Voorkant trilt als een hobbelpaard

pipopopo

MF'er
10 apr 2008
159
0
bennekom
Facebook
hey

ik zeg niet vaak iets op het forum, maar zit er wel iederedag op. kijk rustig toe naar alle verhalen :)
maar wat ik nu wouw weten kon ik niet vinden via de zoekmachine. vandaar dit.
want ik wil dit gewoon zeker weten., [heb pas mijn RBW en 3 weken een motor] yamaha r6.
dus heb geen ervaring in bepaalde dingen die met je motor op de weg kunnen gebeuren.

nou gister met de motorclub mc de kraats ff lekker introductie rit gereden van 170 km. want ben er pas lid van geworden. nou lekker getourd. uiteindelijk bij de club aangekomen. zouden om 6 uur bbqen. maar waren er al om half 4. dus ik besloot samen met een maat met een groene kawa ff bij een vriendin langs te gaan voor de koffie.
na de koffie gingen we weer terug. en bij de straat van de club ff gas losgetrokken, en uiteindelijk tijdig genoeg remmen. maar nu begon na mij idee mijn voorkant flink te trillen en te stuiteren. ik schrok niet echt, wat ik zelf dacht, dat komt door het remmen, maar ik remde dood normaal. uiteindelijk me rem losgelaten, en nog x heel extra rustig geremd. na het loslaten was het over. moet ik hierdoor mijn remmen laten controleren? kan het zijn dat ze ff koud waren? ik vraag jullie raad, want ben vorige week zondag toch met mijn eerste rit de bocht uitgevlogen. terwijl ik pas net rij :( wonder boven wonder alleen spiegel er af, en viel in het gras. das was bij kootwijk in de buurt daar door het bos heen.

cyaa martin
 
Laatst bewerkt:
Misschien zat er wat troep/water op je schijven? Als je dan één keer flink remt is het de volgende keer over omdat ze dan weer schoon zijn :)

Heb je het constant dan kan het duiden op een slechte voorband, kromme schijven of versleten blokken en nog 3000 evt. andere oorzaken ;)
 
nee hoor. nee de motor is gecheckt door een monteur die ook bij de club zit en een kennis is van ons. en van de vorige eigenaar altijd ook in onderhoud gehad. hij zij dat ik er zeker nog 15000 km met de rem plaatjes kon rijden. en alles was in perfecte staat. daar zit ik niet mee. snap ook neit dat ik er onderuit ben gegaan. met lessen was voorwiel blokkeren, meteen schuingaan. nu bleef ik mooi recht :D
die jongen die mee was zij dat het kan zijn dat er hobbels in de weg zaten en dat ik bluijkbaar net iets te hard remde en de schijven koud waren. maar dat wist hij niet zeker.

greetz martin
 
Die "monteur"kan wel net als de oude eigenaar zeggen. z.g.a.n. en er is niks mis mee.

Toch trilt de voorkant bij remmen.
Er is dus toch iets aan de hand. :( erg vervelend alemaal.

Wat zijn de oorzaken van trillen bij remmen ....

1 Kromme schijven. meer dan 0.3 mm Zie je niet maar trilt wel.
Rem je sachies merk je weinig. Rem je hard. trilt de voorkant. (heftig)
2 Speling op de klauw. Voel je bijna niet bij de montage.
Alles vet vrij maken en de speling voel je.
3 remblokken zijn bijna versleten en hebben radiale speling.
Los je op door wat kopervet op de achterzijde van de blokken te smeren.
4 Balhoofd speling. trilt en geeft een hoog schurend/fluitend geluid in de remblokken.
In dit geval de balhoofdlagers vervangen.
5 Versleten voorwiel lagers. geeft idem als balhoofd bijna hetzelfde geluid.
Lagers vervangen.
6 Na regen kan er straatvuil tussen de blokken komen.
Na enklele keren remmen is dat weg.

Nog meer ..........
 
ah week veel, verstond 15000. kan het fout gehoord hebben. ik zie wel. heb net nog stukkie gereden, nu deed tie het niet. hij heeft het ook maar 1 keer gedaan.

zal wel goed zijn
 
hey

ik zeg niet vaak iets op het forum, maar zit er wel iederedag op. kijk rustig toe naar alle verhalen :)
maar wat ik nu wouw weten kon ik niet vinden via de zoekmachine. vandaar dit.
want ik wil dit gewoon zeker weten., [heb pas mijn RBW en 3 weken een motor] yamaha r6.
dus heb geen ervaring in bepaalde dingen die met je motor op de weg kunnen gebeuren.

nou gister met de motorclub mc de kraats ff lekker introductie rit gereden van 170 km. want ben er pas lid van geworden. nou lekker getourd. uiteindelijk bij de club aangekomen. zouden om 6 uur bbqen. maar waren er al om half 4. dus ik besloot samen met een maat met een groene kawa ff bij een vriendin langs te gaan voor de koffie.
na de koffie gingen we weer terug. en bij de straat van de club ff gas losgetrokken, en uiteindelijk tijdig genoeg remmen. maar nu begon na mij idee mijn voorkant flink te trillen en te stuiteren. ik schrok niet echt, wat ik zelf dacht, dat komt door het remmen, maar ik remde dood normaal. uiteindelijk me rem losgelaten, en nog x heel extra rustig geremd. na het loslaten was het over. moet ik hierdoor mijn remmen laten controleren? kan het zijn dat ze ff koud waren? ik vraag jullie raad, want ben vorige week zondag toch met mijn eerste rit de bocht uitgevlogen. terwijl ik pas net rij :( wonder boven wonder alleen spiegel er af, en viel in het gras. das was bij kootwijk in de buurt daar door het bos heen.

cyaa martin
Zat er iets in die koffie?
 
hey

ik zeg niet vaak iets op het forum, maar zit er wel iederedag op. kijk rustig toe naar alle verhalen :)
maar wat ik nu wouw weten kon ik niet vinden via de zoekmachine. vandaar dit.
want ik wil dit gewoon zeker weten., [heb pas mijn RBW en 3 weken een motor] yamaha r6.
dus heb geen ervaring in bepaalde dingen die met je motor op de weg kunnen gebeuren.

nou gister met de motorclub mc de kraats ff lekker introductie rit gereden van 170 km. want ben er pas lid van geworden. nou lekker getourd. uiteindelijk bij de club aangekomen. zouden om 6 uur bbqen. maar waren er al om half 4. dus ik besloot samen met een maat met een groene kawa ff bij een vriendin langs te gaan voor de koffie.
na de koffie gingen we weer terug. en bij de straat van de club ff gas losgetrokken, en uiteindelijk tijdig genoeg remmen. maar nu begon na mij idee mijn voorkant flink te trillen en te stuiteren. ik schrok niet echt, wat ik zelf dacht, dat komt door het remmen, maar ik remde dood normaal. uiteindelijk me rem losgelaten, en nog x heel extra rustig geremd. na het loslaten was het over. moet ik hierdoor mijn remmen laten controleren? kan het zijn dat ze ff koud waren? ik vraag jullie raad, want ben vorige week zondag toch met mijn eerste rit de bocht uitgevlogen. terwijl ik pas net rij :( wonder boven wonder alleen spiegel er af, en viel in het gras. das was bij kootwijk in de buurt daar door het bos heen.

cyaa martin

Was het trillen toen je remde of ervoor, heb met mijn GW GL1000 ook wel eens speed woble (verkeerd geschreven denk ik) mee gemaakt toen ik ong. 190 reed, mijn frame ging heel erg bewegen en mij stuur ging heen en weer, ik kon door het gas loslaten en niet te remmen net voorkomen dat mijn rouwkaart besteld moest worden.
 
Was het trillen toen je remde of ervoor, heb met mijn GW GL1000 ook wel eens speed woble (verkeerd geschreven denk ik) mee gemaakt toen ik ong. 190 reed, mijn frame ging heel erg bewegen en mij stuur ging heen en weer, ik kon door het gas loslaten en niet te remmen net voorkomen dat mijn rouwkaart besteld moest worden.

wobble ;)

En verder zijn de dingen die ik kan bedenken al genoemd hier :)
 
ben vorige week zondag toch met mijn eerste rit de bocht uitgevlogen. terwijl ik pas net rij :( wonder boven wonder alleen spiegel er af, en viel in het gras. das was bij kootwijk in de buurt daar door het bos heen.

Leuk he je eerste ridje op een R6. In het begin rustig aan doen is het motto en niet geweldig een bocht in willen duiken. Het is immers geen CB-500 waar je mee aan het rijden bent. Leer eerst je fiets kennen voordat je acties gaat uit voeren voordat je weer op je plaat gaat. |(

bine there done that. ;)


Ik heb zo nu en dan ook wel eens dat mn achter wiel er links of rechts voorbij wil. })
Of noemen ze dat gewoon driften 8-)
:]
 
messy:

whaa had er voor al 750 km op zitten. is natuurlijk NIETS!!.
maar reed achter me broer. en doorvoor reed de vriend van me moeder.
het probleem lag dat ik tevroeg de bocht inging. waardoor mijn hoofd zegmaar over de streep hing van de andere weghelft. we reden aardig flot door. maar toen ik mijn motor wouw corriseren werd ik naar de berm gedrukt. waardoor ik uiteindelijk toch mijn motot recht trok. tja, beginners fout, i know. ah jah, gewoon blijven oefenen. en als ik het niet vertrouw ga ik wat rustiger rijden.
 
750 km op 1 dag. Ja het kan. En wat je al aangeeft. Je had er al wat km's op zitten. Vermoeidheid is dan het grote gevaar. En omdat je dus al aardig aan het door rijden was kun je dit op elke fiets verwachten.

En wat maakt het uit als je met je kop over de midden streep heen hangt. Als er niks in tegengestelde richting aan komt dan kan het met gemak. Als het een onoverzichtelijke bocht is dan is het natuurlijk wat anders. Dan zou ik vooraf al bedenken hoe ik die bocht in zou gaan.
Het voordeel is wel dat je iemand voor je had rijden. Probeer de lijn aan te houden die je voorganger aan houd. Daar leer je tevens een hoop van. ;)

Maar idd het blijft een kwestie van oefenen. En wat je hobbel de bobbel betreft zou ik wel even langs de dealer rijden. Want de vorige eigenaar kan wel zeggen dat en zus en zo. Maar dat wil niks zeggen.

Laat zeker even checken wat Groen {ook hier} al aan geeft.

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Motor van mijn pa begon ook te trillen/stuiteren bij hard remmen. Nadat het complete remsysteem los is geweest, schoongemaakt, licht gemodificeerd (zuiger in rempomp netjes gemaakt, zat stroef punt in onder druk) en daarna was het over.
 
hey mes. sorry mijn bericht was niuet helemaal compleet.
had de motor net iets meer dan een week, en heb in die ander halfe week 750 km gereden. maar dit was de eerste keer met een groepie. en dat moet ik nog leren. maar heb afgelopen zondag ook een rit gereden van180 km. dat ging perfect. gewoon meer jezelf zijn, en kijken hoe de rijden voor je de bocht neemt.
en die bocht bij kootwijk was onoverzichtelijk. daarom trok ik um iets terug.
 
hey mes. sorry mijn bericht was niuet helemaal compleet.
had de motor net iets meer dan een week, en heb in die ander halfe week 750 km gereden. maar dit was de eerste keer met een groepie. en dat moet ik nog leren. maar heb afgelopen zondag ook een rit gereden van180 km. dat ging perfect. gewoon meer jezelf zijn, en kijken hoe de rijden voor je de bocht neemt.
en die bocht bij kootwijk was onoverzichtelijk. daarom trok ik um iets terug.


Ahhh... duidelijk. Vond het al erg veel voor 1 dag ;) Maakt niet uit. Probleem als je net begint (lees begint met rijden na je RBW te hebben) Is een ritje van 100km al best intensief. En in een groepje rijden is idd niet echt het meest eenvoudige zeker niet in het begin. Any way het was weer een nuttig leer moment voor je :] Ik zeg maar "Never drive faster than your guardian angel kan fly.

Maar waarom vliegt die van mij dan altijd zo hard voorbij :] })
 
hehe jah duidelijke uitspraak. maar aan de andere kant leer je er erg goed van. de mijn eerste echte rit was iets van 180 km in me eentje,. ging perfect. 2de echte rit was die met dat vallen.
die was ook 170 km. stomste was dat ik er [die week ervoor ïn me eentje] ook was langs gereden. alleen nu ging het fout. 3rde rit, afgelopen zondag, ging ook super goed. ff een groepje uitgekozen die normaal tot snel reed. nou ging helemaal super. die rit was ook 180 km. maar de eerste 80 km is het omzicht wel beetje doorbijten, maar na de stop gaat het iederekeer nog lekkerder. beter gevoel enzo. dat zal wel komen omdat je dan al ben opgewarmd en de koffie en gebak heeft gesmaakt :9~ :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan