Voorband uitgedroogd, hoeveel kan ik nog rijden?

Spr-Skip

Die hard MF'er
22 okt 2006
420
8
Bovenkarspel
Ik heb onlangs een nieuwe motor gekocht particulier..

maar mijn voorbandje is aardig uitgedroogd, ik heb er momenteel geen foto van maar er loopt een scheur over de wang van de band met een lengte van ruim 30cm!!

Is het mogelijk dat ik hier nog zeg 25km mee rij? en dan het liefst een beetje binnendoor voor de snelheid of is dit echt onverantwoord?

Ik heb er op gereden al zo'n 25km en er voelt niks raars ofzo, de scheur is denk ik een mm of 3/4 en de koorden zijn nog niet te zien.
 
Natuurlijk kan dit wel.

Eerste vraag is natuurlijk of het een tubeless band is of met binnenband.

Ik zie dit dan niet als rijden maar als vervoeren op eigen banden.

Met vervoeren bedoel ik dus rollend van plaats naar plaats waarbij je geen hoge snelheden rijdt.

Rijden zou ik je niet aanraden, verplaatsen kan prima.

De keuze is uiteindelijk aan jezelf.

Goed de route bekijken en rustig rijden, dan komt het echt wel goed.

Kun je niet gewoon een nieuwe band laten omleggen in de buurt van de huidige stalplaats?
 
kan je gewoon op naar de bandenboer rijden, als je geen canvas ziet is het goed.
zelf er uit halen scheelt je een hoop geld.
aangezien jij je niet prettig voelt bij die scheur zou ik voor optie 2 gaan.
 
Ja, die snelheden wordt echt te gek.

De beste optie inderdaad gewoon je wiel eruit slopen en een band erom laten leggen. Er moet toch een nieuwe op dus waarom niet dan, kun je met een gerust hart erna naar huis toeren.
 
Dan gaat ik hem toch maar eruit halen en daarna er weer inzetten met een nieuwe band

Ik wil natuurlijk wel veilig :]

De oude eigenaar is er afgelopen week nog mee naar R'dam gereden en weer terug dus hij heeft dan gewoon mazzel gehad denk ik :)
 
een kort stukje met een oude band,
eindigt nog wel eens met een kort stukje in de krant.

30 cm scheur is wel erg veel. Als ie niet te diep is,
en je doet rustig aan dan lukt het wel om naar jouw dealer te rijden.
 
de berichten zijn wel tegenstrijdig af en toe hoor :P

Ik rijd hem donderdagavond gewoon lekker naar huis, mooi tussendoor beetje genieten en wat simpel bochten werk pakken. Dan gaat het wiel er zaterdag ochtend af en rij ik ermee naar de bandenboer :)
De motor staat namelijk nog bij de oude eigenaar en heb geen zin om hem daar te laten staan zonder bandje :P (kinderen lopen daar in de rondte dus je weet nooit wat er mee gebeurt)
 
Bepaald ook lekker zo achter de computer. :+

dat is waar.. maar bij de een krijg je het idee dat je het nog geen 2 meter volhoudt en een ander zegt dat het wel ffies kan mits gematigd rijgedrag en snelheid ;)

De afspraak is in elk geval gemaakt voor zaterdag voor het vervangen :Y
En donderdag avond haal ik hem op en :] voorzichtig naar huis..

Dan kan ik zaterdag ff lekker :] met een veilig gevoel *O*
 
De bandjes van mijn motorfietsaanhanger hadden ook gigantische scheuren in het loopvlak.
Daar kwam ik toen pas achter nadat ik hem uitleende aan een maatje die zijn KTM ging halen.
Maar daarna nog een zware Triumph vervoerd. Geen centje pijn. 8-)
Alleen geen garanties....................beter wel vervangen. ;)
 
Vervangen wordt ie natuurlijk sowieso :Y

wil niet dat me meissie over een paar dagen moet inloggen met slecht nieuws namelijk -O-

Gelukkig voor mij dat ik er een lekker tochtje van kan maken.. Door de beemster, langs het ijsselmeer :]
 
Dat je de vraag stelt is eigenlijk al fout.......
Een band met een droogtescheur van 30cm ben ik in mijn werkplaats nog niet tegengekomen, en ik heb ondertussen duizenden banden gewisseld.
Behalve dat een dusdanig uitgedroogde band nagenoeg geen grip meer heeft, zou ik niet willen weten wat er gebeurd als je een noodstop moet maken. Goede kans dat de band in 1 keer doorscheurt......

Mijn advies is er geen meter meer mee te rijden. Beter te voorzichtig dan onnodig risico te lopen.
Als je de band niet zelf kan wisselen (geen hefbok?), kan je ook mijn aanhanger lenen (als je de band hier koopt). Succes ermee......
 
Dat je de vraag stelt is eigenlijk al fout.......
Een band met een droogtescheur van 30cm ben ik in mijn werkplaats nog niet tegengekomen, en ik heb ondertussen duizenden banden gewisseld.
Behalve dat een dusdanig uitgedroogde band nagenoeg geen grip meer heeft, zou ik niet willen weten wat er gebeurd als je een noodstop moet maken. Goede kans dat de band in 1 keer doorscheurt......

Mijn advies is er geen meter meer mee te rijden. Beter te voorzichtig dan onnodig risico te lopen.
Als je de band niet zelf kan wisselen (geen hefbok?), kan je ook mijn aanhanger lenen (als je de band hier koopt). Succes ermee......

Jammer genoeg kan ik inderdaad de band niet zelf verwisselen en een aanhanger achter me auto knopen kan helaas ook niet (geen trekhaak)

Enigste 2 opties zijn naar huis of bandenboer rijden om daar te laten vervangen :Y
 
Hier is de scheur goed te zien.. hij is zo'n 2 a 3 mm diep en loopt helemaal rond over de wang.

Morgen komt er een nieuwe op dus kan toeren *O*

fotos00972yc2.jpg
 
Oei..... dat ziet er écht niet best uit. Er vlak onder zit ook een hele rij droogtescheurtjes, die nog verder doorlopen.
Wat je doet bepaal je uiteraard zelf, maar ik zou hier geen meter mee rijden.
 
Het bandje wordt straks vervangen en rijdt er dus ook niks mee :Y

Op de andere wang (andere kant) zitten ook heel veel droogte scheuren alleen dan niet in één grote geul maar meer verspreid.

Allemaal bedankt voor de adviezen en misschien tot de MFMM in september *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan