Voorbereiding 2-weekse vakantie Noord-Engeland

*schop*

nu zie ik op veel sites wel wat routes staan, in reisgidsen staan A-wegen, en enkele B-wegen, maar zijn er ook wat kleinere wegen daar die je met behulp van borden prima kunt nemen, zodat je bestemming op de borden gewoon 'in zicht' blijft?
 
Kan je tegen die tijd niet ergens een GPS regelen? Lenen, huren, zoiets? Kom je echt ineens overal.
 
*schop*

nu zie ik op veel sites wel wat routes staan, in reisgidsen staan A-wegen, en enkele B-wegen, maar zijn er ook wat kleinere wegen daar die je met behulp van borden prima kunt nemen, zodat je bestemming op de borden gewoon 'in zicht' blijft?
De B-wegen zijn vaak al klein genoeg ;) En gewoon een (Michelin)kaart pakken van Schotland, daar staan bijna alle wegen op :) Heb wel een klein overzichtje van waar ik vorig jaar geweest ben, zal het je deze week wel eens mailen. Ik heb daar geen grote wegen gezien, behalve rond het vliegveld dan ;)

De tijd is goed, lekker weinig steekbeesten rond die tijd :) Maar niet naar Skye? En wat is de bedoeling: vooral rijden of ook vooral steden/plaatsjes bezoeken?
 
Hoi,

ben ook net terug van engeland en schotland.
voor een boek moet je zeker eens zien naar "lonely planet" of naar "Trotter"
De laatste hebben we zelf gebruikt, nooit lang moeten zoeken naar overnachting.
Wat je ook zéker moet doen is "indipendent hostells" zoeken. Stukken goedkoper als de jeugdherbergen. Kan makkelijk 5 pont per persoon per nacht verschillen.
Een "bunkhouse" is soortgelijk als een jeugdherberg en kun je bijna zien als een challet. Ook vrij goedkoop.

Veel plezier met de vakantie
 
Wat betreft de A en B - wegen. De meeste B-wegen zijn zo smal dat er maar plaats is voor één voortuig. Om de honderd meter heb je dan een bredere strook waar je elkaar kan kruisen. Dit is niet gemakkelijk om te rijden.
De A-wegen met 4 of 3 cijfers achter, zijn de mooiste wegen om te rijden.
We hebben zelfs meestal gereden zonder kaart, maar gewoon s'avonds opschrijven welke A wegen je gaat tegenkomen op een klein papiertje en dit in de tanktas, werkt perfect.
 
De A-wegen met 4 of 3 cijfers achter, zijn de mooiste wegen om te rijden.
Dat ben ik niet met je eens ;) Het is juist leuk om over dat soort weggetjes te rijden en soms te moeten stoppen, hek open, doorrijden, hek weer dicht etc. :)
 
Hoi,

ben ook net terug van engeland en schotland.
voor een boek moet je zeker eens zien naar "lonely planet" of naar "Trotter"
De laatste hebben we zelf gebruikt, nooit lang moeten zoeken naar overnachting.
Wat je ook zéker moet doen is "indipendent hostells" zoeken. Stukken goedkoper als de jeugdherbergen. Kan makkelijk 5 pont per persoon per nacht verschillen.
Een "bunkhouse" is soortgelijk als een jeugdherberg en kun je bijna zien als een challet. Ook vrij goedkoop.

Veel plezier met de vakantie


De Trotter heb ik toevallig zaterdag gekocht :Y erg overzichtelijk en staan toch ook redelijk goedkope overnachtingsplaatsen in. Deze heb ik voor Schotland, voor Engeland komt hij er ook nog wel..

Ik dacht me te kunnen herinneren dat de B-wegen zelf ook nogal van de groten waren, maar in Schotland kan ik me voorstellen dat het daar alweer ideale rijwegen zijn..

Ik geloof dat ik jou iig morgen hierover zie Spider? :) had jij nog boeken toevallig?

GPS lenen tegen die tijd Lemmy... hm.. wie weet... misschien dat het leuk/handig is, maar ben zelf altijd nogal geweest van het 'kaart-en-verder-zien-we-wel-hoe-precies' systeem ;)
 
Dat ben ik niet met je eens ;) Het is juist leuk om over dat soort weggetjes te rijden en soms te moeten stoppen, hek open, doorrijden, hek weer dicht etc. :)


:^ dat is tof! Een echte charme :Y
 
cool plan 8-)

ik hou dit topic in de gaten :) ik wil dit ooit ook is gaan doen maar dan een bezoekje brengen aan de triumph fabrieken. en "The ace cafe" te londen.

grtz.
 
The Do's
De volgende dingen moet je doen:
Drink je whisky puur. 'Ice is bad for your stomach and spoils the whisky'.
Zeg 'Scots' tegen de Schotten en niet 'English'.
Schrijf whisky en niet whiskey. Dat laatste is Iers spul.
Weet wanneer en tegen wie het nationale Engelse voetbal- of rugbyteam speelt. Uiteraard ben jij ook een groot fan van dat team.
Indien een Engels team van een Nederlands team (bij welke sport dan ook) gewonnen heeft: Duik een dag onder. Het feit dat het Engelse team verliest, is vele malen belangrijker dan dat het eigen nationale team wint.
Schots: Als je als Nederlander gewoon alle g's op zijn Nederlands uitspreekt en de r laat rollen, kom je al een heel eind.
The Don'ts
Zorg ervoor dat je dit niet doet. Je eigen leven is erbij gebaat:
Het gehele (ei-)land heet Groot-Brittannië en niet Engeland.
Bij Brittish denken Schotten toch eerder aan de Engelsen, dan aan zich zelf.
De film Braveheart gaat over een Schotse opstand o.l.v. Sir William Wallace. Mel Gibson (als Sir William) doet echt heel hard zijn best, maar een Schots accent is het niet. Imiteer hem niet!
Mocht je een Schot tegenkomen die tot de Campbell-clan behoort, spreek niet in het openbaar over 'zijn' clan. Na de 'Massacre of Glen Coe' is deze clan niet altijd even populair. (Zie ook in het artikel van Maarten Faas over ijsklimmen in Glen Coe.)
http://www.buitensport-schotland.nl/ijsklimmen/maartenfaas_curvedridge.php

Flauwekul? Lees het stukje over een Nederlandse toerist met een 'foute' das' van Patrick Snijders. http://www.buitensport-schotland.nl/munro/patricksnijders_gwre07.php#campbell
Stadhouder Willem de IIIe werd koning van Engeland en Schotland. In Schotland komt zijn naam terug in de naam van de plaats Fort William. Dit zou een gevoel van Nederlands nationale trots over je kunnen afroepen en soort van verbinding tussen Nederland en Schotland. Dat is echter geheel misplaatst. 'King William' was verantwoordelijk voor de 'Massacre of Glen Coe' en werd daardoor niet erg populair in de Highlands. Nadat hij de Schotten geen eigen kolonie gaf, iets wat hij wel toegezegd had, waren de rest van de Schotten ('Lowlanders') ook niet zo blij meer met 'onze Willem'. Wees dus op je hoede, met dergelijke Nederlandse nationalistische sentimenten.

Wil je meer weten over de (serieuze) verschillen tussen Schotland en Engeland?
http://www.buitensport-schotland.nl/culthist/schots_engels.php

Subtiel
Voor de fijne kneepjes in de conversatie en om het Schotse nationalisme te strelen:
Er wonen veel Engelsen in Schotland. Te veel volgens sommige Schotten. Alle kans dat er zich per ongeluk een in een gezelschap bevindt. Mocht je je voorzichtig willen uitdrukken: Spreek dan over 'People south form the Borders'. De Borders is de regio van Schotland die grenst aan Engeland.
Zeg 'Eddinbrrrâh' en niet 'Edinburgg', als je het hebt over de hoofdplaats Edinburgh.
Mocht je iemand voor 'sukkel' uit willen schelden, gebruik dan 'tumshie'. Een tumshie is Schots voor 'turnip', oftwel een venkelknol.
Aangeven dat je alleen in Engeland bent geweest op doorreis naar Schotland.
Voor deelnemers aan een reis in Schotland met de Nederlands reisorganisatie SNP: Duidelijk aangeven dat dit niet de Nederlandse vertegenwoordiging is van de Scottish National Party.
Geologisch gesproken is Schotland ouder dan Engeland. Dit is het bewijs voor de Schotten, dat Schotland er eerder was dan Engeland.
Geologisch gezien is Engeland een voormalig stuk Noord-Amerika, dat bij een botsing met het Europese continent aan Europa (toevallig Schotland) is blijven hangen. Engeland zit 'niet waar het hoort' en de Schotten zitten er mee opgescheept.
Handig om te weten
Wat rechtzetten in de beeldvorming over Schotland en zijn bewoners:
Een doedelzak (bagpipe) is een militair instrument. Naast het gebruik voor militaire taptoes wordt het alleen gebruikt voor toeristisch sentiment. De plaatsen waar je deze aantreft zijn dan ook:

De winkelstraat in Fort William
Bij de parkeerplaats aan Loch Ness (nabij Urquhart Castle).
Bij de uitgang van het Waverley station in Edinburgh
Schotse volksmuziek gebruikt geen doedelzak. Het is keltische folk-muziek met accordeon, viool, etc.
Wil je meer weten over de doedelzak? http://www.buitensport-schotland.nl/culthist/typisch_schots.php#doedelzak

Een Bloody Mary, refereert niet naar de Schotse koningin Mary (Mary Queen of the Scots). Maar naar een Engelse collega en naamgenoot (Mary Tudor), die weinig subtiel met protestanten en de hakbijl omsprong.
Schotten zijn niet zuinig. In ieder geval minder dan de Nederlanders.
Er wordt heel wat afgedweept met Bonny Prince Charlie. Deze probeerde het Schotse koningshuis weer terug op de troon van Schotland en Engeland te krijgen (1745). Er wordt echter vaak vergeten dat dat zijn voorvaderen Schotland wel een beetje links lieten liggen, toen ze eenmaal ook de troon hadden in London. T'is een mooi verhaal met die Bonny Prince Charlie, maar hij kreeg niet voor niks weinig (in ieder geval te weinig) support van de Schotten.
In het lied de Bonny Banks of Loch Lomond wordt gezongen over de 'high' en 'low road'. De 'high road' is niet een soort 17e eeuwse snelweg. Het lied gaat over een Schotse krijgsgevangene van de Engelsen, die in Engeland opgehangen wordt. Hij gaat dus via de hemel terug naar Scotland.
Als je je voor de buis wil voorbereiden op een bezoek aan Schotland: De film Rob Roy MacGregor (met Liam Neeson) is historisch gezien beter dan Braveheart.
Soms kom je de termen 'Ecosse' en 'Alba' tegen.
Het eerste is Frans voor Schotland. Er is een historische verbinding tussen Frankrijk en Schotland. Dat heeft te maken met een niet nader te noemen gemeenschappelijke historische vijand.....
'Alba' is de oude naam van het koninkrijk van het volk de Scotia. Die ('bij de weg') uit Ierland kwamen!




Toevallig tegen gekomen toen ik Whisky zocht O-) (hips)
 
The Do'and Don'ts..

Toevallig tegen gekomen toen ik Whisky zocht.. O-) (hips)
..en vond! :9

@Faithy: was gezellig vrijdagavond. ;) Ik(we) ga(an) me(ons) er in verdiepen en nemen dan een besluit (..en de site wordt in de gaten houden natuurlijk..).
Lijkt me(ons) écht leuk om daar eens heen te gaan. :] 8-)

Suc6 met afrijden.. :] *D
 
leuk, maar iritant hoor dat links rijden...vooral op de rotondes :Y
als je toch naar new castle gaat zou ik zeker niet vergeten om Hull te bezoeken, hartstikke leuk.
met welke ferrie ga je?

oh ja, wat betreft de overnachtingen..je kunt ook zoeken op bed en breakfast. :W

Op de rotondes had ik er juist helemaal geen last van, omdat je aan de andere kant van de vluchtheuvel begint rij je redelijk makkelijk de goeie kant op. En het van de rotonde afrijden gaat dan ook makkelijk als je eenmaal al de goeie richting op rijdt.

Ik had meer moeite met stille kruispunten ;)
 
The Do's
De volgende dingen moet je doen:
Drink je whisky puur. 'Ice is bad for your stomach and spoils the whisky'.
Dan sta je echt voor lul bij de Schotten :P Die drinken hun whisky met water, en niet zo'n beetje ook :o Zelfs bij de distilleries klotsen ze je glas zo voor de helft vol met water als je niet uitkijkt :X

Oh ja, en ze hebben geen mountains maar hills in Schotland ;)


..en vond! :9

@Faithy: was gezellig vrijdagavond. ;) Ik(we) ga(an) me(ons) er in verdiepen en nemen dan een besluit (..en de site wordt in de gaten houden natuurlijk..).
Lijkt me(ons) écht leuk om daar eens heen te gaan. :] 8-)

Suc6 met afrijden.. :] *D
:^
 
Op de rotondes had ik er juist helemaal geen last van, omdat je aan de andere kant van de vluchtheuvel begint rij je redelijk makkelijk de goeie kant op. En het van de rotonde afrijden gaat dan ook makkelijk als je eenmaal al de goeie richting op rijdt.

Ik had meer moeite met stille kruispunten ;)
jij moet ook mee B|

*O* en jullie hebben mail (Spider en Arckira ;) en de rest ook natuurlijk)
 
vanavond bij tijd even de extra info op de site erbij zetten (zie inhoud mail)
 
Ik ben in 2003 met motorvakantie geweest in Schotland. Ik vond vooral de Schotse hooglanden en het uiterste noorden van Schotland er mooi, erg ruig.

De route richting het noorden (John O'Groats) vond ik echt super. Je rijdt de hele dag door in een soort ruig niemandsland. Ik moet er wel bij vertellen dat wij de hele twee weken regen hebben gehad. De regen onderweg richting het noorden maakte het totaal plaatje van ruig landschap eigenlijk volledig compleet.

Ik zou je echt aanraden het uiterste noorden te bezoeken. Via de oostkust wegen omhoog en via de westkust wegen weer terug, echt geweldig! De exacte wegen die we toen gereden hebben weet ik niet meer, ik weet alleen nog dat we af en toe moesten stoppen om een kudde schapen over te laten steken *D

Wij zijn vanaf Belgie met een ferry naar Edinburgh gegaan, een trip van 16 - 19 uur geloof ik, maar je reist dan toch 's nachts. Wij zijn bij aankomst direct richting het noorden getrokken. Het noorden heeft veel meer relief dan het zuiden van Schotland. Het zuiden vond ik maar saai rijden vergeleken met het noorden.

Veel plezier tijdens de vakantie en ik hoop dat je lekker weer treft :)
 
eeehr, faith, er is een site waar je ook makkelijk Bed & Breakfasts kunt vinden. Zal ik ook aan mijn ouders vragen. Die hebben daar ook gebruik van gemaakt. En anders: visitbritain.com. Dat is zeg maar een soort van VVV van britanie willen graag helpen.

Andere tip: vakantiebeurs.
 
:) ja, engelandbeurs is meestal in februari hier in de grote kerk, zal eens gaan kijken wanneer dat is :) dank :) :W
 
klopt :) maar er is een speciale Engeland/Schotland/Ierland beurs, kort 'Engeland-beurs' hier in Den Haag elk jaar :Y *O*
 
*schop*

*D

we zijn inmiddels iig met z'n tweeen:

Wolve en ik :)

half januari gaan we proberen iets van een route vast te stellen :)

*O*

tips zijn nog steeds welkom, al zijn er alweer topics bijgekomen over eerdere reizen *O* :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan