Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

voorbeeld "overeenkomst proefrijden"

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
13.123
4.557
Ik heb onlangs al een aantal mailjes ontvangen van MF'ers die mijn overeenkomst proefrijden willen hebben.
Het houdt de "niet serieuzen op afstand" en biedt voor de extreme gevallen een sterke (juridische) houvast mocht je het nodig hebben.
Voor de geinteresseerden hierbij de inhoud ervan.

******************************************************************************
Overeenkomst proefrijden

De “overeenkomst proefrijden” is van kracht voor het proefrijden op een motorfiets als aanloop naar een mogelijke verkoopovereenkomst van deze motorfiets.

Motorfiets; …………….., Bouwjaar ……. Kleurstelling………………..
Kenteken …………., framenr …………………..

Datum proefrit: …………………. aanvang ……….. einde……….. locatie ………………………..

Overeengekomen prijs voorafgaand aan proefrit …………..……Euro.

Door het ondertekenen van deze overeenkomst conformeren beide partijen zich aan onderstaande voorwaarden. Op deze overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing.

1) De verkopende partij zal voorafgaand aan de proefrit zelf een rit maken om aan te tonen dat de motorfiets geen “onderhuidse gebreken” vertoont. Mocht hier wel sprake van zijn worden deze hier vermeld.
………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

2) De aspirant koper heeft de motorfiets bij aanvang proefrit “optisch” gecontroleerd en eventuele aandachtspunten genoteerd:
…………………………………………………………………………………………….…………….

…………………………………………………………………………………………………………..

3) Tijdens de proefrit ontstane verkeersovertredingen zijn voor rekening aspirant koper.

4) Indien tijdens de proefrit schade ontstaat aan de motorfiets of aan derden waarvan het schadebedrag kleiner is dan …………. Euro verplicht aspirant koper zich tot het direct betalen van deze schade. Voor schades > …………Euro verplicht aspirant koper zich tot koop van de motorfiets binnen ......... dagen tegen de in deze overeenkomst vermelde prijs.

5) De verkopende partij heeft bij aanvang proefrit een onderpand/borg ontvangen welke de aspirant koper terug ontvangt bij het inleveren van de motorfiets in dezelfde staat als bij aanvang van de proefrit. Ontvangen onderpand/borg:………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………….

Bij ondertekenen van de “overeenkomst proefrijden” verklaren beide partijen de overeenkomst te accepteren en als rechtsgeldig te beschouwen.

Verkopende partij      Aspirant koper                  Getuige/onpartijdige      




Naam            ………………            .……………….            ……………………….      

Adres            ………………            ……………………            ……………………….
.
Woonplaats      …………………            ………………………      …………………………            

ID-nummer      ……………………      ………………………….            .......…………………..

**************************************************************************
 
Laatst bewerkt:
Hey das handig, koel dat je het hier ff online gooit.

nu ff zorgen dat ik mijn motor uit elkaar kan laten vallen na de eerste drempel tijdens de proefrit.

Als Aspirant koper zou ik ook een contract laten tekenen dat er smartegeld van XX.XXX € uitbetaald gaat woren mocht er een ongeluk ontstaan doordat de verkopende partij een ondeugdelijke fiets mee geeft.
 
  • Onderwerp starter
  • #3

Daarom staat erin dat de verkopende partij eerst zelf een stukkie rijdt.....
Of je moet in staat zijn om de motor dusdanig te "prepareren" dat JIJ erop kan rijden en dat ie pas stuk gaat als de potentiel koper erop rijdt. Dat zou helemaal mooi zijn )
 


kan zijn dat er bij een noodstop je hele voorwiel afbreekt natuurlijk, merk je niet tijdens een normaal ritje. Dus verkopende partij moet eerst wheelie en stoppie laten zien anders gaat het feest niet door.
 
kan zijn dat er bij een noodstop je hele voorwiel afbreekt natuurlijk, merk je niet tijdens een normaal ritje. Dus verkopende partij moet eerst wheelie en stoppie laten zien anders gaat het feest niet door.

hahaha goeie fantasie
 
Hoe zit het met de verzekering? Is houderschapsbelasting betaald? Is het voertuig niet geschorst? Hoe zit het met (schade door) verborgen gebreken (zie de opmerking van Flagg) of slecht onderhoud? Wordt zichtbare schade gemeld?

Nog veel meer vragen.
 
Ik heb hem even gepimpt naar 2010....

Even knippen en plakken naar word, even uitlijnen... erg professioneel! Overigens met dank aan topicstarter. Mijn motor is verkocht!



* Overeenkomst proefrijden - blad 1 *
---------------------------------------------------------------------------------Deze “overeenkomst proefrijden” is van kracht t.b.v. het proefrijden met de motorfiets met onderstaande gegevens, waarbij geldt dat de onderstaande aspirant koper, hierna te noemen “Koper” de intentie heeft deze motorfiets te kopen van de verkopende partij, hierna te noemen “Verkoper”. De overeenkomst bestaat uit 2 bladen.

Motorfiets: ...
Kleurstelling: ...
Kenteken: ... Identificatienummer: ....

Datum proefrit: 29 mei 2010

aanvang: ............................... uur
einde: ............................... uur

De overeengekomen koopprijs van de bovengenoemde motorfiets bedraagt € ...,-

Door het ondertekenen van deze overeenkomst conformeren beide partijen zich aan onderstaande voorwaarden. Op deze overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing.

1) De Verkoper verklaard hierbij dat bovengenoemde motorfiets zijn eigendom is en dat deze motorfiets met bijbehorende papieren te koop wordt aangeboden en de motorfiets niet van diefstal afkomstig is.

2) De Koper heeft de motorfiets voor aanvang van de proefrit “optisch” gecontroleerd en eventueel geconstateerde aandachtspunten/gebreken

hieronder genoteerd:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

3) Boetes ten tijde van de proefrit (b.v. verkeersovertredingen) zijn voor rekening van Koper.



* Overeenkomst proefrijden - blad 2 *
---------------------------------------------------------------------------------4a) Indien tijdens de proefrit schade ontstaat aan de motorfiets, waarvan het schadebedrag kleiner is dan € 1.000,- , dan verplicht Koper zich tot het (direct) betalen van deze schade, de aankoop van de motor tegen overeengekomen koopprijs mag ook.
Bij schades groter dan € 1.000,- verplicht Koper zich tot aankoop van de motorfiets, tegen de in deze overeenkomst vermelde koopprijs.

4b) Bij schade aan derden verplicht Koper zich tot het betalen aan Verkoper van het voor Verkoper geldende eigenrisico bij diens verzekeraar, alsmede het vergoeden van de kosten voortvloeiende uit de terugval in tredes van de no-claim korting. Dit naast de reeds onder artikel 4a) genoemde voorwaarden.

5) Gegevens Koper:

Naam: ..............................................................................
Geboortedatum: ..............................................................................
Adres: ..............................................................................
Postcode/Woonplaats: ..............................................................................
Rijbewijsnummer ..............................................................................
Legitimatienummer: ..............................................................................

6) Gegevens Verkoper:

Naam: ..............................................................................
Adres: ..............................................................................
Postcode/Woonplaats: ..............................................................................

Bij ondertekenen van deze “overeenkomst proefrijden” verklaren beide partijen de overeenkomst te accepteren en als rechtsgeldig te beschouwen.

Opgemaakt te ..., 00 mei 2010






Handtekening Verkoper Handtekening Koper
 
Als een verkoper mij dit formulier voor m'n neus schuift als ik een testrit wil maken, dan ben ik weer weg!



Achterlijk gedoe, schade is betalen.. schrijf dat op een briefje en zet er je handtekening onder, klaar!
 
altijd handig

Als een verkoper mij dit formulier voor m'n neus schuift als ik een testrit wil maken, dan ben ik weer weg!



Achterlijk gedoe, schade is betalen.. schrijf dat op een briefje en zet er je handtekening onder, klaar!
En als je schade maakt zeker snel uit de voeten maken.....................
 
Laatst bewerkt:
Nee, schade = betalen.

Eventueel rijbewijs/ID achterlaten bij het maken van een proefrit, meer dan genoeg zekerheid.
Da's een hele goeie mentaliteit Maar voor veel mensen geldt dat niet.
Vind ik zo'n overeenkomst een hele goeie om gezeur te voorkomen.
 
Nee, schade = betalen.

Eventueel rijbewijs/ID achterlaten bij het maken van een proefrit, meer dan genoeg zekerheid.


Een koper die daar ook zo over denkt zal geen enkele moeite hebben zo'n overeenkomst te tekenen.

Deze is heel handig Staat bij de favorieten.
Kudo's aan TS
 
Nee, schade = betalen.

Eventueel rijbewijs/ID achterlaten bij het maken van een proefrit, meer dan genoeg zekerheid.


En boetes dan?
Als je een serieuze koper bent dan zal zo'n formulier je er echt niet van weerhouden de motor te kopen. Beetje zekerheid voor de verkopende partij kan toch geen kwaad?
 
Ik zou als iemand mij zo'n contract voorschoteld ook even "eisen" dat de verkoper een all risk verzekering afsluit. Is er veel afgedekt he.
 
En boetes dan?
Als je een serieuze koper bent dan zal zo'n formulier je er echt niet van weerhouden de motor te kopen. Beetje zekerheid voor de verkopende partij kan toch geen kwaad?

Ik vind het allemaal zo overdreven! Zal ik ook even mijn vingerafdruk achterlaten en in een potje piesen?

ID kaart of rijbewijs achterlaten en gaan! Als je bang bent voor boetes kun je desnoods nog even doorgeven welke route leuk te rijden is voor de testpiloot. Daarnaast hoef je tijdens een proefrit helemaal niet hard te rijden, sterker nog, het is verstandiger je aan de snelheden te houden omdat je de motor helemaal nog niet kent en dus geen risico moet nemen.
 
Mee eens, maar als een verkoper zulke , normale eisen overigens, eisen stelt, waarom als verkoper niet eisen dat die fiest gewoon all risk verzekerd is? Dat kleine beetje geld weegt niet op tegen de risixco's die beiden lopen. Sterker nog komt de vermeende koper niet meer terug is die fiets helemaal verzekerd en gaat de kassa rinelen.
Ik zal nooit proef gaan rijden op een fiets die ik niet ken, die door de verkoper de hemel ingesproken word uiteraard en dan alle risico lopen??
Dan betaal ik liever meer bij een dealer.

Ben je slecht van vertrouwen toon dan dat je zelf alles geregeld hebt.
 
Vorige week heb ik mijn motor verkocht. Er zijn twee personen komen proefrijden, in beide gevallen heb ik de "Koper" dit formulier voorgelegd, beiden vonden dit niet meer dan logisch.

Je moet hier bij het contact al duidelijk over zijn, niet pas bij aankomst onder de neus schuiven natuurlijk.

Mocht er iemand interesse hebben gehad, die dit niet wilde tekenen, dan had hij verder kunnen zoeken.

Gewoon goede afspraken staan het beste zwart op wit!

(Iedereen die zonder wil verkopen, prima... )
 
Laatst bewerkt:
Bij All-risk val je ook terug in tredes... dus... afspreken!

Koper heeft particulier weinig te eisen, de verkoper wel!
 
Voor de zeikers.
Als je dit niet ondertekenen wilt als je een testrit wilt maken wat moet de verkoper dan wel niet denken over jouw houding tegenover hem en zijn motor.

Ik vind het een hele goede zaak dit netjes gedaan