Voorkeur: Trekkracht onderin of vermogen bovenin?

Janken of sleuren?

  • Janken!

    Stemmen: 43 24,0%
  • Sleuren!

    Stemmen: 136 76,0%

  • Totaal aantal stemmers
    179

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Ik ben nu al heel regelmatig discussies tegengekomen over zo'n aloud onderwerp, wat is nu belangrijker... trekkracht of vermogen. Ik weet alle theorieën en zo wel, ik weet hoe het werkt en dit is dus GEEN topic om te vragen hoe dat zit :P

Waar ik wél benieuwd naar ben, is waar jullie voorkeur ligt! De één zweert bij een 600, omdat je toch niet al het vermogen van een literfiets kunt benutten op de openbare weg... Is absoluut waar! Echter... om uit een 600 alles te halen moet je vol aan het gas hangen, en daarom zweert de ander bij een literfiets, daar is je middengebied voldoende. Laat ik vooropstellen dat ik pas een keer op een Bandit 400 heb gereden, met 60 hele peekaa's, da's vol janken geblazen en ik heb enorm veel lol gehad op dat apparaat. Mijn voorkeur gaat echter toch uit naar surfen op een koppelgolf, vanaf 3.000 toeren gewoon gaan zonder gezeur, zonder gejank, zonder drama. Maar goed, smaken verschillen en ik ben nu wel eens benieuwd naar hoe de rollen hier verdeeld zijn. Bedoel ik dus niet wat je daadwerkelijk rijdt, maar waar je voorkeur ligt. Dus 'ik rijd een 600 omdat ik een 1000 niet kan betalen' is niet wat ik bedoel :+ Tevens de optie 'ik rijd een 1000 omdat ik wél al het vermogen kan gebruiken' laat ik weg omdat dat geposer maar ergens ander kan worden gedaan, ik ben geen moraalridder maar als je het volle vermogen van een moderne 1000+ op de openbare weg vol gebruikt ben je toch wel wat overdreven bezig :+ Er zijn maar twee opties, en je moet kiezen, geen agnostisch ge-'ik vind beide leuk!' :P
 
Laatst bewerkt:
Het heeft allebei wel wat, maar om ook wat "relaxter" te kunnen rijden geef ik toch de voorkeur aan een 1000.
 
Daarom rijd ik een Triumph 3 cilinder (675 cc). Het koppel van een 2 cilinder en het (top)vermogen van een 4 cilinder (bij wijze van spreken dan)

Vanaf 2000 toeren gewoon lekker opschieten maar vanaf 7500+ toeren toch nog een lekkere schop extra onder je kont.

40 km/h in 6: geen probleem en dan nog zonder horten of stoten versnellen!!
 
Daarom rijd ik een Triumph 3 cilinder (675 cc). Het koppel van een 2 cilinder en het (top)vermogen van een 4 cilinder (bij wijze van spreken dan)

Vanaf 2000 toeren gewoon lekker opschieten maar vanaf 7500+ toeren toch nog een lekkere schop extra onder je kont.

40 km/h in 6: geen probleem en dan nog zonder horten of stoten versnellen!!
Ja dat was dus precies niet de bedoeling :+


Maar, toegegeven, is wel praktisch :P
 
Laatst bewerkt:
na een poosje op een 550 rondgereden te hebben, overgestapt naar een 2 cilinder 1100..
heerlijk koppel, laag in de toeren toch vlot vooruit willen, maar mijn god, wat mis ik dat gejank van 11000 toeren..
.....
dus voor de weekenden een gsx 1100 erbij gekocht, de bmw voor door de weeks...
gr JIM
 
ik rijd dan wel met een janker, toch vind ik een 2cilinder voor straatgebruik veel beter.
Zal helaas nog even moeten wachten
 
Ik hou nu eenmaal van een janker. Zit er dan half tussenin met een 1000cc vierpitter.
 
Voorkeur voor bottom power (sic), maar de SpeedFour heeft alleen een bultje ergens vanaf 11.000 toeren.
 
Ja dat was dus precies niet de bedoeling


Maar, toegegeven, is wel praktisch

Ik heb een 750 4 cil / 1200 4 cil / 950 2 cil gehad en nu een 675 3 cil en moet zeggen dat dat voor mij toch echt wel het beste uit 2 werelden is. Sleuren of janken afhankelijk van mijn bui.

Alleen idd niet het antwoord op je vraag: als ik moest kiezen doe dan maar de 2 cil, koppel dus.
 
Bandit600 ingerolen voor een sv650. Nog geen moment spijt van gehad. En de sv geeft vanaf 7000 toeren ook nog een leuke schop.
 
Een vier cilinder 900 met 5-bak werkt ook prima. Trekkracht zat en bovenin gebeurt er nog voldoende :)
 
Ik hou echt van het janken van mn gsx-r 750. Vooral boven de 10000 toeren, het aanzuiggeluid, het geluid van de aandrijflijn, die metalige rasp die een gixxer maakt,heerlijk! En ik vind het juist relaxt dat er onderin minder power zit voor gewoon relaxt rijden. Ik heb ook wel eens op een 748, 749, rsv mille en een firestorm gereden maar het doet me gewoon minder. Maar ieder zn ding! Mijn maten zweren allemaal bij ducati!
 
Heb zelf een yamaha bt 1100 bulldog met 65 pk (niet veel) , maar wel met veel koppel onder in de kelder . PKaatjes zeggen mij niet veel , maar koppel wel . Heb eenmaal een hoogtoerige bandit gehad , en dit beviel niet . Als voorbeeld ; bijvoorbeeld een yamaha mt 01 dikke v twin met 94 pk trekt net zo snel van 0 tot 100 als een r1 yamaha door zijn hoge koppel en dus grote stappen welke hij maakt , een bulldog 1100 v twin met 65 pk trekt net zo snel tot 100 als een fazer 600 met 96 pk door zijn koppel en dus grote stappen . kortom de toon maakt de muziek , maar uiteraard ieder zij eigen smaak en daar valt niet over te twisten .
 
Daarom rijd ik een Triumph 3 cilinder (675 cc). Het koppel van een 2 cilinder en het (top)vermogen van een 4 cilinder (bij wijze van spreken dan)

Vanaf 2000 toeren gewoon lekker opschieten maar vanaf 7500+ toeren toch nog een lekkere schop extra onder je kont.

40 km/h in 6: geen probleem en dan nog zonder horten of stoten versnellen!!

Dat kan ik beamen. Wat een blok is dat, die driepitter. Word in de testen ook bejubelt.

Maar goed, moest ik kiezen tussen 2 of 4 pitten, dan ging ik voor een dikke klappende twin.
 
conclusie lijkt me duidelijk: twin for the win

1 pitters zijn ook leuk

toeren janken :')
Want een 1200cc vierpitter is met 3000 toeren niet vooruit te branden? Heb jij nog nooit op een B12 gereden :P


Dit topic is ook niet twins vs vierpitters heah... Je hebt ook hoogtoerige twins en laagtoerige vierpitters... Het gaat me er puur om of je kracht onderin of bovenin wil :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan