Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Ik heb een tijdje terug voor de E10 tijd een geventileerd potje benzine in de schuur gezet, na drie maanden was een kwart verdwenen tot mijn verbazing, het dikt aardig in dus zelfs de E5 die ik toen testte.
 
Daar kan je dus gemakshalve niet vanuit gaan ;)
E0 staat ook als e5 op de pomp

Ik vind het een leuke test maar je moet wel bepaalde data hebben ( ethanol verhouding dus ) zodat je ook weet wat je test, lijkt mij ?!
e10 is max 10% ethanol, stel je nu eens voor dat er 2% in zit en dan had het dus ook als e5 geleverd mogen worden
In E10 van Total zit meer dan 5% Ethanol in.
 
In E10 van Total zit meer dan 5% Ethanol in.

waar baseer je dit op ?
Denk je echt dat er bij total constant in het hele land exact dezelfde brandstof uit komt ? Dat er total op de pomp staat zegt mij heel weinig, brandstof word met additieven en toevoeging van ethanol naar "eigen"merk gemaakt.
Of er momenteel wel zoveel ethanol word toegevoegd vraag ik mij af.
 
@ZXRH88 Inderdaad betekent E10 tot maximaal 10% ethanol. Dat kan dus best ook wel eens 3% bv.

"Tot" is tegenwoordig een magisch marketingwoord, altijd in combinatie met 1 of meer uitroeptekens. "Tot 75% korting!" (alleen op de spullen die niet meer voorradig zijn)
"Nu tot 6 maanden gratis kijken!" (alleen bij het allerduurste abo dat je niet wilt.
 
Was het niet zo dat sinds oktober vorig jaar een E10 pomp verplicht is voor pomphouders, en daan >5% ethanol in moet zitten?
 
De vluchtige fracties verdampen het eerst. Dat gebeurt ook bij ethanolvrije benzine. Op alleen de zwaardere fracties start de motor niet.
 
Als je toch aan het experimenteren bent, bepaal je heel makkelijk zelf het ethanolgehalte. Link
Heb ik uitgevoerd. Omdat ik die spullen niet heb, op een iets andere manier. Met een injectiespuit 50cc benzine in een gereinigd flesje gedaan. Twee cc water erbij, maatstrepen gezet. 1 minuut schudden en daarna erg troebel. Na een kwartier lagen de druppels gebonden onderin. Een zichtbaar grotere hoeveelheid dan vóór het schudden. Hoeveel alcohol erin zit? Boeit niet. Het is duidelijk aanwezig.
74BFA54A-ACFD-4ED9-B2E2-1D12AB6ADB22.jpeg
415836FD-390D-4899-9428-2CFC6402833B.jpeg
42A33465-664F-40AD-9AB1-36CE7D00589B.jpeg
 
Voor mijn 2-Takt tank ik alleen nog maar premium benzine met ZERO ethanol.
2Takt-olie mengt niet/ slecht met ethanol. Ook de 'oude' 2-Takters hebben veel pakkingen en afdichtingen die heel slecht ethanol verdragen.
Voor die paar liter premium die ik gebruik en die paar centen per liter verschil daarvoor wil ik geen ellende hebben.
 
Was het niet zo dat sinds oktober vorig jaar een E10 pomp verplicht is voor pomphouders, en daan >5% ethanol in moet zitten?

Nou was ik toch benieuwd en heb de wettekst opgezocht, er zit inderdaad een minimumeis aan de hoeveelheid ethanol.

E10: benzine met ten minste 8,5 volumeprocent biobrandstof, waarvan ten minste 7,5 volumeprocent bestaat uit ethanol of het equivalent van ethanol in ETBE (ethyl tert-butylether) of TAEE (tertamyl ethylether);

(bron: staatsblad 26 juni 2019)

Waarbij ik dan wel de vraag heb of het ethanolgehalte 7,5% van 8,5% is (dus 0,64%) of dat er over het totale volume 7,5% ethanol moet zijn. Ik vermoed het laatste, maar strikt genomen staat er het eerste.
 
Voor mijn 2-Takt tank ik alleen nog maar premium benzine met ZERO ethanol.
2Takt-olie mengt niet/ slecht met ethanol. Ook de 'oude' 2-Takters hebben veel pakkingen en afdichtingen die heel slecht ethanol verdragen.
Voor die paar liter premium die ik gebruik en die paar centen per liter verschil daarvoor wil ik geen ellende hebben.

De foto hierboven spreekt jouw bewering tegen... en toch mik ik alleen Euro 98 in mijn RZ350. :Y
 
De foto hierboven spreekt jouw bewering tegen... en toch mik ik alleen Euro 98 in mijn RZ350. :Y
Daarom heb ik deze proef uitgevoerd. Een bewering neem ik nooit zomaar aan. Toch gooi ik ook geen E10 met tweetaktolie in mijn brommers. Jouw RZ 350 mixed toch via een pomp de olie in de inlaat?
 
Daarom heb ik deze proef uitgevoerd. Een bewering neem ik nooit zomaar aan. Toch gooi ik ook geen E10 met tweetaktolie in mijn brommers. Jouw RZ 350 mixed toch via een pomp de olie in de inlaat?

Bij de mijne is de oliepomp afgekoppeld door een vorige eigenaar, ik meng dus zelf.
 
Het kan wel degelijk een gevolg van E10 zijn, al is het wel uitzonderlijk en alleen met een draaiende motor :p

Bij bijvoorbeeld Toyata/Lexus is er een serie motoren met fuelrails uit een alu legering die kan/gaat corroderen door zuurgraad/vocht in de E10. Er zijn gevallen waarbij dit tot een gaatje leidde en dus brand als je pech hebt.

Maar brandstichting lijkt me bij dit artikel meer van toepassing :+
 
waar baseer je dit op ?
Denk je echt dat er bij total constant in het hele land exact dezelfde brandstof uit komt ? Dat er total op de pomp staat zegt mij heel weinig, brandstof word met additieven en toevoeging van ethanol naar "eigen"merk gemaakt.
Of er momenteel wel zoveel ethanol word toegevoegd vraag ik mij af.
Staat op hun site meer dan 5%,kan je lezen in de veiligheidsbladen,hoeveel meer staat er niet bij.
 
Staat op hun site meer dan 5%,kan je lezen in de veiligheidsbladen,hoeveel meer staat er niet bij.
Dus je moet alles maar geloven wat er op een site staat of in de bladen ?

Op de site van de goedkope brandstof aanbieders staan ook allemaal mooie verhalen, ze maken het alleen niet waar. zo kan ik je nog genoeg voorbeelden geven.
 
Dus je moet alles maar geloven wat er op een site staat of in de bladen ?

Op de site van de goedkope brandstof aanbieders staan ook allemaal mooie verhalen, ze maken het alleen niet waar. zo kan ik je nog genoeg voorbeelden geven.
Dit is toch wat anders, je bent toch geen "complotdenker" kerel? Een veiligheidsblad is niet vrijblijvend.
 
Nee zeker geen completdenker maar weet toevallig dat er met brandstof heel veel "gesjoemeld" word.. en sta er van te kijken hoeveel mensen iets geloven wat op een etiket staat ;)

Zoals op de vorige pagina al werd aangegeven is het bij e10 schijnbaar verplicht op een minimale hoeveelheid ethanol te leveren, toch kan je er niet vanuit gaan dat het 10% ethanol is
 
Hoe kom je aan die wetenschap? Ik heb wel eens gehoord dat sommige merken hun super ook verkochten als 95. Dat zou een goede deal zijn. Ik zie zelf dat tankwagens tankstations bevoorraden. Een "blanco" tankwagen doet meerdere merken aan. Dat zijn dan brandstofhandels die dat in opdracht doen. Jij suggereert nu dat er een soort "zwendel"is. Met onjuiste etiketten en veiligheidsbladen. Dat is mogelijk maar dan moet je wel betrouwbare bronnen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan