voorlopig geen APK-voor-motoren-topic

Kun je hem gelijk keuren ;)



En meteen afkeuren whaha.

Maar zonder dollen, ook ik persoonlijk ben tegen de APK voor motorfietsen, heb verschillende kale frame,s en onafgebouwde projecten staan, die gaan dan meteen de oudijzerbak in.
Maar in de praktijk wat ik en vele collegae zien is dat er redelijk veel onveilige motorfietsen rondrijden, meestal niet uit onwil maar eerder onwetendheid van de bestuurde m/v.

Alleen mijn persoonlijke mening strookt alleen niet met de praktijk, ik zie het en helaas de meesten van jullie blikken op jullie fantasie.
 
En meteen afkeuren whaha.

Maar zonder dollen, ook ik persoonlijk ben tegen de APK voor motorfietsen, heb verschillende kale frame,s en onafgebouwde projecten staan, die gaan dan meteen de oudijzerbak in.
Maar in de praktijk wat ik en vele collegae zien is dat er redelijk veel onveilige motorfietsen rondrijden, meestal niet uit onwil maar eerder onwetendheid van de bestuurde m/v.

Alleen mijn persoonlijke mening strookt alleen niet met de praktijk, ik zie het en helaas de meesten van jullie blikken op jullie fantasie.


- De gemiddelde electricien zal zo denken over huizen. Om het jaar maar een een electra APK dan?
- De loodgieter zal zo denken over boilers: om de 5 jaar een boiler APK dan maar?
- De gemiddelde brandweerman zal zo denken over de brandveiligheid van ene huis. Elk jaar brand APK?
- de NVWA zal zeker niet blij zijn met de meeste keukens. Elke jaar een hygiëne APK?
- Heb je wel eens naar de gemiddelde Utrechtse fiets gekeken? Elk half jaar fiets APK
- Schoenen met losse zolen en kapotte veters. MEGA link natuurlijk. Elk jaar verplicht schroeisel APK

etc.... etc.... etc....


Je kan tegenwoordig je fiets voor pech verzeker bij de ANWB, no kidding, als de accu van je electrische fiets leeg is komen ze je halen. Als je een lekke band hebt komen ze hem plakken.


Echt. Dit land wordt met de dag debieler, hoe meer regels we maken.
 
Laatst bewerkt:
In welke regio ry jij dan kevinblade?

Want ik zie zulke fietsen nooit ryden


Wat ik wel veel zie , zijn houtenklazen op motoren
 
In welke regio ry jij dan kevinblade?

Want ik zie zulke fietsen nooit ryden


Wat ik wel veel zie , zijn houtenklazen op motoren
 
Klopt, ik zie ook heel vaak mensen met gebreken rijden waarvan ze niet eens afweten (compleet versleten kettingset bijvoorbeeld of lekkende vorkpoten).

Desalniettemin, ik kan die mensen er bewust op maken maar vaak zullen ze zeggen dat het te duur is om te vervangen. Tsja, dan is het gewoon eigen risico wat mij betreft.

Ikzelf zorg er altijd voor dat mijn motor gewoon goed werkt omdat het laatste waar ik over na wil denken als ik op hoge snelheid rijd is me af te vragen of mijn remmen wel gaan werken, mijn voorvork de onregelmatigheden op de weg of het harde remmen wel op kan vangen, mijn ketting er vandoor gaat vliegen of mijn banden weg gaan glijden.

Als andere mensen dat soort risico´s voor lief willen nemen, waarom zouden wij ze moeten tegenhouden?

Simpel, omdat ze een gevaar voor hun omgeving zijn. Ik zit niet te wachten op stukken rondvliegende ketting van een idioot die met zo'n versleten kreng rondrijdt.
Of achterop rijdt, omdat z'n lekkende vorkpoten toevallig ook z'n schijven fijn besmeuren met olie.
 
Simpel, omdat ze een gevaar voor hun omgeving zijn. Ik zit niet te wachten op stukken rondvliegende ketting van een idioot die met zo'n versleten kreng rondrijdt.
Of achterop rijdt, omdat z'n lekkende vorkpoten toevallig ook z'n schijven fijn besmeuren met olie.
Komt een klant binnen met het vermoeden van een lekkage.
Had zondag een ritje gedaan met een groepje.

Nergens wat te vinden, qua lekkage, wel de hele motor onder de olie :?

Met wat nabellen blijkt de persoon die voor hem reed een lekke voorvork te hebben. Die wilde ook al eens bij mij langskomen 'omdat de voorrem het niet meer zo goed deed'.

Nou weet ik best dat APK echt niet mankementen gedurende het jaar voorkomt. Maar soms is het goed om te weten of de motor nog ok is, of niet.
 
Maar zonder dollen, ook ik persoonlijk ben tegen de APK voor motorfietsen, heb verschillende kale frame,s en onafgebouwde projecten staan, die gaan dan meteen de oudijzerbak in.

Dit hoeft toch helemaal niet?
Je kan ze gewoon schorsen lijkt mij en vanaf de 5e schorsing zijn alle verdere schorsingen gratis.
En als het wat oudere (15+)motoren zijn dan kost dat 23 euro per jaar.
Dus uiteindelijk gaat het hier alleen maar om het geld want of je betaalt 50 euro of zoiets voor een keuring of 23 euro voor een schorsing. |(
Vadertje staat nooit genoeg lacht zich nu al rot en wrijft zich vergenoegd in zijn knuistjes :r
 
Incidenten zullen er altijd zijn. Maar om nou de hele groep over één kam te scheren en dus te verplichten te laten keuren???? :(

Elke keer als mijn motor naar de dealer is geweest heb ik wel op en aanmerkingen gehad. :( Gelukkig is ie nu uit de garantie en doe ik het zelf. Ik ben 10x secuurder dan de dealer. Heb ook tijd zat in het weekend en vind het leuk mijn motoren te vertroetelen. :P

En dan moet die vriendelijke dealer MIJN werk gaan controleren? LOL, kan het beter andersom doen :Y

Marc
 
Persoonlijk denk ik dat motorbedrijven die heil zien in de APK en als die APK niet doorgaat

hier gewoon commercieel op moeten inspringen


Met zoiets van een veiligheids check van je motor voor een heel laag bedrag bv 35 euro.

Dan maak je op je computer een word template aan icm een database met alle elementen die je standaard moet checken.

dus
ok Nok
Banden [x] []
Ketting spanning [x] []
Globale framecheckup
remmen
etc

Dus ff de fiets nalopen ..veldjes aantikken op de compeuter..hup rapportje

Standaard flyer erbij met de gevaren die je loopt als dit of dat niet in orde is.

kort mondeling verhaal erbij en de klant de keuze laten en wel aangeven als het echt gevaarlijk is.

Dit kost voor een ervaren techneut max 10 minuten irl 30 seconden max laten we wel zijn


Dan laat je de mensen de keus (ipv een verplichte apk) en hebben ze toch een beetje idee vd staat vd fiets

Potentiele klanten

Jonge mensen weinig geld (studenten)
Ouders die willen weten of zoonlief zn moter echt wel safe is
Herintreders
etc..

Kost haast niets en creeert ook klantenbinding..en als er echt wat mis is..kun je ze tegen een gereduceerd tarief de reparatie aanbieden (minus de veiligheidscheckup kosten)


Hoe moeilijk moet het zijn? |(

Het voordeel is ook dat je de gegevens van die klanten hebt en ze naderhand kan benaderen met commerciele acties etc...

Stuur je ze naderhand een emailtje in de trant van

Geachte XXXX,

Op die en die datum was u bij ons in de garage geweest en hadden wij een aantal mankementen geconstateerd.

Wij danken u voor het vertrouwen dat u in ons stelde om uw motor bij ons te laten controleren maar wij willen u erop wijzen dat het voor uw veiligheid noodzakelijk is om deze reparaties uit te voeren.

Dit kunt u bij ons laten doen of bij een ander bedrijf of zelf maar de noodzaak blijft aanwezig.

Mocht u besluiten dit door ons te laten doen dan kunt u uw motor laten repareren minus de kosten van de veiligheidscheckup.


Mvg

BLABLA
piet beunhaas



Ik kan je er zo mee helpen binnen een middag klaar. Zo'n opzetje...


Dan heb je toch een tussenoplossing en ook een beetje inzage in de staat vd motorfietsen van meerdere potentiele klanten, die je normaliter wellicht nooit ziet.

Gewoon een commerciele target.
 
Laatst bewerkt:
Dit hoeft toch helemaal niet?
Je kan ze gewoon schorsen lijkt mij en vanaf de 5e schorsing zijn alle verdere schorsingen gratis.
En als het wat oudere (15+)motoren zijn dan kost dat 23 euro per jaar.
Dus uiteindelijk gaat het hier alleen maar om het geld want of je betaalt 50 euro of zoiets voor een keuring of 23 euro voor een schorsing. |(
Vadertje staat nooit genoeg lacht zich nu al rot en wrijft zich vergenoegd in zijn knuistjes :r

Als je dan in de loop vd tijd wat projecten verzameld moet je bijvoorbeeld 4 keer per jaar zelf eraan denken en op tijd regelen om de schorsingen te verlengen.

Dit kan niet vanzelf/automatisch. Ook krijg je geen herinnering uit hun systeem. Maar wel binnen een paar dagen een dikke boete als je het een keertje niet op tijd hebt geregeld. Dat gaat dan weer wel automatisch. Geloof maar dat dit ook een goeie inkomensbron is. :X
 
Als je dan in de loop vd tijd wat projecten verzameld moet je bijvoorbeeld 4 keer per jaar zelf eraan denken en op tijd regelen om de schorsingen te verlengen.

Dit kan niet vanzelf/automatisch. Ook krijg je geen herinnering uit hun systeem. Maar wel binnen een paar dagen een dikke boete als je het een keertje niet op tijd hebt geregeld. Dat gaat dan weer wel automatisch. Geloof maar dat dit ook een goeie inkomensbron is. :X


Precies en dat was voor mij ook de reden om alle motoren de deur uit te doen op 1 na
 
Dit kan niet vanzelf/automatisch. Ook krijg je geen herinnering uit hun systeem. Maar wel binnen een paar dagen een dikke boete als je het een keertje niet op tijd hebt geregeld. Dat gaat dan weer wel automatisch. Geloof maar dat dit ook een goeie inkomensbron is. :X

Ik krijg voor mijn geschorste koekblik altijd keurig een herinnering van het RDW voordat de schorsing afloopt.
 
Dit hoeft toch helemaal niet?
Je kan ze gewoon schorsen lijkt mij en vanaf de 5e schorsing zijn alle verdere schorsingen gratis.
En als het wat oudere (15+)motoren zijn dan kost dat 23 euro per jaar.
Dus uiteindelijk gaat het hier alleen maar om het geld want of je betaalt 50 euro of zoiets voor een keuring of 23 euro voor een schorsing. |(
Vadertje staat nooit genoeg lacht zich nu al rot en wrijft zich vergenoegd in zijn knuistjes :r


Was laatst weer een keer vergeten een schorsing te verlengen, hup €.390,00 betalen.
Voorgekomen met het kale frame onder mijn arm, mocht niet mee naar binnen, terwijl het mooi schoon en gepoedercoat was.
Foto,s laten zien en mocht met €.490 minder naar huis.
Zo heb ik een GT550 suzuki staan compleet, rij er nooit mee maar wel verzekerd, blijkt goedkoper te zijn.
APK zelf als winstbejag is nee, maar veiligheidstechnisch volmondig JA.
Ik zie gewoon te veel ellende.
Maar ga er maar vanuit dat als ik APK keurmeester ben dat er heel veel doekoe is in geinvesteerd, dat het jaren gaat duren eer ik het eruit zal hebben.
 
Ik krijg voor mijn geschorste koekblik altijd keurig een herinnering van het RDW voordat de schorsing afloopt.


Ja maar iedere keer dat herschorsen werd ik strontziek van met als gevolg dat het verliep en zat je weer aan de kosten en de overheid weer in de winst
 
Was laatst weer een keer vergeten een schorsing te verlengen, hup €.390,00 betalen.
Voorgekomen met het kale frame onder mijn arm, mocht niet mee naar binnen, terwijl het mooi schoon en gepoedercoat was.
Foto,s laten zien en mocht met €.490 minder naar huis.
Zo heb ik een GT550 suzuki staan compleet, rij er nooit mee maar wel verzekerd, blijkt goedkoper te zijn.
APK zelf als winstbejag is nee, maar veiligheidstechnisch volmondig JA.
Ik zie gewoon te veel ellende.
Maar ga er maar vanuit dat als ik APK keurmeester ben dat er heel veel doekoe is in geinvesteerd, dat het jaren gaat duren eer ik het eruit zal hebben.


Pak het dan commercieel op man. Daar heb je die f@cking APK toch niet voor nodig? Zie mijn eerdere post.

Ik snap best dat sommige bedrijven het wel lekker vinden als de overheid dmv een apk klanten in hun schoot werpt maar als je een beetje...slim bent zie je het als een gat in de markt en maak je wat commerciele concepten. Een beetje ondernemer ziet dat toch?
 
Laatst bewerkt:
Simpel, omdat ze een gevaar voor hun omgeving zijn. Ik zit niet te wachten op stukken rondvliegende ketting van een idioot die met zo'n versleten kreng rondrijdt.
Of achterop rijdt, omdat z'n lekkende vorkpoten toevallig ook z'n schijven fijn besmeuren met olie.
Enkele jaren geleden hadden we hier een gebruiker (ik meen dat hij Cobra of zoiets heette) die alles beter wist. Ook zijn ketting was volgens hem niet versleten totdat deze op de snelweg brak en rakelings langs het hoofd van de motorrijder achter hem schoot (deze had een camera op de motor). Daarna was hij ineens een heel stuk makker...... :+
 
Enkele jaren geleden hadden we hier een gebruiker (ik meen dat hij Cobra of zoiets heette) die alles beter wist. Ook zijn ketting was volgens hem niet versleten totdat deze op de snelweg brak en rakelings langs het hoofd van de motorrijder achter hem schoot (deze had een camera op de motor). Daarna was hij ineens een heel stuk makker...... :+

w8 eens even is dat dat filmpje met die kenteken plaat die recht op de cameraman af kwam?

Maar ja dit soort situaties zijn wel uitzonderingen he..want voordat een ketting breekt tjezus dan ben je echt wel een dodo als het zover komt.

Vind trouwens dat iemand die een motorrijbewijs moet halen ook een stukje techniek moet krijgen want een motor is wel ff iets anders dan een auto.
 
Ja maar iedere keer dat herschorsen werd ik strontziek van met als gevolg dat het verliep en zat je weer aan de kosten en de overheid weer in de winst

Dus eigenlijk zeg je gewoon zelf dat je te lamlendig bent om 1x per jaar een kentekenschorsing te verlengen en niet volwassen genoeg bent blijkbaar om zelf ook die datum in de gaten te houden om vervolgens dan de overheid de schuld te geven voor de boete die je terecht krijgt omdat je zelf de schorsing niet verlengt?

Lees ik dat zo een beetje goed? :')
 
Het punt is nu juist dat diegenen die echt gevaarlijk bezig zijn zich echt niet vrijwillig komen aanmelden voor een veiligheidskeuring.
In principe doen de meeste zaken (en wij dus ook) al een snelle algemene schouwing op veiligheid zodra de motor bij ons komt. Komen ze voor een bandje, dan worden remmen, lagers en ketting standaard ook gecheckt.
En ja, dat kan je presenteren als service, maar een negatieve klant ziet dat ook als winstbejag. We halen er best veel extra werk (en dus omzet) uit, dus dan vertrouwen ze het soms al niet meer....... Zij weten het immers beter?
 
w8 eens even is dat dat filmpje met die kenteken plaat die recht op de cameraman af kwam?

Maar ja dit soort situaties zijn wel uitzonderingen he..want voordat een ketting breekt tjezus dan ben je echt wel een dodo als het zover komt.

Vind trouwens dat iemand die een motorrijbewijs moet halen ook een stukje techniek moet krijgen want een motor is wel ff iets anders dan een auto.
Ja, dat filmpje bedoel ik inderdaad.
Uitzondering? Gemiddeld moet ik 2 tot 4 keer per jaar een motor ophalen die ergens met een gebroken ketting staat.
 
Het punt is nu juist dat diegenen die echt gevaarlijk bezig zijn zich echt niet vrijwillig komen aanmelden voor een veiligheidskeuring.
In principe doen de meeste zaken (en wij dus ook) al een snelle algemene schouwing op veiligheid zodra de motor bij ons komt. Komen ze voor een bandje, dan worden remmen, lagers en ketting standaard ook gecheckt.
En ja, dat kan je presenteren als service, maar een negatieve klant ziet dat ook als winstbejag. We halen er best veel extra werk (en dus omzet) uit, dus dan vertrouwen ze het soms al niet meer....... Zij weten het immers beter?

Hangt er ook vanaf wanneer je dat verteld, voor of achteraf. Ik ben altijd erg blij als mijn motorzaak dat doet, veiligheid blijft belangrijk. Wel netjes als ze het vooraf vertellen ;)
 
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat de ANWB ook niets meer te doen heeft na de auto APK keuring.
Je ziet nooit meer barrels rijden, nooit pech gevallen, altijd doet de verlichting het en alles tot in de puntjes keurig verzorgd.

















Oooohneetochniet
 
Oke...MF superblackbird

Maar waarom moet ik dan naar de keuring ..als ik mijn motor wel onderhoud? al meer dan 32 jaar.

Want die reden zie ik niet.

Omdat er eventueel dodo's rondrijden?

Ik was al 50 keer dood geweest met mijn rijstijl vroeger als ik dat niet deed. (nu rij ik normaal)

Laat iemand dan maar eens cijfers presenteren ..officieel en ga dan niet beginnen over dat komt naar voren met de apk.


Want dan nog..als ik hem wel goed onderhoud wil ik niet naar de APK (als die doorgaat) want ik wil geen 50 euro betalen voor niets
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan