Voorbereiding 1000km in 24 uur

Ik vind alle commentaar best informatief... :} ..en zie niet het probleem van in. Tis aan de TS zelf te beoordelen of het verstandig is om aan te beginnen.

Kan ik mijn eigen marges aanhouden, max.400km, geen grote groepen, regelmatig pauzeren en van gewoon tot vlotjes doorrijden.....Ohja veilig thuiskomen.
Juustum :t als nergens een kanttekening bij gezet mag worden is een topic ook zinloos ,lijkt mij
 
Ach, het is weer de typische ik heb gelijk strijd geworden waar vrijwel elk topic hier tegenwoordig na 3 nuttige posts op uitdraait. Valt me nog mee dat er niet over wordt geklaagd dat de TS al meer dan 24 uur niet gereageerd heeft, kan nooit lang meer duren.
Die oefent eerst 24 uur slapen in 24 uur.
 
Ik vraag me af hoe het zit met aansprakelijkheid van de organisator bij een ongeval met een dergelijke tocht.

Beroepsvervoer heeft regelgeving maar amateurs mogen alles?
 
TS hier… Ik wist niet dat er een (ongeschreven) regel was dat je als TS elke 24 uur moet reageren ;)

De laatste pagina’s hebben me weinig geholpen. Ik ben me heus wel bewust van de uitdaging. En zoals ik eerder al schreef... als het onverantwoord gaat worden dan stop ik. Met mijn 52 jaar ken ik mijn grens inmiddels wel. Ik ga uitgeslapen, alcoholloos van start en met de wel gegeven tips (waarvoor dank!) hoop ik een heel eind weg te komen. Het is voor mij (en volgens mij iedereen die er aan meedoet) zeker geen wedstrijd, hoogstens een heel uitdagende duurrit.

Mijn huidige plan is elk uur 10 minuten te stoppen. Dat moet kunnen met een gemiddelde van 50 km/h. Of dat realistisch is (er zitten ook grote stukken dijk in de route) ga ik op de dag zelf wel zien. Misschien moet ik het een beetje bijstellen.

In mijn laatste trainingrondje trouwens een dikke spijker in mijn achterband opgelopen. Band is nog op spanning maar ik wacht nu eerst even mijn Bridgestone T32’s af die onderweg zijn. Na woensdag gaan we weer kilometers maken :]
 
Mijn huidige plan is elk uur 10 minuten te stoppen. Dat moet kunnen met een gemiddelde van 50 km/h. Of dat realistisch is (er zitten ook grote stukken dijk in de route) ga ik op de dag zelf wel zien. Misschien moet ik het een beetje bijstellen.
Elk uur 10 minuten stoppen lijkt me niet verstandig. Dan ben je namelijk 4 uur kwijt aan kleine pauzes die er amper toe doen. Dat doe je normaalgesproken als je bijvoorbeeld een dagtocht van 300-400-500km maakt toch ook niet ? Of doe je dat nu wel ? Lijkt me niet zinvol je huidige natuurlijke "ritme" aan te passen..
Ieder jaar duik ik 6-7-8 keer de Eifel in. Vertrek rond 8, thuiskomst rond 18 uur. Dan heb ik 500-600km gereden. Naarmate het aantal km toenemen nemen de rustmoment ook toe. (dat is niet gepland maar gaat natuurlijk / op gevoel).
Als ik jou was zou ik die 10 minuten per uur niet plannen en meer op "gevoel" rijden. In het begin stoppen om te stoppen terwijl je lekker fris en fit aan het tuffen bent zie ik niet als zinvol. Stel je deelt je tocht in in 4 blokken van 6 uur. Dan zul je de laatste 2 blokken meer rust nodig hebben dan de eerste 2 blokken.
 
Laatst bewerkt:
.. Ik ben me heus wel bewust van de uitdaging. En zoals ik eerder al schreef... als het onverantwoord gaat worden dan stop ik. Met mijn 52 jaar ken ik mijn grens inmiddels wel. Ik ga uitgeslapen, alcoholloos van start en met de wel gegeven tips (waarvoor dank!) hoop ik een heel eind weg te komen. Het is voor mij (en volgens mij iedereen die er aan meedoet) zeker geen wedstrijd, hoogstens een heel uitdagende duurrit.
Dit dus: (Geld voor alle rijders: )
Stap over je 'ego' heen. Wanneer je voelt dat je moe wordt, last van concentratie verlies krijgt. Wees verstandig en breek de rit af. Niet doorgaan omdat je niet wilt afgaan en je mederijder uit het groepje wel fluitend doorrijd.
Verstandig rijden en je eigen grens in de gaten houden. :Y
Mijn huidige plan is elk uur 10 minuten te stoppen. Dat moet kunnen met een gemiddelde van 50 km/h. Of dat realistisch is (er zitten ook grote stukken dijk in de route) ga ik op de dag zelf wel zien. Misschien moet ik het een beetje bijstellen.
Ik begreep van de dijkbewoners dat je juist op dijken een heel mooi hoog snelheidsgemiddelde kunt halen :+

Maar veel plezier, geniet ervan.
Het zal sowieso een ervaring worden die je voorlopig niet vergeet. :t En het geeft een mooi inzicht of dit wel of niet wat voor je is.
Zonder het te proberen kom je er nooit achter.
 
Elk uur 10 minuten stoppen lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Zoals al aangehaald heb je die rust de eerste uren niet nodig, en het is niet zo dat de genomen rust accumuleert. Je hebt meer aan langere rijperiodes in het begin en langere rustpauzes als de rit vordert.
Het is anderzijds wel een goed idee om eea te plannen, zoals je al doet. Het verplicht je tegen het einde van de rit om te rusten, meestal gaat het dan mis met rustpauzes.
Ik wens je er in elk geval veel succes en bovenal vel plezier mee.
 
TS hier… Ik wist niet dat er een (ongeschreven) regel was dat je als TS elke 24 uur moet reageren ;)

De laatste pagina’s hebben me weinig geholpen. Ik ben me heus wel bewust van de uitdaging. En zoals ik eerder al schreef... als het onverantwoord gaat worden dan stop ik. Met mijn 52 jaar ken ik mijn grens inmiddels wel. Ik ga uitgeslapen, alcoholloos van start en met de wel gegeven tips (waarvoor dank!) hoop ik een heel eind weg te komen. Het is voor mij (en volgens mij iedereen die er aan meedoet) zeker geen wedstrijd, hoogstens een heel uitdagende duurrit.

Mijn huidige plan is elk uur 10 minuten te stoppen. Dat moet kunnen met een gemiddelde van 50 km/h. Of dat realistisch is (er zitten ook grote stukken dijk in de route) ga ik op de dag zelf wel zien. Misschien moet ik het een beetje bijstellen.

In mijn laatste trainingrondje trouwens een dikke spijker in mijn achterband opgelopen. Band is nog op spanning maar ik wacht nu eerst even mijn Bridgestone T32’s af die onderweg zijn. Na woensdag gaan we weer kilometers maken :]

Gelijk heb je, en vergeet 1 ding absoluut niet: geniet ervan met volle teugen!
En wie weet luisteren jouw (achter)kleinkinderen over een jaar of wat nog ademloos naar opa's 24 uur avontuur.
 
Wat een gezever over 1000 km rijden ik reed dit ook op een sportmotor naar Italie moet er in Nederland niet aan denken.
Maar goed ieder zijn ding

Iemand nog iets leuks toe te voegen....
 
Wat een gezever over 1000 km rijden ik reed dit ook op een sportmotor naar Italie moet er in Nederland niet aan denken.
Maar goed ieder zijn ding

Iemand nog iets leuks toe te voegen....
Tsja, 1000 Km over de snelweg naar Italië is inderdaad een makkie, maar probeer de zelfde afstand maar eens te rijden over alleen maar binnenwegen.

Ik heb Hemelvaartsdag 500 KM gereden over alleen maar kruip en sluipweggetjes. Voor mij goed te doen, maar ik mag er niet aan denken om er nog zo'n afstand bij aan te knopen.
 
Men verwacht stukken van Nederland te zien, 1/3 van de rit/dag is het donker O-) Valt niet veel te zien dan _O- Tenzij een paar achterlichten als leuk bestempeld word.

Daarom is er ook voor de profis, vrachtverkeer/beroepschauffeurs een rijdtijdenwet!

Naar schatting is 15 tot 20% van de verkeersongevallen (mede) het gevolg van vermoeidheid van de bestuurder, maar de schattingen van individuele studies lopen sterk uiteen. Mensen die vermoeid zijn, zijn minder alert en reageren minder snel en adequaat dan mensen die niet vermoeid zijn.

Welk effect heeft vermoeidheid op het rijden met de auto?
Het is echter wijzer om te stoppen: bestuurders die vermoeid zijn, hebben een grotere kans op een ongeval. Door de vermoeidheid neemt de rijvaardigheid af, waardoor minder goed koers wordt gehouden en minder vloeiende stuurbewegingen worden gemaakt.

Vermoeidheid Op De Motor
Vermoeidheid kan je plezier in een motorrit behoorlijk bederven, vooral bij zeer lange (vakantie)ritten. Ben je eenmaal aan het rijden, dan heb je het gevoel dat je makkelijk nog een heel stuk verder kunt, ook al slaat de vermoeidheid toe. Soms heb je het in eerste instantie niet eens in de gaten…..
Wat kun je doen tegen vermoeidheid bij lange ritten op de motor doen? Zorg dat je uitgerust op pad gaat. Rijd bij voorkeur niet ’s nachts. Rijd bij voorkeur niet langer dan 1,5 uur. Neem een normaal ontbijt. Beter vaker kleine hoeveelheden eten dan veel in 1 keer. Drink voldoende. Zorg dat je niet boven je macht gaat rijden. Negeer de vermoeidheid niet, maar neem rust als je het voelt opkomen. Zorg dat je motor comfortabel voor je is. Berg bagage steeds op dezelfde manier op, dat geeft rust bij het zoeken als je wat nodig hebt.

Slaap​

Onze hersenen hebben een vrij complexe werking. In die delen van de hersenen waar bewuste activiteit plaatsvindt kan de chemische balans na een periode van inspanning alleen hersteld worden door een periode van slaap.

De voor het leven noodzakelijke toestand van slaap wordt op regelmatige tijdstippen vanuit de hersenen aan het lichaam opgelegd. Hoe langer de periode van wakker zijn duurt, hoe meer druk er wordt opgebouwd om te gaan slapen en hoe moeilijker het wordt om daaraan te weerstaan.

Iedere persoon heeft een genetisch bepaalde hoeveelheid slaap nodig. Het prestatieniveau en je concentratie worden drastisch verminderd door te weinig slaap.


Meer verkeersongelukken tussen 01.00 uur en 06.00 uur​

In het dagelijks leven ervaren we die slaapklok ook als we cijfers bestuderen van bijvoorbeeld verkeersongelukken. Verkeersongelukken vinden veel vaker plaats tussen één uur ’s nachts en zes uur ’s ochtends. Precies de periode waarin ons lichaam vindt dat we zouden moeten slapen.

Het donker in de nacht heeft twee effecten. Het slaapcentrum van ons lichaam interpreteert donker als een signaal om te gaan slapen. Gebrek aan stimulans en visuele aspecten tijdens de nacht zorgen ervoor dat onze hersenen de activiteit missen die je alert houden.

Door het gebrek aan stimulansen zullen we ’s nachts dus eerder in slaap vallen. Verhoogde externe stimulansen helpen je tijdelijk om niet in slaap te vallen. Ook lichamelijke fitheid zorgt ervoor dat je beter bestand bent tegen vermoeidheid schommelingen.

Door de effecten gedurende de nacht kan het gebeuren dat ’s nachts zomaar even wegzakt. Het kan zijn dat je een paar seconden met open ogen slaapt als je op je motor zit (microslaap). Je bent dan als het ware verlamd, je zicht vervaagt of andere effecten doen zich voor waar je jezelf niet van bewust bent.

Wel krijg je het vage gevoel dat je iets gemist hebt – gedeeltes van een gesprek of een kruispunt op de snelweg. Die paar seconden bewustzijnsverandering kunnen cruciaal zijn. Met een gang van 100 kilometer per uur rijd je 24 meter per seconde – dus je rijdt de lengte van een half voetbalveld in maar drie seconden.


Factoren die de vermoeidheid kunnen doen toenemen:

  • Tijdsdruk
  • Slecht weer
  • Extreme hitte of koude
  • Onbekende wegen
  • Eentonig landschap
  • Langdurig ’s nachts rijden
  • Aanwezige gevaren – dieren en overig verkeer
  • Rijcondities boven het vermogen van de rijder
  • Verplichte ingewikkelde taken tijdens het rijden
  • Afleiding – mechanisch of familieproblemen
Op veel van deze factoren heb je geen grip, maar een aantal dingen zijn te beheersen. Tijdsdruk kan geminimaliseerd worden door je route goed te plannen. Plan de route ruim in. Ken je limieten en houd je eraan. Maak een afspraak met jezelf en anderen en schrijf het op. Plan je rit en rijd volgens die planning. Ga niet zomaar extra ver op de bonnefooi ergens heen rijden als je moe bent.



Bovendien ben je bij een ongeluk het haasje als blijkt dat je door eigen schuld/lees oververmoeidheid bent overmand!!


Aan de verdachte is ten laste gelegd hetgeen vermeld staat in de inleidende dagvaarding, te weten dat:

hij op of omstreeks 14 mei 2008 te Brouwershaven, gemeente Schouwen-Duiveland, als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig, daarmede rijdende over de weg, de Delingsdijk zich zodanig heeft gedragen dat een aan
zijn schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden door roekeloos, in elk geval zeer, althans aanmerkelijk, onvoorzichtig en/of onoplettend, terwijl hij erg vermoeid was te blijven rijden en/of in slaap te vallen en/of op de
weghelft voor het tegemoetkomend verkeer te geraken en aldaar in aanrijding, althans in botsing, te komen met een hem, verdachte, tegemoetkomende vrachtauto, waardoor een ander (genaamd [slachtoffer]) zwaar lichamelijk letsel.

4 De beoordeling van het bewijs
4.1 Vaststaande feiten
Op 14 mei 2008 omstreeks 16.58 uur heeft op de buiten de bebouwde kom gelegen Delingsdijk te Brouwershaven een frontale botsing plaatsgevonden tussen een personenauto en een vrachtauto . Verdachte reed in zijn personenauto over deze weg in de richting van Brouwershaven. Hij is in een flauwe bocht op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer terechtgekomen en aldaar in botsing gekomen met een vrachtauto die in de richting van Serooskerke reed . Als gevolg van deze botsing hebben verdachte en zijn passagier [slachtoffer] lichamelijk letsel opgelopen .
4.2 Het standpunt van de officier van justitie
De officier van justitie acht wettig en overtuigend bewezen dat verdachte het primair ten laste gelegde heeft begaan, in die zin dat verdachte aanmerkelijk onvoorzichtig heeft gehandeld, waardoor het slachtoffer zwaar lichamelijk letsel werd toegebracht. Hij baseert zich daarbij op de verklaring van getuige [slachtoffer] dat verdachte zat te knikkebollen achter het stuur, de verklaring van getuige [getuige 1] dat de auto voor hem niet de bocht nam, maar rechtdoor reed en nog iets naar links stuurde, de verklaring van verdachte dat hij weinig had geslapen, en de informatie van de ggd en het aanvullend proces-verbaal waaruit blijkt dat het herstel van [slachtoffer] meer dan zes maanden heeft geduurd.

4.4 Het oordeel van de rechtbank
De passagier van verdachte, [slachtoffer], heeft verklaard dat hij op een gegeven moment zag dat verdachte met zijn auto in de naast de weg gelegen berm geraakte. [slachtoffer] kreeg daarbij de indruk dat verdachte slaap had en ook daadwerkelijk in slaap zou vallen. Enige tijd later, zij reden toen op de Delingsdijk, zag [slachtoffer] dat verdachte zat te knikkebollen. Zijn hoofd zakte telkens naar beneden. Hij heeft hem toen een por gegeven. Net na de rotonde op de Delingsdijk reed verdachte naar de linkerkant van de weg, terwijl hen een vrachtauto tegemoet kwam. [slachtoffer] heeft getracht een frontale botsing te voorkomen door het stuur naar rechts te trekken, maar zij kwamen toch in botsing met de vrachtauto.

Verdachte heeft ter terechtzitting verklaard dat hij op 14 mei 2008 vermoeid was, omdat hij het weekend daarvoor lange dagen had gemaakt op zijn werk. Daarnaast scheen die dag de zon en was het warm in de auto.

Gelet op vorenstaande kan naar het oordeel van de rechtbank wettig en overtuigend bewezen worden dat verdachte vermoeid was, dat hij kort vóór de botsing in slaap is gevallen en dat hij daardoor op de verkeerde weghelft is geraakt. Nu de rechtbank de verklaring van verdachte bij de politie niet gebruikt als bewijsmiddel, zal zij het verweer van de raadsman inhoudende dat verdachte bij zijn eerste verhoor door de politie er niet op is gewezen dat hij recht heeft op bijstand van een raadsman, hier verder niet bespreken.

Verdachte heeft, terwijl hij oververmoeid was, er voor gekozen om toch als bestuurder met zijn personenauto te gaan rijden. Door zo te handelen heeft verdachte naar het oordeel van de rechtbank aanmerkelijk onvoorzichtig gehandeld. Genoemde gedragingen leiden tot schuld in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994. Dat verdachte handelde in opdracht van zijn werkgever en dat het ongeval heeft plaatsgevonden onder werktijd doet naar het oordeel van de rechtbank niets af aan de schuld van verdachte. Zij merkt daarbij op dat verdachte ervoor had kunnen kiezen om niet te gaan rijden.

4.5 De bewezenverklaring
De rechtbank acht wettig en overtuigend bewezen dat hij op 14 mei 2008 te Brouwershaven, gemeente Schouwen-Duiveland, als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig, daarmede rijdende over de weg, de Delingsdijk zich zodanig heeft gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden door aanmerkelijk onvoorzichtig, terwijl hij erg vermoeid was te blijven rijden en in slaap te vallen en op de weghelft voor het tegemoetkomend verkeer te geraken en aldaar in botsing, te komen met een hem, verdachte, tegemoetkomende vrachtauto, waardoor een ander genaamd [slachtoffer] zodanig lichamelijk letsel werd toegebracht, dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden is ontstaan.

6 De strafoplegging
6.1 De vordering van de officier van justitie
De officier van justitie vordert op grond van hetgeen hij bewezen acht aan verdachte op te leggen een werkstraf voor de duur van 40 uren, subsidiair 20 dagen vervangende hechtenis, en een ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen voor de duur van zes maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaren.

Artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994 beschermt in het bijzonder het belang van de lichamelijke gezondheid en integriteit van verkeersdeelnemers. Dit beschermde belang weegt zwaar. Verder beschermt voormeld artikel - in algemenere zin - de verkeersveiligheid.
Het maatschappelijk belang van de verkeersveiligheid is zeer groot. Een ieder neemt - zij het niet met dezelfde intensiteit - deel aan het verkeer. Een ieder heeft dus direct belang bij verkeersveilig gedrag van de medeweggebruikers. Alle verkeersdeelnemers moeten er op kunnen vertrouwen dat de overige weggebruikers zich aan de zorgvuldigheidsnormen houden. Verdachte heeft door zijn onverantwoordelijke gedrag dit belang geschonden.

De rechtbank heeft wel, gelet op de houding van verdachte ter terechtzitting, de indruk dat verdachte niet ten volle beseft wat hij heeft aangericht. Hij ziet zichzelf als slachtoffer en niet [slachtoffer], omdat die in zijn ogen slechts gering letsel heeft opgelopen.

De rechtbank ziet voorts reden om in de bestraffing met de persoonlijke omstandigheden van verdachte rekening te houden, aangezien verdachte ten gevolge van het ongeval zodanig lichamelijk letsel heeft opgelopen, dat hij daar nog elke dag mee wordt geconfronteerd.

Alles afwegend komt de rechtbank tot de conclusie dat een geldboete van € 500,00 een passende sanctie is. De rechtbank is daarnaast van oordeel dat uit het oogpunt van normhandhaving tevens een ontzegging van de rijbevoegdheid dient te volgen. Zij zal deze echter geheel voorwaardelijk opleggen met een proeftijd van twee jaren. De rechtbank houdt daarbij rekening met het feit dat verdachte het jaar na de aanrijding geen motorrijtuigen heeft bestuurd, omdat hij dit niet wilde en ook niet durfde. Daarna heeft hij eerst een aantal rijlessen genomen, alvorens hij zich weer als bestuurder van een motorrijtuig op de weg heeft begeven.

Strafbaarheid
- verklaart dat het bewezen verklaarde het volgende strafbare feit oplevert:
Overtreding van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994, terwijl het een ongeval betreft waardoor een ander zodanig lichamelijk letsel wordt toegebracht dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat;
- verklaart verdachte strafbaar;

Strafoplegging
- veroordeelt verdachte tot betaling van een geldboete van € 500,00;

- beveelt dat bij niet betaling van de geldboete, vervangende hechtenis zal worden toegepast van 10 dagen;

- veroordeelt verdachte tot een ontzegging van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen van drie maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar;

- bepaalt dat de voorwaardelijke rijontzegging niet ten uitvoer wordt gelegd, tenzij de rechter tenuitvoerlegging gelast omdat verdachte zich voor het einde van een proeftijd schuldig maakt aan een strafbaar feit.


Dus iemand (of jezelf) de vernieling in rijden wordt afgedaan met een geldboete en een voorlopige rij-ontzegging (voor een ritje van 24 uur)...:?
IK zou zeggen doe mee , en heb daarna je mening .
Dit wordt al in veel landen gehouden , en ik heb tot vandaag nog nooit gehoord dat er ongelukken door zijn gebeurt , kleine val partij maar niks ergs .
 
Ik lees hier natuurlijk mee , en denk dat de meeste niet weten wat The Dutch inhoud .
Dit wordt al jaren ook in Spanje gedaan ik zelf ga er eind mei naar toe om mee te doen .


Sommige van ons vinden het leuk om iets te doen voor motor rijders , er wordt al heel weinig in Nederland gedaan op dat gebied . Jammer dat de meeste alleen commentaar hebben . Doe je best en maak een mooi evenement voor de motor rijders in plaats van alleen maar afkeur uit te spreken .


M.v.g
Dani Palacios
The Dutch 1000
 
Toch heeft het wel wat.
Wordt je nieuwe motor afgeleverd, wanneer zullen we de 1000 km-beurt doen? Morgen, om deze tijd! :]
Zo heb ik het met mijn Guzzi gedaan afgelopen zomer :t
Voordat ik hem ophaalde de Guzzi dealer in Mandello del Lario gebeld en met mijn beste Italiaans een afspraak gemaakt voor de eerste 1500km beurt.
Motor vrijdags opgehaald bij de dealer in Eindhoven en n de schuur gezet thuis (andere verplichtingen dat weekend)
Dinsdag de bagage er op en met 5 km op de teller naar het Como meer gereden (merendeel binnendoor) voor die eerste beurt.

Okay dat was niet binnen 24 uur na aanschaf maar wel binnen 2 dagen na het wegrijen thuis met 5km's op de teller van een nieuwe motor.

Ontopic:
Morgen een rondje doen, heb wat in elkaar geklikt.
Het is nog lastig om in NL een route te maken met flink wat kilometers, snelwegen te vermijden maar dan niet meteen 6 uur te doen over 250km.
Met al die 60km/u weggetjes, rotondes en dorpjes daalt de snelheid erg snel volgens de route planners.
Ik heb nu 2 opties:
De 500km rit van de vorige Dutch 1000 editie, die heb ik wat bewerkt en daar is nu 340km van over, is 6 uur rijtijd in MRA
Of een zelf in elkaar gedraaid dingetje naar Zeeland (de provincie) en terug vanuit Eindhoven, ongeveer 265km en 5:30 uur rijtijd volgens MRA.

Denk dat ik morgen vroeg wel ga beslissen wat ik ga doen. :+
 
Laatst bewerkt:
IK zou zeggen doe mee , en heb daarna je mening .
Dit wordt al in veel landen gehouden , en ik heb tot vandaag nog nooit gehoord dat er ongelukken door zijn gebeurt , kleine val partij maar niks ergs .
Inschrijving was al gesloten had ik gelezen!


Nee, ik doe niet mee. Maar bedankt voor de uitnodiging.

Ave Caesar, remane dome te salutant

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan