Vooras invetten?

Harmen

MF veteraan
31 mei 2004
2.596
0
Hallo mede mf'ers

Even een korte vraag, ik heb al gezocht maar kan het niet vinden!
Moet je de as van je voorwiel (wanneer je die los hebt) ook invetten?
Zo ja waarmee? Zo nee...... oke *D

alvast bedankt
 
De vooras draait in lagers, en die lagers bestaan uit een buitenring (die vastzit in je wiel) kogels, en een binnenring ( waar je as net passend doorheen kan) de as heof je in pricipe alleen een beetje tegen roesten te beschermen, zodat deze er makkelijk in en uit kan, dat kan met lagervet, kopervet(cupraslib) tectiel, wd40, met alles wat maar beschermt tegen roest, hoeft niet gesmeerd te worden om te smeren
 
Ok, bij mij draai je d'r aan de ene kant een bout in en die kant is niet boeiend. Aan de andere fixeer je de voorpoot, bij mij dan (VFR800), op het dikkere gedeelte van de as, dat gelijk ook als spacer dient. Doe je dit fixeren niet goed, loopt je remklauw ook nog eens aan. Nogmaals, dit kan per motor verschillen, maar het lijkt me een vrij generiek systeem.

Dit dikkere gedeelte kun je beter vetvrij laten. Je smeert je vorkpoten toch ook niet in op de plaats waar je ze klemt in de kroonplaat.

Het is verder geen wet, maar vet en grip is geen ideale combi. Waarom heb ik dit eigenlijk uitgelegd :?
 
Laatst bewerkt:
Ok, bij mij draai je d'r aan de ene kant een bout in en die kant is niet boeiend. Aan de andere fixeer je de voorpoot, bij mij dan (VFR800), op het dikkere gedeelte van de as, dat gelijk ook als spacer dient. Doe je dit fixeren niet goed, loopt je remklauw ook nog eens aan. Nogmaals, dit kan per motor verschillen, maar het lijkt me een vrij generiek systeem.

Dit dikkere gedeelte kun je beter vetvrij laten. Je smeert je vorkpoten toch ook niet in op de plaats waar je ze klemt in de kroonplaat.

Het is verder geen wet, maar vet en grip is geen ideale combi. Waarom heb ik dit eigenlijk uitgelegd :?

Ik ben het niet met je eens.
Ook al vet je de as in dan nog heb je meer dan grip genoeg.
Ik vet ook mijn zadelpen van mijn mountainbike in en die schuift echt niet in.
Als je hem niet invet gaat hij nooit meer los.
 
Waarom zou je grip nodig hebben, hij word toch ingeklemt. Het schroefdraad houd hem wel op zijn plaats.
Schroefdraad??? Je begrijpt waarschijnlijk de constructie niet, die ik had beschreven. Maakt ook niet uit en van mijn part doe je overal vet tussen.

Het probleem met fora, zoals deze, is dat iedereen een mening heeft. Gelukkig maar, want aan al die napraters heb je ook niets. Er bestaat ook niet een waarheid. Dus vet of geen vet, het zal me een zorg zijn, maar op plaatsen waar je afhankelijk bent van een klemverbinding en dus wrijving nodig hebt, smeer ik geen vet, tenzij nadrukkelijk anders aangegeven. Amen;)
 
Schroefdraad??? Je begrijpt waarschijnlijk de constructie niet, die ik had beschreven. Maakt ook niet uit en van mijn part doe je overal vet tussen.

Het probleem met fora, zoals deze, is dat iedereen een mening heeft. Gelukkig maar, want aan al die napraters heb je ook niets. Er bestaat ook niet een waarheid. Dus vet of geen vet, het zal me een zorg zijn, maar op plaatsen waar je afhankelijk bent van een klemverbinding en dus wrijving nodig hebt, smeer ik geen vet, tenzij nadrukkelijk anders aangegeven. Amen;)

Die klemverbinding klemt echt nog wel met een likje vet er tussen hoor. Wel doen dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan