Voordat ik motorrijden opgeef.

FireBug

Die hard MF'er
2 feb 2003
305
0
Eindhoven
.. wil ik toch hier kijken of er iemand een oplossing heeft. Wat is het probleem? Ik heb gehoorsbeschadiging; piepende oren.. dat is een paar maanden geleden erger geworden. Mijn zware vermoeden is dat dit komt door het motorrijden, aangezien ik geen andere bezigheden heb waar (veel) geluid bij komt kijken. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een oplossing, veel geprobeerd en nog niets gevonden. Als ik niets vind, zal ik moeten stoppen met motorrijden, want ik wil graag de komende 40 jaar kunnen horen. Daarom hoop ik dat hier iemand een lumineus idee heeft.....

Wat details..
Ik rij al 1,5 jaar met schuimen oordopjes en sinds twee weken met op maat gemaakte Comfort doppen. Dat werkt goed, maar toch zijn mijn oren nog niet helemaal gelukkig. De turbulentie die optreedt boven de 80 km/u maakt toch nog teveel lawaai. Nu heb ik een Shark RSF helm van 1,5 jaar oud welke een beetje aan de losse kant zit. Dus ik dacht een mogelijke oplossing te hebben gevonden door een nieuwe helm te kopen. Nu heb ik diverse helmen geprobeerd, waaronder Arai maar de herrie blijft.

Wat ik tijdens de proefritten heb ondervonden is dat als ik rechtop ga zitten OF mijn hand horizontaal gestrekt tegen mijn hals aan leg, de herrie van de turbulentie een heel stuk minder is en veel plezieriger voor mijn oren. Vanwege die conclusie heb ik een helmsok geprobeerd, aangezien die turbulentie uit te helm zou kunnen halen.. maar ook dat heeft niets geholpen.

Ik ben nu dus ten einde raad.. ik weet niet meer wat ik kan proberen.. zou een nieuw ruitje helpen? Is er een andere oplossing? Ik weet het niet meer.. dus als er hier iemand is, die weet wat ik kan doen, laat hem of haar opstaan en zijn/haar zegje doen..

Een verdrietige motorrijder..
 
ook al eens een double bubble ruitje oid geprobeerd? Die zijn net iets hoger waardoor ze de wind wat meer over je heen leiden.
Ikzelf heb een mra ruitje waar een klein opstaand randje aan zit, zelfs dat geeft al minder lawaai :)


Minder hard rijden scheelt ook met geluid O-)
 
Drie opties:

Je kan zwaardere dempers in je oordoppen laten zetten.

Er zijn dingen te koop die de onderkant van je helm afsluiten. Dit scheelt erg veel herrie. Het is een soort neopreen met daarin een klein gaatje waar je je hoofd door moet steken. Dit zit dan redelijk strak rond je hals.

Een motor rijden zonder kuip. Dit scheelt ook veel herrie.
 

Dat je met je hand erbij minder last hebt is logisch. Je hand veroorzaakt wervelingen die de onderdruk tegengaan.
Enige idee dat ik nog kan opperen is een andere helm. Schuberth schijnt stil te zijn, zeker in combinatie met oordoppen.

Ga eens proefrijden zou ik zeggen :)
 
.. wil ik toch hier kijken of er iemand een oplossing heeft. Wat is het probleem? Ik heb gehoorsbeschadiging; piepende oren.. dat is een paar maanden geleden erger geworden. Mijn zware vermoeden is dat dit komt door het motorrijden, aangezien ik geen andere bezigheden heb waar (veel) geluid bij komt kijken. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een oplossing, veel geprobeerd en nog niets gevonden. Als ik niets vind, zal ik moeten stoppen met motorrijden, want ik wil graag de komende 40 jaar kunnen horen. Daarom hoop ik dat hier iemand een lumineus idee heeft.....

Wat details..
Ik rij al 1,5 jaar met schuimen oordopjes en sinds twee weken met op maat gemaakte Comfort doppen. Dat werkt goed, maar toch zijn mijn oren nog niet helemaal gelukkig. De turbulentie die optreedt boven de 80 km/u maakt toch nog teveel lawaai. Nu heb ik een Shark RSF helm van 1,5 jaar oud welke een beetje aan de losse kant zit. Dus ik dacht een mogelijke oplossing te hebben gevonden door een nieuwe helm te kopen. Nu heb ik diverse helmen geprobeerd, waaronder Arai maar de herrie blijft.

Wat ik tijdens de proefritten heb ondervonden is dat als ik rechtop ga zitten OF mijn hand horizontaal gestrekt tegen mijn hals aan leg, de herrie van de turbulentie een heel stuk minder is en veel plezieriger voor mijn oren. Vanwege die conclusie heb ik een helmsok geprobeerd, aangezien die turbulentie uit te helm zou kunnen halen.. maar ook dat heeft niets geholpen.

Ik ben nu dus ten einde raad.. ik weet niet meer wat ik kan proberen.. zou een nieuw ruitje helpen? Is er een andere oplossing? Ik weet het niet meer.. dus als er hier iemand is, die weet wat ik kan doen, laat hem of haar opstaan en zijn/haar zegje doen..

Een verdrietige motorrijder..

Ga eens langs een KNO-arts (op verwijzing van jouw huisarts uiteraard). Ik zou in jouw situatie toch niet zomaar stoppen met motorrijden. Wellicht dat er een andere (medische) oorzaak is. Als het wel aan de "motor-herrie" ligt, dan zijn daar vast oplossingen voor. Maar er komen vast nog wel wat tips van mede MF-ers hieronder!
 
idd een lastige situatie,

- Ik heb gemerkt dat het verschil in lawaai enorm is als ik zonder dikke coll (sjaal) o.i.d. rij (Shuberth systeemhelm) Je moet de opening aan de onderkant dus echt rondom afsluiten.
- Leg het probleem inderdaad eens voor aan de leverancier van de oordoppen, dat zijn de specialisten... misschien hebben ze nog goeie ideen...
- het zelfde geldt voor de dealer of leverancier van kuipruitjes... daar zit nog het grootste verschil
- ik ben even de naam kwijt, er is een speciale helm die als stilste uit alle tests komt... ff langs de helmenboer
In het ergste geval, koop een motor met meer kuip, kan je in ieder geval nog rijden...
 
goeie oordoppen en een schubert concept II helm...stilste helmen in hun soort...85 db..+ je oordoppen ...moet helemaal stil zijn dan....
 
idd een lastige situatie,

- Ik heb gemerkt dat het verschil in lawaai enorm is als ik zonder dikke coll (sjaal) o.i.d. rij (Shuberth systeemhelm) Je moet de opening aan de onderkant dus echt rondom afsluiten.
Dat heb ik nu door die helmsok. Die sluit de onderkant volledig af. Alleen helpt dat helemaal niets.

- Leg het probleem inderdaad eens voor aan de leverancier van de oordoppen, dat zijn de specialisten... misschien hebben ze nog goeie ideen...
Daar ben ik ook al geweest. Ik ga van de week weer, misschien dat ze toch nog een idee hebben. Dan krijg ik de zwaarste filters die er zijn voor de Comfort oordoppen.. dat zal niet veel uitmaken, want ik heb nu de 1 na zwaarste.. het verschil is geloof ik 1 db.

- het zelfde geldt voor de dealer of leverancier van kuipruitjes... daar zit nog het grootste verschil
Daar zal ik dan eens achteraan gaan.. hopelijk kan ik ook testrijden met een ruitje ;)

- ik ben even de naam kwijt, er is een speciale helm die als stilste uit alle tests komt... ff langs de helmenboer
Schubert S1.. die hadden de dealers waar ik ben geweest, niet op voorraad.. maar het blijft een combinatie van factoren.. die helm zal niet de wervelingen onder mijn hals wegnemen. De beste helm die ik tot nu toe getest heb, is de Arai Condor. Die zat echt als gegoten, maar de turbulentieherrie was net zo erg als mijn te ruime Shark.
 
Schubert S1.. die hadden de dealers waar ik ben geweest, niet op voorraad.. maar het blijft een combinatie van factoren.. die helm zal niet de wervelingen onder mijn hals wegnemen.

Deels wel, omdat door de vorm van de helm de luchtdruk om je helm anders wordt.
Mede daarom is die helm stiller.
 
Een motor rijden zonder kuip. Dit scheelt ook veel herrie.
:^ of misschien inderdaad met een ander ruitje. Ik merk iig dat het lawaai bij mij op mijn FZR (dus met kuip en standaard ruitje) een stuk erger is dan dat ik hiervoor had op mijn naked CB550. Een te laag ruitje buigt de wind in normale zithouding dus juist af richting je hoofd, waardoor het lawaai alleen maar erger wordt.
 
De ruit is volgens mij de grootste herrie veroorzaker.
Bij mijn vorige motor (honda transalp) had ik de ruit afgezaagd om van het gebulder om mijn helm af te zijn.
De tourruit welke op mijn huidige BMW K100 gemonteerd zat heb ik verwijderd met het gevolg minder geluid.
Ik zit iedere dag een uur op de motor al 4 jaar nu en heb(nog)geen last van mijn oren.

Groet,
John
 
Laatst bewerkt:
nou ik zou motorrijder daar toch niet voor opgeven. probeer idd eens een andere ruit of helm. scheelt vaak een slok op een borrel.

nav dat hand op je hals verhaal denk ik dat je met een c2 of s1 van schuberth heb je een goed afgesloten kin/hals. oke het opzetten is daardoor marginaal lastiger, maar het is wel een stuk stiller! verder zou ik nog maar een keer een lektest doen bij comfoor en eens vragen of je met de verschillende filters mag experimenteren. ze douwen er standaard die rode in dacht ik, maar die kleuren gaan op frequentie, niet zozeer op aantal DB dat wordt doorgelaten. dwz zwart dempt wel het meest, maar de kleur die je er nu in hebt zou best eens niet optimaal jouw windgeruis kunnen dempen.

succes
 
:^ of misschien inderdaad met een ander ruitje. Ik merk iig dat het lawaai bij mij op mijn FZR (dus met kuip en standaard ruitje) een stuk erger is dan dat ik hiervoor had op mijn naked CB550. Een te laag ruitje buigt de wind in normale zithouding dus juist af richting je hoofd, waardoor het lawaai alleen maar erger wordt.

Klopt, je moet onder of boven de windstroom gaan zitten met je hoofd. Daar is het geluid minder dan in de windstroom. Dat verklaard waarschijnlijk ook dat het stiller is als je rechtop gaat zitten.
Dus schroef je kuip er eens af voor een weekje en kijk hoe dat gaat.
 
Verhaal gehoordschade....

Heb je ook al eens aangemeten doppen geprobeerd die extra dempen.
Ik heb van Alpine doppen met het 1 stapje zwaardere filter dan ze aanbevelen voor motorrijden maar ook net niet de zwaarste die ze hebben.

Ga ook eens naar een KNO arts om een test en of onderzoek te laten doen wat er aan de hand kan zijn.
Misschien heb je wel oorontsteking in en ver stadium wat niet erg lijkt maar wel schade aanbrengt.

Als ik de tekst ook zo lees dan lijkt het wel subsonisch geluid wat door alleen al luchtdruk verschillen je oren opblaast.
 
Een AXO helm !
Deze heeft een extra kin-afschermer (b*flapje :X )
die naadloos onder je kin aansluit.
Voor de rest is deze helm bijna geluidsdicht.
(Moet soms mijn klep open doen om de afterburn in de uitlaat te kunnen horen)
 
Op verschillende motoren proefrijden bij motoport of safe. Wie weet heb je de grootste lol op een Pan European.
 
Hoeft niet per se van het motorrijden te komen.
Je hebt last van tinitus.
Spreek eens met je huisarts of sla je licht eens op bij de diverse tinitussites op internet. Bijvoorbeeld http://www.tinitus.nl/
 
Heb je ook al eens aangemeten doppen geprobeerd die extra dempen.
Ik heb van Alpine doppen met het 1 stapje zwaardere filter dan ze aanbevelen voor motorrijden maar ook net niet de zwaarste die ze hebben.
De aangemeten doppen die ik sinds 2 weken heb zijn speciaal voor het motorrijden gemaakt en bevatten de 1 na hoogste demping.

Ga ook eens naar een KNO arts om een test en of onderzoek te laten doen wat er aan de hand kan zijn.
Misschien heb je wel oorontsteking in en ver stadium wat niet erg lijkt maar wel schade aanbrengt.
Bij mij zijn de trilhaartjes beschadigd. Ik ben div. malen met huisarts en KNO arts geweest; heb al vanaf mn 19e de beschadiging. Alleen sinds enkele maanden is t een stuk erger geworden waardoor ik een dip heb in een bepaalde frequentie en een hardere piep.

Arts en KNO arts zeggen dat er op dit moment helemaal niets aan te doen is.. alleen proberen te voorkomen dat het erger wordt.
 
Dat is minder mooi joh.

Zit je dus niet echt mee met je gehoor.
Zou erg zijn als het weg valt.
Maar er is veel techniek die dat weer kan compenseren gelukkig.
 
Eej allemaal, Jep ken het probleem. Ben zelf al doof vanaf mijn geboorte. aan een oor dan. rijden geeft inderdaad veel problemen. Oplossing een paar goede brulpijpen kopen. dan gaat je gehoor teminste mooi ten onder. Nee, maar even zonder dollen. Moet je even vragen aan de buikschuiver. die is geluidsboer. Asl die het niet weet. dan kan je inderdaad stoppen. maar goede bescherming is zeker een optie. Ga eens naar een gehoorcentrum in de buurt. die kan je ook een goed advies geven. + ze hebben de middelen in huis om het goed te dempen. Dit zijn mensen die het echt goed kunnen na meten. daarvoor zal ik zeker niet stoppen.

destopper
 
kun je niet gewoon originele pijpen eronder zetten dan? Of is het puur het windgeruis. Het maakt inderdaad wel een hoop herrie maar ik kan me niet voorstellen dat je gehoor ervan kapot gaat. Heb zelf nergens last van en ik ben nog wel in mijn restauratieleeftijd ;(
 
ELK gehoor gaat kapot aan de windruis zonder extra bescherming.....

Na ongeveer 15 minuten rijden met een snelheid van 80 km/u met de stilste helm begint de eerste (lichte) gehoorschade al. Die schade wordt vooral aangericht aan de trilhaartjes, die het geluid "overzetten" naar het binnenoor.
Die is ONHERSTELBAAR en loopt steeds verder op. Op het moment dat je het begint te merken, vele jaren later, ben je te laat.
 
Ik weet dat dit issue nogal wat aandacht kreeg bij de motor-politie een aantal jaren terug. Misschien kun je eens informeren of / hoe zij dat probleem hebben aangepakt?
Gewoon even een wheelie trekken voor het politie-bureau en ongetwijfeld dat je snel een agent vindt die je deze vraag kunt voorleggen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan