Voorkomen van roest

brains77

MF'er
18 mei 2006
94
0
Amsterdam
Heb last van roest bij de verbinding demper-spruitstuk. :( Het is een RVS uitlaatsysteem, maar blijkbaar heeft de vorige eigenaar door het pekel gezwommen. Poets-fase duidelijk voorbij gezoefd, en ook bijschuren levert weer een nieuwe roesthoos. Is er evt een anti-roest spray te koop die hierop te gebruiken is (bestemd voor hoge temp) of is er een andere oplossing mogelijk? (er komt nog een nieuwe rvs klem eromheen, maar wil voorkomen dat het hierachter enkel doorgaat met roesten)... wie-o-wie?
 
Maar stralen zal uiteindelijk ook weer tot roest leiden. Lees: geen beschermende laag geven


:N

Roest Vast Staal...

Het roest dus vrijwel niet, of het moet in aanraking komen met oa gewoon staal (slijpresten ed). De rest is toch ook niet voorzien van een coating, dus lijkt mij hier niet de oplossing te zoeken.

Je hebt kans dat op dat punt dus vervuiling zit, als je er een laagje "af" kan stralen, dan heb je kans dat het roestprobleen weg is/blijft.

Nu duidelijker?

:)
 
Tja, ze noemen het allemaal RVS, maar soms is het gewoon pisbakkenstaal......

De enige "oplossing" die ik ken is WD40. Regelmatig opspuiten, dan vormt het een beschermlaagje tegen de roest. Ruikt nog lekker ook....
 
Thx voor de reacties. Herr flick; duidelijk verhaal. Maar dan zou het in principe enkel aan contact met een ander (niet RVS, bijv staal) roestend metaal liggen? Toch raar, dat RVS (ook met afkorting bekend) toch kan roesten enkel door contact te maken met iets anders. :( Zal binnenkort een pic plaatsen om te laten zien hoe het probleem er bij mij uitziet.

Zal dan toch in principe geen verschil mogen zijn tussen schuren (dremel) of stralen? Zolang al het roest weg is. Evt goed polijsten en klaar? Denk aan de andere delen waarmee het in contact komt en kom enkel op verbindingsring (geen idee van welk materiaal). Verder alles wat maar roestig is (en geen RVS) vervangen?

Heb al veel over WD40 gelezen, droogt wat uit, maar verder ok voor dit euvel. En ja good-old diesel...
 
... Maar dan zou het in principe enkel aan contact met een ander (niet RVS, bijv staal) roestend metaal liggen? Toch raar, dat RVS (ook met afkorting bekend) toch kan roesten enkel door contact te maken met iets anders ...

VERMIJD contact tussen verschillende metalen; er treden bij bepaalde combinaties en/of wat chemische verontreiniging vooral ELECTRISCHE effecten op met gevolgen die op roest lijken.
Berucht is de inwerking van (roestend) ijzer en aluminium op elkaar: het ijzer gaat steeds harder roesten en het aluminium valt in poeder uiteen op en rondom de contactplek.

"Oefenen" kun je ook door in de afwasmachine flink veel "roestvrij" bestek te steken van verschillende legeringen; extra mooi als daar ook wat echt zilver tussen zit ...

RoestVastStaal is alleen maar "roestvast" in vrije lucht; raakt het iets anders dan kun je geluk hebben maar ook verdomde pech.

RVS bestaat in verschillende legeringen en niet elke is geschikt om te combineren met aluminium. Er bestaat minstens 1 RVS-variant met een percentage aluminium er in.
Toevallig heb ik ooit een jaartje bij een aluminium-bedrijf gewerkt en daar waren zulke dingen getest en bekend; ik heb ze niet allemaal onthouden maar ik ben zogezegd "een gewaarschuwd man".

Aluminium en ijzer gaat aanvankelijk ogenschijnlijk goed samen, maar zodra het ijzer een beetje gaat roesten tegen de contactplaats is de hel los.
 
Zeker waar het gaat om plekken die erg heet worden zoals een uitlaat helpen WD 40 of andere meuk waar je je frame enzo mee kan beschermen tegen roest niet echt. Want het verbrandt namelijk bij een paar honderd graden celsius. Dus dan moet je na elke rit inspuiten.

Ik heb er zelf ook last van en ben al tijden op zoek naar een remedie, maar ik denk niet dat DE oplossing bestaat. Hoogstens hou je de roest er wat mee tegen.
Ik heb na het roestvrij maken als eens hitte bestendige verf gebruikt maar zeker op verbindingsstukken trilt dat gewoon weer los op de plekken waar het juist bescherming zou moeten bieden.

Ik ga het binnenkort nog eens proberen, maar dan met hittebestendige siliconen rondom de verbinding van uitlaat bij voorbochten en connector. Als ie toch doorrot (en dat zelf echt wel een keer gebeuren) dan ga ik voor een imitatie uitlaat. Bij siccema sales zijn die wel goedkoop geloof ik, tenminste als het type voor jou fiets daar ook bij zit.
 
Koper-pasta tussen demper en pijp help alvast om vastroesten te voorkomen, maar koper-pasta er ook aan de buitenkant op smeren lijkt niet echt te werken, en WD40 is binnen een halve minuut weggefikt. Het beste wat ik tot nu toe heb gebruikt is lithium-vet, dit smelt niet zo snel en beschermt een poosje. Echt fraai oogt het niet (witte vegen) en uiteindelijk droogt het uit: Het valt er niet spontaan af, maar echt beschermen doet het dan ook niet meer. Op zich wel indrukwekkend spul.

Het probleem is dat de verbinding tussen de demper en de bochten erg heet wordt en vaak ook nog eens laag boven de weg zit en opspattend water en vuil te verwerken krijgen.
 
RVS roest niet zomaar, er moeten gewoon stalen onderdelen bij zitten.
Is het wel allemaal rvs of is er ook wat verchroom?
Verder is er geen houwen aan als de uitlaat roest. Je kan het poetsen maar echt afschermen gaat niet, het brand er gewoon af.

Ooit verchroomde uitlaten gehad op mijn Suz. die ook her en der begonnen met roeste.
Ik heb daar hittebestendige verf opgeschilderd, alum.kleurig, die ze voor o.a. glasovens gebruiken. Maar uiteindelijk brand en rot de verf er af.
 
Robinjo; close: tis een B6...
Kilowatknijper: schijnbaar enkel rvs, maarja daar schijn je dus ook onderscheidt in te hebben. Heb met locale motorzaak gesproken. Denk dat ik id winter de uitlaat erafhaal, zodat hij nieuwe rvs deel op kan lassen, want schijnbaar helpt schuren/stralen en dan evt nieuw verven met hittebestendige verf niet te helpen. Kost een paar tientjes et voila, klaar.... TBC
 
Robinjo; close: tis een B6...
Kilowatknijper: schijnbaar enkel rvs, maarja daar schijn je dus ook onderscheidt in te hebben. Heb met locale motorzaak gesproken. Denk dat ik id winter de uitlaat erafhaal, zodat hij nieuwe rvs deel op kan lassen, want schijnbaar helpt schuren/stralen en dan evt nieuw verven met hittebestendige verf niet te helpen. Kost een paar tientjes et voila, klaar.... TBC

Ah dus wel een Bandit. :)

Deze vraag was ook pas op Oldskoolsuzuki gesteld maar dan over een 1200 en toen bleek dat ik meen de Engelse Bandit club een mannetje/motorzaak weet die een RVS tussenstuk maakte ter vervanging maar je het al een plaatselijke optie gevonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan