Voorrang op dijken

TTeun

MF veteraan
26 nov 2001
2.167
0
thuis
Sinds enkele weken kan ik over een dijk forensen }) . Wat ik echter een beetje jammer van de verder zo leuke dijkjes vind, zijn al die weggetjes en uitritten van rechts. Vooral omdat het verschil daartussen vaak moeilijk te zien is, en dus ook of je nou voorrang hebt of niet, omdat de weggetjes meestal erg smal zijn en de uitritten geasfalteerd. Is er misschien een handige truuk om deze twee uit elkaar te houden? En waar ligt de grens precies tussen een uitrit en een zijweg :?
 
Wie uit een uitrit komt heeft geen voorrang.
Wie uit en zijweg komt heeft voorrang als er geen tekens zijn aangebracht.
Maar als de zijweg onverhard is (grind) dan heeft diegene die eruit komt geen voorrang.

En er bestaat geen truc om zijwegen en uitritten uit elkaar te houden.
Overal is het weer anders.
 
En er bestaat geen truc om zijwegen en uitritten uit elkaar te houden.
Overal is het weer anders.
Zijwegen hebben een lantaarnpaal staan.

En er staat toch een voorrangsbord als je op een voorrangsweg rijd.

[wijzemodus]
Voorrang moet je krijgen en niet nemen ;)
[/wijzemodus]
 
ALs er een bord sta is het een weg.. anders valt het onder uitrit. (denk ik :P )

Vanavond heb ik nog voorrang moeten verlenen aan 2 GEITEN die doodleuk de dijk overstaken :j
 
ALs er een bord sta is het een weg.. anders valt het onder uitrit. (denk ik :P )

Vanavond heb ik nog voorrang moeten verlenen aan 2 GEITEN die doodleuk de dijk overstaken :j

Ja, die bordjes had ik ook bedacht, maar lijkt me ook niet erg betrouwbaar.

Ik heb deze week al twee keer moeten wachten op een kudde overstekende koeien :P
 
Beetje aanvoelen waar ze overal vandaan komen...

Kaart (topo) erbij pakken en de echte zijwegen onderscheiden. En dan maar hopen dat eoa boer geen voorrang uit een uitrit neemt met zijn trekker...
 
Eignlijk maakt het niet uit of het een zijweg of een uitrit is. Het is gewoon een plaats waar plotseling verkeer kan opduiken.
Mijn 'truuk' is het om op zulke plaatsen zoveel mogelijk links te gaan rijden. Mijn ervaring is dat de mensen die langs een dijk wonen ook wel weten dat ze geen voorrang krijgen }) en dus heel voorzichtig zo'n dijk op rijden.
Maar het blijft idd heel goed uitkijken!
 
Sinds enkele weken kan ik over een dijk forensen }) . Wat ik echter een beetje jammer van de verder zo leuke dijkjes vind, zijn al die weggetjes en uitritten van rechts. Vooral omdat het verschil daartussen vaak moeilijk te zien is, en dus ook of je nou voorrang hebt of niet, omdat de weggetjes meestal erg smal zijn en de uitritten geasfalteerd. Is er misschien een handige truuk om deze twee uit elkaar te houden? En waar ligt de grens precies tussen een uitrit en een zijweg :?


Een zijweg stopt niet bij een boerderij daar kan je het verschill aan zien :9
 
Dusuh, niemand weet het echte antwoord??
Lijkt me niet zo'n beste zaak. Sorry hoor, maar dit zijn toch wel erg belangrijke dingen om te weten. Dit kan het verschil tussen leven en dood zijn!

in de wegenverkeerswet staat:
ah. uitrit: uitgang van een gebouw of besloten erf; een uitgang door middel van een verlaagd trottoir of een verlaagde trottoirband vormt eveneens een uitrit.

Dus die autos etc. komende vanaf de Boerderij hebben geen voorang.
 
ga er vanuit dat alles van rechts voorrang heeft. zit je altijd safe.
vergeet niet dat je als je een dijk op rijdt, slecht zicht hebt.
 
Ik weet voor 99% zeker dat de regels nog niet zolang geleden zijn aangepast voor dijken!

Al het verkeer op dijken heeft voorrang. Dit omdat je verkeer wat de dijk opkomt bijna nooit ziet aankomen door het hoogte-verschil.

Probleem is alleen dat je er niet zoveel aan hebt als iemand toch blind de dijk oprijdt, en jij klapt er tegenaan ;(
 
Dusuh, niemand weet het echte antwoord??
Lijkt me niet zo'n beste zaak. Sorry hoor, maar dit zijn toch wel erg belangrijke dingen om te weten. Dit kan het verschil tussen leven en dood zijn!

in de wegenverkeerswet staat:Dus die autos etc. komende vanaf de Boerderij hebben geen voorang.


De vraag was: hoe herken je een uitrit of weg van rechts al sje eraan komt rijden? Uitrit van een boerderij bv. is vaak vrij onoverzichtelijk, vandaar. :)
 
aan de brievenbus.

Boerderij:

brievenbus.JPG


Uitrit:

brievenbus.gif
 
Ik weet voor 99% zeker dat de regels nog niet zolang geleden zijn aangepast voor dijken!

Al het verkeer op dijken heeft voorrang. Dit omdat je verkeer wat de dijk opkomt bijna nooit ziet aankomen door het hoogte-verschil.
Behalve de afrit waar ik woon! Dat moet jij toch weten dacht ik zo :)
Let maar eens goed op vanavond :P
 
Ik weet voor 99% zeker dat de regels nog niet zolang geleden zijn aangepast voor dijken!

Al het verkeer op dijken heeft voorrang. Dit omdat je verkeer wat de dijk opkomt bijna nooit ziet aankomen door het hoogte-verschil.

Probleem is alleen dat je er niet zoveel aan hebt als iemand toch blind de dijk oprijdt, en jij klapt er tegenaan ;(

Dan zou ik maar uitkijken hier op de dijk...je ligt zo onder een bus...van rechts })
 
Terug
Bovenaan Onderaan