Voorrangs weg jij - iets komt van rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op mijn motortje. Vandaag weer een gevoel gehad dat ik moest remmen bij een weg kruising. En ja hoor, een auto van rechts stops half op de weg pas, nadat ie mij ziet. Ik reed op een voorrangsweg en hij kwam van rechts. Gelukkig niks gebeurd. Dit soort mensen kom ik zo vaak tegen buitenbebouwde kom. Ik rem alvast af en kijk wat ie doet. De vorige keer werd ik finaal omver gereden, bijna op hetzelfde stukje. Dat was een ongeveer een half jaar terug op mijn fiets. Had enkele gebroken ribben en een stijve schouder aan overgehouden. Soms vraag ik mij af of mensen nog ogen hebben....
Nee, mensen hebben geen ogen. Ik snap de irritatie ook wel, maar soms moet je gewoon remmen. Dat heb je nu dus heel goed gedaan (als je nog tijd had om eventueel te stoppen).
Vaak rem je trouwens zonder dat het nodig was geweest, maar dat doe je voor die ene keer dat je anders enkele gebroken ribben en een stijve schouder overhoudt aan niet remmen. Als resultaat is het dus ook dat als er iemand van rechts komt en denkt meteen achter me aan te kunnen rijden en daarbij niet zichtbaar remt, dat ik rem, en die persoon dus ook moet remmen en daardoor alsnog later is. Mensen die ruim van tevoren snelheid terugnemen als ze voorrang moeten geven kunnen vaak wel in een keer door.

Ik kijk overigens vaak niet naar de auto, maar naar de wielen. Daar is het makkelijker te zien of een auto nog rolt of niet.
 
Ik vraag me zelf dan ook altijd af of je zelf wel goed zichtbaar bent. True, de andere bestuurders moeten goed kijken, maar je kunt er een hoop aan doen om je eigen zichtbaarheid te vergroten door middel van je kleding. Wanneer ik dan in een motorkledingzaak al die zwarte pakken zie hangen, dan twijfel ik af en toe wel eens of motorrijders er zich van bewust zijn dat ze in donkere kleding minder goed zichtbaar zijn

Zolang mensen voor elkaar krijgen een fel geel voertuig met toeters en bellen niet gezien te hebben (omdat ze waarschijnlijk met iets anders bezig zijn dan op het verkeer letten) gaat die kleding weinig tot niks daar in uitmaken.
1606904119483.png



Mijn eerste ongeluk was een auto die bij mij achterop klapte... Ik: Fluor gele helm, zwarte jas, oranje hesje (want regen)...
Maar van die zwarte jas met oranje hesje was weinig/niks te zien, die ging namelijk grotendeels verscholen achter mijn Top-koffer met zilver-grijs deksel.
Hij had mij 'te laat' gezien... en dat terwijl 1 verkeerslicht eerder, een zeg ~500 meter ik met mijn motor voor hem bij het verkeerslicht ging staan.
1606904798786.png
Te laat / niet gezien... en dat terwijl ik toch al een stuk voor hem aan het rijden was.
(Filmpje)

-Edit:
Sindsdien slinger ik meer heen en weer wanneer ik vertraag of verwacht dat ik niet gezien ben... dat heeft meer effect, ik zie auto's wel eens spontaan in de ankers gaan wanneer ik begin met wat overdreven te slingeren... terwijl ze daarvoor eigenlijk constant dichterbij aan het kruipen zijn...
Doe het dus ook wel eens op een rechte weg om wat meer afstand achter mij te vragen.
En ondertussen is de (nieuwe) fluor gele helm al bestempeld als reserve en rij ik met 'n ander kleurtje.

------------
Moraal van het geheel:
Mensen tegenwoordig zijn met alles en nog wat bezig behalve het opletten op het verkeer.
Je kan er dus maar beter vanuit gaan dat je niet gezien bent en door je rijgedrag aandacht vragen... niet door hoe je gekleed bent...

Als je dat zou willen dan moet je een bijbehorend kostuum over je motor pak aantrekken wat bij een van de volgende motor-helm covers past...
(Dan heb je een betere kans om gezien te worden dan Fluor kleurtjes en reflectie... want dit trekt meer aandacht.)
1606905472158.png
 
Laatst bewerkt:
Dat is gewoon niet zo. Er zullen altijd idioten zijn die niet goed kijken. Dat houdt echter niet in dat bewezen is dat hi-vis en wit opvallender is en daardoor beter zichtbaar zijn.
Begrijpend lezen is ook moeilijk...

Ik zeg niks over wel of niet bewezen... dat het bewezen is zal wel... Maar, het gedeelte wat je dus niet mee quote:
(omdat ze waarschijnlijk met iets anders bezig zijn dan op het verkeer letten)

Zolang dat van toepassing is, maakt je kleding daar inderdaad weinig tot niks in uit... als ze niet naar je kijken dan zien ze die hi-vis kleuren ook niet.

Sterker nog, sinds ik van t dragen van hi-viz afgestapt ben en meer aandacht ben gaan vragen door dan maar overdreven met de motor naar links en rechts te slingeren heb ik minder last van mensen die mij niet/te laat gezien hebben.
Ook die idioten die ik in m'n spiegels op hun telefoontje zag klooien zie ik dan plots opkijken en dat ding "even aan de kant doen"...
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk hoe zo'n topic over positie op de weg ontaard in een discussie over fluor kleding; rondrijden met extra lampen; rijden met kerstboomverlichting rond je motorjas etc.

Misschien een sticky van maken? "(on)zichtbaarheid op de motor"
 
Begrijpend lezen is ook moeilijk...

Ik zeg niks over wel of niet bewezen... dat het bewezen is zal wel... Maar, het gedeelte wat je dus niet mee quote:


Zolang dat van toepassing is, maakt je kleding daar inderdaad weinig tot niks in uit... als ze niet naar je kijken dan zien ze die hi-vis kleuren ook niet.

Sterker nog, sinds ik van t dragen van hi-viz afgestapt ben en meer aandacht ben gaan vragen door dan maar overdreven met de motor naar links en rechts te slingeren heb ik minder last van mensen die mij niet/te laat gezien hebben.
Ook die idioten die ik in m'n spiegels op hun telefoontje zag klooien zie ik dan plots opkijken en dat ding "even aan de kant doen"...

En daarom is fluo/high vis/witte motorkleding ook schijnveiligheid...... mensen hebben het idee dat ze beter opvallen want wetenschappelijk bewezen. Terwijl alles staat en valt met de oplettendheid van de medeweggebruikers en jouw eigen anticiperingsvermogen.
 
Altijd leuk hoe zo'n topic over positie op de weg ontaard in een discussie over fluor kleding; rondrijden met extra lampen; rijden met kerstboomverlichting rond je motorjas etc.

Misschien een sticky van maken? "(on)zichtbaarheid op de motor"

Zoals ik al eerder aangaf is de beste methode zelf opletten en anticiperen. Er van uit gaan dat je niet wordt gezien. Voorrang of geen voorrang, je moet zelf voor jouw eigen veiligheid kiezen en kijken hoe je een ongeval kunt voorkomen.
 
Zoals ik al eerder aangaf is de beste methode zelf opletten en anticiperen. Er van uit gaan dat je niet wordt gezien. Voorrang of geen voorrang, je moet zelf voor jouw eigen veiligheid kiezen en kijken hoe je een ongeval kunt voorkomen.
Zie filmpje wat ik eerder heb gepost.. legt alles haarfijn uit.. kan menig motorrijder misschien nog wat van leren.
 
Dat is gewoon niet zo. Er zullen altijd idioten zijn die niet goed kijken. Dat houdt echter niet in dat bewezen is dat hi-vis en wit opvallender is en daardoor beter zichtbaar zijn.
Negeer je nu bewust dingen die ook bewezen zijn?? Voor tegemoetkomend verkeer ben je namelijk zelf per definitie ook in gele kleding niet zichtbaar. Tegemoetkomend verkeer ziet alleen een koplamp. Bij gevolg ben je een naderend punt zonder dimentie, waarvan al heel lang - in een groot aantal onderzoeken met verschillende insteek - is aangetoond dat daarvan de snelheid inschatten met bifocaal zicht (lees: dat van de mens) niet goed mogelijk is. Hèt recept voor mensen die een auto voor je schuiven omdat ze onterecht inschatten dat je er voorlopig nog niet bent.
Daarbij val je door de beperkte omvang van een motor heel makkelijk weg in een dode hoek van ander verkeer.
Passieve veiligeheidsmaatregelen zoals gele hesjes hebben door bovenstaande maar een beperkt nut omdat ze een probleem oplossen dat niet de bepalende factor is. Als iemand je fysiek niet kàn zien doet de kleur er geen hout toe. Het enige dat je hier tegen kunt ondernemen is je zelf in de kijker rijden en bereid zijn om zelf ook actie te ondernemen (les: anticiperen door bijvoorbeeld afremmen of uitwijken).

Voor mezelf is het ook een attitude ding: "uitwijkplicht" in plaats van "voorrangs recht". Voorrang verleen je en soms krijg je het, maar je kunt het niet opeisen. "Hij had recht op voorrang" is een heel onhandig grafschrift.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast vraag ik me af hoe jij jezelf presenteert? Als je je onveilig voelt kan je daar misschien nog een slag in slaan. Bijvoorbeeld hi-vis kleding en helm en extra mistlampen.

Dat heeft maar beperkt zin want de grootste reden dat een kruisende automobilist je niet ziet is omdat je een smal voorwerp bent dat recht op hem afkomt. Je beweegt daardoor niet tegen de achtergrond en dat maakt je onzichtbaar. Een contrasterende kleur of verlichting maakt daar weinig verschil in, in het brein van de automobilist blijf je deel van de achtergrond. Ook omdat de gemiddelde automobilist geen motoren verwacht en je neemt alleen waar wat je verwacht.

Wat wel werkt is hiervoor ook al een paar keer genoemd, zorg dat je beweegt ten opzichte van de achtergrond door bij het naderen van een kruising langzaam naar de middenstreep te bewegen en weer terug. Klein beetje slingeren dus. En kijk ook wat er achter je zit. Zit er bijvoorbeeld een auto achter je en jij rijdt voor één van de koplampen en dan val je ook niet op. Zeker als die auto dan ook nog eens zijn richtingaanwijzer naar rechts aan heeft staan zal een kruisende automobilist snel denken dat hij veilig kan optrekken, want jij lijkt deel van de auto te zijn.
 
Jullie verzinnen gewoon allerlei smoesjes om maar niet zon foeilelijk pak te dragen 😆

Niet waar...
Ik in mijn "lieveling"jas 2009 (Hi-Vis 'Spoorwegen' jas)
toen had ik niet eens een motor of motorrijbewijs.
1606908286912.png


Hier in 2011 droeg ik 'm ook nog steeds overal waar ik 'm naartoe kon.
1606908229867.png


Overigens, toen ik die jas droeg ben ik 4x als voetganger overstekend over zebra-pad aangereden door een auto "die mij niet had gezien"
iets van 7x door een fietser aangereden want die was ook met zijn/haar telefoontje bezig.

En zelf op de fiets nog eens een keer onder een auto gelegen met die jas aan
Zijn excuus, "Ik wist niet dat fietsers rechtdoor tegelijkertijd groen kregen als ik hier voor rechtsaf groen kreeg"....

1606908559153.png


Zoals gezegd... mensen kijken niet... als je daar van uit gaat dan ben je een stuk veiliger.

(edit: als student hielp het wel om 'rond te komen' :+ , 't (extra) letselgeld... ook al is dat bedrag gering in Nederland...)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mijn rij instructeur heeft het ermee te maken dat een silhouet van een motorrijder soms niet word waargenomen door het brein. Dit komt omdat het brein wel grote voertuigen verwacht zoals een auto of groter. Dus neemt het brein het gewoonweg niet waar en word je niet gezien. Ik deel deze mening ook omdat zelfs als je ziet dat iemand naar je kijkt dan toch doorrijd. En dan zegt ik zag je niet.
 
Volgens mijn rij instructeur heeft het ermee te maken dat een silhouet van een motorrijder soms niet word waargenomen door het brein. Dit komt omdat het brein wel grote voertuigen verwacht zoals een auto of groter. Dus neemt het brein het gewoonweg niet waar en word je niet gezien. Ik deel deze mening ook omdat zelfs als je ziet dat iemand naar je kijkt dan toch doorrijd. En dan zegt ik zag je niet.
alleen in Belgie dan toch zeker :?
 
klopt :t stel dat t verplicht zou worden , stop ik subiet met motorrijden ,zo voor lul rijden wil toch niemand :N
Precies, dan word ik liever doodgereden. :+

Het ding is, Hi-Vis kleding en extra verlichting rekenen vervolgens nog steeds op dat de ander kijkt. Mijn gedrag kan ik aanpassen, en ben ik niet afhankelijk van de welwillendheid van anderen. Dat kan soms inderdaad betekenen dat ik rem terwijl ik voorrang heb, omdat de ander op geen enkele manier laat zien dat hij/zij mij opgemerkt heeft.
 
Bekend voorbeeld is het Gorilla Experiment. De proefpersoon wordt gevraagd naar een film van mensen te kijken die basketbal spelen en die moeten tellen hoe vaak de bal wordt overgespeeld door mensen met een wit shirt aan. Halverwege de film loopt er iemand in een gorillapak door het beeld, klopt op de borst, zwaait naar de camera en loopt verder.

Na afloop wordt de proefpersoon gevraagd hoe vaak die bal is overgespeeld. De meesten hebben dat goed of bijna goed. Op de vraag of ze nog iets anders hebben gezien zegt de helft van de proefpersonen van niet. Ondanks dat die gorilla 9 seconden in beeld was.

Als je je dat realiseert, gecombineerd met de wetenschap dat de meeste automobilisten geen motor verwachten zit je een stuk anders op de motor. En verwacht je weinig van extra verlichting of gele hesjes.

 
tussen kijken en zien zit veel verschil
Je kan dus ook compleet achter de a-styl verdwijnen voor een paar seconden. In die paar seconden ben jij een heel stuk dichterbij de auto die dan misschien niet meer stopt en z'n auto even vlak voor je op de weg zet. Ik heb dus ook geleerd dat je niet alleen moet kijken wat je ziet maar dat je ook je hoofd letterlijk naar voren buigt om zo om de a-styl heen te kijken.
 
Je kan dus ook compleet achter de a-styl verdwijnen voor een paar seconden.

Ik heb al bijna 20 jaar zelf geen auto meer, maar een enkele keer rij ik wel eens in een huurauto voor het werk. Dat is dus steeds een vrij nieuwe auto en het lijkt wel alsof het zicht vanuit auto's elk jaar minder wordt. Ik ben altijd blij als ik weer op de motor zit met een vrij uitzicht alle kanten op.
 
Wat ook een puntje kan zijn met reflecterende hi-visibility kleding is dat je altijd een lichtbron moet hebben die naar de kleding toeschijnt. Dus zet mensen met en zonder hi-vis in het donker en je ziet ze allebei niet. Zet een klein lampje aan en je ziet degene met hi-vis wel en die zonder niet. Zet een grotere lamp aan en het maakt weinig tot niets meer uit. Oftewel, een hi-vis motorpak heeft de meeste toegevoegde waarde in het donker met beperkte verlichting. In de grote stad voegt het weinig toe, net als op de onverlichte buitenweg. Vooropgesteld sowieso dat je in de schemer met stadslicht rijdt, anders is je koplamp waarschijnlijk beter te zien dan de reflecterende strepen.
 
Je haalt nu twee dingen door elkaar, hi-visibility en reflectie. Hi-visibility gaat om de felle contrasterende kleur, fluor of oranje. Dat heeft niet veel waarde om beter zichtbaar te zijn. Het heeft wel waarde omdat het bij degene die je ziet meteen iets triggert "let op, er is iets bijzonders aan de hand". De vraag is of je die reactie wilt hebben als motorrijder. Dat is anders voor een wegwerker, politieagent of verkeersregelaar.

Reflectie heeft wel waarde om in het donker gezien te worden als je zelf geen verlichting hebt en degenen waarvan je wil dat die je ziet heeft wel verlichting. Rijdend op de motor heeft het dus niet zoveel waarde mits je goede verlichting hebt, wel als je naast de motor staat. En van opzij kan het ook wat toevoegen, maar dat effect bereik je ook met reflecterende stickers op je motor (wit voor, geel zijkant, rood achter).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan