Voordeel aparte remleidingen t.o.v. splitsing

aprilia2000

MF veteraan
In memoriam
13 apr 2002
6.366
0
Grijpskerke
Wat is precies het voordeel van 2 aparte remleidingen vanaf de rempomp ten opzichte van één remleiding die halverwege gesplitst wordt?
Dit omdat ik een Brembo radiale rempomp heb gekocht en nu neem ik uiteraard ook stalen remleidingen op m'n R6.

Nu heeft de R6 al 2 aparte remleidingen vanaf de rempomp en dat schijnt ook beter te zijn. Dus dat wil ik met de stalen remleidingen ook. Maar wat ik me wel afvraag is, waarom is dit beter? (misschien omdat er minder verbindingen zijn en de kans op een defect daarmee kleiner wordt?)

Meteen ff een foto van de rempomp en de drukschakelaar:

full


(De drukschakelaar komt op één van de remklauwen aangezien die te kort is voor montage op de rempomp met 2 banjo's).
 
Bij mijn fiets gaat er standaard 1 slang van de pomp naar beneden. Beneden gaat dan een slang van rechts naar links boven over het wiel (spatbord). Dit is een mogelijk probleem; immers in de slang van links naar rechts kan bovenin lucht blijven hangen.
Ik heb de boel vervangen door twee leidingen van boven naar benden. Kon helaas geen verschil bemerken. Dus erg veel lucht zal er wel niet in zijn blijven hangen....

Als je straks op de RAI eens een paar MotoGP machines van dichtbij gaat bekijken, moet je eens opletten hoe het daar gaat. Een kompleet leidingnetwerk! Een leiding van het stuur naar de voorvork. Daar een T-splitsing naar beide wielen. Zal wel een goede oplossing wezen, lijkt me.
 
Er zit niet veel (geen....) verschil tussen wat remkracht betreft.
Er is wel gezegd dat bij de racerij 2-lijn systemen verplicht zijn omdat er minder koppelingen in zitten en er dus minder kans op lekkage is.
Dan is er het ontluchten, wat inderdaad iets makkelijker is bij een 2-lijn systeem.
Ik vond het zelf wel prettig om al die ballast (dat T-stuk en allerlei houders en klemmen) van een 3-lijn systeem er af te halen.

Maar de verschillen zijn m.i. zo klein dat bij mij de prijs de doorslag gaf. Werd dus een 2-lijn systeem......
 
leidingsysteem met 2 ipv 3 leidingen is wel goedkoper aangezien het je een paar banjo's scheelt ;)

is dat zo??

bij een 2 leiding systeem heb je 4 knelkoppelingen nodig.

Bij mijn motor 1=>2 leidingen zitten ook 4 knelkoppelingen (2 aan de remtangen, 1 T-stuk, en 1 aan de rempomp)

prijs maakte bij hop trouwens ook niets uit.

oftewel een hoop gezever om niets
 
is dat zo??

bij een 2 leiding systeem heb je 4 knelkoppelingen nodig.

Bij mijn motor 1=>2 leidingen zitten ook 4 knelkoppelingen (2 aan de remtangen, 1 T-stuk, en 1 aan de rempomp)

prijs maakte bij hop trouwens ook niets uit.

oftewel een hoop gezever om niets

volgens mij doelde ivan op een systeem waarbij een lijn vanaf de remtang verdwijnt naar een verdeelblok onder de onderste kroonplaat, waar dan weer twee leidingen weglopen naar de remklauwen. dat zijn dus drie leidinge en zes banjo's.

jou oplossing: een leiding van de remtang naar een van de klauwen en dan van die klauw weer naar de andere klauw heeft inderdaad ook 2 leidingen en aangezien 1 leiding weer korter is dan de andere is dat lichter dan twee leidingen van de tang rechtstreeks naar de klauwen. en je kunt ook je drukschakelaar op je tang laten zitten. ik vind het alleen zo lelijk. maarja. wazige draadjes die van de klauw naar de kuip lopen zijn ook lelijk als je je drukschakelaar op de klauw monteert.
 
volgens mij doelde ivan op een systeem waarbij een lijn vanaf de remtang verdwijnt naar een verdeelblok onder de onderste kroonplaat, waar dan weer twee leidingen weglopen naar de remklauwen. dat zijn dus drie leidinge en zes banjo's.

ik heb toch echt een T-stuk meegeteld (zo heb ik het namelijk ook)
Ps. bij mij was het gewoon terplekke geperst bij hop en het maakte qua prijs niets uit, qua functie niet. Het is alleen optisch wat jij het mooiste vind.
 
Dit gaat echt om niets. Er is geen verschil in remkracht. Als je van de rempomp met 1 remleiding naar je rechter klauw gaat en vanaf daar met een remleiding naar je linker klauw gaat heb je ook geen extra koppelingen en ziet er een stuk fraaier uit. Klaar.
 
Dat wil ik niet meemaken :)

ik wil wel meer dingen niet meemaken, maar het is een technisch apparaat waar verschillende dingen aan kapot kunnen gaan.

2 jaar geleden had een jongen met een hayabusa ook ineens geen remdruk meer (was hij vergeten zijn ontluchtingsnippels goed vast te draaien)
zoiets wil ik ook niet meemaken.
Zo kun je nog wel ff doorgaan met wat er allemaal fout kan gaan.
 
volgens mij doelde ivan op een systeem waarbij een lijn vanaf de remtang verdwijnt naar een verdeelblok onder de onderste kroonplaat, waar dan weer twee leidingen weglopen naar de remklauwen. dat zijn dus drie leidinge en zes banjo's.

jou oplossing: een leiding van de remtang naar een van de klauwen en dan van die klauw weer naar de andere klauw heeft inderdaad ook 2 leidingen en aangezien 1 leiding weer korter is dan de andere is dat lichter dan twee leidingen van de tang rechtstreeks naar de klauwen. en je kunt ook je drukschakelaar op je tang laten zitten. ik vind het alleen zo lelijk. maarja. wazige draadjes die van de klauw naar de kuip lopen zijn ook lelijk als je je drukschakelaar op de klauw monteert.


Bij deze oplossing heb je het probleem, dat er in het hoogste punt van de leiding geen ontluchting zit. De kans dat er lucht blijft zitten in de leding van de klauw een naar klauw twee is natuurlijk niet uitgesloten. Lucht heeft de nare gewoonte om boven de vloeistof te willen blijven.

EgbertO
 
Bij deze oplossing heb je het probleem, dat er in het hoogste punt van de leiding geen ontluchting zit. De kans dat er lucht blijft zitten in de leding van de klauw een naar klauw twee is natuurlijk niet uitgesloten. Lucht heeft de nare gewoonte om boven de vloeistof te willen blijven.

EgbertO

Dan ontluch je hem toch ff ergens anders op. Dik plaatje op een lager punt oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan