Vooroordelen van ouders over motorrijders :r

TouringViper

Die hard MF'er
Nou de titel zegt het wel zowat denk ik.
Ik vermoed dat het merendeel van de motorrijders die nog thuis woonden, toen ze beslisten te gaan :] , nogal tegenwerking kregen van hun ouders.
Ik dus ook '(

Ging vanmiddag even langs bij MotoExpo in Roeselare (België), wat overigens nogal zwak was qua aantal exposanten maar dat terzijde.
Vader zo weer direct van: "motorrijders, dat zijn toch van die stoere gasten waarvan 7 op de 10 met een tatoeage rondloopt :? "
Mocht ik geen goede zelfbeheersing hebben, ik gaf hem een stamp in zijn kl*ten :(
Maar ja het blijft je vader hé en je kent hem of je kent hem niet :X

En dan nog durven zeggen dat als ik het elders beter zou hebben ik maar moet vertrekken.
Geloof me, mocht het financiële aspect mij niet tegehouden, ik was al lang vertrokken.
Ben tenslotte al 22.
Spijtig genoeg nog geen vast werk maar dat zou binnenkort moeten veranderen.

Anywayz, ik denk dat ik ga proberen het fel begeerde papiertje zo snel mogelijk in de wacht te slepen (voor de zomervakantie), zelfs zonder een motor te kopen.
Kwestie van de nieuwe examenreglementering te ontwijken (vanaf 1 september) en niet in de druktste periode terecht te komen om lessen te volgen en het examen af te nemen.
Nu wacht mij nog de moeilijkste taak: het uitleggen thuis :(
Zal weer een gezaag van jewelste worden: ben je niet goed wijs, je speelt met je leven, wat gaat da grapje kosten, enz :z

Zo ik heb even mijn gal gespuwd :)
Mensen die hierop willen reageren, doe maar gerust, daarvoor heb ik het topic ook geopend ;)
 
jaja, beste maat van me krijgt dit ook allemaal over zich heen.
ben ik even blij dat mijn pappie vroeger ook stoute dingen gedaan heeft op 2 wielen en hij dus niets van mij kan zeggen :P

ik vind het sowieso een beetje onzin, je bent al dik en breed volwassen |(
maar ja, krijg je verhalen van "zo lang je nog hier woont blabla" :(
 
Zou je ook zoveel commentaar krijgen als je zou gaan paardrijden? Volgens de statistieken is de kans op een invaliderend/dodelijk ongeluk met een paard maar liefst 20 keer hoger dan met een motor.

Daarnaast, waarom moet jij het uitleggen aan je ouders? Leggen zij ook uit waarom zij dingen doen? Kom op zeg. Misschien moet je gewoon wat minder met je ouders praten, of conversaties afsluiten op het moment dat een discussie een ruzie begint te worden. Als zij willen dat jij voor hun argumenten openstaat, dan moeten zij ook voor de jouwe openstaan.

Natuurlijk helpt het wel als je niet de hele tijd, onder het roepen van 'broem broem' door de huiskamer rent en je helm ophoudt aan de keukentafel...
 
Tja, gaat niet overal zo. Mijn broertje heeft dat wel een beetje gehad, maar toen ik op moest voor het roze briefje had mijn moeder (die eerst fel tegen was) d'r eigen motor en dito rijbewijs. I.p.v. tegengas geeft zij tegenwoordig gas bij
 
helaas ken ik het probleem maar al te goed, mijn pa vind het maar nix dat zijn "kleine"meisje binnen kort gaat beginnen met haar a. Hij vind het maar eng en is bang dat mij iets gaat overkomen. :( :( :(

Maar natuurlijk help het wel als je beloofd dat je het rustig aan zal doen, en dat je zeker niet zo gaat rijden als die gasten op ss O-) O-) O-)

Hij moest eens weten................ ;) *D
 
Nu wacht mij nog de moeilijkste taak: het uitleggen thuis :(
Zal weer een gezaag van jewelste worden: ben je niet goed wijs, je speelt met je leven, wat gaat da grapje kosten, enz :z

Zo ik heb even mijn gal gespuwd :)
Mensen die hierop willen reageren, doe maar gerust, daarvoor heb ik het topic ook geopend ;)

Gewoon gaan lessen, niets vragen en gewoon doen, deed ik ook. Komop hey je bent toch volwassen? Zelfde met kopen van m`n motor, boel gepuf en gesteunt, te duur, zonder van je geld, bladiebla. Toen m`n ouders eenmaal m`n motor zagen vonden ze hem stiekem toch wel mooi :P
 
Met mensen die niet door 'het virus' besmet zijn is het al moeilijk praten, vaak zitten ze vol vooroordelen. :(
Dan is de discussie voor mij al snel afgelopen :Z
 
Op zondag 02 maart 2003 15:45 schreef TouringViper het volgende:
ik ben liefhebber van motoren maar ik ga dat niet overal rondbazuinen of anderen vervelen met mijn interesse's. :)

Ik verveel iedereen met motoren. 2 van de 20 hebben inmiddels ook een rijbewijs en zijn me dankbaar. Speel graag zendelingetje O-)


Op zondag 02 maart 2003 16:00 schreef Lady j het volgende:
helaas ken ik het probleem maar al te goed, mijn pa vind het maar nix dat zijn "kleine"meisje binnen kort gaat beginnen met haar a. Hij vind het maar eng en is bang dat mij iets gaat overkomen. :( :( :(

Maar natuurlijk help het wel als je beloofd dat je het rustig aan zal doen, en dat je zeker niet zo gaat rijden als die gasten op ss O-) O-) O-)

Hij moest eens weten................ ;) *D

Zo deed ik het ook, eerst 3 jaar uche Virago 250 ucheuche gereden. Maar sinds de Gixxer :} na 2 weken met een open been en veel krassen thuiskomen maakt ze er niet geruster op :( .
Ze hebben natuurlijk wel gelijk als ze zeggen dat ik gek ben 8-)
 
probeer ze ook te besmetten met het virus, da's het makkelijkste :)

als dat niet lukt gewoon gaan lessen, en thuiskomen met een rijbewijs

succes ermee :)
 
Ach, ook als je niet thuiswoont...

maar dan nog... what the heck.
Je maakt toch je eigen keuzes in je leven, en die vooroordelen? Die kun je dus lekker zelf ontzenuwen!
 
och, toen ik 9 was begon ik ze al voor te bereiden dat ik ook zo'n ding wilde hebben...toen ik eenmaal op mijn 23e begon waren ze er wel aan gewend. :P

Neemt niet weg dat mijn moeder toch wel blij is als ze me weer ziet na
een zondagje duitsland. :]


Verder moet je ze niet teveel vertellen... })
 
Ik ben er nu 41 en rij pas een jaar of 2 motor en 20jaar geleden had ik hetzelfde probleem, het was al boel als ik met een brommer thuiskwam, maar met die brommer heb ik met mijn zatte botten op een stilstaande wagen gereden, dubbele open beeenbreuk, pink gebroken, en een beetje geschaafd.
Wat als het een motor was geweest, dan zat ik hier misschien niet.
Ik ken je niet en je karakter ook niet, maar mijn ouders kenden me wel, als er iets te doen was en het kwam erop neer van "durf je", of met de auto het zwijn uithangen (een paar wagens daardoor in de prak gereden) dan was ik er altijd bij.
Nu weet ik dat mijn ouders mijn leven gered hebben door me geen motor te laten rijden, want zelfs op mijn dertigste was ik op bepaalde momenten nog een groter zwijn als op mijn twintigste, vraag maar aan het vrouwtje. |(
Met een motor ben je meer kwetsbaarder in het verkeer, en dat weten je ouders ook, dus heb een klein beetje begrip.
Ik zeg het nogmaals, ik ken je karakter niet, maar als mijn zoon op 16jaar is zoals ik vroeger was, krijgt hij een mooie fiets }) , en op zijn 18 een dikke ouwe volvo met dikke bumpers die voor geen meter vooruit gaat.
De dochter daarentegen is al aan het sparen voor haar bromfietsrijbewijs binnen een paar maanden, dat zie ik nog net zitten. 8-)
 
Ze weten heel goed dat ik oplet als ik de baan opga, ik rij trouwens voor mijn beroep dagelijks enkele kilometers, veelal op onbekende wegen.
Het gaat hier eerder over de vooroordelen die ze hebben t.o.v. motorrijders.
Het zijn allemaal doodrijders, maniakken, snelheidsduivels, enz... enfin, je begrijpt me wel denk ik.
En daarenboven komt nog het niet te onderschatten kostenplaatje: motor, kledij, verzekering, brandstof, :z
En vooral omdat het als hobby zou zijn, ik kan helaas de motor niet gebruiken als woon-werkvervoer omdat ik behoorlijk wat materiaal meesleur elke dag.
Dus puur als vrijetijdsbesteding vinden ze dat nogal veel kosten, wat natuurlijk een punt is O-)
Zeker omdat mijn computer ook een flinke hap uit mijn vrijetijdsbudget opvreet ;)
Maar dat wordt dan eerder een kwestie van budgetteren denk ik.
 
Mijn moeder vroeg zich een jaar geleden af waarom ik niet ging motorrijden... ;) Aangezien het toch al een stille wens van mij was, heb ik toen maar de daad bij het woord gevoegd. :)
 
Eigenlijk is het heel erg simpel, motorrijen begrijp je of je begrijpt het niet, de mensen die het niet begrijpen zullen je idd helemaal dood gooien met praatjes dat motorrijden gevaarlijk is en dat het je dood zal worden.

Als motorrijder kijk je daar anders tegenaan, je rechterhand heb je zelf onder controle( vind ik )bij mij thuis zijn ze er ook niet blij mee, maar ik betaal alles zelf, dus tegenhouden kunnen ze me niet.

Suc6 met het overtuigen !
 
de mensen die het niet begrijpen zullen je idd helemaal dood gooien met praatjes dat motorrijden gevaarlijk is en dat het je dood zal worden.

En vaak vinden ze het ook geen enkel probleem om je dat meerdere keren te vertellen :Z

Mijn ouders stonden ook niet echt te springen, met name mijn moeder was er niet zo voor. Maar ze vind het zelf wel erg mooi dus probeerd ze zo weinig mogelijk haar bezorgdheid te tonen :}
 
Ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten (overbezorgde ouders). Dat is al een heel tijdje geleden, ondertussen ben ik zelf vader. Ik kan dus beide kanten van de zaak bekijken. Ik weet niets van jouw verhouding met je ouders, dus het volgende is noodzakelijkerwijs algemeen:
Als ouders denk je meestal dat je wijzer bent dan je kinderen, zeker als ze nog niet hebben kunnen bewijzen dat ze hun eigen boontjes kunnen doppen. In jouw geval is dat wel duidelijk: je woont nog niet op jezelf, je hebt nog geen baan. Bovendien ben je van plan om iets heel gevaarlijks te gaan doen: je gaat een motor kopen. De bezorgdheid van je ouders is daarom goed te begrijpen. Dat je jou irriteert overigens ook, maar dat terzijde ;)

En weet je: ze hebben nog gelijk ook: als motorrijder heb je gemiddeld gesproken een veel grotere kans om te verongelukken dan als automobilist. Als je dan ook nog eens een jonge motorrijder bent die net zijn rijbewijs heeft gehaald en die zijn motor niet voor woon-werk verkeer (en dus in het weekend) gaat gebruiken, loop je een ontzettend verhoogd risico.

Kortom, probeer je in hun situatie te verplaatsen en wees voorzichtig.

Chiel
 
Terug
Bovenaan Onderaan