voorband auto~ of motorband???

fs259

Rookie
28 sep 2007
3
0
Drunen
Hallo allen,

Hoewel ik al een tijdje rond tuf op een GL1500 met Hechard Saphir bak, zit ik nu met een vraag.
Voor op deze combi ligt nu een 165/60 14 inch autoband. Deze band ligt er al op sinds ik de combinatie heb gekocht, dus ik weet niet beter.
Wat ik wel weet is dat de motor nogal eens 'zoekt' bij spoorvorming in de weg.
Nu heb ik me laten vertellen dat dit een heel stuk minder wordt door er een ronde (dus motor???) band op te leggen.
U raadt het al;
- wie heeft hier ervaring mee?
- scheelt het echt zoveel?
- welke band adviseren de tevreden gebruikers?

Groeten,

Frank

full
 
Hoe breder de voorbamd hoe groter het zoek effect wordt, een motorband verdient ook bij mij de voorkeur als voorband. Ik zie zelf helemaal geen voordeel in brede banden als het gaat om wegligging en brandstof verbruik, hooguit dat het stoer staat.
Wel is het totaal gewicht van het span van belang en de maximale belading van belang, elke band heeft zijn grens voor het maximale gewicht en als het om vele kilos gaat dan is een brede band in het voordeel. Een heel zware combi zal wel op brede autobanden MOETEN vanwege de belastbaarheid van de banden, het voorwiel heeft over het algemeen wat minder druk dus daar zou best een motorband in kunnen.

als het gaat om het rijden door bijvoorbeeld sneeuw of blubber dan valt het toch iedere keer weer op hoe gemakkelijk de Ural/Dnepr motoren of MZjes door de sneeuw ploeteren, bedenk dat de russische motoren ook niet echt licht zijn in gewicht.

Ik zou eens een origineel voorwiel proberen....

PS trouwens een mooi span! ook al ben ik geen GW fan...
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou je op je voorwiel een diagonaalband willen hebben, die heeft een veel grotere stijfheid dan een radiaalband. De wangen van een radiaalband zijn te slap en hoe hard je hem ook oppompt, hij zal gaan spoorzoeken. Voordeel van een autoband is uiteraard het vlakke loopvlak, dus minder slijtage en meer grip t.o.v. een (ronde) motorband.

Probleem is dat diagonale autobanden in Nederland haast niet meer te vinden zijn. Ik heb geen idee of een diagonale 14" band nog ergens te krijgen is, je zou eens in de advertenties in oldtimer-blaadjes kunnen zoeken. In ontwikkelingslanden worden op auto's nog veel diagonaalbanden gebruikt i.v.m. de slechte wegen, ze zouden dus nog wel te krijgen moeten zijn.


Op mijn Guzzi span gebruik ik een 4.25 - 15" diagonaaltje voor (bedoeld voor een Fiat Topolino) en dat stuurt prima. Achter en opzij heb ik wèl radiaalbanden.
 
Laatst bewerkt:
Een maat van me rijdt een GW1500 met EML span, en hij heeft er sinds kort een scooterband op liggen. Zijn eerste bevindingen waren wel positief...


Groeten, Hertog Jan
 
De spoorbreedte van een GW zal altijd minder zijn dan die van een vrachtauto. Zorg ervoor dat je voorband rechts naast het linkerspoor rijdt, dan komt je zijspanband hooguit inhet rechterspoor, daar heb je geen last van. Probleem opgelost.
 
Een maat van me rijdt een GW1500 met EML span, en hij heeft er sinds kort een scooterband op liggen. Zijn eerste bevindingen waren wel positief...


Groeten, Hertog Jan

Is dat niet toevallig Berend? scooterband, ik hoorde het ook deze week. Schijnt ideaal te zijn ook kwa kosten. Ik heb zelf alleen maar met motorvoorband gereden en dat beviel altijd super. Bij mijn toekomstige kombinatie doe ik dat zeker weer.
 
De spoorbreedte van een GW zal altijd minder zijn dan die van een vrachtauto. Zorg ervoor dat je voorband rechts naast het linkerspoor rijdt, dan komt je zijspanband hooguit inhet rechterspoor, daar heb je geen last van. Probleem opgelost.

Zo heb ik het ook geleerd :Y :W
 
De spoorbreedte van een GW zal altijd minder zijn dan die van een vrachtauto. Zorg ervoor dat je voorband rechts naast het linkerspoor rijdt, dan komt je zijspanband hooguit inhet rechterspoor, daar heb je geen last van. Probleem opgelost.


Nadeel daarvan is dat je dan zo'n beetje in het oliespoor rijdt, vooral bij regen onprettig B| (ja, ja, ik weet het, bij regen in het vrachtwagenspoor rijden is nog minder prettig, persoonlijk probeer ik daarom snelwegen te vermijden).
Verder is de radiaalvoorband niet alleen gevoelig voor spoorvorming, maar ook voor andere richels in de lengterichting, zoals bepaalde wegmarkeringen, zelfs de "voeg" tussen twee asfalt stroken.
 
ik vind dat gedoe met motorvoorbanden een beetje sectarisch.
er is een groep zijspanrijders die beweert dat het het beste is dat je kan overkomen.
ik rijd met een 135/70/15 autoband voor en geen hinder van spoorvorming.
een 165 band vind ik wel erg breed, daar zou ik niet voor kiezen.
een motorvoorband slijt wel 3x zo snel als een autoband.
wat mij betreft dus gewoon smalle autobandjes.
 
ik vind dat gedoe met motorvoorbanden een beetje sectarisch.
er is een groep zijspanrijders die beweert dat het het beste is dat je kan overkomen.
ik rijd met een 135/70/15 autoband voor en geen hinder van spoorvorming.
een 165 band vind ik wel erg breed, daar zou ik niet voor kiezen.
een motorvoorband slijt wel 3x zo snel als een autoband.
wat mij betreft dus gewoon smalle autobandjes.

ik rij met een 195/55/15 en heb geen spoorvorming *D

maar het is zoals je zegt , een smalle autoband en je bent gerust voor 50000km
misschien is 14 " toch wat aan de kleine kant ?????
 
Laatst bewerkt:
Dit bedrijf (http://www.oldtimerbv.nl) kan verschillende diagonaalbanden leveren. Misschien zit er iets bij. Ik rij zelf met een motorband voor en een autoband achter. De achterband is een radiaalband, deze wil ik vervangen, ik denk dat ik er achter ook een diagonaalband omleg. Ik hoop dat eea de wegligging zal verbeteren. mvrgr Teake
 
Terug
Bovenaan Onderaan