Voorrangs weg jij - iets komt van rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet waar...
Ik in mijn "lieveling"jas 2009 (Hi-Vis 'Spoorwegen' jas)
toen had ik niet eens een motor of motorrijbewijs.
Bekijk bijlage 1570384

Hier in 2011 droeg ik 'm ook nog steeds overal waar ik 'm naartoe kon.
Bekijk bijlage 1570383

Overigens, toen ik die jas droeg ben ik 4x als voetganger overstekend over zebra-pad aangereden door een auto "die mij niet had gezien"
iets van 7x door een fietser aangereden want die was ook met zijn/haar telefoontje bezig.

En zelf op de fiets nog eens een keer onder een auto gelegen met die jas aan
Zijn excuus, "Ik wist niet dat fietsers rechtdoor tegelijkertijd groen kregen als ik hier voor rechtsaf groen kreeg"....

Bekijk bijlage 1570385

Zoals gezegd... mensen kijken niet... als je daar van uit gaat dan ben je een stuk veiliger.

(edit: als student hielp het wel om 'rond te komen' :+ , 't (extra) letselgeld... ook al is dat bedrag gering in Nederland...)
Niet alleen @Okami, maar ook naar anderen: goed dat gij er nog zeit.
 
Stijve schouder is inmiddels weg. moest lang rekken en rekken. mm per mm kon ik verder en verder draaien met mijn schouder.
Trouwens: ribben breken doet helemaal geen pijn door de adrenaline. De pijn komt later pas, alle spiertjes, etc....daardoor ga je verkrampen qua bewegen, daardoor stijve schouder die maar zo blijft.

1 ding wat ik nu denk, zoals velen: alleen voorrang ontvangen van anderen, niet nemen.
 
Stijve schouder is inmiddels weg. moest lang rekken en rekken. mm per mm kon ik verder en verder draaien met mijn schouder.
Trouwens: ribben breken doet helemaal geen pijn door de adrenaline. De pijn komt later pas, alle spiertjes, etc....daardoor ga je verkrampen qua bewegen, daardoor stijve schouder die maar zo blijft.

1 ding wat ik nu denk, zoals velen: alleen voorrang ontvangen van anderen, niet nemen.
ik had met m n gekneusde ribben ,vrienden die moppen kwamen tappen :Xde fokkers _O-
 
hoe kunnen belangrijke berichten vast gepind worden? een admin doet dat als hij/zij het belangrijk genoeg vind?
 
Leuke motor in dat filmpje O-)
Wel opvallend dat ze daar zeggen dat de juiste plek op de weg het midden of iets rechts van het midden is.
Ik heb toch echt geleerd dat dat iets links van het midden is
Ja, dat heb ik ook zo geleerd.
Maar hij geeft zelf in filmpje al aan dat als je meer links rijdt op jouw baan, dat je dieper de zijweg in kan kijken.
Maar geldt ook omgekeerd door de automobilist jou eerder zal zien.

Mijn RBW heb ik nu bijna 40jr en het is altijd op deze manier goed gegaan. Ga 't nu niet meer veranderen!
 
Mijn ervaring als vrachtwagen chauffeur......politie motoren vallen altijd enorm op.
Je merkt het aan het gedrag van de coureurs om je heen. Lijkt wel of iedereen daar een soort radar voor heeft.
Dus ideaal....witte fiets met oranje en blauwe accenten, geel fluoriderende helm en dito jasje. (blauw zwaailicht achter op om het af te maken...)
 
Ben jij ook zon persoon die de evolutietheorie ontkent? ;)

Wetenschappers hebben bewezen dat je wel beter zichtbaar bent in hi-vis kledij. Dat jij al 25 jaar overleeft zegt echt niets over het feit dat het morgen gedaan kan zijn. Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met jouw skills maar ontkennen dat iets helpt puur omdat jij persoonlijk er geen profijt in ziet is nogal kort door de bocht.

Dat is gewoon niet zo. Er zullen altijd idioten zijn die niet goed kijken. Dat houdt echter niet in dat bewezen is dat hi-vis en wit opvallender is en daardoor beter zichtbaar zijn.

Jullie verzinnen gewoon allerlei smoesjes om maar niet zon foeilelijk pak te dragen 😆

Uiteraard is een fluogeel pak beter zichtbaar dan een zwart. Als je ze op een afstand neerhangt er er dan vanaf 50 meter afstand naar gaat staan kijken.
Maar of het in het verkeer echt meer dan een druppel op een gloeiende plaat is ?

Je bent wel heel erg overtuigd dat het ook echt nut heeft.... en dat trek ik in twijfel.
Fluo is leuk, maar je hebt er alleen iets aan als andere weggebruikers je ook zien. Velen kijken vrolijk rond maar zien maar de helft.

Wat veel meer nut heeft is zorgen dat je gezien word. Of je nu in het zwart of fluogeel rijdt.
Veel motorrijders rijden perfect over een rechte lijn. Voor bv een tegenligger is dat een vrij statisch beeld en hoe langer dat duurt, hoe minder zij je zien. Net als alles in de natuur, konijntjes gaan ook simpelweg doodstil zitten als ze gevaar verwachten. Beweging zien wij, mensen, stilstaande objecten niet.

Vandaar dat mijn stelling is: leuk, fluokleding, als aanvulling op een anticiperende rijstijl.
Daar hoort bij dat je rekening houdt met je plaats op de weg. Zorg dat je daar rijdt waar men je kan zien en zorg dat je beweegt, niet alleen vooruit maar wissel ook je positie op de weg af. Vraag je constant af waar je zou moeten rijden zodat die aankomende bestuurder je kan zien, of die van rechts komende bestuurder en de achter je rijdende bestuurder. Al je dit een x aantal uur oefent zal het vanzelfsprekend worden en daar heb je veel meer aan als fluo kleding.

Ik rij dagelijks is fluo gele kleding, door m'n werkgever bedoeld om zoveel mogelijk op te vallen.
Ik heb ook totaal zwarte motorkleding, bedoeld om juist niet op te vallen.
Ik veronderstel dat ik op grond daarvan redelijk kan inschatten hoeveel zin fluo-kleuren hebben en hoeveel een anticiperende rijstijl heeft.

Geloof me, fluo kleding en een standaard rijstijl helpt wellicht 1%, een fatsoenlijke rijstijl scheelt 75%.
 
Ben jij ook zon persoon die de evolutietheorie ontkent? ;)

Wetenschappers hebben bewezen dat je wel beter zichtbaar bent in hi-vis kledij. Dat jij al 25 jaar overleeft zegt echt niets over het feit dat het morgen gedaan kan zijn. Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met jouw skills maar ontkennen dat iets helpt puur omdat jij persoonlijk er geen profijt in ziet is nogal kort door de bocht.
Het gedeelte dat je dan nog over het.hoofd ziet zat te slapen.:+

Ander punt kan ook zijn bij de drager zelf, ik heb het aan ze zien mij wel.(die worden ergens onbewust on oplettende)
 
Ik rij nu al een paar jaar met geel licht en mijn aantal nood-stoppen zijn met zo'n 90% verminderd omdat ik gezien wordt.
Wat zie je beter? Mijn vestje of mijn lampen?
Ja, ik sta ergens op die tweede foto...
Mar VFR800.jpeg
Bikes.jpeg
 
Dank Marreke. Fluo kleding valt op als je het ziet. Als je het niet ziet, dan valt het ook niet op.
 
Ik moest echt even 3x kijken voordat ik je gevonden had op die 2e foto..

Gele verlichting werkt idd goed; is afwijkend tussen alle witte verlichting. Heb het zelf ook 😄
bf0168c5d718adbea20928d486df01d3.jpg
 
Ik rij nu al een paar jaar met geel licht en mijn aantal nood-stoppen zijn met zo'n 90% verminderd omdat ik gezien wordt.
Wat zie je beter? Mijn vestje of mijn lampen?
Ja, ik sta ergens op die tweede foto...Bekijk bijlage 1570820Bekijk bijlage 1570821

Dit is een mooi voorbeeld, maar niet echt doorslaggevend als bewijs dat je fluo hesje opvalt.

Je plaatst nu een foto en in de tekst benoem je al waar de lezers op moeten gaan letten.
Men kijkt dus naar de foto eerst of ze een geel vest zien. Die zien ze. En dan is de conclusie dat het hesje opvalt....


Ja, op een snelweg zien je het gele hesje ook eerder dan een zwarte, maar een geel hesje die strak over 1 lijn rijdt, valt absoluut minder op dan iemand in het zwart gekleed die zich getraind heeft zijn positie op de weg voortdurend aan te passen aan de omstandigheden.
En dat is niet moeilijk. Dat is 3 weken erop letten en daarna zit het 'in je systeem' en gaat het vanzelf.
 
Eerlijk gezegd wilde ik alleen maar aantonen dat geel licht meer doet dan een fluovestje...
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring als vrachtwagen chauffeur......politie motoren vallen altijd enorm op.
Je merkt het aan het gedrag van de coureurs om je heen. Lijkt wel of iedereen daar een soort radar voor heeft.
Dus ideaal....witte fiets met oranje en blauwe accenten, geel fluoriderende helm en dito jasje. (blauw zwaailicht achter op om het af te maken...)
Politie motoren vallen niet altijd op spreek ik uit ervaring,maar dan ook totaal niet.
 
Als we een bestelling in Beekbergen hebben, stuur ik met name in herfst en winter, de bezorgers bewust via een andere weg.
Logische weg is: over het fietspad naast een 80 voorrangsweg met bomen erlangs.

Ervaring is, verkeer van rechts knalt zo het fietspad over om kort naast de weg langs de bomen te kijken om in te voegen. Als je dan met de brommer aan komt, heb je een probleem, helemaal in herfst winter, nat en veel blad.

Als ze 's zomers de route rijde , zeg ik altijd: heldmaal linkz kort langs het gras rijden, en bin elke weg/uitrit gas terug en de weg/uitrit in kijken

Ja weet het zijn wel brommers, maar punt is het gaat er niet om of ze je zien of niet, verkeer van rechts staat er gewoon niet bij stil (letterlijk) dat ze een fietspad kruisen waar ook verkeer kan rijden

Gelukkig nog nooit problemen mee gehad, merk wel dat de jongens bewuster rijden als je dit elke rit naar Beekbergen weer zegt
 
Zoals gezegd... mensen kijken niet... als je daar van uit gaat dan ben je een stuk veiliger.

(edit: als student hielp het wel om 'rond te komen' :+ , 't (extra) letselgeld... ook al is dat bedrag gering in Nederland...)

Mensen kijken wel, maar zien je niet... lijkt mij meer voor de hand. En waarom, teveel afleiding in de auto (kinderen, conversatie, radio, telefoon, die onnodige hoeveelheid knoppenwinkel...).
Neem zoveel mogelijk zelf wel het initiatief om niet mijn "recht" te nemen op voorrangswegen, en het overleef. Want van een koekblik hoe klein ook, jou altijd meer pijn zal doen dan eventjes wachten (en ondertussen even whoosah zeggen of nondeju (of in die strekking).
 
Mensen kijken wel, maar zien je niet...
Nou, keken ze dan maar ECHT. Dat doen ze wel maar dan op het telefoontje!
Zo'n Miep die al moeite heeft om met volle aandacht het voertuig veilig op de weg te houden.
Laat staan als ze ondertussen ook nog slap-lul-wapjes moet afhandelen.
 
Ja, dat heb ik ook zo geleerd.
Maar hij geeft zelf in filmpje al aan dat als je meer links rijdt op jouw baan, dat je dieper de zijweg in kan kijken.
Maar geldt ook omgekeerd door de automobilist jou eerder zal zien.

Mijn RBW heb ik nu bijna 40jr en het is altijd op deze manier goed gegaan. Ga 't nu niet meer veranderen!
Daarom is het een goed plan om af en toe een nascholing te doen. Ik ben er zelfs voor dat het verplicht wordt. Nu zou je dus zakken voor je rijexamen. Een openbare wegtraining kan verhelderend werken 😇
 
Mensen kijken wel, maar zien je niet...

Van alle beelden die op je netvlies vallen neem je maar 10% bewust waar. Dat is maar goed ook, anders zou je compleet gek worden van alle impulsen. Wat je verwacht te zien is het belangrijkste criterium bij dat filteren. Iemand die geen motorrijder verwacht zal dan ook met grote kans geen motorrijder zien, wat voor kleuren, toeters of bellen die motorrijder ook bij zich draagt.

Het is niet voor niets dat automobilisten die zelf motor rijden of die motorrijders kennen (familieleden bv) een motorrijder veel sneller waarnemen dan de gemiddelde automobilist.

Dat heeft nog niets te maken met automobilisten die met andere dingen bezig zijn en daardoor gewoon niet opletten.
 
Van alle beelden die op je netvlies vallen neem je maar 10% bewust waar. Dat is maar goed ook, anders zou je compleet gek worden van alle impulsen. Wat je verwacht te zien is het belangrijkste criterium bij dat filteren. Iemand die geen motorrijder verwacht zal dan ook met grote kans geen motorrijder zien, wat voor kleuren, toeters of bellen die motorrijder ook bij zich draagt.

Het is niet voor niets dat automobilisten die zelf motor rijden of die motorrijders kennen (familieleden bv) een motorrijder veel sneller waarnemen dan de gemiddelde automobilist.

Dat heeft nog niets te maken met automobilisten die met andere dingen bezig zijn en daardoor gewoon niet opletten.
Desondanks wordt er wel veel geklaagd over deze onwaarneembare motorrijders.
"Ze schijnen met felle lichten in je ogen, maar je ziet ze niet aankomen."
"Ze maken veel te veel herrie, maar je hoort ze niet aankomen." :P
 
Daarom is het een goed plan om af en toe een nascholing te doen. Ik ben er zelfs voor dat het verplicht wordt. Nu zou je dus zakken voor je rijexamen. Een openbare wegtraining kan verhelderend werken 😇
Verplichten nee, maar denk wel dat je een manier kunt vinden om het te stimuleren.

Misschien door middel van korting op verzekering ofzo.
misschien de no claim percentage lager maken Of misschien wel vervangen voor dit systeem (dan ook voor alle voertuigen )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan