voorband 120/70 of 120/60 ?

Kamikaze

Die hard MF'er
26 nov 2002
792
122
Wat is het voordeel van een voorband maat 120/70 tov een 120/60 ? Of zijn er andersom voordelen ?
Mij lijkt een 120/60 makkelijker sturen. Is dit ook zo ?

alvast bedankt,

groet Kami
 
Het verschil i band is dat een 120/70 band hoger dan een 120/60. Bij de eerste is de breedte 120mm gelijk aan de tweede band, maar de hoogte van de band is bij de eerste 70 % van 120 = 84mm en de tweede band is 72mm hoog.
Wat de rijeigenschappen zijn, geen idee.
 
ik hoor ook weer dat de 120/70 beter stuurt omdat de band boller staat.
Mij lijkt hoe lager de band hoe beter, minder vervorming enzo.

Iemand nog meer info voor me ?

tnx
 
Wat is het voordeel van een voorband maat 120/70 tov een 120/60 ? Of zijn er andersom voordelen ?
Mij lijkt een 120/60 makkelijker sturen. Is dit ook zo ?

Een 120/70 is iets hoger en op hogere snelheid stabieler.
Een 120/60 is dus iets minder stabiel, maar heeft sneller sturen als voordeel.

Tis maar net wat jij belangrijker vindt. Ik zou voor sturen kiezen. En zoals hierboven ook al staat aangegeven, kijk eerst of een 120/70 wel past met je spatbord. Je zal niet de eerste zijn die zijn voorspatbord sloopt.
 
De meeste SS fietsen worden standaard met 120/60 afgeleverd...al diezelfde fietsen uit de SS raceklasse rijden op 120/70! Dat moet dus een reden hebben!

De 120/70 is gewoon stabieler en heeft betere bochteneigenschappen. Het veel gehoorde tegenargument dat hij langzamer zou sturen is inderdaad waar, maar dat is heel simpel op te lossen door de vorkpoten iets verder door te laten steken of (indien mogelijk) de achterkant wat te verhogen.

Bijna alle motoren die op 120/60 geschoeid zijn laten een 120/70 voorband toe, zo strak zit je spatbord er meestal niet omheen...meten is weten!

Bij mij komt er in elk geval nooit meer iets anders onder, echt een mega groot verschil.
Je werkelijke snelheid gaat wel iets afwijken van die van je teller omdat de omvang van je band groter wordt.
Bij een 17 inch voorwiel kun je dat dus uitrekenen als volgt:

De oirginele band:

(17*25.4)+(2*60)=551.8 Dat maal PI om de omtrek te krijgen = 1733.53
Delen door 100 om op procenten te komen geeft 17.335

Dan de hogere band:

(17*25.4)+(2*70)=571.8 * PI (3.1415)=1796.36 Dat deel je door de uitkomst van de lagere band 1796.36/17.335=103.63 %...dus je teller wijkt daarna 3.6% af, wat weer geheel wegvalt tegen het feit dat de meeste teller ruimschoots optimistisch zijn.

Wilde je verder nog iets weten???
 
thanx voor de reacties.

Ik heb standaard een 120/70 erop liggen dus het spatbord zal geen problemen opleveren.

nu wil ik mijn motor toch al een centimeter of misschien wel 2 laten zakken voor dus ik denk dat ik de originele maat band (120/70) er dan maar op laat leggen.

tnx

Kami
 
Inderdaad, 120/70 is stabieler maar stuur minder snel. Bijkomend voordeel: comfortabeler en minder kans op deuken in velg a.g.v. meer hoogte dus meer mogelijkheid opvangen van schokken. Ben zelf ook ooit van 120/60 naar 120/70 gegaan op advies van v.d. Biggelaar na deuk in velg.
 
Hoe je een R6 achter verhoogd weet ik niet, dit is bij elke motor weer anders...bij de meeste (vooral oudere) types is het niet zomaar mogelijk.
Vergeet niet dat als je je veervoorspanning achter verhoogd, de motor achter ook omhoog komt, maar dat moet je natuurlijk alleen doen als daar een indicatie voor is.

Pas op met je motor voor te laten zakken..de meer radicale balhoofdshoek kan voor ernstige instabiliteit zorgen. Vandaar dat tegenwoordig veel sportfietsen met een stuurdemper worden uitgerust.
Doe het beetje bij beetje en kijk wat het effect is. Supersnel sturen heeft ook nadelen, laat je hem te ver zakken dan wil hij teveel de bocht invallen en dat stuurt niet fijn. Instabiliteit is de oorzaak van bijv. speedwobles en tankslappers...beide niet fijn!
Bij normaal rijden merk je het vaak niet eens, maar ga je een keer op snelheid in een bocht over een fikse hobbel dan hou je het spul niet meer in de hand! Neerkomen na een wheelie met het stuur niet 100% recht loopt dan ook af met tranen!

Dus: maak geen radicale aanpassingen zonder goede indicatie hiervoor en denk niet dat supersnel stuurgedrag per definitie beter is. De meeste normaal getalenteerde rijders zijn sneller met een stabiel sturende fiets dan met een snel sturende fiets! Stabiliteit geeft vertrouwen en vertrouwen vertaald zich weer in bochtensnelheid!
 
Terug
Bovenaan Onderaan