voorband eerder van rand tot rand rijden?

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
Den Hoorn
Ik probeer het nog maar een keer want het blijft me verbazen :) .

Ik heb dus een CBR 600 F2 met BT 010's en rij mijn voorband wel van rand tot rand en achter hou ik nog over.
Wat kan dit verklaren? Reed volgens mij zaterdag zelfs stepje aan de grond en nog steeds hou ik achter over.
 
:? als je voorband eerder rond is gereden dan achter is in mijn ogen vooral een zaak van bandenspanningen, velgbreedtes, bendbreedtes, bandhoogtes en 'bandenfabrikantenvoorkeuren'. Verder kun je er weinig aan doen. Je voorband zal met kortere bochten ook meer rond gereden worden dan met hoge snelheidsbochten.
 
Als de motor goed voelt en je niet twijfelt aan grip i.c.m. een tevreden gevoel na een ritje moet je je niet druk maken, de band slijt hoe dan ook het eerst in het middden op waardoor je een nieuwe moet kopen.
Voelt het niet vertrouwd aan dan is het als deze op is tijd om een nader merk/type te proberen.
Op het uiterste randje rijden betekend wel dat je lekker plat gaat maar dat wil niet zeggen dat je sneller door de bocht gaat, je gaat alleen eerder op je muil :+

Hehe, dat ie voor wegschoof had met de bandenspanning te maken. Motor had 3 weken op de brug gestaan in de wielklem, band was wat leeggelopen. Haalde net nog ff snel een auto in voor een rotonde, om vervolgens 3/4 te gaan. Dat ging niet helemaal zoals gepland zeg maar :P.
Op hoge snelheid voelt ie wat gammel aan eigenlijk, maar goed, is nog echt een oldskool frame, dus wellicht dat er gewoon niet meer inzit. Kan wel de preload van de achterveer veranderen, maar daar houdt het qua afstellen iig op.

grz Thijs
 
hmm, wel een oud topicje hoor.
Maar het "tot de rand rijden" heeft ook met rijstijl te maken. Als je een bocht rustig ingaat en heel erg opbouwt (op het gas) rij je je achterband snel aan de rand, maar voor niet. Die wordt dan niet belast.. maar stuur je heel hard in en rij je met vrij constante snelheid de bocht door, zal je je voorband veel verder op de rand rijden...
 
Het rijden tot op het randje van de voorband komt deels door je stuur techniek.
Veel van ons proberen te sturen voor een bocht. (Stuur om trekken)
dwz. wij sturen zelf de bocht in.

Leg je de motor voor de bocht op het rechte stuk al om dan stuurt de motor zelf de bocht in en kom je eerder op het randje.
Dit zelf sturen van de motor onstaat doordat je gebruik maakt van de kleinere radius van de voorband.
Vandaar dat "Crawl" met zijn cirquit ervaring wel eerder op de rand van zijn voorband komt.

Je kan es proberen te oefenen door voor een bocht het stuur los te laten en met gewicht verplaatsing je motor door de bocht te krijgen.
Tip: langzaam beginnen.

Motor rijden is een evenwicht kunst. ...... En geen stuurkunst.
 
hmm, wel een oud topicje hoor.
Maar het "tot de rand rijden" heeft ook met rijstijl te maken. Als je een bocht rustig ingaat en heel erg opbouwt (op het gas) rij je je achterband snel aan de rand, maar voor niet. Die wordt dan niet belast.. maar stuur je heel hard in en rij je met vrij constante snelheid de bocht door, zal je je voorband veel verder op de rand rijden...


Op zich klopt het wat je zegt alleen in mijn geval is het de motor die de rijstijl bepaalt.
Op de '92-CBR kon ik remmend een bocht in duiken om dan laat op het gas er weer uit te accelereren. Die rijstijl heb ik moeten aanpassen op de '99-CBR omdat ik merkte dat de achterband 'wringt' bij snel insturen zodat ik nu langzamer de bocht in ga en eerder en harder op het gas uitaccelereer.

Ben dus heel benieuwd of ik met een 170 achterband mijn oude rijstijl weer kan hanteren (of het liefst een combinatie van beide, hard in en hard uit) 8-) .

Had gehoopt dat iemand al een keer een 170 achterband op een CBR van '99/'00 had uitgeprobeerd, maar ik dat ik het zelf maar eens moet uitproberen.

p.s. inderdaad een oud topic, maar blijkbaar is er nog wel animo voor.
 
Volgens mij ligt het ook aan dat de oude cbr'en een 60 voorband hadden. En de achterband staat heel bol op de velg. De eerste R6'en hadden ook een 60 voorband, die waren ook vaak heel ver rond gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan