voorlopig geen APK-voor-motoren-topic

2. Ik onderhoud mijn motor zelf.

En mijn motor is in een betere staat dan af fabriek. Een typisch voorbeeld is de vering waardoor fabrikanten altijd op bezuinigd wordt. Ik rij al 32 jaar motor en als ik niet goed voor mijn motor had gezorgd dan had ik die periode niet overleefd.


(Ik begrijp best dat sommigen dit wellicht niet als reden zien maar als je net als ik al jaren rijdt en altijd sleutelt aan je motor dan geldt dit voor jou wel als reden)
 
Laatst bewerkt:
3. Er is geen onafhankelijk onderzoek (dus niet door de overheid of instanties die er belang bij hebben) geweest waar er een directe relatie in is aangetoond tussen ongevallen en de staat v.d. motor.
 
Laatst bewerkt:
2. Ik onderhoud mijn motor zelf.

En mijn motor is in een betere staat dan af fabriek. Een typisch voorbeeld is de vering waardoor fabrikanten altijd op bezuinigd wordt. Ik rij al 32 jaar motor en als ik niet goed voor mijn motor had gezorgd dan had ik die periode niet overleefd.


(Ik begrijp best dat sommigen dit wellicht niet als reden zien maar als je net als ik al jaren rijdt en altijd sleutelt aan je motor dan geldt dit voor jou wel als reden)

Dat jij denkt dat je goed bezig bent, wil niet zeggen dat je dat ook echt goed bezig bent!

Er zijn vele prutsers die denken dat ze goed werk leveren...
 
4 Ik ben tegen de APK voor motoren omdat er hier een hele groffe werkwijze wordt toegepast tbv de schatkist vd overheid.

Ik zie niet in waarom als je een olifant wil vangen met 1 slagtand vervolgens alle olifanten gaat vangen met 2 slagtanden en ze daar ook nog voor laat betalen en ze dan gaat controleren.

Zo worden burgers ook gecontroleerd bij aanhoudingen (dus een selectief aantal) op alcohol en hoeft niet de hele nederlandse bevolking te blazen om te controleren of er een dronkaard is.

Mijn inziens zorgen motorrijders doorgaans goed voor hun motoren omdat ze het simpel weg niet overleven als dit niet zo is. Er is geen rapport wat het tegendeel bewijst.
 
Punt drie vind ik dan wel een zwaar meewegend onderdeel. Wat raar dat ze dat niet hebben laten uitvoeren. Als blijkt dat hier een direct verband in zit staan ze onwijs sterk en zouden ze ook veel meer begrip van motorrijders krijgen. Ik denk dat het onderzoek niet is uitgevoerd omdat ze niet zeker zijn wat er uit gaat komen.
 
Punt drie vind ik dan wel een zwaar meewegend onderdeel. Wat raar dat ze dat niet hebben laten uitvoeren. Als blijkt dat hier een direct verband in zit staan ze onwijs sterk en zouden ze ook veel meer begrip van motorrijders krijgen. Ik denk dat het onderzoek niet is uitgevoerd omdat ze niet zeker zijn wat er uit gaat komen.

Eens! en als zij opdracht geven tot dat onderzoek is het nooit onafhankelijk. Hoe kun je een onafhankelijk onderzoek instellen als je zelf opdrachtgever bent..er is dan altijd belangenverstrengeling. Omdat de opdrachtnemer gefinancierd wordt door de opdrachtgever. Helaas zie je dit in de praktijk wel vaak gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
5. Ik ben tegen APK omdat het al die jaren niet nodig geweest is en nu ineens wel en dat is wel zeer opmerkelijk. Daar ook de motorverkopen teruglopen. Het lijkt erop alsof hier sprake is van het moedwillig doordrukken van een ondoordacht voorstel tgv v.d. overheid en ten nadele van ons motorrijders.
 
Laatst bewerkt:
6. Er zijn ergere dingen om je druk om te maken. Geloof me ik ben er ook geen fan van maar ik kan me om motor apk niet druk maken. Ik weet dat mijn motor goed is en als dit beverstigd word doormiddel van apk prima joh.. Ik zou me dan meer zorgen maken om dingen als ontslag recht, pensioen etc. En dit is gewoon weer een regel dat als dit niet door gaat dan drukken ze wel ergens anders 50 euro bij op :(
 
Voor ontslag recht en pensioen kan je natuurlijk ook een ander topic voor openen.
 
Dat jij denkt dat je goed bezig bent, wil niet zeggen dat je dat ook echt goed bezig bent!

Er zijn vele prutsers die denken dat ze goed werk leveren...

helemaal mee eens.. de reden die mrhawkeye opnoemt is een drogreden.

wel mag geconcludeerd worden dat mensen die weinig geld overhebben voor onderhoud, dat dus ook niet voor een APK hebben, dus die paar fietsen die er slecht bij staan zullen er niet beter op worden, want ze zullen gewoon via vriendjes wel zorgen dat ze goedgekeurd worden, ondanks dat de remmerij bijna uit elkaar valt (of iets dergelijks)
 
APK voor auto's en motoren is prima. Hoe minder ongevallen t.b.v. technische mankementen of slecht onderhoud hoe beter.

Maar laat de overheid het dan ook stimuleren door bijvoorbeeld de kosten van een goedgekeurde APK aftrekbaar te maken, of een korting op de wegenbelasting te geven zodat diegene die het spul op orde heeft niet nog eens extra kosten maakt.
Dat zou mijn inziens fair zijn.

In denk dat de voor- en tegenstanders- zich daar allemaal in kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
APK voor auto's en motoren is prima. Hoe minder ongevallen t.b.v. technische mankementen of slecht onderhoud hoe beter.

Maar laat de overheid het dan ook stimuleren door bijvoorbeeld de kosten van een goedgekeurde APK aftrekbaar te maken, of een korting op de wegenbelasting te geven zodat diegene die het spul op orde heeft niet nog eens extra kosten maakt.
Dat zou mijn inziens fair zijn.

In denk dat de voor- en tegenstanders- zich daar allemaal in kunnen vinden.

:N

hoewel ik niet tegen motoren ben die in technisch goede staat zijn;

er zijn 100 betere redenen op te noemen waarom er gewonden en doden in het verkeer vallen. laat ze daar nou eerst eens tijd en geld in stoppen. dit is een maatregel voor een probleem dat er niet is. kost alleen maar geld en je zal in de statistieken niets terugzien van de maatregel. ik zou met ALLE liefde van de wereld 50 euro per jaar betalen als dat betekent dat er 10% van de bezopen bestuurders van de weg gehaald wordt.. om maar een zijstraat te noemen :]
 
:N

hoewel ik niet tegen motoren ben die in technisch goede staat zijn;

er zijn 100 betere redenen op te noemen waarom er gewonden en doden in het verkeer vallen. laat ze daar nou eerst eens tijd en geld in stoppen. dit is een maatregel voor een probleem dat er niet is. kost alleen maar geld en je zal in de statistieken niets terugzien van de maatregel. ik zou met ALLE liefde van de wereld 50 euro per jaar betalen als dat betekent dat er 10% van de bezopen bestuurders van de weg gehaald wordt.. om maar een zijstraat te noemen :]

Dood is dood. Of dat nou een zuiplap is of iemand die er maling aan heeft met een ruk auto/motor rond te rijden die niet functioneert.

De overheid zal vast nadenken over welke maatregel het meeste effect sorteert maar weegt daarbij ook kosten/handhaving van die regels af. Tja en APK is makkelijker in te voeren/handhaven dan alle zuipers van de weg te houden.
Ben ik haar nu aan het verdedigen |( ...............

Ik zou zeggen start een petitie waarin je de overheid voorstelt om elke burger 50 euro te laten betalen voor extra controles op zuiplappen. Wie weet waar het eindigt. Agentje kost ca. €25,-/uur dus dan kan er ca. 30.000.000 uur extra aan besteed worden.
Zal vast net als dit topic ook een hardloper worden :9
 
Laatst bewerkt:
Ach joh ze gooien zo miljarden/miljoenen de vuilnisbak in alsof het niks is ..
 
Laatst bewerkt:
Lekker belangrijke punten ja.....
Bij de APK zijn ze nog goed, weekendje door de heuvels van noem eens wat.... Zuidduitsland, heenrit- terugrit 800km verder en de banden zijn onder het minimum, remblokken ook...

Moet ik nu 50 weken wachten om er bij de volgende APK achter te komen dat ik ijzer op ijzer rij en het Canvas door de band komt ?

Of zou ik dat zelf ook kunnen bekijken.... |(

Heb ik geen APK voor nodig, volgens mij behoord de motor ten alle tijde in goede staat te zijn, niet slechts 1x per jaar.... Of 2x als je naar de tt gaat, want daar controleren blijkbaar ook O-)
Een goede keurmeester kan een indicatie geven hoe goed de diverse onderdelen nog zijn. Hij kan dus bijvoorbeeld zeggen dat de remmen 50% versleten zijn, en daar zou de APK-cyclus aan gekoppeld kunnen worden.
 
Kort antwoord :+

In Duitsland bestaat zoals velen wellicht weten de TÜV (Technischer Überwachungsverein). Dit clubje controleerd oa alles wat zich op wielen voortbeweegt, alles betekent dus ook je motor, aanhanger en Wohnwagen bv.
Deze TÜV is iets(!) strenger als onze APK, zomaar iets veranderen aan je motor mag niet zonder dat dit goed bevonden is door onze ijverige ambtenaren uit ons buurland. Zo hebben onze Duitse vrienden niet zomaar de vrije keuze welke banden ze onder hun fiets gooien, voor een bepaalde motor zijn bepaalde banden vrijgegeven (''freigegeben''). Andere spiegels, ruitje of knippers op je fiets ?, zul je toch even langs de TÜV moeten om dit te laten keuren en het ''eingetragen'' te krijgen.
In deze club zijn uiteraard volledig opgeleide en strenge keurmeesters aanwezig die zich over elk schroefje buigen en al een fiets afkeuren als er een inbus ipv een kruiskop gemonteerd is. Zou je denken tenminste want dit is het doel van de TÜV.

Ik ben lid van een locaal Duits forum (ca 200 leden) en hier wordt heel veel georganiseerd, zo ook een maandelijks sleuteldagje waar iedereen met problemen zich kan melden of we pakken gewoon een fictief probleem aan. Eén keer per jaar hebben we ook een ''afterTÜVparty'' waarbij we iedere fiets controleren die net is goedgekeurd door de TÜV. De grondigheid van onze oosterburen en de veel te ver doorgevoerde regelgeving van deze kennende zou je verwachten geen enkel mankement aan te treffen.
Niet dus. Enkele over het hoofd geziene foutjes in één middagje aangetroffen :

Verkeerd om gemonteerde band.
Versleten ketting.
Kompleet versleten remblokken.
Kapotte schokbreker.
Lekke voorvorkkeerringen.
Kromme remschijf.
Amper werkende achterrem.
Verouderde remvloeistof.
Niet werkende grootlichtschakelaar.
Lekke uitlaatdemper.
Hier laat ik het maar even bij.

En dit zou ''onze'' APK allemaal moeten oplossen, degene die dit werkelijk denkt en meent dat dit allemaal moet gaan dienen om de veiligheid van ons motorpark te verhogen adviseer ik een anders als roze gekleurde bril aan te schaffen. Mensen die een motor en een auto op één hoop gooien ''want het zijn allebij voertuigen dus er is geen verschil'' idem dito. Noem verder geen namen dit aangaande.

Kortom, mijn mening, een APK draagt totaal niet bij aan het veiliger worden van deelname aan het verkeer. Het is slechts een financieel plaatje van onze overheid, verder niets.

Ik ben dus faliekant tegen deze onzin.
Niemand heeft gesteld dat een APK de problemen moet oplossen, het moet de problemen verminderen. Een 100% controle bestaat niet.
 
De grap is dat onze overheid zo bezorgd is om ons welzijn dat er

Netto meer doden zijn door zelfmoord dan door het verkeer.
En het aantal zelfmoorden neemt alleen maar toe.

Keiharde cijfers ga het zelf maar opzoeken

Nee wat doen ze ..APK, niet leunend op welk onderzoek dan ook...

Dus in mijn optiek gaat het helemaal niet om ons welzijn maar gewoon weer om de pegels.
 
De grap is dat onze overheid zo bezorgd is om ons welzijn dat er

Netto meer doden zijn door zelfmoord dan door het verkeer.
En het aantal zelfmoorden neemt alleen maar toe.

Keiharde cijfers ga het zelf maar opzoeken

Nee wat doen ze ..APK, niet leunend op welk onderzoek dan ook...

Dus in mijn optiek gaat het helemaal niet om ons welzijn maar gewoon weer om de pegels.
Ik denk dat de staat meer opstrijkt aan belasting op erfrecht dan op de BTW van de mogelijke APK.
 
Terug
Bovenaan Onderaan