Voorbereiding op verre internationale rit.

Timbo558

Rookie
21 aug 2017
27
20
Gemert
Beste medemotorrijders,

Ik heb een fout gemaakt, ik heb een paar dagen geleden gelezen over de twee motorrijders die van NL, naar de Noordkaap en naar de Zuidkaap zijn gereden.
Los van veel en lange trips die ik met de auto heb gemaakt, en kortere versies met de motor. Ben ik nu toch echt van plan om een lange internationale rit te gaan maken.
Bestemming? onduidelijk. Lengte? Onduidelijk. Welke motor? nouuu in ieder geval niet op mijn Honda CB400 uit 1978.

Voordat ik zelf bepaalde factoren ga aannemen en beslissen hoop ik een beroep te kunnen doen op jullie ervaring. Wat een hele hoop meer is dan de mijne met lange ritten.
Er moet een andere motor komen. Dat is wel duidelijk. De route die ik nu in me hoofd heb, grofweg, een rit om de Middellandse zee en zal (naar verwachting) 80 tot 90% over N-wegen gaan. En overnachten zal meerendeel in een tent gebeuren (zoals het ook en beetje hoort toch?!). Verder wil ik er een goed doel aan hangen. Zo heb ik me al vaker ingezet voor de Gentleman's Ride, Alzheimer Nederland en Stichting Vluchteling.

Nu ik een marginaal stukje info heb gegeven wil ik de eerste vraag stellen aan jullie. Welke motor, tot € 3000,- zal geschikt zijn voor een dergelijke rit. Rekening houdende met de goede Europese wegen, maar ook stoffige wegen in een Turkije, Israel etc. En genoeg opbergruimte voor een tent, en de andere spullen. Ik heb natuurlijk ook al onderzoek gedaan. Maar ben benieuwd waar jullie mee komen. Bij voorbaat al heel erg bedankt voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-05-05 om 11.10.14.png
    Schermafbeelding 2022-05-05 om 11.10.14.png
    466,9 KB · Weergaven: 118
Beetje mijn rit die ik ooit wilde maken en er voorlopig niet meer van gaat komen. Syrie, Libië en Algarije zijn een no-go gebied. Verder is de grens tussen Marokko en Algarije al zo'n 20 jaar dicht. Dus daar zul je iets op moeten bedenken

Voor je budget zou ik een transalp of oudere BMW GS nemen.

Goede doelen hoef je er niet aan te hangen, reizen doe je voor jezelf :-)
 
Herkenbaar gevoel: iets lezen, iets willen en dan besluiten te doen wat eigenlijk onverstandig is op diverse vlakken.

Ik zou licht gaan reizen. Zeker als je geen haast hebt, heb je aan een niet al te dikke motor genoeg. Buiten europa ligt het tempo niet hoog, dus iets van een suzuki DRZ400 zou mij handig lijken. En een goede stoel meenemen. Lekker kunnen zitten is toch wel belangrijk.
 
em zijn Libie en Algerije momenteel wel een klein beetje veilig.
En verder kan je met elke motor, ook een sportmotor, maar een allroad is natuurlijk het makkelijkst.
Dus wat is verder het probleem? :)
 
Beste medemotorrijders,

Ik heb een fout gemaakt, ik heb een paar dagen geleden gelezen over de twee motorrijders die van NL, naar de Noordkaap en naar de Zuidkaap zijn gereden.
Los van veel en lange trips die ik met de auto heb gemaakt, en kortere versies met de motor. Ben ik nu toch echt van plan om een lange internationale rit te gaan maken.
Bestemming? onduidelijk. Lengte? Onduidelijk. Welke motor? nouuu in ieder geval niet op mijn Honda CB400 uit 1978.

Voordat ik zelf bepaalde factoren ga aannemen en beslissen hoop ik een beroep te kunnen doen op jullie ervaring. Wat een hele hoop meer is dan de mijne met lange ritten.
Er moet een andere motor komen. Dat is wel duidelijk. De route die ik nu in me hoofd heb, grofweg, een rit om de Middellandse zee en zal (naar verwachting) 80 tot 90% over N-wegen gaan. En overnachten zal meerendeel in een tent gebeuren (zoals het ook en beetje hoort toch?!). Verder wil ik er een goed doel aan hangen. Zo heb ik me al vaker ingezet voor de Gentleman's Ride, Alzheimer Nederland en Stichting Vluchteling.

Nu ik een marginaal stukje info heb gegeven wil ik de eerste vraag stellen aan jullie. Welke motor, tot € 3000,- zal geschikt zijn voor een dergelijke rit. Rekening houdende met de goede Europese wegen, maar ook stoffige wegen in een Turkije, Israel etc. En genoeg opbergruimte voor een tent, en de andere spullen. Ik heb natuurlijk ook al onderzoek gedaan. Maar ben benieuwd waar jullie mee komen. Bij voorbaat al heel erg bedankt voor het meedenken!
Je bekijkt het te moeilijk:
  • Voor 6 weken onderweg hoef je eigenlijk niet meer mee te nemen als voor 3 weken onder weg.
  • Een CB400 uit 1978 is net zo geschikt als een Goldwing. Zolang er bagage op kan en het ding goed onderhouden is kom je daar mee weg.
  • Je rijdt voornamelijk in europa, dus je komt er wel als je ergens pech krijgt, het is niet de jaren 80 meer.
Welke motor? De motor die je wilt. Het kan met allemaal. Alleen is het een wat comfortabeler dan het ander.
 
Je bekijkt het te moeilijk:
  • Voor 6 weken onderweg hoef je eigenlijk niet meer mee te nemen als voor 3 weken onder weg.
  • Een CB400 uit 1978 is net zo geschikt als een Goldwing. Zolang er bagage op kan en het ding goed onderhouden is kom je daar mee weg.
  • Je rijdt voornamelijk in europa, dus je komt er wel als je ergens pech krijgt, het is niet de jaren 80 meer.
Welke motor? De motor die je wilt. Het kan met allemaal. Alleen is het een wat comfortabeler dan het ander.
Lief bedoeld, maar heb je zijn avatar bekeken ?
 
Ik zou gaan voor een motor met simpele techniek, en zo weinig mogelijk elektronica. Mocht er onverhoopt wat stuk gaan onderweg, dan is het eenvoudiger te repareren. Je zou ook een ANWB europa abonnement kunnen afsluiten, dat dekt in ieder geval een deel van je route. Maar of je sneller geholpen wordt dan door bij de locals hulp te zoeken betwijfel ik.

En kun je zelf een beetje sleutelen?

Heel gaaf idee, veel plezier!
 
Kwa motorkeuze:
Niet te groot/zwaar/opvallend.

Heeft veel voordelen:
- Een lichtere motor gebruikt op N-weg snelheden gewoon een stuk minder. Lager gebruik is meer km/€ dus een langere reis!
- Je halve rit gaat door relatief armere landen. Wanneer je aankomt met een dikke machine zie je er voor hun uit als een wandelende pinautomaat. Ook een €3000 begin jaren 2000 1200cc machine is voor hun een bakbeest en dus moet jij wel een rijke Europeaan zijn.
- Men rijdt daar op lichte motoren, de verkrijgbare banden, kettingen enz zijn daar ook voor bedoeld. Sta je daar met een kapotgereden 180 brede band doordat je 530 ketting geknapt is, succes met zoeken naar materiaal.

Een beetje Adventure/All-road achtige motor is wel lekker, voor zowel de zithouding als de eventueel wat mindere wegen die je dan net even sneller mee pakt.

De eerste motor waar ik aan moet denken is 1 zoals de Versys 300 van Madame. Daar rijdt de politie in Marokko ook mee. Een Honda CB500X is ook lang niet gek als je net iets meer power wil.
Als je wat ouder zoekt kan een BMW F650/Aprilia Pegaso 650 ook. Honda Transalp voor nog wat meer power. Yamaha Tenere 660, al schieten daar de prijzen van rap de ''klassieker'' hoek in.

Neem niet alleen de aanschafprijs mee. Maar ook het gebruik en onderhoud.
Een Versys 300 kost je bijvoorbeeld €5000 bijna nieuw, rijdt 1 op 28. Een flink gebruikte, maar goede staat F650 zo €1800, rijdt ca 1 op 18.
Maak je de rekensom met 15000 km (je gaat altijd wat meer rijden) met €1,75/Liter:
Versys: €937 benzine
F650: €1458 benzine
Dan nog dat je op een oude motor altijd wat achterstallig onderhoud hebt ala €500 als je het meeste zelf doet en dat je onderweg een pechgevallatje of wat meer hebt (reken er nog even €300 bij). Dat hoeft niet negatief te zijn als je de tijd hebt en van avontuur houdt (lijkt me wel), maar het kan vervelend en duur uitvallen.
Dit meegenomen zit er ca €1900 tussen een vrijwel nieuwe en 20 jaar oude gebruikte fiets die flink vergelijkbaar zijn aan elkaar. Als je geluk hebt met de oude motor en je daarna stopt met motorrijden. Rij je door of meer km's op je trip wordt het verschil steeds kleiner.

Kwa ''modernerwetse enge'' elektra zou ik me bij motoren niet te veel voorstellen. Motoren lopen ca 20 a 30 jaar achter op auto's, al helemaal in de budget hoek.
Van het oudste model Pegaso (tot 1996) is het godsonmogelijk om een nieuwe stator te krijgen tenzij je de hele kabelboom en ontsteking om bouwt. Van een moderne Kawasaki heb je er binnen enkele dagen 1 bij alle dealers op de route. Met een kromme gasnaald ben je net zo fucked als met een gesneuvelde injector. Het verschil is dat de injector nog nieuw gemaakt wordt en leverbaar is.

Daarbij moeten moderne motoren vaak om de 12000 a 15000 km onderhoud. Oudere vaak om de 7500 a 10000. Scheelt net of je weer terug bent in Europa of nog ver in Arabië zit.
 
En als je het toch gaat doen buiten alle mogelijke moeilijkheden om.... Pas je route ff aan naar écht langs de Middellandse Zee.... Vlgs mij sla je heel wat stukken over door binnendoor te steken.

In Libië steek je de kust af met een rechte weg zo lang als Nederland. Idem voor Tunesië. Of heeft dat een andere reden?... Als je er toch bent zou ik zeker de kust afrijden.

Verder leuk idee, of het fatsoenlijk uit te voeren is valt nog te betwijfelen. Maar gewoon doen :)
 
Kwa bagage:

- Zoals gezegd, voor 2, 3, 6 of 10 weken zit geen verschil in bagage.
Wij pakken altijd voor 1 week kleding in, daarna gewoon wassen.

- Goede campingspullen zijn duur, motorbagage ook.
Weeg dus goed af of je investeert in veel en grote bagage zodat alle bulky spullen mee kunnen, of je investeert in klein licht spul dat in 2 koffers gaat en klaar. Investeren in een goede slaapmat, slaapzak en tent is duur, het scheelt je wel een volledige koffer/roltas. Haal dat bedrag er vanaf en je bent voor ongeveer hetzelfde geld en je reist en licht comfortabeler! Een goed Exped/thermarest matje en kussen, lichte (donzen) slaapzak en 2 persoons Fresh and Black tentje zijn een halve 36L koffer.

- Neem niet te veel mee. Je wilt geen rijdend pakhuis worden, om vele redenen gewoon niet. Wees niet te gestrest om dingen te vergeten, geloof het of niet, overal hebben ze winkels en vrijwel overal is het goedkoper dan west Europa!
Ook hier, less is more! Neem kwa gereedschap en reserve materiaal niet te veel mee. Soms zie ik zelfs nu nog mensen slepen met buitenbanden. Die zijn overal te koop... Binnenbandje is wel fijn, voor elk wiel 1 tenzij de maten (vrijwel) overeen komen. Een 18' 120 breed binnenband krijg ik in een 17' 130 en een 19' 110. Om zo maar even een voorbeeld te noemen hoe je vrij klein stilstaan gevallen voor kunt zijn.

Edit:
Tenten hebben lange stokken die doorgaans niet in motor koffers/tassen passen. Die van de Dacathlon tenten zijn korter, gelijk fresh and black ding nemen blijft het daadwerkelijk lekker donker en redelijk koel binnen. Zelfs aan de goedkope kant, wel wat zwaar voor een trekkers tent, maar niet erg grote pakmaat. Op een motor maakt de laatste paar kg niet zoveel uit, vooral het formaat.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet de Mahgreb landen gewoon, waarom zou je de narigheid opzoeken ! Ik ben er veel geweest, hoofdzakelijk zakelijk, en alleen Marokko is leuk. Algerije is wat wij noemden een grafland, Libië vol met extreem risico met allerlei milities, Tunesie is erg toerisch en Egypte is wel te doen, maar ook daar ben je een rijdende portemonnee. In wezen zijn het gewoon hele grote zandbakken, net als Saudi een heel breed strand is. En daarna ? via Libanon en Turkije wat een gedoe.
En als voorbereiding , ga eerst eens een hele dag rijden kijken hoe je rug het houdt en of je geen reuze kramp in de knietjes krijgt. Als je een grote reis wilt maken, ga via het Baskenland naar Spanje, dan door Extremadura naar Gibraltar, dan via Pyreneeën door Frankrijk, dan Italie, dan via Kroatie etc naar Griekenland en via Istanbul en Bulgarije weer terug. Dan ben je een week of zes onderweg . Avontuur genoeg !
Waarom dit advies ? Je wilt motorrijden , en gezien je ervaring zou ik de probleemlanden gewoon vermijden. Een enkeling gaat naar Zuid Afrika met super veel risico's. Je kunt beter je testosteron onder controle houden . Dat is een raad van iemand die echt in heel veel in risicolanden is geweest en supergraag op de motor stapt !
 
Hoeveel weken heb je?

Wel iets om rekening mee te houden is dat je in 6 weken gemiddeld veel minder afstand aflegt dan in een week.
Een dag 1000 km rijden is prima te doen. Een week lang elke dag 500 km over N-wegen gaat ook zat. 6 weken lang 500 km per dag is bijna onhaalbaar en gewoon niet leuk. Als je nog een beetje wilt rondkijken, her en der uitstapjes maken, rustdagen en een paar dagen wat complicaties (grenspost die niet mee werkt, boot gemist, lekke radiateur, wereldwijde pandemie) mag je voor gemiddeld 300 per dag over 6 weken al best druk worden. Komt ook nog bij dat met wat omleidingen, misrijden, kampeerplek zoeken, boodschappen, uitstapjes enz je route zo 25% langer wordt.
 
Je komt wel door een paar schijtlanden idd waar ze niet meer of minder kijken naar een witte rijke man op een motor.

Idee is idd leuk zo'n halve wereldreis... Maar zou het sterk overwegen... Tourtje Europa ben je ook al eerst aardig onder de pannen :)
 
Eigenlijk is alles hierboven wel zo'n beetje gezegd, maar ik wil toch nog mijn zegje even doen.

Het basisidee rondje Middellandse Zee is prima en ik hoop dat we dat in de nabije toekomst zonder problemen kunnen doen. Maar met name in het Arabische deel zijn er wat hobbels, zoals burgeroorlogen in Syrie en Lybie. Horen we niet zoveel meer van omdat de oorlog in Oekraine alle media-aandacht opeist, maar volgens mij is het allemaal nog aan de gang. Algerije was circa 20 jaar geleden ook erg onrustig, ik heb eigenlijk nooit gehoord dat daar de rust is teruggekeerd. In ieder geval zijn Algerije en Marokko zijn geen vrienden, dus die grensovergang is niet mogelijk voor zover ik weet.

Het kan ook nog eens zo zijn dat een stempel in je paspoort van het ene land toegang tot het andere land beperkt (ik denk vooral aan Syrie en Israel), dat zou je moeten nagaan.

Misschien moet je overwegen de tent thuis te laten. Buiten Europa wordt het zeuren met campings en of wildkamperen altijd een goed idee is? Je blijft in de bewoonde wereld, dus hotels, B&B etc. zullen volop beschikbaar zijn. Scheelt een hoop bagage en de kosten zullen ook wel meevallen.
 
Kosten vallen in Marokko iig vies tegen. Het is goedkoper om in Frankrijk of Spanje een hotel/AirBnB te pakken dan in Marokko.

Kamperen doen Arabieren door de regel niet zo als wij. Dus je komt iig op wildkamperen of drammen bij een camping die even duur is als een bed and breakfast. Al slaap je in je tent wel schoner dan de goedkope overnachtingsplekken. Marokko was ver van schoon en dat schijnt de netste te zijn van de rij.

Er zijn meer mensen die door die landen reizen dus het is te doen, maar houdt rekening met zo een week kwijt zijn aan grensovergang of omrijden.
Mijn voorkeur zou hebben een ronde Balkan te doen of je originele ronde maar dan vanaf Turkije naar Griekenland en dan de zuidelijke landen af tot aan Spanje.

Je originele plan zou ik zelf denk ik een maand of 3 voor willen uit trekken.
 
Wat een leuk plan Timbo. Zoiets zou ik ook willen. Ik heb een CRF300L Rally besteld en ga eerst ervaring opdoen op de TET. Daarna zie ik wel weer.
Bovenstaande reacties lezende doet me denken aan vakantie in Egypte. Wat een hel. Ik kon daar niet rondlopen zonder lastig gevallen te worden. Die mensen zien een blanke echt aan voor een lopende pin automaat.
 
ik zou eerst even proberen uit te zoeken wat voor visa je nodig hebt voor je rondje middellandse zee . Als je dan nog enthousiast ben met de andere dingen bezig gaan.

Dankjewel voor de tip! Ik heb het verslag gelezen. Qua enthousiasme ben ik nog gemotiveerder om deze rit te gaan doen. Qua papieren, moet ik het inderdaad nog gaan uitzoeken.
 
Beetje mijn rit die ik ooit wilde maken en er voorlopig niet meer van gaat komen. Syrie, Libië en Algarije zijn een no-go gebied. Verder is de grens tussen Marokko en Algarije al zo'n 20 jaar dicht. Dus daar zul je iets op moeten bedenken

Voor je budget zou ik een transalp of oudere BMW GS nemen.

Goede doelen hoef je er niet aan te hangen, reizen doe je voor jezelf :-)
Hopelijk komt jouw rit er ook nog eens van. Ik ben nu 31 jaar, binnenkort getrouwd en (nu) nog kinderloos. Voordat de eerste kleine er is wil ik graag deze droom nog eens verwezenlijken.

Ik had inderdaad begrepen dat er problemen zijn bij deze grenzen, misschien dat ik een ferry kan pakken en op deze manier de langen vermijden of de route ergens inkorten. Bijv. NL naar Jeruzalem en met de pont naar Italië en weer terug naar Spanje. Niet wat ik wil perse, maar sta er zeker voor open.

De Transalp heb ik een hoop goede dingen over gehoord. De GS altijd een mooi en degelijk apparaat. Ben ik alleen bang dat deze erg zwaar zal zijn voor het iedere dag rijden. Ik ga ze sowieso beide bekijken dus enorm bedankt voor de tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan