Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Nee, geen typefout. E10 komt er bij mij echt niet in. Dan maar die 20 kilometer rijden die jij benoemde.

Dan hebben we elkaar niet goed begrepen. Doelde op tankstations waar alleen nog E10 op de pomp zit.
Enige tankstation met E5 ('98) in een straal van 20Km was dus de Gulf in Beilen.

Langs de snelweg tanken doe ik niet, veel te duur.
En 3 smaken peut zie je nergens.

Oude E5 is vervangen door E10 en Premium peut heeft tegenwoordig een E5 sticker.
 
Laatst bewerkt:
Oude E5 is vervangen door E10 en Premium peut heeft tegenwoordig een E5 sticker.
En daarom tank ik dus BP Ultimate, welke wel een E5 sticker heeft, maar geen ethanol bevat.

In "noodgevallen" tank ik '98 E5.

Pas in het geval van leven en dood (lege tank), zal ik E10 overwegen. O-)
 
Naast BP ultimate ook van de grote merken ook Shell vPower en essonexcellium erhanolvrij volgens de laatste berichtgeving in dit topic.
 
Hier precies dezelfde ervaring.
Fuel Pressure Regulators van Honda? Tot de invoering van Ethanol-houdende benzine nog nooit een hoeven te vervangen. Sinds invoering enkele tientalen.....
Zijn dit oude Honda's met lange stilstand?

En heb je ook recente Suzuki's met dit probleem gezien?

Mijn vorige motorfiets was een Honda Transalp 650 met carburateurs.
Tankte regelmatig BlueOne bij de Haan in Nederhorst den Berg, lekker goedkoop.

Gaf op een gegeven moment wel problemen, vastzittende vlotter en lastig opengaande tankdop.
Maar BlueOne <> E10. Iets met natte en droge ethanol.

Heb die BlueOne troep dan ook niet meer getankt in de oude Alp, met afgelopen 5 jaar E95 tanken deze problemen niet meer gehad.

E10 kan volgens mij prima in moderne voertuigen. Auto krijgt alleen maar E10 te drinken.
Motorfiets bij voorkeur E5, better safe then sorry :]
 
Naast BP ultimate ook van de grote merken ook Shell vPower en essonexcellium erhanolvrij volgens de laatste berichtgeving in dit topic.
Dit gaat niet helemaal goed denk ik. Misschien wat teveel aan de E10 gesnoven? :P

Esso heeft Synergy Supreme+ en schijnt ethanolvrij te zijn, volgens hun website.
Total heeft Excellium en is niet ethanolvrij.
De broodjes daarintegen zijn er wel prima.
 
Ok, dan bedoel ik die. Ik tank zelf nooit Esso. Maar in elk geval de premium van dat merk uiteraard.
excusé. Dank voor de correctie
 
Dit gaat niet helemaal goed denk ik. Misschien wat teveel aan de E10 gesnoven? :P

Esso heeft Synergy Supreme+ en schijnt ethanolvrij te zijn, volgens hun website.
Total heeft Excellium en is niet ethanolvrij.
De broodjes daarintegen zijn er wel prima.

De broodjes zijn trouwens ook ethanolvrij. Laatst nog geprobeerd, maar goed, met bijna €6 voor een broodje filet americain mag je ook wel verwachten dat die ethanolvrij zijn.
 
Waar zag je dat staan?
"De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog vijf te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat
BP Ultimate (98 octaan),
Esso Synergy Supreme+ (98 octaan),
Firezone Competition 98 (98 octaan),
Shell V-Power (98 octaan),
Q8/Tango Super Plus (98 octaan)."

bron: Benzine voor klassiekers | Gay Classic Car Club

"De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol. 98-benzine zonder ethanol en 98-benzine met een beetje ethanol hebben beide de E5-aanduiding bij de pomp en dat is verwarrend. Een E0-sticker voor ethanolvrije benzine zou veel duidelijker zijn. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij."

bron: Altijd 98-benzine tanken voorkomt problemen – FEHAC

Dat de Tango ook in het rijtje staat is wel relaxed, die zit hier om de hoek. Toch rijd ik soms iets verder naar de BP, kennelijk omdat ik een kenner ben. O-)
 
Het wordt een steeds groter percentage in de werkplaats. Slecht lopende motoren is heel regelmatig op te lossen door het spoelen van het brandstofsysteem en afvullen met ethanolvrije benzine. Vaak is echter meer nodig....

Het valt ook op dat er steeds vakermensen problemen krijgen nadat ze net getankt hebben. Dan zit er vaak ook een hoog percentage water in de brandstof. Blijkbaar hebben ze bij de pompstations/brandstofmaatschappijen ook problemen met de wateraantrekkende eigenschappen van ethanol in de benzine.

Uit commercieel oogpunt zou ik de klanten moeten aanraden E10 te tanken. Dat zorgt voor een behoorlijke omzetstijging in de werkplaats.

Mijn geweten en gevoel voor techniek dwingen mij echter om mensen toch ten stelligste te ontraden E10 te tanken.

Water in brandstof is zo goed als uitgesloten.
Dat wordt goed gecontroleerd.
Ik kom het eigenlijk nooit tegen, het is onderdeel van mijn werk, en als het wel het geval zou zijn dan word er direct ingegrepen.

Oliemaatschappijen zijn enorm van de kwaliteitsregels, en als de dood voor imagoschade .
 
"De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog vijf te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat
BP Ultimate (98 octaan),
Esso Synergy Supreme+ (98 octaan),
Firezone Competition 98 (98 octaan),
Shell V-Power (98 octaan),
Q8/Tango Super Plus (98 octaan)."

bron: Benzine voor klassiekers | Gay Classic Car Club

"De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol. 98-benzine zonder ethanol en 98-benzine met een beetje ethanol hebben beide de E5-aanduiding bij de pomp en dat is verwarrend. Een E0-sticker voor ethanolvrije benzine zou veel duidelijker zijn. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij."

bron: Altijd 98-benzine tanken voorkomt problemen – FEHAC

Dat de Tango ook in het rijtje staat is wel relaxed, die zit hier om de hoek. Toch rijd ik soms iets verder naar de BP, kennelijk omdat ik een kenner ben. O-)

Of je nu BP tankt of Tango (Q8) tankt, is allemaal hetzelfde.

De enige grote oliemaatschappijen met een eigen depot zijn Shell ( Pernis en Arnhem ) en Esso ( Botlek ).
De rest gaat daar laden waar ze contracten mee hebben.
Op het Shell depot in Arnhem bijvoorbeeld, komen echt alle merken laden.
En die gebruiken allemaal dezelfde premium benzine voorraad tank.
Enige wat verschil kan maken is welke additieven men gebruikt.
Maar in de basis is het altijd ethanolvrij.
 
Water in brandstof is zo goed als uitgesloten.
Dat wordt goed gecontroleerd.
Ik kom het eigenlijk nooit tegen, het is onderdeel van mijn werk, en als het wel het geval zou zijn dan word er direct ingegrepen.

Oliemaatschappijen zijn enorm van de kwaliteitsregels, en als de dood voor imagoschade .

De praktijk wijst anders uit.....
 
"De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog vijf te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat
BP Ultimate (98 octaan),
Esso Synergy Supreme+ (98 octaan),
Firezone Competition 98 (98 octaan),
Shell V-Power (98 octaan),
Q8/Tango Super Plus (98 octaan)."

bron: Benzine voor klassiekers | Gay Classic Car Club

"De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol. 98-benzine zonder ethanol en 98-benzine met een beetje ethanol hebben beide de E5-aanduiding bij de pomp en dat is verwarrend. Een E0-sticker voor ethanolvrije benzine zou veel duidelijker zijn. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij."

bron: Altijd 98-benzine tanken voorkomt problemen – FEHAC

Dat de Tango ook in het rijtje staat is wel relaxed, die zit hier om de hoek. Toch rijd ik soms iets verder naar de BP, kennelijk omdat ik een kenner ben. O-)
Avia ook.
 
Het is hierboven weer huilen na lezen van veel onzin over ethanol van nit-wits!
Juist! De enige conclusie die valt te trekken over ethanol............................. :X
Dat viel me vorige week ook opeens op. De plaatseljjke BP is al niet heel goedkoop met € 1,739 voor E10.
E5 (Ultimate) was € 1,879. Oftewel 14 ct verschil. Dat was lange tijd 10 ct dacht ik.

......................en de dubbele Freebees De motor blijft wel op E5.
Bij BP rijdt de motor niet op E5 maar E0 !
Enkele merken gooien 0% ethanol erbij. :t (BP-Shelle-Esso)
Enne.................. die freebees en andere onzin steken ze maar in hun achterste.
Wanneer stoppen we eens met dat achterlijke sparen van allerlei troep die we én eigenlijk niet nodig hebben én uiteindelijk toch zelf betalen!
Verkrijgbaarheid van niet E10 benzine wordt ook steeds minder.
Komen steeds meer (kleinere) tankstations die alleen nog maar E10 op de pomp hebben.
Dat is verplicht om E10 te hebben. Kleine pompen hebben weinig/ mss maar 1 ondergrondse tank. Die kúnnen geen E0 verkopen. :X
Dat zit ik net typen. Beter E10 dan lopen. Dit leer ik mijn kinderen ook met het tanken van hun brommer. VPower of ultimate, maar als er niets ander binnen handbereik is net wat je kunt vinden. Een enkele keer is niet ‘langdurige blootstelling aan ...,’ dus dan zal het niet zo’n probleem zijn.
Hier iemand die 't WEL begrepen heeft.
Zo denk ik ook. Als je moet kiezen tussen lopen of E10 dan die zooi maar in de tank.
Maar dan wel zoveel dat ik PRECIES thuiskom, of dat ik net de volgende pomp haal, om de tank weer af te vullen met ECHTE benzine.
BTW Brommertjes 2Takt kunnen pakkingen al helemaal slecht tegen ethanol en daarbij 2Takt-olie mengt NIET met ethanol.
Zeker niet ethanol lang in de tank en de carbs laten zitten anders krijgt die zooi de tijd om z'n verwoestende werk te doen.
 
Zoals gezegd zie ik regelmatig motorfietsen in de werkplaats die direct na het tanken problemen hebben in het brandstofsysteem. Bij controle blijkt er dan heel vaak relatief veel water in de benzine(tank) te zitten.

Dat komt dan zeker niet uit de ondergrondse tank.
Misschien condens uit de ethanol zelf.
 
Ik haalde mijn boodschappen in een grote rugzak en een volle tas op mijn buik onder mijn motorjas. Vaak ook nog plasticzakken aan het stuur en 1, soms 2 plasticzakken aan genoemde rugzak. Toen er af en toe een plastic zak afviel en de rits van mijn jas defect raakte, heb ik 2 SW Motech zijtassen van ruim 20l gekocht.

Wat een gedoe 🙄
Ik heb er gewoon twee🤗
1 voor WW,boodschappen en slecht weer,1 voor de fun.
IMG_20210401_135436.jpg
 
Voor boodschappen pak ik de auto of de bij goed weer de fiets.
De motor(en) en de bromfiets is enkel en alleen voor fun!
O ja, ik heb ook nog een andere auto voor werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan