voorband rand

r1 power

MF'er
26 apr 2003
121
0
op mijn achterband hep ik geen schaamranden maar op mijn voorband aan alle twee de kanten 1.5cm hoe komt dat.
 
kan ook met je bandenspanning en of veringinstelling te maken hebben, rondje rijden met 1.5 bar druk...zijn die randen zo weg :P
 
op mijn achterband hep ik geen schaamranden maar op mijn voorband aan alle twee de kanten 1.5cm hoe komt dat.

Ik hoop dat je je er verder niet druk over maakt en dat het geen doel op zich wordt om deze 'schaamranden' weg te rijden. Je moet voor jouw gevoel op jouw niveau lekker motorrijden, daar gaat het om! De rest is niet van belang. Als je ontevreden bent over je eigen vaardigheid, moet je voortgezette rijopleidingen gaan volgen en deelnemen aan circuittrainingen enz.
Het is een verkeerd uitgangspunt dat veel motorrijders hanteren:
de 'schaamranden' moeten weg, kneesliders moeten ontmaagd zijn, stepjes moeten aan de grond gereden worden, een beschadigde uitlaat staat ook wel stoer etc.

Denk je dat de tevredenheid van Rossi over zijn race bepaald wordt door hoe plat hij gegaan is? Nee dus...!En hij verdient er n.b. de kost mee!

Wij zijn allemaal maar gewoon hobbyisten, die niets te winnen, maar wel veel te verliezen hebben!
Om de een of andere reden meten wij als gewone recreanten echter wel vaak onze tevredenheid aan zulke onbenullige zaken af als slijtagepatroon van de banden, kneedowns etc.

Ik denk dat het genoemde streven bij ons (als recreanten) al tot veel ongelukken heeft geleid. Ik behoorde zelf ook tot die categorie. Ik was niet meer tevreden over mijn bochten als ik niet de voetstepjes aan de grond had gereden. Dit werd een doel op zich. Uiteindelijk dus mooi op mijn plaat gegaan!! Dat ik hier nog achter de PC zit, is puur geluk. Mijn ongeval was zodanig dat ik gemakkelijk overreden had kunnen worden. Had mooi gestaan op mijn grafsteen: "hij reed in ieder geval wel zijn kuipdeel en zijn stepjes aan de grond en zijn banden waren tot op de rand afgesleten". Echt belangrijke zaken in het leven en een mooie troost voor mijn vrouw.

Nogmaals: voor jezelf lekker motorrijden met een ruime veiligheidsmarge op de openbare weg, daar gaat het om!! En als jij pas lekkerder gaat rijden, als je sneller kunt dan je nu bent, ga dan de bovengenoemde trainingen volgen, maar kijk niet naar banden, stepjes, kneedowns etc. Meet ook jouw eigen tevredenheid op de openbare weg niet af aan de snelheid van anderen. Er zijn er ongetwijfeld die tragen zijn dan jij (misschien zelfs wel velen) en er zijn er zeker die sneller zijn dan jij. So what?? Het streven de snelste te zijn, is een streven dat uitsluitend op een circuit thuishoort.

Je zult misschien wel denken: je lijkt mijn moeder wel. Het is slechts een goed bedoeld advies van iemand die uit ervaring spreekt en iets ouder is (42) en daardoor misschien ook wat makkelijker relativeert.

Ik rijd overigens nog steeds sportief op mijn GSX-R1000. En ik lijk wel een hond zo zit ik te kwijlen bij berichtgevingen over bijv. een nieuwe ZX-10R, wanneer ik hoor dat het vermogen weer hoger wordt en het gewicht nog lager dan bij de concurrentie. Ik let echter niet meer op die zaken die ik hierboven genoemd heb en die vroeger voor mij wel van belang waren. Je kunt beter een verstandig besluit nemen op het moment dat je nog gezond bent.

Misschien is het bovenstaande wel niet op jou van toepassing, misschien was het een puur technische vraag. Hoe komt het dat de achterkant wel tot op de rand afslijt en de voorkant niet? Beschouw mijn verhaal dan maar als niet geschreven.
Ik lees echter op dit forum dat het voor veel motorrijders wel een belangrijk item is, hoe plat ze gaan, wat er allemaal de grond raakt, enz.
De onzinnigheid ervan wordt echter pas vaak ingezien na een ongeval. Zo ook bij mij.

Gr.

Schuimbakkes
 
schuimbakkes ik ben het hellemaal met je eens.en ik zit ook hellemaal niet met die randen maar ik vraag mijn alleen af hoe dat kan.
 
Harder insturen. ipv 100 de bocht induiken dan met 110 of 115... Let wel op! Doe dit stapgewijs anders leg je halverwege al in de berm :X

Soort band scheelt ook.
Bep. bandematen scheelt ook.
Bandespanning scheelt ook.
Veerafstelling scheelt ook.
Soort fiets scheelt ook.

Ik rij voor met 2.6 en achter met 3.0 bar en rij de randen/steppie/knee-pad weg... Op Pilot Sport.

Dennizz, die toch maar even ze spanning had verlaagd nadat hij dit had gemeten :+
 
op mijn achterband hep ik geen schaamranden maar op mijn voorband aan alle twee de kanten 1.5cm hoe komt dat.

Mogelijke oorzaken:
1: Vering c.q. dempingsinstelling
2: Geometrie van je motor
3: Type/merk band (voornamelijk de karkasvorm is bepalend)
4: Breedte c.q wanghoogte van de banden
 
Op zondag 03 augustus 2003 19:22 schreef Schuimbakkes het volgende:mooi verhaal mee eens. maaaaar
Gr.

Schuimbakkes
Op zondag 03 augustus 2003 16:33 schreef r1 power het volgende:
op mijn achterband hep ik geen schaamranden maar op mijn voorband aan alle twee de kanten 1.5cm hoe komt dat.

Hmmmm ik heb het precies om gekeerd. moet ik nu harder de bocht uit accele-gasgeven???
 
Dat is volgens mij omdat de voorband boller staat dan de achterband. Dan zit je met de achterband sneller op de rand. Dat heeft iets te maken met de maten van de banden, en de maat van de velg. Als je nu vooraan een smallere band op diezelfde velg legt, dan wordt die minder bol, en zal je daarmee sneller aan de rand zitten. Maar of dat nu echt een verbetering is, betwijfel ik.
Ik heb liever nog een schaamrandje op mijn band, dan schaafsporen over mijn hele motor. Als het een doel wordt, om die banden tot op de rand te gebruiken, dan zal het vroeg of laat wel mis gaan.
Dat is net zoiets als die mannen die in elke bocht met hun knie over de grond moeten gaan. Ik ben zo ook al gaan rijden met mannen die dat altijd proberen, en ik blijf dan gewoon zitten, en die gaan helemaal niet sneller door de bocht. Sommige motorrijders gaan dan zover naast hun motor hangen dat die bijna rechtop blijft.
Op een circuit zal er met dat knietje wel tijdswinst te boeken zijn, maar op de openbare weg, met andere voertuigen in de buurt, en vangrails naast de baan ga ik zoveel risico's niet nemen.
Ik heb al een kleine 300.000km op de motor gereden, en als er iemand sneller door de bochten gaat dan ik, lig ik daar niet wakker van.
 
Ik rijd met gebruikte supercorsaatjes van een KNMV-cupper. Standaard geleverd met mooie rulletjes waar normaal een schaamrand zit. Ik moet dus wel wat rustiger rijden, anders rijd ik die rulletjes nog weg. Kan het iedereen aanbevelen, is veel veiliger! ;)
 
Dat is volgens mij omdat de voorband boller staat dan de achterband. Dan zit je met de achterband sneller op de rand. Dat heeft iets te maken met de maten van de banden, en de maat van de velg. Als je nu vooraan een smallere band op diezelfde velg legt, dan wordt die minder bol, en zal je daarmee sneller aan de rand zitten. Maar of dat nu echt een verbetering is, betwijfel ik.
Ik heb liever nog een schaamrandje op mijn band, dan schaafsporen over mijn hele motor. Als het een doel wordt, om die banden tot op de rand te gebruiken, dan zal het vroeg of laat wel mis gaan.
Dat is net zoiets als die mannen die in elke bocht met hun knie over de grond moeten gaan. Ik ben zo ook al gaan rijden met mannen die dat altijd proberen, en ik blijf dan gewoon zitten, en die gaan helemaal niet sneller door de bocht. Sommige motorrijders gaan dan zover naast hun motor hangen dat die bijna rechtop blijft.
Op een circuit zal er met dat knietje wel tijdswinst te boeken zijn, maar op de openbare weg, met andere voertuigen in de buurt, en vangrails naast de baan ga ik zoveel risico's niet nemen.
Ik heb al een kleine 300.000km op de motor gereden, en als er iemand sneller door de bochten gaat dan ik, lig ik daar niet wakker van.

Komt niet door de breedte, maar door de hoogte van de band. Een 120/70 voorband is moeilijk op de rand te rijden, met een 120/60 gaat dat veel gemakkelijker.
 
Ik rij voor met 2.6 en achter met 3.0 bar en rij de randen/steppie/knee-pad weg... Op Pilot Sport.

Dennizz, die toch maar even ze spanning had verlaagd nadat hij dit had gemeten :+
dat wilde ik net zeggen.. 2,6 /3,0 is wel heel veel, zeker voor Michelins.. 2,3/2,6 is meer als genoeg..
 
Terug
Bovenaan Onderaan