Voorbereiding motortrip, motor/kleding/bagage

liever een grote tailbag dan een volle rugzak.
Kriega, Oxford, SW-motech heeft allemaal mooi spul wat betreft tailbags. Meestal met een stuk stevig klittenband onder je buddyseat door. Kun je voor wat extra gemoedsrust nog een spanbandje overheen doen, dan gaat het sowieso nergens heen.

Als je toch een rugzak mee wilt nemen dan is er wat mij betreft maar 1 optie en dat is Kriega. Heb zelf een R20 en dat vind ik een perfecte maat om bijvoorbeeld lichte spullen in te doen zoals wat t-shirts en onderbroeken. Eén maatje groter (R25) heeft een nog comfortabeler draagsysteem maar die vond ik al onnodig groot.. dat is natuurlijk persoonlijk ;)

Verder: vooral niet te veel meenemen. Laat je schoenen bijvoorbeeld maar thuis, je hebt toch motorlaarzen aan? En heb je die spijkerbroek écht nodig voor dat ene avondje aan de bar in het hotel? ;)

schone onderbroek en pinpas en tandenborstel is toch meer dan genoeg. kan zelfs nog in mijn jas.
 
Controleer ook je remblokken even.
Ik weet niet waar in Duitsland je naartoe gaat maar als je wat zuidelijker komt met veel haarspeldbochten kan het zomaar zijn dat je blokken waar je hier nog 2 à 3 maanden mee doet in anderhalve dag op zijn.
 
Een bandenreparatieset. Ik heb 2x een platte band gehad. Eerste keer geen setje bij me en dat was einde oefening op de zaterdagmiddag (zijn veel motorzaken in Duitsland al gesloten). Hoop gedoe in elk geval. Tweede keer met zo'n setje en was na 15 minuten weer op weg.
 
Een bandenreparatieset. Ik heb 2x een platte band gehad. Eerste keer geen setje bij me en dat was einde oefening op de zaterdagmiddag (zijn veel motorzaken in Duitsland al gesloten). Hoop gedoe in elk geval. Tweede keer met zo'n setje en was na 15 minuten weer op weg.

Wat is dat voor een setje?
Met een patroon?
 
Ja, ik deze gebruikt: bandenreparatieset. Daarna ben ik wel even bij het eerstvolgende tankstation gereden om de band op de juiste spanning te brengen. Is wel een tijdelijke oplossing, maar je kunt in elk geval door.
 
Ik zou niet teveel spullen meenemen. Heb je alleen maar last van. Een kriega 25 als rugtas nemen en als die vol zit dan zou ik het daar bij laten.

Heb je echt ergens gebrek aan dan kan je het onderweg wel kopen.

Gereedschap lijkt me niet echt nodig. Alles goed van te voren na lopen en zorgen dat alles in orde is.
Succes!
 
Ik heb een trip gedaan dit jaar (paar dagen DE en Zwitserland). Gedaan met een goedkope bagage rol van de Lidl voor € 10,-. Heb hééél veel regen gehad, maar die bagage rol was perfect waterdicht :). Vriend waarmee ik de trip deed had er eentje van de Hema, idem dito. Perfect die dingen! En dan achterop vast zetten met spinnetje/spanband, zat muurvast.

Qua gereedschap zou ik het minimaliseren. Ik had vrij veel mee, heb het uiteraard niet nodig gehad. Bandenreparatieset (zoals Mr. Martek linkt) is wel handig uiteraard.

Geld, ook cash, is handig. Rugzak heb ik alleen gebruikt om wat eten en drinken mee te nemen (je wilt niet de hele tijd die rol open doen). Ik had toen nog geen tanktas, dat zou ook erg handig zijn geweest ipv rugzak.

Oh ja, m'n REV'IT! Pacific H2O regenpak was ook elke euro waard. Damn.. we hebben soms zoveel regen gehad dat ik bijna niet verder dan m'n voorwiel kon kijken.. En helemaal droog gebleven! (behalve m'n zomer schoenen en handschoenen :P).
 
Dit vind ik wel een heel eh, bijzondere uitspraak..

Setje bandenlichters zou'k ook meenemen..
Ligt natuurlijk aan je motor. Maar voor een lang weekend is het natuurlijk niet echt nodig om 30kg aan extra gereedschap mee te nemen. Standaard setje bij de motor en misschien een paar veel voorkomende maat sleutels/inbus/torx.
Gewoon goede voorbereiding/controle van de motor lijkt me handiger.
 
Als het gaat om een bandenreparatieset, ik heb een setje van Stop-N-Go in de koffer liggen. Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar ik heb wat meer vertrouwen in parapluutjes dan in veters.
Pocket Tire Plugger plus CO2 Inflation

Op Youtube staan wel een aantal filmpjes.

En hier is een aardige vergelijking tussen drie systemen:

:]
 
Laatst bewerkt:
Foto=TICD8NFS

Hier op vakantie in Italie-Appenijnen-Gran Sasso (3 wkn)

Voor jouw korte vakantie zou ik kiezen voor alleen een tanktas en een Givi-koffer.
Voldoende om alles mee te nemen. Alles voor snel grijpen (ook een plankje!) in de tanktas. In mijn geval gewoon een magneet-uitvoering. Handdoekje er onder en klaar!

Door sommigen wordt nog wel eens neerbuigend gedaan over een zgn 'beauty-case'
Ik vind het voor mij in de vakantie super-handig. Alles overzichtelijk opgeruimd en droog!

Tja, op foto is het weer goed. Maar 2 jaar terug in Z Engeland was alles na uren plenzen doornat. Echter niet aan binnenzijde koffer. Ik weet niet of geldt voor alle merken, maar deze Givi is altijd droog. Ook bij stortbuien!
Het fijne van een koffer is ook dat die in 1 klik is los te maken en dan mee te dragen.

Vorig jaar was voor enkele dagen in de Eifel de koffer en een tanktas voldoende.
Bedenk dat inhoud van tanktas toch vochtig kan/ gaat worden. Ook met regenhoes! Dat is niet zo fijn voor de electronica!

Zoals je ziet heb ik op de motor ook 2 gestapelde rolbags op de buddy. Rolbags zijn ook droog maar zijn bij openen niet overzichtelijk. Alles zit er letterlijk ingepropt. Tijdens mijn (langere) vakantie had ik hier mijn tentspullen in zitten en zaken die ik overdag tijdens rijden niet direct nodig heb.
 
Waterdichte roltas Hema: goed voor heel weinig.
Een plankje voor de jiffy vind ik niet handig, een jampotdeksel is veel makkelijker, de jiffy glijd er niet af door de randen en bij elke trip neem je een nieuwe mee...
Ik reed altijd met leer maar geloof me een textielen pak zit zoo veel lekkerder/warmer en geen pijn in de kont (met leer wel)
Bij www.Louis.de (echt een fijne zaak met veel filialen in Duitsland, niet goed?? altijd geld terug!) te koop voor weinig, je spuit het in met zo'n anti rain spuitbus en klaar ben je.
Neem niet teveel mee toilettasje met tandenborstel en deo, kam, zeepje, aspirine
Kleding:spijkerbroek, t-shirt en vest, gympies, schone onderbroek, sokken.
Verder:kaart, telefoon, paspoort motorpapieren, betaalpas, geld evt. bril als je lenzen draagt (verplicht en wel zo veilig)
Kettingspray, ductape en wat eenvoudig gereedschap.
 
Paracetamol / aspirine is inderdaad een goede. Erg onprettig op de motor met bv flinke koppijn, dan ben je blij dat je even een paar van die dingen mee hebt genomen in de toilettas.

Waterdicht zakje voor (kleine) documenten is ook handig. Ik nam ook altijd kopietjes mee van belangrijke zaken welke dan in een andere tas zaten (+ de nodige nood telefoonnummers voor als de boel gejat is), maar zo ook hotel reserveringen en adres + tel etc.

En natuurlijk ICE (In Case of Emergency) in de mobiel zetten en op kaartje meenemen. Hopelijk niet nodig, wel zo handig mocht er iets gebeuren.
 
Bij www.Louis.de , echt een fijne zaak met veel filialen in Duitsland

Als je dan toch in Dld bent kan je ook nog naar polo-motorrad.com
Ook een groot assorti en veel filialen niet ver over grens. Vanuit Arnhem bijv. in Kleve
In Essen of Aachen zitten beide....................

Vergeet ik bijna........... De tank kan dan ook voor weinig weer worden gevuld!
 
Laatst bewerkt:
Door sommigen wordt nog wel eens neerbuigend gedaan over een zgn 'beauty-case'
Ik vind het voor mij in de vakantie super-handig. Alles overzichtelijk opgeruimd en droog!
Nou ben ik afgelopen jaren met de Vespa met alleen een mandje achterop met wat kleding en toilet meuk en wat minimaal gereedschap in de buddy ook niets te kort gekomen.
Maar men gaat leven naar de ruimte die men heeft en ik heb naast de beauty-kees ook nog een setje gelijke zijkoffers voor mijn FJ 1200.
De topkoffer heb ik er eigenlijk altijd opzitten en alleen boven de 180km/u zorgt dat ding voor wat zweverig gedrag dus vind ik het allang goed, maar in hoeverre heb je nou last van een setje zijkoffers??? Al dan niet vol geduwd met meuk, maar ga even uit van niet al te veel gewicht.
Gewoon een normaal paar extra schoenen, broek, shirtje, trui en mijn eigen kussen :Y
Geen kampeer meuk dus maar weekendje herberg spullen zeg maar.
In hoeverre beïnvloed dat dan je rijgedrag???
 
Laatst bewerkt:
Goh, ben ik nog de enige die een setje bandenlepels en binnenband meeneemt..?

anyway, wat me opvalt bij mezelf is dat nu ik alleen reis, net zo veel tassen meeneem, die gek genoeg net zo vol gaan, als met passagier op vakantie..
Terwijl ik toch duidelijk een slaapmat en slaapzak en zak kleding minder mee heb..
Waar het verschil in zit? :? geen idee.. :N
 
Goh, ben ik nog de enige die een setje bandenlepels en binnenband meeneemt..?

Vast niet de enige, maar aangezien tegenwoordig het overgrote deel van de motoren geen binnenbanden meer heeft, is het dus ook niet echt zinvol om bandenlichters mee te nemen.

Ik rij overigens wel met binnenbanden, maar ik neem geen bandenlichters en binnenband mee. Mijn banden krijgt de bandenboer met zijn bandenapparaat en ervaring er al met moeite op, dus ik ga dat in mijn eentje met alleen bandenlichters niet eens proberen. Ik gebruik dit: SlimeRepair.com | Slime Repair de beste oplossing voor een snelle spoedreparatie van uw band
 
weet niet of het al is gezegd maar neem geen rugzak.....je komt er wel achter wat ik bedoel als je 'm toch meeneemt

pak je spullen in, flikker de helft er weer uit en dat is voldoende

wat je thuislaat hoef je niet mee te nemen

travel light, speed kills.......

Je gaat niet naar het einde van de wereld, alles is te koop

Happy trip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan