vooraan staan bij stoplicht?

FIASCO2003

MF'er
24 apr 2003
133
0
enschede
Ik heb sinds 4 weken mijn eerste motor(gsx-r 600 srad)en ik heb even een paar vraagjes over het rijden langs een file bij een stoplicht,omdat ik persoonlijk nog wel vrij voorzichtig ben aangelegd blijf ik vaak gewoon in de rij staan voor een stoplicht terwijl ik dan vaak zie dat meer ervaren rijders mij inhalen en dan vooraan gaan staan pal tussen de auto's,ik geef toe dat het zeer interessant is om dit te doen want het levert een boel tijdwinst op,een enkele keer doe ik het zelf ook wel als het rustig is en er genoeg ruimte naast de auto is.
En toch blijf ik van mening dat het soms ook wel gevaarlijke situaties oplevert als het in 1 keer groen word als de motorrijder nog onderweg is naar voren,ook vraag ik mij af of de betreffende actie wel geheel legaal is,ik bedoel als ik langs die rij auto's heen rij en halverwege staat er een politiewagen tussen, krijg een dan een bekeuring voor deze actie?
M.a.w.kan iemand mij eens een paar fatsoenlijke tips geven om dit in veilige banen te leiden?? bvd FIASCO2003 :}
 
weet niet of het bij een stoplicht legaal is, wat ik begrepen heb is het bij een file op de snelweg iig wel legaal

ik rijd eigenlijk 9 van de 10 gevallen wel door naar voren, zeker omdat ik me tegenwoordig vaak in de randstad begeef en het daar altijd tering druk is. wat tips:
- doe rustig aan, rijdt niet te hard
- als het licht op groen springt voordat je er bent, voeg je gewoon in zodra de auto's even hard rijden als jij
- haal bij voorkeur in langs een kant (al kan dit niet altijd) waar je maar aan 1 kant auto's hebt
- let goed op de auto's, sommige bestuurders waarderen dit soort acties 'niet echt'

Marc :]
 
Ik heb sinds 4 weken mijn eerste motor(gsx-r 600 srad)
nog gefeli
omdat ik persoonlijk nog wel vrij voorzichtig ben aangelegd blijf ik vaak gewoon in de rij staan voor een stoplicht terwijl ik dan vaak zie dat meer ervaren rijders mij inhalen en dan vooraan gaan staan pal tussen de auto's,ik geef toe dat het zeer interessant is om dit te doen want het levert een boel tijdwinst op,een enkele keer doe ik het zelf ook wel als het rustig is en er genoeg ruimte naast de auto is.
Als ik denk dat ik er tussendoor kan dan ga ik er ook tussendoor. Is het te smal/te gevaarlijk naar mij smaak, dan sluit ik achter aan. Gelukkig is een Monster een lekker smal fietsje :)
En toch blijf ik van mening dat het soms ook wel gevaarlijke situaties oplevert als het in 1 keer groen word als de motorrijder nog onderweg is naar voren
Gewoon invoegen als het verkeer gaat rijden voordat je vooraan aangekomen bent.
ook vraag ik mij af of de betreffende actie wel geheel legaal is,ik bedoel als ik langs die rij auto's heen rij en halverwege staat er een politiewagen tussen, krijg een dan een bekeuring voor deze actie?
weet ik niet zeker, maar vlgns mij mag het niet. Toch nog nooit problemen mee gehad. ook niet als ik een pliesieauto voorbij reed in de rij.
 
Zowel in een file als bij een stoplicht
is het NIET LEGAAL om tussendoor in te halen... '(

Het wordt alleen wel gedoogd door de blauwe medemens... :)
( tenzij je er zelf een gevaarlijke situatie van maakt.. :? .)

m.a.w. je moet natuurlijk niet een file inhalen die
alweer met een snelheid van 70 km/u rijdt terwijl
jij er nog tussendoor zigzagt.. |( ..lijkt me duidelijk..
en dat geld ook bij een stoplicht, gaat 't verkeer eerder
rijden als dat jij vooraan bent, moet je gewoon invoegen
op de plek waar je dan rijdt....

Het is trouwens niet eens belangrijk of je wel of geen bon krijgt
maar je houdt zo jezelf en je fiets ook het langste heel... *D

suc6 en doe geen dingen die ik ook niet doe... :X
 
Pak waar mogelijk gewoon de fietsstrook,dit werkt ook perfect van en naar mini-rotondes.
 
Zowel in een file als bij een stoplicht
is het NIET LEGAAL om tussendoor in te halen... '(
De kennis van de theorie is weer fabelachtig hoog. ;(
Terwijl het onderwerp filerijden toch minstens één keer per maand een topic in het forum is.

Wat is het verschil tussen een rijdende en stilstaande file? Alleen dat de een stilstaat en de ander niet.

De stoplichtfile voorbij rijden via een verkeerde voorsorteerstrook dat mag niet, dat heeft mij wel eens een bon opgeleverd. Want je moet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft. Tussendoor (als er ruimte is) altijd.
 
Ik ga eigenlijk ook altijd vooraan staan. Gewoon rustig erlangs rijden en hem vóór de eerste auto zetten (dus niet half ernaast ofzo). Als ze gaan rijden duik je er gewoon weer tussen.
Of het mag weet ik niet, ik heb er iig nog nooit een bekeuring voor gekregen :)
 
Je mag een file inhalen totdat de file harder rijdt dan 40 km/h, dan mag het niet meer. Da's dus een echte file. Mocht je me niet geloven, als ik m'n theorieboeken terug heb zal ik het je wel citeren. :P
Of het voor de stoplichten mag weet ik niet. Maar ik zal het eens aan de rij-instructeur van m'n ma vragen. :)
 
Je mag een file inhalen totdat de file harder rijdt dan 40 km/h, dan mag het niet meer. Da's dus een echte file. Mocht je me niet geloven, als ik m'n theorieboeken terug heb zal ik het je wel citeren. :P
Of het voor de stoplichten mag weet ik niet. Maar ik zal het eens aan de rij-instructeur van m'n ma vragen. :)

het wordt gedoogd dat je bij een file die langzamer rijdt dan 40Km/uur tussen de meest 2 linker rijbanen tussendoor rijdt met een snelheidsverschil van ik meen max 20Km/uur.
Bij schade worden bijna altijd de beide partijen schuldig bevonden, 50-50.

VFRiendelijke groetuh
Speedy, die het liefst in dld tussen de files doorrijdt en dat komt omdat die daar al ruimte maken omdat daar de ambu tussen de file doorrijdt ipv zoals hier over de vluchtstrook.

maar........blijft altijd opletten, iedere keer weer.


VFRiendelijke groetuh
Speedy
 
Helaas helaas Speedy. Het is toch echt toegestaan om file's, die langzamer dan 40km/u rijden, tussen de 2 linkse rijbanen in te halen, MITS dat het verschil van jouw snelheid met die van de file's niet meer bedraagd dan 10 km/u.
De tijd van gedogen hebben wij in deze gelukkig achter ons liggen. :}
Bij verkeerslichten weet ik eigenlijk ooknog niet of en hoe dit momenteel precies geregeld is. :?
 
Op vrijdag 09 mei 2003 09:14 schreef Speedy70 het volgende:het wordt gedoogd dat je bij een file die langzamer rijdt dan 40Km/uur tussen de meest 2 linker rijbanen tussendoor rijdt met een snelheidsverschil van ik meen max 20Km/uur.
Bij schade worden bijna altijd de beide partijen schuldig bevonden, 50-50...
In het verleden werd het gedoogd, tegenwoordig is het bij mijn weten wettelijk toegestaan tussen een file door te rijden. Bij het stoplicht zou het wel eens anders kunnen zijn.
 
Een vriend van me heeft er een keer een bekeuring voor gekregen om dat hij voor de witte streep ging staan.

Ik zelf rijd er ook altijd tussendoor sinds ik een keer een auto met defecte remmen achter op gehad (en ga ook altijd voor de witte streep staan).
 
Ik wil er wel een event. bekeuring voor riskeren, inplaats van een auto in mijn nek krijgen
 
Ik probeer altijd in te schatten of ik het nog ga halen voordat het licht op groen springt. Als ik aan kom rijden en zie dat het licht al eventjes op rood staat ga ik niet tussen de auto's door. Dan sluit ik achteraan met voldoende ruimte om nog te kunnen ontsnappen in geval van een achteropkomende kamikazepiloot. Ook wil ik wel eens achteraansluiten wanneer er erg veel vrachtwagens en/of bussen staan, als je net naast zo'n grote jongen zit wanneer het zaakje weer gaat rijden kan hij (of zij) je wel eens niet gezien hebben. Wat ik wel doe is een beetje lawaai maken wanneer ik ertussen door piep, dan weten de autoblisten dat er iemand aankomt. En als je toch voor een vrachtwagen gaat staan ga er dan een paar meter voor staan, kan 'ie je zien.
 
Stoplichten en files, als er plaats is ga ik gewoon overal tussendoor naar voren. Behalve als het weer gaat rijden, dan voeg ik netjes in. Wel goed opletten dat er geen automobilist net van rijbaan gaat wisselen als jij daar aankomt tjokken.
 
Hoi, in het begin deed ik het wel wat meer omdat ik het gevoel had dat het moest zoals jij nu. Tegenwoordig doe ik dit alleen als het zin heeft: dus als er een vrij lange rij auto's staat, ik het stoplicht ken en zeker weet dat ze niet bijna gaan rijden. Zoveel tijdwinst levert het niet op namelijk heb ik gemerkt. De echte tijdwinst begint pas als ik tussen de file op de snelweg rij :}
 
[me]Skoezie gaat meestal gewoon netjes in de rij staan...
[/me]


En daarna met een noodgang er voorbij :P
 
Een vriend van me heeft er een keer een bekeuring voor gekregen om dat hij voor de witte streep ging staan.
Wel een beetje erg wettisch maar op zichzelf correct. Als je moet stoppen moet dat gebeuren voor de stopstreep (art. 79 RVV1990). Als de daarna stopt dan rijd je wettelijk gezien door rood.
 
Tussen een file mag je doorrijden (doe ik ook altijd) en een rij blik voor een stoplicht is toch ook een file? Ik rij in ieder geval tot vooraan door, mits er genoeg ruimte is.
 
Haha, het is niet illegaal in ieder geval. Vanochtend kom ik bij aflag hoevelaken en staan er agenten het verkeer te regelen (zodat de koekblikkers de twee sorteerstroken gebruiken). Ik rij langs de agent (stond halverwege de rij) en ga vooraan staan. Ook daar stond een agent en die zei alleen: "kijk jij bent verstandig; ze zouden allemaal een motor moeten kopen!".
De motorrijder die achter mij reed is schijnheilig in de rij gaan staan |( Ik snap die lui niet hoor, gebruik de voordelen van je motor toch!

Als je dat niet durft kan je beter in je koekblik blijven. Voor groentjes gaat dit natuurlijk niet op; je moet het leren en gewennen.
 
Kga d'r ook bijna altijd langs bij stoplichten, ook tussen 2 rijen auto's e ook als 't heel smal is, lekker doorheen wurmen :} , koekblikrijders altijd verontrust aan 't kijken, maar geen zorgen, klet wel op dat ik geen schade aan m'n moto krijg *D . Bespaart tijd en gevaarlijke inhaal acties dus lekker erlangs :] en lekker aso tussen de auto's door. Vooral nu met warmer-raam-open-weer altijd weer leuke reacties :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan