voorband eerder van rand tot rand rijden?

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
Den Hoorn
Ik probeer het nog maar een keer want het blijft me verbazen :) .

Ik heb dus een CBR 600 F2 met BT 010's en rij mijn voorband wel van rand tot rand en achter hou ik nog over.
Wat kan dit verklaren? Reed volgens mij zaterdag zelfs stepje aan de grond en nog steeds hou ik achter over.
 
ik heb vorige week nieuwe bandjes erop laten zetten. Ik had metzlers mez1 en nu bt010 en dat is een hele opluchting. Ik kan de bochten nu veel scherper maken en glij niet meer zoals met de metzlers. Maar ik heb aan de voorband een grotere glimrand(2 a 3 cm) dan aan de achterkant(1 cm).
Maar ik ben bezig om ze weg te rijden maar dan moet je wel heel plat gaan, ik kan nu al bijna de grond aanraken. Iemand nog echte adviezen???
 
heb je voor nog een rand over, en achter niet, dan is het een kwestie van de voorpoten iets te laten zakken dat de motor wat meer op zijn neus staat. Zodoende worden beide banden ten volle benut en stuurt het wat scherper.

Is er achter meer over dan vooraan, dan zou het omgekeerde zou helpen, maar er zullen waarschijnlijk mensen op het forum meer afweten van dit soort afstellingen...
eerder een vraagje voor de echte racers.
 
Banden moeten inderdaad normaal eerst achter van rand tot rand gereden worden voordat de voorband van rand tot rand gereden kan worden. Dit heeft te maken met de constructie van de wang van de band. Bij achterbanden zie je dat het profiel veel minder ver doorloopt over de zijkanten van de band als de voorband, nu kan je al gauw denken dat je de achterband over het randje heen rijdt, maar daar komt de wang van de band. De wang van de achterband is zo slap dat de band met het kantelen van de motorfiets meedraait. Oftewel de wang aan binnekant stuikt in.
De wangen van de voorband moeten echter zodanig sterk zijn dat de band bij voluit remmen nog zijn vorm behoudt, als de voorband dan zou deformeren kan je niet meer insturen omdat je dan in wezen met een autoband rijdt.

Je probleem kan dus zijn dat de achterband teveel deformeert en de voorband te weinig. Controleer daarom de bandenspanning en de compressie demping.

john.
 
Banden moeten inderdaad normaal eerst achter van rand tot rand gereden worden voordat de voorband van rand tot rand gereden kan worden. Dit heeft te maken met de constructie van de wang van de band. Bij achterbanden zie je dat het profiel veel minder ver doorloopt over de zijkanten van de band als de voorband, nu kan je al gauw denken dat je de achterband over het randje heen rijdt, maar daar komt de wang van de band. De wang van de achterband is zo slap dat de band met het kantelen van de motorfiets meedraait. Oftewel de wang aan binnekant stuikt in.
De wangen van de voorband moeten echter zodanig sterk zijn dat de band bij voluit remmen nog zijn vorm behoudt, als de voorband dan zou deformeren kan je niet meer insturen omdat je dan in wezen met een autoband rijdt.

Je probleem kan dus zijn dat de achterband teveel deformeert en de voorband te weinig. Controleer daarom de bandenspanning en de compressie demping.

john.

Super uitleg zeg.. ik geloof het nog ook. :)
Op het circuit rij ik ook tot het randje van mij voorband, maar dan zitten mijn steppies ook aan de grond dus dat is voor mij een teken dat het niet platter hoeft.
Heb wel de standaard steppies vervangen door van die Alu. race dingen anders denk ik dat de lefknoppies wel wat eerder de grond raken dan dat je de rand van je voorband hebt bereikt. (ZX9R 2000)
 
Ik heb hetzelfde op mijn cbr600 '92. Komt volgens mij omdat je achterband gemaakt is voor een 5 inch velg en een cbr600 91-94 een 4,5 inch velg heeft. Van 95-98 heeft de cbr600 wel een 5 inch achtervelg.
 
"Ik heb hetzelfde op mijn cbr600 '92. Komt volgens mij omdat je achterband gemaakt is voor een 5 inch velg en een cbr600 91-94 een 4,5 inch velg heeft. Van 95-98 heeft de cbr600 wel een 5 inch achtervelg."

Als inderdaad de bandbreedte niet klopt met de velgbreedte dan krijg je problemen. Te brede banden geeft een te rond loopvlak en wat belangrijker is, wangen die te schuin staan en hun werk niet meer naar behoren kunnen doen.
Te smalle banden op velgen geeft een te vlak loopvlak, vooral bij achterbanden is dat gevaarlijk omdat je die dan over het randje kan rijden. En natuurlijk staan de wangen te stijl waardoor....

Even een noot, we spreken hier alleen over tubeless radiaal banden. Diagonaal banden werken heel anders.
 
Trouwens demping controleren voor of achter? Wat maakt het meeste verschil.

Vriend van me heeft precies dezelfde uit 94 en die rijd hem achter wel van rand tot rand, eens bij hem kijken of hij hetzelfde probleem heeft.
 
Mm bij mij blijft er achter ook nog een 0.5cm over van mijn BT020 maar voor gaat mijn super maxxis ver op. Mijn oude supermaxis achter was ook helemaal kaal op het randje. Hoe moet ik dit interpreteren?
 
Op mijn CBR600 van '92 reed ik de voorband tot aan de rand en bleef er bij de achterband zo'n 0,5 cm over.
Nu rijd ik op een CBR600 van '99 en is het precies andersom.

Ik vermoed dat de bredere achterband (180 ipv 170) hier de oorzaak van is. Heb ooit eens ergens gelezen dat de achterband van het 99-model eigenlijk te breed was en dat een smallere achterband waarschijnlijk voor een sneller stuurkarakter zou zorgen.

Iemand misschien ervaring met een 170 achterband ipv de std. 180 op een CBR600 van 1999/2000 ?
 
Hmmz, ik heb hetzelfde, maar dan met een oude GSX... Voor rij ik em makkelijk tot de rand, (laatst nog erover :X, hield em net *D ) terwijl ie achter nog 0,5 cm schaamrand overheeft. BT45's overigens. Wat kan ik daar nog aan doen om het ietsje beter te krijgen?

grz Thijs
 
Als de motor goed voelt en je niet twijfelt aan grip i.c.m. een tevreden gevoel na een ritje moet je je niet druk maken, de band slijt hoe dan ook het eerst in het middden op waardoor je een nieuwe moet kopen.
Voelt het niet vertrouwd aan dan is het als deze op is tijd om een nader merk/type te proberen.
Op het uiterste randje rijden betekend wel dat je lekker plat gaat maar dat wil niet zeggen dat je sneller door de bocht gaat, je gaat alleen eerder op je muil :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan