Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Uwe maxsym 600i is nog van de middeleeuwen dat die niet op E10 kan?

Dus, u rijdt met een deel ethanol. '98 is in B NIET zonder ethanol. Ook al maken ze u wijs van wel. Wel minder dan in de E10, maar het zit erin.

Ik mag dan een suffe zijn, ik ondervind er geen problemen mee, ondanks ik nog carburators heb.
Een GSX F is dan volgens de meesten het lelijkste wat er in dit universum bestaat, maar ik kan zeggen, het is de "Willy's Jeep" onder de motoren. Gedateerd, lelijk, maar gewoon oerbetrouwbaar en rijdt op alles wat je er in kapt (met alkes bedoel ik, elke soort benzine).

Topics als deze zullen altijd een eeuwig welles-nietes onderwerp blijven. Niks aan te doen.
Er gaan veel dingen kapot, maar nu us dat plots de schuld van de E10 ...
Ja E5 minder dan 5 % ethanol,dat mag dus wel in mijn sym.
Verder heb ik een gsxr 750 uit 1990 gehad en behoef dus geen verder uitleg over een "oliekoeler",dank U
 
Er komen diverse mensen aan het woord die tegenstrijdige dingen zeggen, net als op MF. :P
Mijn ervaringen hebben eerder een kwalitatief dan een kwantitatief karakter. In de trant van: ik wordt vrolijk van dranken met 5% alcohol maar ga dood van dranken met 95%.
 
Mijn ervaringen hebben eerder een kwalitatief dan een kwantitatief karakter. In de trant van: ik wordt vrolijk van dranken met 5% alcohol maar ga dood van dranken met 95%.
Maar dat weet je toch nooit, tenzij er een afterlife is?
 
In april 2020 heb ik wat (carburateur)onderdelen op kweek gezet in glazen potjes met E10, compleet met beluchte deksels. Er is ondertussen dus een jaar verstreken. Binnenkort krijgen jullie foto's te zien met de aangerichte schade.
Leuk! Je bent echt een baas als je ze ook allemaal een voor een in je motor kiepert en dan steeds laat zien hoe ze starten en rijden :+
Maar ik snap het ook als je dat niet doet :)

Het valt me op dat bij de plaatselijke pomp de V power steeds duurder wordt ten opzichte van de 95
Een paar jaar geleden was het 7 cent
Toen kwam dat co2 vrij met 8 cent verschil
Gisteren was het meer dan 10 cent verschil
Weet niet of het landelijk zo is of uit concurrentie
( als een dichtbijgelegen pomp met de 95 prijs aan het stunten is )
Dat viel me vorige week ook opeens op. De plaatseljjke BP is al niet heel goedkoop met € 1,739 voor E10.
E5 (Ultimate) was € 1,879. Oftewel 14 ct verschil. Dat was lange tijd 10 ct dacht ik.

De Shell vraagt 15 ct meer voor z’n VPower hier.

Ik praatte het prijsverschil altijd goed met de 3% hogere energie-inhoud en de dubbele Freebees om ook de auto ermee te tanken, maar dit moet niet doorzetten. Dan mag ‘ie lekker aan de ethanol. De motor blijft wel op E5.
 
Er gaat nu inderdaad veel meer stuk door E10. Ik kom het dagelijks in de praktijk (de werkplaats) tegen......

Openscheurende (kunststof)brandstoftanks door vervorming, slecht vernevelende injectoren, carburateurproblemen, doorroestende/rottende benzinetanks door waterophoping onderin, loslatende lak van kunststof tanks door uitdampen, brandstofpompen die sneuvelen door vuilophoping van deeltjes aangetast rubber, lekkende brandstofleidingen.

Allemaal zaken die voorheen vrijwel niet voorkwamen.
Hier precies dezelfde ervaring.
Fuel Pressure Regulators van Honda? Tot de invoering van Ethanol-houdende benzine nog nooit een hoeven te vervangen. Sinds invoering enkele tientalen.....
 
Er gaat nu inderdaad veel meer stuk door E10. Ik kom het dagelijks in de praktijk (de werkplaats) tegen......

Openscheurende (kunststof)brandstoftanks door vervorming, slecht vernevelende injectoren, carburateurproblemen, doorroestende/rottende benzinetanks door waterophoping onderin, loslatende lak van kunststof tanks door uitdampen, brandstofpompen die sneuvelen door vuilophoping van deeltjes aangetast rubber, lekkende brandstofleidingen.

Allemaal zaken die voorheen vrijwel niet voorkwamen.

Hoeveel motoren hebben er dan geen last van? En welk percentage van alle motoren representeren die gevallen die je aanhaalt?
 

Bijlagen

  • 20210405_202856.jpg
    20210405_202856.jpg
    135,7 KB · Weergaven: 8
  • 20210405_202846.jpg
    20210405_202846.jpg
    149,7 KB · Weergaven: 7
  • 20210405_202829.jpg
    20210405_202829.jpg
    230,9 KB · Weergaven: 7
Hoeveel motoren hebben er dan geen last van? En welk percentage van alle motoren representeren die gevallen die je aanhaalt?
Ik kan het echte antwoord van de monteur niet geven, maar ik verwacht dat de echt moderne motoren die ontworpen zijn om E10 resistent te zijn er redelijk tegen zullen kunnen, dus dat hier weinig schade aan te bespeuren zal zijn. Alleen bij langdurige (winters) stalling waarbij ethanol en water echt lang hun corroderende werking op blanke metalen delen kunnen hebben ... (stalen tanks bijvoorbeeld)
 
In de tijden voor corona reed ik erg veel ww-verkeer, sinds Corona rij ik bijna nooit meer. De motor met kunststof tank heeft lang ongebruikt buiten gestaan met E10 in de tank en het bleek dat de tank flink was opgezwollen en onder het zadel was doorgescheurd. Gelukkig kon ik een 2e hands tank vinden in dezelfde kleur maar dat was geen goedkope reparatie. Ik heb die motor nu al een jaar of 6 in bezit en op internet is dit type bericht vanwege opzwellende tanks. Ik had er jaren niet echt last van en veel E10 getankt, schijnbaar helpt het vele rijden.
 
Het valt me op dat bij de plaatselijke pomp de V power steeds duurder wordt ten opzichte van de 95
Een paar jaar geleden was het 7 cent
Toen kwam dat co2 vrij met 8 cent verschil
Gisteren was het meer dan 10 cent verschil
Weet niet of het landelijk zo is of uit concurrentie
( als een dichtbijgelegen pomp met de 95 prijs aan het stunten is )
Ik tank nooit meer E10 dus ik zou het eigenlijk niet weten,. Op de Veluwe liggen de literprijzen momenteel tussen de 1,85 en 1,95.
Maar boeit me niet , Zolang het er is is het er :t
Mijn geld moet èrgens aan op ;)
 
Ik kan het echte antwoord van de monteur niet geven, maar ik verwacht dat de echt moderne motoren die ontworpen zijn om E10 resistent te zijn er redelijk tegen zullen kunnen, dus dat hier weinig schade aan te bespeuren zal zijn. Alleen bij langdurige (winters) stalling waarbij ethanol en water echt lang hun corroderende werking op blanke metalen delen kunnen hebben ... (stalen tanks bijvoorbeeld)

Ik zal echt niet ontkennen dat E10 problemen kan geven, maar ik heb gewoon geen perspectief op deze manier.
 
Hoeveel motoren hebben er dan geen last van? En welk percentage van alle motoren representeren die gevallen die je aanhaalt?

Het wordt een steeds groter percentage in de werkplaats. Slecht lopende motoren is heel regelmatig op te lossen door het spoelen van het brandstofsysteem en afvullen met ethanolvrije benzine. Vaak is echter meer nodig....

Het valt ook op dat er steeds vakermensen problemen krijgen nadat ze net getankt hebben. Dan zit er vaak ook een hoog percentage water in de brandstof. Blijkbaar hebben ze bij de pompstations/brandstofmaatschappijen ook problemen met de wateraantrekkende eigenschappen van ethanol in de benzine.

Uit commercieel oogpunt zou ik de klanten moeten aanraden E10 te tanken. Dat zorgt voor een behoorlijke omzetstijging in de werkplaats.

Mijn geweten en gevoel voor techniek dwingen mij echter om mensen toch ten stelligste te ontraden E10 te tanken.
 
Ik hoef daar geen aantallen voor te hebben, gaat er één van mijn motoren kapot door het vocht, ethanol mengsel dan kost me dat meer dan wat centen per liter die ik nu extra uitgeef aan watervrije benzine. En dan ook nog dat zoiets kan gebeuren in de brandende zon in een warm landje waarvan ik de taal niet spreek en me zal moeten laten afslepen door de wegenwacht en de daarbij behorende ellende van vervangend vervoer in vorm van een auto.

Ethanol is vast leuk maar in de motor is het meuk.
Het geluk is altijd voor een ander.
 
Verkrijgbaarheid van niet E10 benzine wordt ook steeds minder.
Komen steeds meer (kleinere) tankstations die alleen nog maar E10 op de pomp hebben.

Was vorig jaar op vakantie in Drenthe, enige in een straal van 20Km van mijn vakantieadres die nog Premium peut op de pomp had was de Gulf in Beilen.
 
Dat zit ik net typen. Beter E10 dan lopen. Dit leer ik mijn kinderen ook met het tanken van hun brommer. VPower of ultimate, maar als er niets ander binnen handbereik is net wat je kunt vinden. Een enkele keer is niet ‘langdurige blootstelling aan ...,’ dus dan zal het niet zo’n probleem zijn.
 
Grappig dat je dat zegt @TA68
Hier hadden we ook kleine onbemande pruts pompjes met maar één e10 meuk pompje. Uiteraard ook diesel. Die prut werd waarschijnlijk niet hard genoeg verkocht en dan word zelfs een onbemand waterpompje onrendabel.
Sinds kort ook e95 bij dat pompje zodat ze toch nog wat kwijt kunnen. De e10 planten spuit hangt er alleen nog vanwege de verplichting.
 
In "noodgevallen" tank ik gewone '98, omdat het dan toch binnen een dag (of twee) weer op is.

Typefoutje?
Neem aan dat je gewone '95 (E10) bedoeld.

Gooi de tank ook vol als er alleen E10 beschikbaar is.
Maar ga dan wel op zoek naar een tankstation met '98 (E5) in de regio voor de volgende tankbeurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan