Voorbereiding op verre internationale rit.

Ik raad niks af, probeer alleen wat realisme aan te geven bij een plan dat iemand plots heeft na het zien van een docu over een motorreis en vervolgens willekeurige punten in Google maps plaatst O-)

@TS zeeland of limburg hoeft niet. zuidoost Europa incl balkan en turkije is een leuke eerste opzet
Ik begrijp dat het zo overkomt, maar voor degene die huiverig zijn over het realisme van het idee.

Lange reizen al vaker gemaakt, alleen nog nooit op de motor wat al jaren kriebelt. Na het lezen van het laatste verslag de knoop doorgehakt. Willekeurige punten op Google Maps om een indicatie te geven van de route. Hopelijk begrijp je dat deze route niet de basis is voor de reis _O-
 
Het gaat me vooral erom dat ik een leuke tijd heb en mooie dingen zie. Het gaat me niet perse erom dat ik de teller 20.000km hoger wil zien staan.
Hou vooral dit in de gaten!
Ik ben zelf heel schuldig aan het te heftig hangen naar doelen en dat komt mijn en Madame ons vakantie plezier vaak niet ten goede. Al wordt dat elke keer beter.

Ergens in een bepaalde regio even 3/4 dagen rondhangen kan de mooiste tijd van de vakantie zijn, maar kan ook de rest van je plan volledig om gooien.
 
Wil ik de cb400a ook de rit besparen, hij is nog volledig origineel en in goede staat. De angst dat er wat mee gebeurt tijdens zo rit zal mij al minder comfortabel beginnen aan een dergelijke rit.
Ik begrijp je punt :t
 
Dat is een heel goedkoop oordeel van iemand die waarschijnlijk zelf nog nooit buiten de landsgrenzen is geweest en van reizen 0.0% verstand heeft.
Dat is een waardevol oordeel van iemand die een groot deel van zijn leven wereldwijd heeft gevaren. Bij een oude zeeman werken sommige avonturen op de lachspieren.
 
Dat is een waardevol oordeel van iemand die een groot deel van zijn leven wereldwijd heeft gevaren. Bij een oude zeeman werken sommige avonturen op de lachspieren.
Je had het misschien een beetje anders kunnen verwoorden. Fouten maak je om ervan te leren toch. Haye heeft veel fans gekregen met zijn manier van vloggen.
 
Je had het misschien een beetje anders kunnen verwoorden. Fouten maak je om ervan te leren toch. Haye heeft veel fans gekregen met zijn manier van vloggen.
De een bewondert hem, de ander lacht erom. Wat is daar mis mee? Een "baas" zou ik hem niet noemen, die zou juist geld gekregen hebben van de Russische hoeren. :+
 
Je had het misschien een beetje anders kunnen verwoorden. Fouten maak je om ervan te leren toch. Haye heeft veel fans gekregen met zijn manier van vloggen.
De een bewondert hem, de ander lacht erom. Wat is daar mis mee? Een "baas" zou ik hem niet noemen, die zou juist geld gekregen hebben van de Russische hoeren. :+
Misschien een idee om een nieuw topic te starten? We dwalen enigszins af _O-
 
Kwa bagage zou ik zeggen, ga eens kijken bij iemand die dit soort reizen maakt!
In de winkels wordt je altijd zoveel aangesmeerd dat je bekant een aanhanger nodig bent.
Zijn allerhande Youtube filmpjes van en ook hier op het forum zijn er zat mensen die zoiets doen (meerweekse reizen, rondje mediterrane zee wat minder). Alles wat jij en ik kunnen bedenken is eerder gedaan en door trial and error uitgekristalliseerd. Zelf bedenken is leuk, maar als je meer dan een weekje onderweg bent is het fijn als je basis vast klopt.
 
Een Suzuki V-Strom 650 lijkt mij ook een uitstekende keuze. Een stel dat vanuit Nederland via de Noordkaap naar Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika is gereden hadden beide een V-Strom 650. Na afloop deelt één van beiden zijn ervaringen met de V-Strom. De man was eerder zelf een fervent KTM rijder.

Nog een andere tip: in sommige verre oorden kan de benzine op allerlei manieren vervuild zijn met zooi die er niet in thuishoort. Kijk maar naar deze mannen die van Londen naar Sydney in Australië gereden zijn. Diep in Rusland begaf de brandstofpomp van een KTM het door vervuilde benzine. Oplossing: hang een condoomvormig filter in je tank. In Europa zal dat minder snel nodig zijn maar diep in Azië zijn er vaak geen "gewone" benzinestations, maar koop je benzine langs de weg uit jerrycans.

split3.jpg
Let wel de motoren waren van voor en achter gesponseerd
 
Wat een gaaf plan! Heb wel een paar tips, vaak ben je te bang. Doe het gewoon! Stuur ff een paar foto's van Syrië mee. Ben in 2003 in Libanon en Syrië geweest. In Libanon "ff" mn ogen laten laseren(via amerikaanse prive kliniek), was daar op vakantie en sprak daar een arts op een feestje die dat deed. 600 dollar aan arts betaald in het handje en 600 dollar in de kliniek bij de bali.... Maar, geen wachttijd🤣🤔🙈 Nog 0x spijt van gehad. (zie foto's) Ook in Syrië, gewoon door de zandbak gereden op een 8e hands yamaha, van bedoeienetent naar bedoeienetent. Gratis overnachtingen, niemand wilde geld of goed, maar wel met een mafkees uit Holland op de foto. Je sliep vaker met een geit dan met wat anders daar... Oke, wel het land uitgezet na nachtje cel omdat we te dicht bij presidentieel paleis geweest waren. In 2005 met een maat extra dagen bij geboekt (terwijl toeristen geëvacueerd werden) tijdens de onlusten op het tahiereplein in Cairo. Heel gaaf/beangstigend om daar duizenden kwaaie mensen horen en zien brullen/rellen. In 2006 letterlijk via de keuken/achterdeur van Hotel in Bankok weg geslopen om voor paar big mac s als ruil middel in Thaise tanks mogen kijken en poseren, midden in Bangkok tijdens de staatsgreep. Dat was de eerste keer vakantie met inmiddels mn vrouw, daarna nog 1x tunesie gedaan en verder heel burgelijk gebleven... En ja, nu getrouwd en 2 kinderen verder doe ik het nie meer.

Wat wel echt een tip is lees je in! Ga in Thailand geen koeien jagen of voorbij scheuren, ga als nederlander zitten bij een selfy, ze vinden het niet leuk dat ze kleiner zijn. Heb ook eens languit gezeten bij bedoeïenen op de grond, met mn vieze voeten richting de gastheer. Geen goed idee was dat... Oja, met een vrouw in Tunesië thee of koffie gaan drinken in een willekeurige tent is ook geen goed idee. Vrouwen mogen dat daar niet, en al helemaal niet normaal gekleed ipv in een tentjurk. Ook bier kopen (kan vaak alleen bij westerse hotels) en ergens anders, openlijk, opdrinken kan vervelend worden in Arabische landen!
Aldoende leer je!
 

Bijlagen

  • IMG_0097.JPG
    IMG_0097.JPG
    232,1 KB · Weergaven: 34
  • DSC_0248.JPG
    DSC_0248.JPG
    30,5 KB · Weergaven: 35
  • IMG_0093.JPG
    IMG_0093.JPG
    195 KB · Weergaven: 32
  • IMG_0095.JPG
    IMG_0095.JPG
    135 KB · Weergaven: 32
  • IMG_0050.JPG
    IMG_0050.JPG
    183,1 KB · Weergaven: 32
  • IMG_0053.JPG
    IMG_0053.JPG
    155,3 KB · Weergaven: 35
Wat een gaaf plan! Heb wel een paar tips, vaak ben je te bang. Doe het gewoon! Stuur ff een paar foto's van Syrië mee. Ben in 2003 in Libanon en Syrië geweest. In Libanon "ff" mn ogen laten laseren(via amerikaanse prive kliniek), was daar op vakantie en sprak daar een arts op een feestje die dat deed. 600 dollar aan arts betaald in het handje en 600 dollar in de kliniek bij de bali.... Maar, geen wachttijd🤣🤔🙈 Nog 0x spijt van gehad. (zie foto's) Ook in Syrië, gewoon door de zandbak gereden op een 8e hands yamaha, van bedoeienetent naar bedoeienetent. Gratis overnachtingen, niemand wilde geld of goed, maar wel met een mafkees uit Holland op de foto. Je sliep vaker met een geit dan met wat anders daar... Oke, wel het land uitgezet na nachtje cel omdat we te dicht bij presidentieel paleis geweest waren. In 2005 met een maat extra dagen bij geboekt (terwijl toeristen geëvacueerd werden) tijdens de onlusten op het tahiereplein in Cairo. Heel gaaf/beangstigend om daar duizenden kwaaie mensen horen en zien brullen/rellen. In 2006 letterlijk via de keuken/achterdeur van Hotel in Bankok weg geslopen om voor paar big mac s als ruil middel in Thaise tanks mogen kijken en poseren, midden in Bangkok tijdens de staatsgreep. Dat was de eerste keer vakantie met inmiddels mn vrouw, daarna nog 1x tunesie gedaan en verder heel burgelijk gebleven... En ja, nu getrouwd en 2 kinderen verder doe ik het nie meer.

Wat wel echt een tip is lees je in! Ga in Thailand geen koeien jagen of voorbij scheuren, ga als nederlander zitten bij een selfy, ze vinden het niet leuk dat ze kleiner zijn. Heb ook eens languit gezeten bij bedoeïenen op de grond, met mn vieze voeten richting de gastheer. Geen goed idee was dat... Oja, met een vrouw in Tunesië thee of koffie gaan drinken in een willekeurige tent is ook geen goed idee. Vrouwen mogen dat daar niet, en al helemaal niet normaal gekleed ipv in een tentjurk. Ook bier kopen (kan vaak alleen bij westerse hotels) en ergens anders, openlijk, opdrinken kan vervelend worden in Arabische landen!
Aldoende leer je!
Heel gaaf verhaal. Het is inderdaad zo dat je vaker bang bent dan nodig is. Als je je een beetje inleest, aanpast en de situatie kan inschatten kom je niet snel in de problemen. Als je een beetje scherp bent heb je vaak zelf snel genoeg in de gaten of je ergens welkom bent of iets een goed idee is.

De Arabische landen hangt ook een bepaalde angst overheen want enge mensen. Mening uit eigen ervaringen tot zo ver, engbekken heb je overal. In Thailand, Marokko, Kosovo of Nederland. Daarom dat ik bijv. wel door een Syrië heen durf te rijden mits er een veelgebruikte weg is waar je overheen kan en je van te voren weet welke papieren je nodig hebt.
 
@Trk502x

Wat een ontzettende zeik reactie.
Het feit dat jij in je afritsbroek, je ANWB-unisex jasje met je vrouw, de Agila en de sleurhut op vakantie gaat betekent toch niet dat anderen niet voor wat meer avontuur buiten de gebaande paden mogen kiezen.

Dat misschien niet alles van het oorspronkelijke plan haalbaar is, daar zal TS gaandeweg zijn voorbereiding of zelfs gedurende zijn trip zelf wel achter komen. En dan de plannen bijstellen naar wat wel mogelijk is.

Maar op voorhand een origineel idee op zo'n badinerende manier afschieten vind ik zo bekrompen.
Iets met maaiveld en koppen.
 
Meneer volgt het nieuws niet vrees ik. Kijk gerust eens op de site van Buitenlandse Zaken…
Zou eens beginnen met rondje IJsselmeer …
Als je al op deze manier vrijwillig op een topic op het motorforum reageert, zegt al hoe waardeloos je mening is. Maar enorm bedankt voor je wijze woorden! Ik ga er zeker helemaal niks mee doen.
 
Als je al op deze manier vrijwillig op een topic op het motorforum reageert, zegt al hoe waardeloos je mening is. Maar enorm bedankt voor je wijze woorden! Ik ga er zeker helemaal niks mee doen.
En toch zit er een waardevol stukje advies in. Kijk eens naar de site van buitenlandse zaken. Daar staan niet alleen per land, maar ook per regio van land kleurcodes + de redenen. Je kunt dan iig een wat beter overwogen keuze maken welke maten van welke risico's je wilt nemen.
 
Nog een tip mocht je deze route willen rijden, leer een beetje Arabisch. Dan bedoel ik meer dan "Inshalah, dankje, ja, nee". Gewoon een basis begrip van de taal enz. Duolingo vindt ik zelf fijn om talen een beetje eigen te maken.

Je hoeft het niet te kunnen spreken, maar een basis begrip en net een beetje verstaanbaar proberen te maken brengt je veel verder dan als een arrogante westerling direct met Engels of translate aan te komen. Het breekt het ijs al even.

Ik zou me zelf ook een beetje inlezen over Islamitische gebruiken en grofweg hun opvattingen en "geschiedenis". Wederom, je hoeft geen Arabier te worden, maar het straalt wel respect uit waar automatisch respect voor terug komt.

Voor verdere taalproblemen waar Translate niet bruikbaar of gepast is raad ik een plaatjeswoordenboek aan. Erg klein en iedereen spreekt die taal!
Het zal je verbazen hoe gezellig je het op die manier kunt hebben met mensen waar je geen woord mee kunt wisselen.

Edit: Wij waren toevallig tijdens de Ramadan in Marokko, onderschat in de planning, maar was nu eenmaal zo. Bij wet is het niet verboden om te eten/drinken. Er zijn zelfs restaurants ''open'' in de meer toeristische gebieden. Toch zag je dat het niet echt gewaardeerd werd. Als je wel even wat dronk in zicht (voor ons westerlingen is 40+ graden gewoon erg zwaar) gewoon toegeven dat je het probeert, maar niet uit houdt en bewondert hoe het hun wel lukt.
Op die manier, plaats je je net iets lager dan hun en je moet echt niet onderschatten hoe belangrijk persoonlijke trots in hun cultuur is. Plaats je je echter naar Westers gebruik vrij naar voren en dus mogelijk ''boven'' hun zijn ze vrij snel gepikeerd en hoef je ook niks positiefs te verwachten.
Kraak ik hier hun cultuur mee af? Nee, dit is gewoon een cultuur dingetje waarop Westerse en Arabische culturen wrijving kennen, het leukste voor iedereen is om wrijving te voorkomen! Gezien jij te gast bent heb jij je aan te passen naar hun gebruiken/cultuur.

Plaatjeswoordenboek dat wij hebben:
1652467027789.png

 
Laatst bewerkt:
@Trk502x

Wat een ontzettende zeik reactie.
Het feit dat jij in je afritsbroek, je ANWB-unisex jasje met je vrouw, de Agila en de sleurhut op vakantie gaat betekent toch niet dat anderen niet voor wat meer avontuur buiten de gebaande paden mogen kiezen.

Dat misschien niet alles van het oorspronkelijke plan haalbaar is, daar zal TS gaandeweg zijn voorbereiding of zelfs gedurende zijn trip zelf wel achter komen. En dan de plannen bijstellen naar wat wel mogelijk is.

Maar op voorhand een origineel idee op zo'n badinerende manier afschieten vind ik zo bekrompen.
Iets met maaiveld en koppen.Gewoon
 
Als militair in een aantal landen daar geweest. Grensgebieden altijd problematisch. Stukje realisme… verslag is lang geleden geschreven. Maar ik wens je sowieso succes. Avontuur is altijd goed, kennis van de regio, de politieke situatie en inderdaad de taal en gewoonten kan je leven redden 🤟. Goed weekend.

Ps ik heb geen sleurhut😂
 
@Timbo558, heb je het boek "Het Aarden Beest" van Benno Graas wel eens gelezen? Nederlands stel wat op een oude Enfield van Kaapstad terug naar NL is gereden. Geweldig geschreven, heerlijk onbezorgd en soms wat naïef, maar erg leuk leesvoer. Oké het verhaal speelt zich volgens mij al een jaar of 20 geleden af, en in de tussentijd zijn er de nodige landen bijgekomen die inmiddels echt no-go zijn, maar voor de voorpret is het heerlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan