de bevolking decimeert en tot een eenvoudige levenstijl terug dwingt.

Er zit een beetje Greta in allen van ons, "how dare you" schreeuwen, maar we willen zelf niet inleveren. Jij, hij, zij, en niet te vergeten, ook ik, ja, ook ik geniet van onze huidige levenstijl.

Ik wil helemaal niet zonder brandstof motor. 🤗
 
Ik wil helemaal niet zonder brandstof motor. 🤗
Hoeft ook niet voor mij hoor :t

Voor mij is het niet zo dat ik het niet zou missen (of toch wel een beetje eerlijk gezegd ;) ), maar heel dat milieu heisa eromheen, dáár krijg ik het vliegend schijt van. Bij moet het betaalbaar blijven. Van zodra elektrisch rijden betaalbaar versus praktisch is ga ik ervoor, maar zolang benzine/diesel rijden betaalbaarder blijft, houdt ik het ook gewoon daarop.

Als we het milieu willen "redden", moeten we met zijn allen terug naar het leven voor 1800 (of zelfs voor 1750), toen de industrialisatie begon.
 
Hoeft ook niet voor mij hoor :t

Voor mij is het niet zo dat ik het niet zou missen (of toch wel een beetje eerlijk gezegd ;) ), maar heel dat milieu heisa eromheen, dáár krijg ik het vliegend schijt van. Bij moet het betaalbaar blijven. Van zodra elektrisch rijden betaalbaar versus praktisch is ga ik ervoor, maar zolang benzine/diesel rijden betaalbaarder blijft, houdt ik het ook gewoon daarop.

Als we het milieu willen "redden", moeten we met zijn allen terug naar het leven voor 1800 (of zelfs voor 1750), toen de industrialisatie begon.

Laten we dit onderwerp nu maar "zuiver" houden.
Voordat je het weet zit er de hele groene tak van MF erop en verzand het weer in CO2 correct gelul 🤗
 
Ik heb twee maanden geleden een fles met E10 gemixed met tweetaktolie in een kast gezet. De benzine was blank, de olie rood. De olie zou niet mengen, volgens de verhalen. In elk geval zie ik nog géén ontmenging plaatsvinden. Tussentijds natuurlijk niet geschud.
Verder nog wat glazen jampotjes weggezet, gevuld met E10, carburateur-onderdelen, stukje benzineslang en blanke stukjes stalen plaat. Nou eens kijken of er roest/oxide in komt, op welke plek en hoe lang dat duurt. De datum staat er nu op, anders wordt het lastig onthouden.
 
Ik heb twee maanden geleden een fles met E10 gemixed met tweetaktolie in een kast gezet. De benzine was blank, de olie rood. De olie zou niet mengen, volgens de verhalen. In elk geval zie ik nog géén ontmenging plaatsvinden. Tussentijds natuurlijk niet geschud.
Verder nog wat glazen jampotjes weggezet, gevuld met E10, carburateur-onderdelen, stukje benzineslang en blanke stukjes stalen plaat. Nou eens kijken of er roest/oxide in komt, op welke plek en hoe lang dat duurt. De datum staat er nu op, anders wordt het lastig onthouden.
Zet dan ook een potje weg die niet dicht zit neer. Dat is namelijk eigenlijk de situatie met carburateurs en tanks.
 
Zijn de potjes volledig afgesloten? Dat is een motortank niet, daarom kan er in theorie/praktijk ook meer vocht bij komen.
 
Da's een goeie. Ik zal gaatjes in de deksels maken.

De meeste motoren staan niet in huis in een kast, realistischer zou zijn om de potjes in een onverwarmde garage of buiten neer te zetten.
Tenzij je liefst wil bewijzen dat er niks aan de hand is, werk je niet stiekem voor Shell??? :+
 
Leuke test, die je op YT ook kunt vinden trouwens, o.a. bij The Project Farm (die nog heel veel meer leuke dingen doet, meestal met grasmaaiermotoren).

Juist het temperatuurverschil overdag/'s-nachts zorgt dat er steeds nieuwe lucht met vocht bij je benzine komt. Zoals hierboven staat, lekker ergens in een schuurtje zetten oid.
 
Leuke test, die je op YT ook kunt vinden trouwens, o.a. bij The Project Farm (die nog heel veel meer leuke dingen doet, meestal met grasmaaiermotoren).

Juist het temperatuurverschil overdag/'s-nachts zorgt dat er steeds nieuwe lucht met vocht bij je benzine komt. Zoals hierboven staat, lekker ergens in een schuurtje zetten oid.
Ze staan in een kast in een onverwarmde garagebox te stinken. Nee. Geen aandelen in Shell, al zit er Total in de potten. Omdat het Total tankstation het dichtste bij huis is.
 
Ik ga er gemakshalve van uit, wanneer er E10 op het vulpistool staat, dit werkelijk E10 is wat er uit komt.

Daar kan je dus gemakshalve niet vanuit gaan ;)
E0 staat ook als e5 op de pomp

Ik vind het een leuke test maar je moet wel bepaalde data hebben ( ethanol verhouding dus ) zodat je ook weet wat je test, lijkt mij ?!
e10 is max 10% ethanol, stel je nu eens voor dat er 2% in zit en dan had het dus ook als e5 geleverd mogen worden
 
Daar kan je dus gemakshalve niet vanuit gaan ;)
E0 staat ook als e5 op de pomp

Ik vind het een leuke test maar je moet wel bepaalde data hebben ( ethanol verhouding dus ) zodat je ook weet wat je test, lijkt mij ?!
e10 is max 10% ethanol, stel je nu eens voor dat er 2% in zit en dan had het dus ook als e5 geleverd mogen worden
Die E5 slang hangt er naast. In principe heb je natuurlijk gelijk.
 
Die E5 slang hangt er naast. In principe heb je natuurlijk gelijk.
Ik snap jou en jij mij ook wel ;)
dat het op het handvat staat wil nog niet zeggen dat het er uit komt he.. er word volgens mij verschrikkelijk "gerommeld"met brandstoffen.

anyway, ik blijf de "voor/achteruitgang"van jouw potjes zeker volgen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan