Voordeel stuurdemper???

Marc3ooo

Rookie
7 jul 2008
2
0
Heren/Dames,

Wie kan mij het één en ander over de voor en nadelen van een stuurdemper vertellen?
Ik rijd zelf een CBR 600 rr '03, en ben hier zeer benieuwd naar.

Gr marc
 
Laatst bewerkt:
Sturdemper is voor het extreem rijden een voordeel, voor op de weg is 99% sier, circuit heeft het een groot voordeel.
Stuurdemper zorgt ervoor dat je geen rare klappen op je stuur krijg als je bijvoorbeeld uit een bocht vreselijk opt gas gaat en je voorwiel iets omhoog zou komen, mocht je demper goed staan zou je de kans op een tankslapper enorm verkleinen.
Op de normale weg zie je wel regelmatig iemand met zon demper rijden ( ikzelf ook ), meeste staan zo ie zo fout afgesteld en is over het algemeen puur voor de show.
Mocht je gewoon lekker doorrijden op de weg maar niet extreem doen is het zonde van het geld.
Ikzelf vond het mooi staan op men fiets, das enige reden dat ik hem erop heb.
 
http://www.youtube.com/watch?v=almURgXf7Rk

Ik heb eens een tankslapper overleefd op een 900 Fireblade met ouderwets klein voorwiel.
Nou, dan weet je het wel :o

Owh ja, was trouwens na een serie van die asfalt ribbels overdwars op de weg als snelheidsremmer.

Ik heb ook een 96 Fireblade en heb al een paar keer een momentje gehad bij hard accelereren (beetje schuin) vanuit het stoplicht. Soms heb je van die ribbels in het asvalt door wegrijdende vachtwagens enz... brrr, als ik er aan terug denk, kon de boel maar net houden.
 
Op mijn 2003 R6 had ik geen stuurdemper en als je serieus hard gaat rijden (hoge toeren volgas accelereren in zijn 1,2 en 3) over slecht wegdek of bocht uit, dan kon die motor nog al eens met zijn stuur schudden. Niets spannends, maar ik kan me voorstellen dat mensen dat eng vinden. Ook bij het neerzetten van (lange) wheelies had je daar af en toe last van. Echt eng werd het nooit.

Op mijn R1 heb ik een (Ohlins) stuurdemper en nu heb ik dus nergens last meer van, bij het neerzetten van hoge snelheids wheelies waarbij ik mijn stuur duidelijk scheef had staan (je wordt er slordig van!) soms een hele lichte slinger, maar verder niets.

Dus een stuurdemper op mijn R6 nooit nodig gehad, maar op de R1 zou ik hem toch niet meer willen missen. (zoals gezegd, je went er aan en je wordt er 'slordig' door)

Echte tankslappers heb ik (gelukkig) nooit meegemaakt en ik verwacht dat dat ook uitzonderingssituaties zijn. Ik weet ook niet of een stuurdemper daar echt wel 100% tegen helpt. Lijkt me zo geweldadig gaan dat een stuurdemper dat ook niet meer kan opvangen.

doe jij maar eens een wheely op een gixxer zonder stuurdemper.
Als je het voorwiel een beetje fatsoenlijk recht neerzet op het asfalt dan heb ik daar geen enkele moeite mee hoor. Zelfs niet met een 2004 ZX10R ofzo. Als we het alleen over wheelies hebben he..
 
Laatst bewerkt:
Door het oog van de naald....

Komt mij heel bekend voor, maar ik lag ernaast, eronder en erboven. Als het slappen begint denk je eerst dat je het onder controle krijgt en naarmate de 3 seconden volgen kom je erachter dat je pijn gaat krijgen B| Onderuit gegaan en mijn hoofd kreeg een gezellig onderonsje met een boom, misschien gelukkig, een paar minuten van na het ongeluk, de film kwijt. Ik kan mij alleen herinneren dat ik niet of nauwelijks kon ademen.
 
Ik het zelfs een tankslapper gehad op mijn div..

Reed in de regen op de snelweg. en het was best druk..
Even was ik afgeleid door een grote (gloednieuwe) caterpiller shovel die naast mij op een dieplader stond.. en toen ik weer vooruit keek bleken daar al een auto bijna stil te staan..

ik remde belachelijk hard en me voorwiel blokkeerde.. toen ik vervolgens de rem iets loste begon het voorwiel onwijs te slingeren..
wist de fiets nog rechtop te houden door rem te lossen rustig te blijve zitte en bijde benen bij de grond te houden. Gas geven was geen optie.. want ik reed natuurlijk op een file af.

best geschrokken.. en stuurdempertje was ook fijn geweest


overigens bij een motor met een goed afgestelde ophanging zal dit niet gauw gebeuren (maar een div zonder afstelmogelijkheden is lastig goed te krijge)

bij het landen van een weely kan het ook best prettig zijn trouwes..

(bij mijn kabouter (power)wheely's trek ik onbewust namelijk altijd mijn stuur scheef.. en dat land erg beroerd.
 
Wheelie (ja, en óók het neerkomen) geeft bij mij geen enkel probleem... stoppie voelt inderdaad een stuk onzekerder :X
maar misschien dat het met de nieuwere gixxers slechter gesteld is :+

Ik dacht dat de eerste TL1000's, zonder stuurdemper, notoire tankslappers waren. Vooral na het neerkomen van het voorwiel na een wheelie. Later is er een stuurdemper gemonteerd en is volgens mij niet meer voorgekomen.
 
Misschien een stomme vraag, maar hoe weet je nu hoe die wel goed is afgesteld?
Door een flinke wheelie te maken. Zorgen dat in de lucht je voorwiel tot stilstand komt (dat mag uiteraard met de rem) dan neerkomen met je stuur links of rechts tegen de aanslag. Kan je daarna doorrijden, dan is die goed afgesteld.
 
Door een flinke wheelie te maken. Zorgen dat in de lucht je voorwiel tot stilstand komt (dat mag uiteraard met de rem) dan neerkomen met je stuur links of rechts tegen de aanslag. Kan je daarna doorrijden, dan is die goed afgesteld.
Voor de zekerheid er wel een filmpje van maken! Dan kunnen we ons deskundige oordeel erover vellen O-)
 

Ik heb eens een tankslapper overleefd op een 900 Fireblade met ouderwets klein voorwiel.
Nou, dan weet je het wel :o

Owh ja, was trouwens na een serie van die asfalt ribbels overdwars op de weg als snelheidsremmer.

Beetje amateuristisch nog, deze is véúl vetter :Y


Wel mazzel dat ie z´n poot niet in het achterwiel zwiept
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan