Voordeel stuurdemper???

hier kan ik NET een beginnende slapper tegenhouden.. stuurdemper was kapot:-(

stoppie da Liks..

heb nu een hyperpro en die houdt het heel goed! al ben ik stiekem voor op de 954 naar een gpr aan het kijken :9~
 
hier kan ik NET een beginnende slapper tegenhouden.. stuurdemper was kapot:-(

stoppie da Liks..

heb nu een hyperpro en die houdt het heel goed! al ben ik stiekem voor op de 954 naar een gpr aan het kijken :9~~

Woei, das ff andere koek!

Neem aan dat je voor stoppies de demper een stuk strakker/zwaarder mag afstellen tov normaal rijden, of zie ik dat verkeerd?
 
Ik krijg wel een indruk van die filmpjes, maar wat is nou precies een tankslapper?

En wat doet een stuurdemper precies?
 
Onder het motto van beter goed gejat dan slecht bedacht:

Ik krijg wel een indruk van die filmpjes, maar wat is nou precies een tankslapper?

We kijken dus nu naar het fenomeen "slaan in het stuur". Hoe stijver het frame, des te groter de kans op het heen en weer slaan van het stuur, terwijl de rest wel in het goede spoor blijft. Dit verschijnsel treedt vooral op als de voorwieldruk heel gering is, of de band zelfs even loskomt van het wegdek en vervolgens een steentje raakt of onder een kleine hoek dan weer neerkomt. De voorband zorgt dan voor een stuurkracht die in het stuur meer of minder sterk te voelen is. Als de voorvork niet direct soepel inveert door te veel stick-slip (kleven) of te veel inwaartse demping zal de band heel even sterk vervormen. Het wiel gaat iets dwars staan en stuitert weer op. Bij het neerkomen is het stuur ondertussen verdraaid en maakt dus precies de tegenovergestelde beweging. Dat gaat een aantal keren achtereen zo en op die manier ontstaat een lichte pendelbeweging die gemakkelijk overgaat in het slaan van het stuur. De zaak loopt uit de hand als het wegdek op dat moment niet mooi vlak is en een aantal hobbels de zaak versterken. De voorpartij kan daarbij bij de gereden snelheid in eigenfrequentie raken, waardoor de bewegingen elkaar steeds versterken. Het kan zo erg worden dat het stuiterende wiel het stuur met grote kracht van aanslag tot aanslag heen en weer doet slaan, zodat de handvaten bijna uit je handen worden gerukt.

Dit noemen we een "tankslapper", het stuur slaat van links naar recht en weer terug.



En wat doet een stuurdemper precies?

Zo'n apparaat is net een telescoopvork, er zit olie in die bij langzaam bewegen nauwelijks weerstand biedt. Bij snel bewegen ontstaat er echter veel weerstand en in het extreme geval lijkt de stuurdemper een bijna massieve stang

BRON:
http://www.paddnrieders.nl/Technischecomm/Stukjes/zwabberen_deel2.htm
 
Laatst bewerkt:
Sturdemper is voor het extreem rijden een voordeel, voor op de weg is 99% sier, circuit heeft het een groot voordeel.
Stuurdemper zorgt ervoor dat je geen rare klappen op je stuur krijg als je bijvoorbeeld uit een bocht vreselijk opt gas gaat en je voorwiel iets omhoog zou komen, mocht je demper goed staan zou je de kans op een tankslapper enorm verkleinen.
Op de normale weg zie je wel regelmatig iemand met zon demper rijden ( ikzelf ook ), meeste staan zo ie zo fout afgesteld en is over het algemeen puur voor de show.
Mocht je gewoon lekker doorrijden op de weg maar niet extreem doen is het zonde van het geld.
Ikzelf vond het mooi staan op men fiets, das enige reden dat ik hem erop heb.

Thnks, hier heb je tenminste iets aan. :]
 
Sturdemper is voor het extreem rijden een voordeel, voor op de weg is 99% sier, circuit heeft het een groot voordeel.
Stuurdemper zorgt ervoor dat je geen rare klappen op je stuur krijg als je bijvoorbeeld uit een bocht vreselijk opt gas gaat en je voorwiel iets omhoog zou komen, mocht je demper goed staan zou je de kans op een tankslapper enorm verkleinen.
Op de normale weg zie je wel regelmatig iemand met zon demper rijden ( ikzelf ook ), meeste staan zo ie zo fout afgesteld en is over het algemeen puur voor de show.
Mocht je gewoon lekker doorrijden op de weg maar niet extreem doen is het zonde van het geld.
Ikzelf vond het mooi staan op men fiets, das enige reden dat ik hem erop heb.
nooit flink doorgereden met een 1000 ?
Op straat ben ik toch echt blij dat er standaard 1 opzit, nu voel je hem af en toe 1x slaan en dan is die gelijk gedempt.

Bij vol acceleren in 1,2 en 3 ook nog wel is een lichte oneffenheid in de weg genoeg om los te komen, in 1 en 2 heb je vaak al geen oneffenheid nodig, bij het neerkomen met het wiel niet geheel recht zou je zonder stuurdemper vaak flinke klappen krijgen
 
Laatst bewerkt:
op straat heb je er niet veel aan. Ook niet met een 1000 (op een tl1000 en zx10r na). Kan best zijn dat je met je 1000 af en toe een beetje onrust in de voorkant hebt op straat en dat dat wel lekker is met een dempertje, maar nodig heb je het zeker niet.

op het circuit is het wel echt een aanrader. Heb dit jaar zonder gereden en heb toch wel aardig wat irritante momentjes gehad, vooral die 2e versnelling bochten........ :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan