Voorgenomen verkeersbesluit afsluiten Lekdijk West

Een enquete onder de bewoners wijst uit dat het gedrag van de motorrijders niet gewijzigd kan?
Wat bijzonder, de lekdijk wordt bewoond door mensen die ervaring hebben met gedragsveranderingen bij motorrijders?

Er is geen tijd om af en toe een rolletje van de flitser te vervangen maar er is wel tijd om te controleren of de motorrijders die er alsnog komen daadwerkelijk bestemmingsverkeer zijn?

Aan een bord met de snelheid houden deze mensen zich niet, maar een bordje "alleen bestemmingsverkeer" wordt vast uiterst serieus genomen.

Dit is symboolpolitiek van de bovenste plank. Wat een onbenulligheid, het is gewoon om je kapot te lachen.
 
de situatie doe me een beetje denken aan 'stadse' mensen die een godsvermogen neerleggen om 'buiten' te kunnen wonen en dan bij de gemeente gaan klagen omdat het boerenbedrijf van de buurman 500 meter verderop naar koeien stinkt en maar moet stoppen.

hallo: dat had je kunnen weten toen je er ging wonen.

zo ook hier: als je aan een mooi weggetje wil gaan wonen, moet je er op zijn minst rekening mee houden dat je op mooie zomerdagen een hoop (fiets-)verkeer voor je deur krijgt...
 
Een enquete onder de bewoners wijst uit dat het gedrag van de motorrijders niet gewijzigd kan?
Wat bijzonder, de lekdijk wordt bewoond door mensen die ervaring hebben met gedragsveranderingen bij motorrijders?

.

Lijkt mij niet zo moeilijk. Je plaatst een aantal van deze borden en vervolgens hou je het een tijdje in de gaten. Overheid en/of lokale bevolking zeggen: wij hebben in overleg met de KNMV borden geplaatst maar het helpt geen sier. Heb je op dit forum wel eens een discussie over open uitlaten gevolgd? Wij motorrijders zijn niet zo slim en geven de (locale) meer dan voldoende stokken om mee te slaan en als er dan geslaan wordt lopen we te piepen.
Als je van sportief motorrijden houdt, doe het dan zo onopvallend mogelijk. De gemiddelde inbreker plaatst ook geen advertentie welke wijken hij gaat bezoeken.

Ik ben wel met je eens dat het probleem eigenlijk bij de wortel aangepakt moet worden en niet simpelweg de wegen afgesloten moeten worden. De overheid is overigens niet flauw in de hoogte van de bekeuring bij te veel herrie.

Ik heb afgelopen zondag zo'n 70km dijkweggetjes gereden (met een 125cc scooter!!) en moet bekennen dat ik niet veel motoren ben tegengekomen. Ben wel 2 keer ingehaald door motoren met niet standaard uitlaten.

image-3314708.jpg
 
Maar vervolgens wordt er vrijwel nooit gecontroleerd op bestemmingsverkeer, aangezien dat erg arbeidsintensief is. Ze hebben nog niet de mankracht om rolletjes te vervangen voor een vaste flitskast. Ik vraag me af of ze dan alle motorrijders gaan staande houden en naar de bestemming van de rit gaan vragen.

Sterker nog: tijdens het rijlessen met de vrachtauto kreeg ik de opdracht "verboden voor vrachtauto's uitgezonderd bestemmingsverkeer" te negeren om door een lastig kronkelweggetje te wringen, in het kader van "leren omgaan met de afmetingen". De omwonenden vonden het tamelijk irritant dat er een leerling met een lesvrachtwagen staat te klooien voor de deur, en belden de politie.

De instructeur gaf aan dat de politie bij constatering hiervan dan concludeerde dat je bestemmingsverkeer bent omdat je speciaal voor die lastige kronkel komt. Wanneer je dus over de lekdijk rijdt vanwege de fantastische bochten op de lekdijk ben je dus bestemmingsverkeer.
 
Niet iedereen is even goed in staat zulke afwegingen te maken en objectief te bekijken wat nog redelijk is en wat niet. Dat je zelf afweegt wat nog redelijk is, is op zich al vreemd.
Als jij voor je plezier even 2 versnellingen doortrekt tot aan het rood, kan dat voor een lokale bewoner al grote bron van ergenis zijn. Ik ben motorliefhebber maar als jij voor je plezier eerder genoemde actie uitvoert bij mij in de straat, een kaarsrechte, perfect geasfalteerde 50km/hr weg, waar kleine kinderen wonen, ben ik ook niet meer redelijk. Laat staan als er daadwerkelijk een keer iets gebeurt.
Jij doet zulke dingen natuurlijk niet, maar uit ervaring kan ik vertellen, dat er collega's bij zijn die dat wel doen. Ook die mogen zelf afwegen wat nog redelijk is.

Helemaal mee eens.
Inderdaad die afweging maken is niet weggelegd voor velen. :+
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die mijn rijstijl ook niet goedkeuren. O-)
 
Lijkt mij niet zo moeilijk. Je plaatst een aantal van deze borden en vervolgens hou je het een tijdje in de gaten. Overheid en/of lokale bevolking zeggen: wij hebben in overleg met de KNMV borden geplaatst maar het helpt geen sier. Heb je op dit forum wel eens een discussie over open uitlaten gevolgd? Wij motorrijders zijn niet zo slim en geven de (locale) meer dan voldoende stokken om mee te slaan en als er dan geslaan wordt lopen we te piepen.
Als je van sportief motorrijden houdt, doe het dan zo onopvallend mogelijk. De gemiddelde inbreker plaatst ook geen advertentie welke wijken hij gaat bezoeken.

Ik ben wel met je eens dat het probleem eigenlijk bij de wortel aangepakt moet worden en niet simpelweg de wegen afgesloten moeten worden. De overheid is overigens niet flauw in de hoogte van de bekeuring bij te veel herrie.

Ik heb afgelopen zondag zo'n 70km dijkweggetjes gereden (met een 125cc scooter!!) en moet bekennen dat ik niet veel motoren ben tegengekomen. Ben wel 2 keer ingehaald door motoren met niet standaard uitlaten.

[afbeelding]

"Rij dan niet in groepen" _O-

Op zomerse dagen is het er zo druk dat je geen keuze hebt - binnen de 20 seconden zit je "in een groep" file te rijden.
 
Lopik: Lekdijk blijft open voor alle verkeer


Bekijk de foto
LOPIK • Het Lopiks college van B&W heeft besloten om de Lekdijk-West open te houden voor alle verkeer. Het voorgenomen verkeersbesluit om de dijk alleen open te stellen voor bestemmingsverkeer komt hiermee te vervallen.

“De gemeente Lopik heeft in totaal 92 reacties binnengekregen op het verkeersbesluit, waarvan 53 indieners direct of in de buurt van de Lekdijk wonen”, meldt wethouder Gerrit Spelt. “Daaruit concluderen we dat er weinig draagvlak is voor deze maatregel bij direct omwonenden. Ook de motivatie in de zienswijzen en het negatieve advies van de politie hebben meegewogen bij het besluit.”

Onveiliger
De politie liet eerder weten dat uit onderzoek naar ongevallen en snelheidsovertredingen zou blijken, dat de Lekdijk-West niet onveiliger is dan andere wegen. Spelt: “In het politieonderzoek van 2014 zijn er op het gedeelte Lekdijk-West minder snelheidsovertredingen geteld dan op vergelijkbare wegen. Daarnaast heeft de politie aangegeven dat zij het verkeersbesluit moeilijk kan handhaven, omdat het lastig is om mensen te controleren op ‘bestemmingsverkeer’.”

B&W van Lopik wilde de Lekdijk-West, vanaf de grens met gemeente Krimpenerwaard tot de kruising met de Zijdeweg, afsluiten voor gemotoriseerd verkeer om de overlast door motorrijders terug te dringen. Dijkbewoners klagen al jaren over te hard rijdende motorrijders en geluidsoverlast.

Laatste
Wethouder Spelt gaf eerder aan dat het verkeersbesluit om de Lekdijk-West alleen nog open te stellen voor bestemmingsverkeer de laatste oplossing was die onderzocht zou worden. De voorgenomen maatregel leidde echter tot grote verdeeldheid onder de omwonenden, waardoor het college nu op haar voornemen terugkomt.

Spelt: “Met dit besluit rondt de gemeente Lopik een jarenlange periode van onderzoek, overleg en zoeken naar geschikte oplossingen af.”
 
Ik rijd daar nog weleens op een zondag. De situatie is overzichtelijk. Je kunt ver vooruitkijken om eventueel gevaar op tijd in te schatten voor jezelf en anderen.

Maar achterlijke idioten die 'm ruimschoots boven de 250km opentrekken om vlak voor de bocht hard in de ankers te gaan met een bochtentechniek van een aap... ik herhaal: aap!

Zei ik aap? Ja, ik zei aap!

En het dan raar vinden dat mensen oordelen: zeg ga dat eens op het circuit oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan