Voorpoten verder door kroonplaat

Op donderdag 27 november 2003 22:06 schreef Griffin het volgende:
PFFF... moet ik het weer doen?!

Als je het een voor een gaat doen, dwz poot voor poot, dan lukt dat niet.
De poten zijn namelijk met elkaar verbonden via de as van de voorwiel. Die zou je dan moeten verbuigen. Lijkt me niet handig.

Heb jij geen vering of zo?? Je voorpootjes kunnen normaal in en uit veren, dus kun je ze ook stuk voor stuk verstellen. Als je toch advies geeft vertel dan geen onzin over verbuigen van voorassen e.d.
 
Pas wel beetje op met te ver doorsteken, je hebt een te ver doorgestoken poot niet zomaar weer terug geduwd (zonder takels en krikken en dergelijke shit), vooral niet als je in je eentje sleuteld.....

Ook voorzichtig beginnen met doorsteken zou ik zeggen. Stappen van 5mm vind ik aardig voortvarend zonder enig vooronderzoek. Mijn TLleke zat al vrij snel met beugeltjes en dergelijke tegen spatborden en kroonplaten (beugel voor geleiding remslang raakte spatbord, bij remmen - dus ingedoken vork). En je wil geen radiator tegenkomen tijdens woeste remacties....
 
Jij snapt het ook niet.

Uh nee,..leg uit??!!
Nevermind.

Mijn ervaring,..als je je bike hebt opgehangen is dat het nogal onhandig werkt op die manier aangezien je poten dan helemaal "uit" zijn. Ik gebruik simpelweg een shortcut om duidelijk te maken dat het niet werkt naar mijn mening.

Ga mij nou niet zitten afzeiken als je eerst de boel loopt te vervuilen met crap.
Als je het zo goed weet leg het dan uit of......

 
Laatst bewerkt:
Uh nee,..leg uit??!!
Nevermind.

Mijn ervaring,..als je je bike hebt opgehangen is dat het nogal onhandig werkt op die manier aangezien je poten dan helemaal "uit" zijn. Ik gebruik simpelweg een shortcut om duidelijk te maken dat het niet werkt naar mijn mening.

Ga mij nou niet zitten afzeiken als je eerst de boel loopt te vervuilen met crap.
Als je het zo goed weet leg het dan uit of......

IK vervuil dit topic niet met onzin! |(
 
uuhh, Ik tel 6 posts op de 1e pagina en in geen een stond een uitleg.

Maar goed, ik heb het wel gehad.
Volgens mij ist iig duidelijk zo.

;)
 
uuhh, Ik tel 6 posts op de 1e pagina en in geen een stond een uitleg.

Maar goed, ik heb het wel gehad.
Volgens mij ist iig duidelijk zo.

;)


lone rider geeft zelf al aan hoe het moet, en daarna komen er allemaal mensen met assen en voorwielen enzo :?

(heb ik dan toch het laatste woord? :o )
 
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan???????

Draai je clip on los, meestal zit die strak tegen de onderkant van je bovenste kroonplaat, laat deze 5 mm zakken en zet hem weer vast.
Nu kan je je kroonplaten losdraaien, motor zakt dus naar beneden op je clip on, boel vastdraaien en gaan.

Het hoeft niet moeilijk hoor

ps: vereiste is dus wel clip ons die op je poten zitten, en niet op je kroonplaat, maar een echte motor .........
 
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan???????

Draai je clip on los, meestal zit die strak tegen de onderkant van je bovenste kroonplaat, laat deze 5 mm zakken en zet hem weer vast.
Nu kan je je kroonplaten losdraaien, motor zakt dus naar beneden op je clip on, boel vastdraaien en gaan.

Het hoeft niet moeilijk hoor

ps: vereiste is dus wel clip ons die op je poten zitten, en niet op je kroonplaat, maar een echte motor .........

Meesterlijk! *D
 
In plaats van de vorkpoten te laten zakken, zou je ook iets aan de link achter kunnen doen (kortere link). Daardoor komt ie achter omhoog. Voordeel: meer bodemvrijheid.
 
Op donderdag 27 november 2003 22:25 schreef Réénnie het volgende:
....En je wil geen radiator tegenkomen tijdens woeste remacties....

[flauwmodus]Boeit niet, die zitten aan de zijkant bij een SP.... :P [/flauwmodus]

Het schijnt dat je een VTR-SP beter achter iets omhoog kan gooien in plaats van voor omlaag, dit i.v.m. de grondspeling....

Edit: Jan is me net voor... ;)
 
full

5 min werk. En bij mij kannie niet verder ;) Dan kom ik tegen m'n voorspatbord als ik hard rem.
 
Inderdaad wat een slap gelul over een kwartiertje werk.
Ik heb mijn SRAD net weer in oude positie gezet, bij zeer hoge snelheden, boven 220 gaat de voorkant mij teveel pendelen zoadat ik haast niet eens harder durf. Terwijl mijn hoogste snelheid toch ooit 290 teller is geweest.

Mijn manier; achterkant op wielbok, voorkant ook (zo eentje die onder de vorkpoten steunen. Dan een plankje onder de uitlaatbochten met daaronder een krik, deze een klein beetje opdraaien zodat voorkant vrij komt.
Nu alle bouten van zowel de onderste als de bovenste kroonplaat lossen, vergeet idd niet de bouten van de clip ons.
Met een kunststofhamer voorzichtig de poten naar beneden tikken tot de gewenste maat, dit is makkelijk met de schuifmaat te controleren.
Ik had hem 8mm laten doorschieten, stuurde idd wel scherper maar zoals gezegd rechtuit was niet leuk.
Bouten weer goed vast, niet te want alles is alu met stalen bouten. Krik laten zakken, bokjes er onder vandaan en testen maar.
Hoop dat deze manier duidelijk is.
 
Mijn manier; achterkant op wielbok, voorkant ook (zo eentje die onder de vorkpoten steunen. Dan een plankje onder de uitlaatbochten met daaronder een krik, deze een klein beetje opdraaien zodat voorkant vrij komt.
Nu alle bouten van zowel de onderste als de bovenste kroonplaat lossen, vergeet idd niet de bouten van de clip ons.
Met een kunststofhamer voorzichtig de poten naar beneden tikken tot de gewenste maat, dit is makkelijk met de schuifmaat te controleren.
Ik had hem 8mm laten doorschieten, stuurde idd wel scherper maar zoals gezegd rechtuit was niet leuk.
Bouten weer goed vast, niet te want alles is alu met stalen bouten. Krik laten zakken, bokjes er onder vandaan en testen maar.
Hoop dat deze manier duidelijk is.

De voorkant hoeft niet vrij te zijn om de voorvork verder door de kroonplaat te laten zakken. Kan gewoon poot voor poot.
 
In plaats van de vorkpoten te laten zakken, zou je ook iets aan de link achter kunnen doen (kortere link). Daardoor komt ie achter omhoog. Voordeel: meer bodemvrijheid.
dit heeft een hele andere uitwerking
heeft totaal geen nut ,ziet er alleen leuker uit
je wilt zo laag mogenlijk bij de grond zijn met maximale grondspeling
wat je dan doet is juist omhoog
 
Ik verbaas me over het grote aantal nutteloze reacties, A.S. krijgt er gelukkig nog meer. :?
Tijdens de masterbike test 2003 zijn bij de SP2 de voorpoten ook 5mm verder door gestoken dus ik verwacht geen problemen met grondspeling. Over instabieliteit na deze ingreep is in het artikel ook niet geschreven dus zal dat ook wel mee vallen.
Ik heb ook gezien dat de clipons op de voorpoten gemonteerd zijn en hoef deze dus maar 5mm te laten zakken en weer vast te zetten en daarna kan ik de voorpoten makkelijk verder doorsteken zoals Gizzmo schreef.
Misschien is het beter als ik eerst met 3mm begin.



Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan???????

Draai je clip on los, meestal zit die strak tegen de onderkant van je bovenste kroonplaat, laat deze 5 mm zakken en zet hem weer vast.
Nu kan je je kroonplaten losdraaien, motor zakt dus naar beneden op je clip on, boel vastdraaien en gaan.

Het hoeft niet moeilijk hoor

ps: vereiste is dus wel clip ons die op je poten zitten, en niet op je kroonplaat, maar een echte motor .........
 
dit heeft een hele andere uitwerking
heeft totaal geen nut ,ziet er alleen leuker uit
je wilt zo laag mogenlijk bij de grond zijn met maximale grondspeling
wat je dan doet is juist omhoog

nut heeft het zeker wel. en het heeft inderdaad hetzelfde effect als het doorsteken van de voorvork.

het verschil in hoogte dat jij denkt te voelen is vele malen kleiner als het effect op het daadwerkelijke stuurgedrag.

'k heb al eerder op dit soort topics gereageerd met uitleg, dus FF de zoekfunctie gebruiken.

om je een indicatie te geven: een team als ten kate racing werkt met een verstelling van 10mm op de voorpoten en onze schokbrekers hebben ook een verstelling van 10mm...
(is gemiddeld een hoogte verschil van ca. 25 tot 40mm op het achterwiel)
 
Zo laag mogelijk bij de grond en zo hoog mogelijke grondspeling??????
Daar ontgaat mij de logica dus ff van.......
 
Hier ben ik hoor, maar ook zonder mij ging het goed in dit topic B| (zg onzin posten)


Het mooiste vond ik het terug duwen met takels etc. Ik deed dat gewoon met een stuk hout en een hamer :) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan