Voorkruipen bij verkeerslichten

24 nov 2009
128
0
MF-ers,

Ivm het betere weer gebruik ik sinds kort geleden de motor om van huis naar stage te komen (lekker km's maken :) ). Deze route bestaat uit ongeveer 30 km aan 80 km/h weg waar rondom/in de dorpen/steden in totaal een stuk of tien verkeerslichten staan.

Nu houd ik wel van een beetje doorrijden en zo nu en dan even de motor lekker toeren te laten maken daarom is het wel prettig om van de verkeerslichten voor te kruipen. Vaak ligt er namelijk een redelijk stuk leeg asfalt voor je.

Mijn vraag is wat de meest veilige en sociale manier is om bij de verkeerslichten naar voren te kruipen?

Discussies over wettelijke regelving zou ik graag even buiten beschouwing willen laten, dit kan ik in voldoende andere gerelateerde topics vinden.
 
gebruik vooral je gezonde verstand.
is er ruimte? doen
gaat het stoplicht net op rood en er is ruimte, doen.
zijn er tegenliggers en is er te weinig ruimte, niet doen.
gaat stoplicht op of bijna op groen, wachten
bij 2 rijstroken in dezelfde richting, geen probleem.
laat je niet tot iets verleiden door andere rijders als jij je daar niet lekker bij voelt.
etc.
 
Laatst bewerkt:
Stapvoets tussen de auto's door, en bij groen licht ook maken dat je wegkomt: er is voor koekblikkers niets zo erg als een motorrijder die voorkruipt om vervolgens de hele zaak op te houden (en dat komt vaker voor dan je denkt, en menigeen straks gaat beweren...).
 
Voorkruipen?,gewoon vooraan gaan staan :Y .
De veiligste manier is pas tussen de rij door te rijden als deze stilstaat.
Sociaal :? ,ik zou het niet weten ;)
 
Bovengenoemde opmerkingen kan ik me al volledig in vinden, probeer het ook al zoveel mogelijk op deze wijze te doen.
Vaak ga ik er links langs heen, rustig uiteraard, en vervolgens ga ik naast de voorste auto staan.
Bij vrachtwagen die vooraan staan vind ik het niet zo prettig om er naast te staan dus blijf ik vaak in de rij staan. Schiet trouwens dan niet meer op..
 
Bovengenoemde opmerkingen kan ik me al volledig in vinden, probeer het ook al zoveel mogelijk op deze wijze te doen.
Vaak ga ik er links langs heen, rustig uiteraard, en vervolgens ga ik naast de voorste auto staan.
Bij vrachtwagen die vooraan staan vind ik het niet zo prettig om er naast te staan dus blijf ik vaak in de rij staan. Schiet trouwens dan niet meer op..

Pas met dat ernaast staan op aub. Ik ben chauffeur en linksvoor/naast me heb ik ook een behoorlijke dode hoek. Maak ff oog contact weet je zeker dat ie je niet voor de donder zal rijden.

Oh wacht, niet helemaal goed gelezen. Maar pas er alsnog mee op waar je ook gaat staan. Plekken waar mensen soms denken dat ik ze kan zien... |(
 
Laatst bewerkt:
Vrachtwagens icm chauffeur zijn mbt gezichtveld wat mij betreft lastig in te schatten als je zelf op de motor zit en nagenoeg nooit in de cabine zit. Wat is jou advies dan Roy (of andere LKW-chauffeurs)?
 
Als er 'n vrachtwagen vooraan staat moet je dat risico niet nemen.. 't hoeft maar 1x fout te gaan namelijk.
 
Vrachtwagens icm chauffeur zijn mbt gezichtveld wat mij betreft lastig in te schatten als je zelf op de motor zit en nagenoeg nooit in de cabine zit. Wat is jou advies dan Roy (of andere LKW-chauffeurs)?


Zo moeilijk is dat niet, zie jij de bestuurder in z'n spiegel bijv ziet hij jou ook.
Dus wanneer oog contact haalbaar is sta je in het zicht.
 
Als ik vooraan kruip,wil ik in de rij en voorraan wel eens een beetje met het gas spelen,zodat men weet waar ik me bevind.
Werkt goed :) .
 
Niet bij elk stoplicht meteen naar voren schieten, dan krijg je rare situaties als het halverwege groen wordt. Dus eerst inschatten hoelang het nog rood is.
 
gewoon voorkruipen, gaat het stoplicht halverwege op groen; trek em op zn achterwiel en jaag em er met volle toeren langs..


(voor de mieperds: dit is natuurlijk gein...)
 
Wel opletten als het weer op groen gaat en je wilt invoegen voor bijvoorbeeld een vrachtwagen of busje. Als die langzamer optrekt dan verwacht, zie dat dan niet als een mogelijkheid om er makkelijk tussen te komen. In veel gevallen trekt die zo langzaam op omdat er nog even snel een voetganger of fietser onzichtbaar voor jou tussen de rij door komt oversteken.
 
Toen ik postbus51 vroeg was het antwoord: "er is niets dat het tegenspreekt, dus mag het, pas wel op dat je geen art. 5 krijgt"

Toen iemand anders het vroeg bij de politieacademie was het antwoord: "nee"
 
Lekker relaxed tussen de rijen door rijden... springt het op groen.. rustig mee rijden en je plaatsje kiezen als je nog niet vooraan bent... Als je voor staat, wel even gas geven dat je de andere niet hindert. Als het niet kan, ga dan niet zitten proppen... automobilisten worden daar dan niet blij van.
 
Bovengenoemde opmerkingen kan ik me al volledig in vinden, probeer het ook al zoveel mogelijk op deze wijze te doen.
Vaak ga ik er links langs heen, rustig uiteraard, en vervolgens ga ik naast de voorste auto staan.
Bij vrachtwagen die vooraan staan vind ik het niet zo prettig om er naast te staan dus blijf ik vaak in de rij staan. Schiet trouwens dan niet meer op..
Nooit ernaast gaan staan :N altijd ervoor :Y
- er zijn koekblikkers die graag willen "racen"
- er zijn koekblikkers die ondanks geluid niks in de gaten hebben
- er zij koekblikkers die het je gewoon niet gunnen ( en rare dingen gaan doen )
- mocht er nog een motorrijder achter je komen sluit je die automatisch op tussen koekblikkers en alle mogelijke gevaarlijke situaties van dien!
 
Laatst bewerkt:
Gewoon doen als het kan en goed gas erop. Het helpt als je de verkeerslichten op je woon-werk route een beetje doorkrijgt qua volgorde :Y
 
Blijf inderdaad niet vooraan tussen de auto's staan, maar kies een rijhelft en ga er vóór staan. Mocht je motor uitvallen is dat een stuk veiliger, je houd de middenstrook vrij voor andere filerijders, men ziet je beter, en je staat gelijk goed voorgesorteerd.

Kijk ook voordat je voorkruipt tussen de auto's door of het uberhaubt mogelijk is. Ik blijf liever wachten dan 10 meter verder tussen de auto's vast te komen staan.

Wat bij open bruggen vaak een betere optie is, niet er tussen door maar via de verkeerde weghelft er langs. De brug staat toch open. Let er wel op dat de ongeduldige automobilist niet achterom zal kijken als hij de file te lang vind en een andere route besluit te nemen.

Let op gaten in de file, en gebruik die toeter. Liever een keer te vaak als een keer te weinig.
 
Ik zou zeggen doe het zo..... :W :W :W :W
full
 
Vrachtwagens icm chauffeur zijn mbt gezichtveld wat mij betreft lastig in te schatten als je zelf op de motor zit en nagenoeg nooit in de cabine zit. Wat is jou advies dan Roy (of andere LKW-chauffeurs)?

Zo moeilijk is dat niet, zie jij de bestuurder in z'n spiegel bijv ziet hij jou ook.
Dus wanneer oog contact haalbaar is sta je in het zicht.

Klopt. Heeft een vrachtwagen de hele ruimte van die baan nodig ga er dan gewoon niet naast of voor staan maar ga achter de truck en voor de auto's staan. Als je denkt dat je zichtbaar bent kan je er gerust voor of naast gaan staan. Maar zoals ik al zei, kijk de chauffeur ff aan als je er langs komt ofzo. Nóóit!!!! rechts ernaast gaan staan. We hebben daar tegenwoordig een hele batterij aan spiegels maar dat blijft een kwetsbaar punt!
Oh ja en als je er naast zou staan dan niet zodat je alleen zichtbaar bent als je op de voetsteunen gaat staan om de chauffeur aan te kijken. Dan ver genoeg eraf dat je bij simpel opzij kijken al zichtbaar bent. Niet dat de chauffeur eerst nog naast zich naar beneden moet zoeken of er wat staat.
Bovenstaand is meer als motorrijder in veiligheids oogpunt getypt dan als chauffeur die er "hinder" van zou kunnen hebben. Zo zou ik het doen.

Als er 'n vrachtwagen vooraan staat moet je dat risico niet nemen.. 't hoeft maar 1x fout te gaan namelijk.

Nou ja, het kan wel. Zeker met de automaten tegenwoordig zijn we niet zo snel meer weg als met de handbakken maar zolang je maar zichtbaar staat. Ook met een auto hoeft het maar 1x fout te gaan.

Blijf inderdaad niet vooraan tussen de auto's staan, maar kies een rijhelft en ga er vóór staan. Mocht je motor uitvallen is dat een stuk veiliger, je houd de middenstrook vrij voor andere filerijders, men ziet je beter, en je staat gelijk goed voorgesorteerd.

Kijk ook voordat je voorkruipt tussen de auto's door of het uberhaubt mogelijk is. Ik blijf liever wachten dan 10 meter verder tussen de auto's vast te komen staan.

Wat bij open bruggen vaak een betere optie is, niet er tussen door maar via de verkeerde weghelft er langs. De brug staat toch open. Let er wel op dat de ongeduldige automobilist niet achterom zal kijken als hij de file te lang vind en een andere route besluit te nemen.

Let op gaten in de file, en gebruik die toeter. Liever een keer te vaak als een keer te weinig.

Toeteren?
Dat doe je bij een dreigende situatie? Als je elke keer zit te toeteren kan ik me voorstellen dat er een keer iemand is die boos word en wil weten wat je nu in godsnaam zit te toeteren.
 
Laatst bewerkt:
Ga eens bij een rijschool langs, en vraag of je even van de cabine gebruik mag maken om te kijken wat een chauffeur ziet en waar de dode/blinde hoeken zitten. De meeste rijschoolhouders die ook motorrijles geven zullen dit alleen maar kunnen waarderen. Moet je wel in een "relaxte" positie gaan zitten, en niet geforceerd over het stuur gaan hangen bijvoorbeeld. Als je dit nog nooit eerder gedaan hebt, zul je versteld staan van het beperkte zicht.

Zo moeilijk is dat niet, zie jij de bestuurder in z'n spiegel bijv ziet hij jou ook.
Dus wanneer oog contact haalbaar is sta je in het zicht.
Ik zou eerder willen zeggen: zie jij de chauffeur, kán hij jou ook zien. Als jij de chauffeur ziet, is dit geen garantie dat hij jou ook gezien heeft. Je kunt immers wel zijn hoofd zien en ook in welke richting dit gedraaid is, maar je kunt niet zien waar zijn ogen op gericht zijn.

Ga er ALTIJD van uit dat hij je niet gezien heeft, dan doe je het het veiligst.
 
Voorkruipen? nja, altijd opletten. Ik weet nog dat ik de eerste dag dat ik m'n motor had door een auto werd aangereden omdat ik vooraan ging staan, toen ik net vooraan stond ging het licht op groen en reed de auto aan. Hij ging daarbij met z'n band over m'n voet en ik schaafde met mijn pak z'n auto. Gelukkig hadden we beide niks eraan overgehouden, maar sindsdien dring ik weinig meer voor.
 
Als er 'n vrachtwagen vooraan staat moet je dat risico niet nemen.. 't hoeft maar 1x fout te gaan namelijk.

Idd dan is het aardig tricky. Maar als er een lange rij is doe ik het vaak wel. Dan ga ik er verder voor staan en steek heel dom mn handen omhoog. 9 van de 10 keer knipperen ze dan met de lampen.

Maargoed het zal maar net die ene keer fout gaan.... :X
 
En hou ook met een half oog in de gaten of er achter je niet nog een motorrijder voorkruipt. Niks irritanter dan tussen de auto's op moeten stellen omdat de motor voor je geen ruimte maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan