Vooraan bijv. bij stoplicht, links op rijbaan? (YouTube)

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
572
574
Ik kijk af en toe DanDanTheFireman op YouTube. Zijn ding is: over motor ongevallen praten. Deze begint in de UK:

Wat er gebeurt, is dat een scooter stopt voor een stoplicht en dus vooraan staat. Prompt wordt die van achter aangereden. Gelukkig geen ernstig ongeval. Daarover zegt DanDan, je kunt beter links op de rijbaan gaan staan. Dit geeft hij aan met een markering in de video.

Dat is mij nooit zo geleerd, het lijkt mij dat je dan nóg minder zichtbaar bent. Aan de andere kant, het is mij ook wel eens overkomen, alleen ik werd aangetikt i.p.v. aangereden.

Wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat hij wel nuttig werk doet, hoor. De inhoud is toch echt wel educatief.
 
Mijn eerste ingeving is dat automobilisten geneigd zijn rechtdoor te kijken. Als je links staat, sta je direct in hun blikveld. Sta je verder naar het midden of naar rechts, kijken ze langs je heen.
 
OK dus dit doe jij ook? Wanneer je vooraan staat, ga je links staan?
 
Ik doe dit ook, ongeacht of ik vooraan sta. Ik ben ook een keer aangetikt bij groen omdat de koekblik achter me zin had om te racen. Hele tijd gassen achter me tijdens rood en bij groen was het boem. Gelukkig sloeg zijn motor af doordat hij de koppeling liet schieten, dat was mijn redding denk ik. Tijdens het lessen werd mij geleerd om altijd zoveel mogelijk links aan te houden om in het blikveld te zijn en auto’s geen ruimte te geven om links in te halen op de raarste plekken. In het midden kijken ze gewoon langs je heen….. Dat advies kwam nadat we tijdens het lessen bijna van de weg werden gereden. Zichtbaar zijn en mensen bewust maken dat je er bent door je rem ingedrukt te houden om je remlicht aan te laten totdat je gaat rijden als je stil staat of je motor moet een beetje luider zijn🤭.
 
Dom idee om op zijn advies markering te gaan staan mbt tot die scooter, wanneer het groen word staat er een auto pontificaal naast je en kom je 20m verder in de problemen...

Gewoon je plek op de weg claimen.
 
Ik doe dit ook, ongeacht of ik vooraan sta. Ik ben ook een keer aangetikt bij groen omdat de koekblik achter me zin had om te racen.

Bij mij was het omdat de auto voor me de motor liet afslaan en de auto achter me alleen groen zag..

20170414_063844-600x1067.jpg
 
Dan de brandweerman komt uit een land waar het rijbewijs aan iedere debiel met het verstand van een wortel zonder vragen wordt verstrekt.
Alles wat hij zegt wordt in de eerste motorrijles behandeld.
Ik kijk het vooral als ik wil lachen, net als idioten op de weg.
Educatie =0.
(Maar ik heb sowieso een hekel aan 80% van de amerikanen vanwege hun wijde waffel en gebrek aan intelligentie)

Positie bij de stopstreep is wel belangrijk, links van het midden, zodat je recht in het blikveld van de koekblikker staat.
Ook dit aanhouden als er iemand achter je rijdt, anders kijken ze langs je heen, en doen alsof je er niet bent.
 
Het maakt niet uit hoeveel voorzorgsmaatregelen je neemt je hebt geen garanties dat je nooit wat overkomt.

Verder is het naar links gaan staan ook niet echt een oplossing want dan heb je van die grapjassen die dan naast je komen staan en over je voet kunnen rijden.

Ik vind zijn kanaal ook een beetje vervelend en over analyserend overal wat achter zoeken en schuldige achter zoeken, Mensen zijn niet perfect fouten gebeuren dat kan en ga je niet voorkomen. Hij doet alsof dat wel zo is. Maar ja onze Dan moet natuurlijk centjes verdienen met zijn grenzeloze gezeur en 300 dollar resque kits... die je elders voor een fractie van de prijs kan pakken.

Niet mijn ding maar leef je uit als het het jouwe is..
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was het omdat de auto voor me de motor liet afslaan en de auto achter me alleen groen zag..

Bekijk bijlage 1962882
Een PC Hooft tractor die jou over het hoofd zag. Gelukkig bleef je op de been, die van mij was een Golf en kon net rechtop blijven. Voelde mijn schouders pas later op de avond en duurde een paar dagen. Zat je motorfiets uitgeveerd en klem tussen zijn motorkap en bumper??

Het maakt niet uit hoeveel voorzorgsmaatregelen je neemt je hebt geen garanties dat je nooit wat overkomt.
Dit klopt ook helaas, als men niet oplet ben je alsnog aan de beurt. Daarnaast heb je altijd grapjassen of mensen die hekel hebben aan motorrijders, die moeten koste wat kost voor je komen en blijven.
 
Laatst bewerkt:
Het maakt niet uit hoeveel voorzorgsmaatregelen je neemt je hebt geen garanties dat je nooit wat overkomt.
Garantie is het nooit, maar de kans dat je iets overkomt wordt wel kleiner.
Verder is het naar links gaan staan ook niet echt een oplossing want dan heb je van die grapjassen die dan naast je komen staan en over je voet kunnen rijden.
Links van het midden, niet helemaal links op de rijstrook. Niet overdrijven ;)
Ik vind zijn kanaal ook een beetje vervelend en over analyserend overal wat achter zoeken en schuldige achter zoeken, Mensen zijn niet perfect fouten gebeuren dat kan en ga je niet voorkomen. Hij doet alsof dat wel zo is. Maar ja onze Dan moet natuurlijk centjes verdienen met zijn grenzeloze gezeur en 300 dollar resque kits... die je elders voor een fractie van de prijs kan pakken.

Niet mijn ding maar leef je uit als het het jouwe is..
Wist je dat je van (andermans en eigen) fouten kunt leren?
 
Als ik voortaan sta, blijf ik mijn remhendel gebruiken, licht aan licht uit. Totdat de auto achter mij stil staat. Dus idd, aandacht trekken.
( Ook daarna nog goed opletten dat de auto daarachter ook op tijd stopt)
Dit inderdaad.
Ik rij vaak in buitengebieden met vrachtverkeer.

Als ik als eerste aankom bij het verkeerslicht en stil kom te staan kijk ik afwisselend in mijn spiegel wat er achter mij zit.

Zodra ik zie dat er een voertuig aankomt tap ik af en aan op mijn rem, zodat het remlicht aan en uit gaat.
 
Ja, links van het midden en dan remlicht bedienen, dat voelt beter dan wat die YouTuber zegt.
 
Mijn eerste ingeving is dat automobilisten geneigd zijn rechtdoor te kijken. Als je links staat, sta je direct in hun blikveld. Sta je verder naar het midden of naar rechts, kijken ze langs je heen.
Dat filmpje is in de UK. Daar zitten ze aan de andere kant…..
 
Een PC Hooft tractor die jou over het hoofd zag. Gelukkig bleef je op de been, die van mij was een Golf en kon net rechtop blijven. Voelde mijn schouders pas later op de avond en duurde een paar dagen. Zat je motorfiets uitgeveerd en klem tussen zijn motorkap en bumper??

Klopt, hij had de neus precies tussen het wiel en de onderkant gedrukt, daardoor bleef ik ook overeind want motor stond vast;)
Overigens goed mee weg gekomen want had een korte uitlaat dus er was minimale beschadigingen, alleen de kentekenplaat ophanging vernieuwen met 2 rvs plaatjes:+

Zijn tractor was in noodloop gegaan en stond met vering helemaal omhoog en scheef dus heeft hem nog veel meer gekostO-)
 
Wat vinden jullie?

Dat hier nog iets anders speelt: brommert ziet op het laatste moment dat het stoplicht rood is, gaat vol in de remmen en wordt aangereden door een automobilist die - net als hij - automatisch achter de voorligger aanhobbelt. Dit had je in een auto ook kunnen overkomen.
 
Ik sta zoals me geleerd is; iets links van het midden. En daarnaast (maar dat is me niet geleerd via de rijschool) zorg ik dat mijn remlicht aanstaat. Aangezien ik toch al heb geschakeld doe ik dit met mijn achterrem. Dus ik sta vaker met mijn linkervoet naar beneden.
@Fallingout dat is ook wel een goede; je remlicht knipperen..
 
Als ik als eerste bij een stoplicht kom; dan kijk ik constant in m'n spiegels wat er vanachter komt. En of ze inderdaad gaan stoppen of niet.
 
Als ik als eerste bij een stoplicht kom; dan kijk ik constant in m'n spiegels wat er vanachter komt. En of ze inderdaad gaan stoppen of niet.
:^
Dat doe ik sowieso als ik de laatste in de rij ben.
En dat doe ik ook als ik in de auto zit.
Met de motor filter ik meestal tussen de rijen naar voren tot ik vooraan sta.
 
Terug
Bovenaan Onderaan