Voorbandje als achterband monteren..

S0epkip

Die hard MF'er
9 jan 2005
480
0
Haarlem
Ik ben op zoek naar een 18" achterband, maar kom vaak voorbanden tegen die willen passen...

Er ligt nu een 120 / 90 - 18 op mijn CB250RS, van Metzeler, maar deze is redelijk door z'n profiel heen.

Nu lijkt de TK-11 (56H) voorband van continental me wel aardig, deze heb ik gevonden in 100 / 90 - 18

http://www.conti.nl/conti_fiets_motor/TKV11-12.htm

Maar kan ik deze voorband zonder problemen op mijn achterwiel laten monteren? (Het is wel een tubeless 'velg' zo te zien)

Weet iemand trouwens wat al die (54 V), (60 V), (57 H), etc. betekenen op de site? Staat achter de bandenmaat...
 
http://www.sicherbestellen.de/autobanden/Reifenbezeichnung.html (Bandeninfo)

Die voorband gaat volgens mij nooit op je achtervelg passen aangezien ie 20 mm dunner is.

eerste cijfercombinatie geeft namelijk de breedte van de band aan. En voor jou achterwielafmetingen moet je imho genoeg banden kunnen vinden :Y

[edit]

Kan dus blijkbaar helemaal niet als ik Ivokim's reply zo lees

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat kan niet. Een voorband heeft heel andere eigenschappen dan een achterband. Oa het profiel en de compound wordt gemaakt adhv de verrichten taak. Het voorwiel stuurt, terwijl het achterwiel aandrijkrachten moet overbrengen op de weg.

Kan niet is goort gezegd, maar het is niet aan te raden omdat de rij-eigenschappen drastisch anders worden.

Die codes geven een snelheids- en beladingscatagorie weer.

Informeer anders gewoon even bij een motorzaak wat ze kunnen leveren.
 
Kan wel, en gebeurd vaker. Alleen wordt de band dan meestal "verkeerd-om" gemonteerd, dit ivm de andere krachten die op een voor- cq achterband werken.

Maar aangezien dit hier een welles-nietes discussie gaat worden kan je beter overleggen met je bandenboer ;)
 
Weet iemand trouwens wat al die (54 V), (60 V), (57 H), etc. betekenen op de site? Staat achter de bandenmaat...


V en H staan voor de Max. snelheid die de band mag hebben.

V is max 240 kmh. H is 210 Kmh.

ZR is boven 240

Het getal geeft de sterkte van het karkas aan. (Max. load) staat ook op je band. Te hoger het getal des te meer koordlagen of sterkere koordlagen.
Dus wordt de band ook minder soepel en zal minder wringen in bochten.
Des te hoger het getal hoe hoger het draagvermogen.
In de regel is voor een zwaardere motor een hoger getal nodig i.v.m. grotere pk's

Snappie ??
 
Theoretisch mag een voorband ook als achterband worden gebruikt mits deze sterk genoeg is.

Echter is het profiel van een voorband niet geschikt als achterband profiel.

Het profiel wordt zodanig ontworpen dat bij remmen (voor) het water naar buiten wordt wegeduwd.
Bij een achterband wordt het water naar buiten geduwd bij aandrijving.

Tegengesteld met voor. Vandaar de pijl van rijrichting op de band.

Niet alleen dat, maar ook de ligging van de koordlagen heeft te maken met de rijrichting.

Dus kan het eigenlijk niet, een voorband als achterband gebruiken.
Echter doe je geen gekke dingen met je motor dan is het wel te proberen.
Bij het ene merk zal het wel gaan en bij een ander niet.
Dus afhankelijk van het bandenmerk en motormerk.

Wordt ie zoekerig dan weet je dat het niet gaat. Merk je geen verschil dan kun je em op rijden.
 
Theoretisch mag een voorband ook als achterband worden gebruikt mits deze sterk genoeg is.

Echter is het profiel van een voorband niet geschikt als achterband profiel.

Het profiel wordt zodanig ontworpen dat bij remmen (voor) het water naar buiten wordt wegeduwd.
Bij een achterband wordt het water naar buiten geduwd bij aandrijving.

Tegengesteld met voor. Vandaar de pijl van rijrichting op de band.

Niet alleen dat, maar ook de ligging van de koordlagen heeft te maken met de rijrichting.

Dus kan het eigenlijk niet, een voorband als achterband gebruiken.
Echter doe je geen gekke dingen met je motor dan is het wel te proberen.
Bij het ene merk zal het wel gaan en bij een ander niet.
Dus afhankelijk van het bandenmerk en motormerk.

Wordt ie zoekerig dan weet je dat het niet gaat. Merk je geen verschil dan kun je em op rijden.

is al vaker verteld, en zal het nog een keer doen. er zijn banden die als voor en achterband gebruikt kunnen worden, maar dan moeten ze van rijrichting omgedraaid worden. Dit is voornamelijk gedaan om de waterafvoer bij belasting (voorband -remmen, achterband accelereren) maar kan voor diverse banden heel goed
 

achterband:

120/90 equals MR90 equals 4.50/4.75

Bedankt !

Ik denk dat ik dan toch maar voor een band ga die als achterband bedoelt is... lijkt me veiliger. Ik ga eens op de site van die bandenboer(.nl) kijken, bedankt voor de tips! :)

Weet iemand hoe groot dit dan is in begrijpbare maten?

Band Dunlop Cold Seal F11 350V 18"
Band Cold Seal 4PR 350S 18"

Even kijken hoe ver ik zelf kom:

4PR en F11 is de 'karkas sterkte' (maar dan weet ik nog niet hoe sterk)
350V en 350S, dan staat S voor 112 MPH en V voor 149 MPH. De 350 is eigenlijk 3.50 ?? Dan lijken ze me iets te smal..

En weet iemand waar cold seal voor staat? :9

 
Laatst bewerkt:
Bridgestone heeft een hele zwik BT45's in 18". Kijk maar eens op hun http://mc.bridgestone.co.jp/en/products/category/onroad.html (site), daar staat ook heel fraai bij welke band voor welke velg bedoeld is (breedte staat ergens op je velg aangegeven, kan je gewoon nakijken). Voor een CB250 is denk ik de BT45 (H band) genoeg, BT45V zal je niet nodig hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan