Voorrangs weg jij - iets komt van rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.364
617
Gelderland
Op mijn motortje. Vandaag weer een gevoel gehad dat ik moest remmen bij een weg kruising. En ja hoor, een auto van rechts stops half op de weg pas, nadat ie mij ziet. Ik reed op een voorrangsweg en hij kwam van rechts. Gelukkig niks gebeurd. Dit soort mensen kom ik zo vaak tegen buitenbebouwde kom. Ik rem alvast af en kijk wat ie doet. De vorige keer werd ik finaal omver gereden, bijna op hetzelfde stukje. Dat was een ongeveer een half jaar terug op mijn fiets. Had enkele gebroken ribben en een stijve schouder aan overgehouden. Soms vraag ik mij af of mensen nog ogen hebben....
 
Herkenbaar,gelukkig geen ongeluk.

Of heel schielijk rijden en dat pas op hrt laatste moment remmen, hopend dat ik dan al heb geremd. Lui in taxi's, DHL bussen, koeriers hebben daar een bovengemiddeld handje van. Bij Saddam Hoessein hoefde je dat niet te doen. Die nam dat niet. 8-) . Maar goed, die is niet meer onder ons.
 
Die rechts heeft voorrang regel is af en toe ook best nadenken, zo kan het vaak ook onduidelijk zijn of iets nu een uitrit of zijstraat is.

In Engeland bijvoorbeeld vind ik het heel prettig geregeld. Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang. Wat is de doorgaande weg? Nou dat staat bij elke kruising aangegeven. Twee vingers in de neus. Kunnen we meer van onze aandacht focussen op dat belachelijke links rijden :+
 
Hier in de omgeving ook een paar voorrangswegen waar er niet altijd voorrang gegeven wordt. Helaas wordt er pas wat aan gedaan als een motorrijder er de dood vindt. Afgelopen 2 jaar meerdere gevallen geweest en zijn die kruispunten vrij kort erna aangepakt. Maar dan wel met een midden verhoging en paaltjes die het zicht blokkeren. Lekker bezig dus. 👍
 
Is iets waar je aan moet wennen, vooral (no offense, witte kentekenplaten) moet je goed oppassen bij rotondes en kruispunten/zijwegen.

Vergeet ook niet dat je eigenlijk best beperkt zichtbaar bent en zeker als je een beetje op het gas al zit. Deze factor gecombineerd met het feit dat doorsnee bestuurder kijkt maar niet ziet of gewoon compleet met andere zaken bezig is roepen erom dat je altijd spits moet zijn in deze scenario's. Ik maak dit echt elke dag mee en de keren dat ik dan relax is ook meestal wanneer er dan plots een auto voor je afsnijdt of slaat.
 
🙄

En dat sommige piloten de naam Remy dragen..
(Ja, de naam die in dat boek voorkomt).

En dat sommige piloten poep hebben aan 2 wiel bestuurders.


Ofwel, welkom in het magische wereldje van motor rijden😇
 
Vaak kan je door vooraf te scannen al verkeer van links of rechts aan zien komen door bebouwing, bomen heen. Je kan dan wel ongeveer berekenen of je ongeveer gelijktijdig op de afslag aankomt.
Je hebt dan 3 keuzes, gokken of het voertuig jou ziet, je hebt voorrang toch? Je kan ook het gas los laten, of nog leuker gas geven zodat je niet gelijktijdig op het kruispunt / afslag aankomt, zo vermijdt je het gevaar.
Lukt bovenstaande niet, dan kun je ook je plaats op de weg veranderen, weg van links ga meer rechts rijden zodat er meer uitwijkmogelijkheid bestaat, of bij een weg van rechts meer links rijden. Als er geen tegemoetkomend verkeer is mag je de hele weg gebruiken!
 
Je kan ook het gas los laten, of nog leuker gas geven zodat je niet gelijktijdig op het kruispunt / afslag aankomt, zo vermijdt je het gevaar.
Lukt bovenstaande niet, dan kun je ook je plaats op de weg veranderen, weg van links ga meer rechts rijden zodat er meer uitwijkmogelijkheid bestaat, of bij een weg van rechts meer links rijden.
Ik gebruik altijd een combinatie van beiden en ga er altijd van uit dat de andere verkeersdeelnemer slaapt.
 
Op mijn motortje. Vandaag weer een gevoel gehad dat ik moest remmen bij een weg kruising. En ja hoor, een auto van rechts stops half op de weg pas, nadat ie mij ziet. Ik reed op een voorrangsweg en hij kwam van rechts. Gelukkig niks gebeurd. Dit soort mensen kom ik zo vaak tegen buitenbebouwde kom. Ik rem alvast af en kijk wat ie doet. De vorige keer werd ik finaal omver gereden, bijna op hetzelfde stukje. Dat was een ongeveer een half jaar terug op mijn fiets. Had enkele gebroken ribben en een stijve schouder aan overgehouden. Soms vraag ik mij af of mensen nog ogen hebben....
Ik vraag me zelf dan ook altijd af of je zelf wel goed zichtbaar bent. True, de andere bestuurders moeten goed kijken, maar je kunt er een hoop aan doen om je eigen zichtbaarheid te vergroten door middel van je kleding. Wanneer ik dan in een motorkledingzaak al die zwarte pakken zie hangen, dan twijfel ik af en toe wel eens of motorrijders er zich van bewust zijn dat ze in donkere kleding minder goed zichtbaar zijn
 
Ja, erg vervelend!

Deze quote is mij ook altijd bijgebleven uit mijn lessentijd en is nog altijd treffend.
Voorrang neem je niet.. Voorrang krijg je.

Daarnaast vraag ik me af hoe jij jezelf presenteert? Als je je onveilig voelt kan je daar misschien nog een slag in slaan. Bijvoorbeeld hi-vis kleding en helm en extra mistlampen.
 
Ik slinger heen en weer voor kruisingen als ik tegelijkertijd met een auto aan kom (wat ik ook probeer te vermijden, maar dat kan nou eenmaal niet altijd). Daarmee maak je je 'minder statisch' (qua beeld) en val je meer op.

Heb al regelmatig gezien dat zodra ik ga slingeren mensen ineens hard op de rem knallen. Die hadden me dus nog niet gezien denk ik dan maar. En het is altijd weer verbijsterend om te zien hoe sommige mensen totaal de afstand niet lijken in te kunnen schatten. Sommigen staan uren op je te wachten, andere piepen er op het laatste moment nog voor langs.

Dus altijd actief mee bezig zijn. Zeker niet een fluo jasje aantrekken en denken dat je er wel bent..
 
Ik vraag me zelf dan ook altijd af of je zelf wel goed zichtbaar bent. True, de andere bestuurders moeten goed kijken, maar je kunt er een hoop aan doen om je eigen zichtbaarheid te vergroten door middel van je kleding. Wanneer ik dan in een motorkledingzaak al die zwarte pakken zie hangen, dan twijfel ik af en toe wel eens of motorrijders er zich van bewust zijn dat ze in donkere kleding minder goed zichtbaar zijn.

Donkere kleding is niet per definitie slechter zichtbaar. Het gaat om contrast..... met licht van achteren is een motorrijder met donkere kleding uitstekend zichtbaar (beter dan iemand met lichtkleurige kleding).

Reflecterende kleding werkt alleen als je op iemand afrijdt in het licht.... in de file met autolampen van achteren valt het minder op dan donkere kleding. Het veiligste is er vanuit gaan dat je niet gezien wordt.
 
Sorry ik ontleed je reactie even.

Donkere kleding is niet per definitie slechter zichtbaar. Het gaat om contrast.....
Dat is wel het want je rijdt op asfalt, en dat heeft ook een donkere kleur.

Wat jij noemt als argument met licht van achter is een uitzondering. Reflectors reflecteren ook licht vanuit een andere hoek dus dat is ook geen goed argument en maken je wel degelijk beter zichtbaar.

Hi-Vis en/ of witte/ rode kleding en helm ís beter zichtbaar en dit is ook veelvuldig onderzocht en bewezen dus daar hoeven we verder niet over te discussiëren.

"Het veiligste is er vanuit gaan dat je niet gezien wordt."
Dat klopt ook niet want dat houdt dus in dat je altijd moet remmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga altijd een beetje zigzaggen bij dat soort kruispunten dan val ik meer op omdat mijn lampje dan heen en weer gaat ook neem ik meestal wat gas terug tot ik zeker weet dat ik ben gezien. :]
 
Kruisingen in bijv. de bebouwde kom zijn niet eens de gevaarlijkste situaties..

De gevaarlijkste situaties zijn op wegen buiten de bebouwde kom; bijv. als je op een 80 weg rijdt.. en een auto van tegenovergestelde richting gaat jou kruisen om links af te slaan. Of auto's die staan te wachten om de weg op te rijden.

Hier ook een goed filmpje

 
Sorry ik ontleed je reactie even.


Dat is wel het want je rijdt op asfalt, en dat heeft ook een donkere kleur.

Wat jij noemt als argument met licht van achter is een uitzondering. Reflectors reflecteren ook licht vanuit een andere hoek dus dat is ook geen goed argument en maken je wel degelijk beter zichtbaar.

Hi-Vis en/ of witte/ rode kleding en helm ís beter zichtbaar en dit is ook veelvuldig onderzocht en bewezen dus daar hoeven we verder niet over te discussiëren.

"Het veiligste is er vanuit gaan dat je niet gezien wordt."
Dat klopt ook niet want dat houdt dus in dat je altijd moet remmen.

Ik zit op de motor wel wat hoger dan het asfalt. En er wordt over het algemeen niet vanuit een hoger standpunt naar jou als motorrijder gekeken.

Licht van achter is dagelijkse praktijk. Motorrijders die tussen de file doorrijden, (ondergaande) zon achter de motorrijder enz enz.

Maar als ik jou begrijp is het een wonder dat ik al 25 jaar overleef op de motor zonder reflecterende kleding en zwaailicht op mijn helm gewoon door te anticiperen. En er zijn veel meer risico vermijdende zaken dan remmen hoor. En dat werkt vele malen beter dan vertrouwen op reflecterende kleding.

Als mensen knalgele ambulances met zwaailichten al niet zien heb ik nul vertrouwen in de toegevoegde waarde van reflecterende kleding.
 
heb ik nul vertrouwen in de toegevoegde waarde van reflecterende kleding.
Ben jij ook zon persoon die de evolutietheorie ontkent? ;)

Wetenschappers hebben bewezen dat je wel beter zichtbaar bent in hi-vis kledij. Dat jij al 25 jaar overleeft zegt echt niets over het feit dat het morgen gedaan kan zijn. Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met jouw skills maar ontkennen dat iets helpt puur omdat jij persoonlijk er geen profijt in ziet is nogal kort door de bocht.
 
Leuke motor in dat filmpje O-)
Wel opvallend dat ze daar zeggen dat de juiste plek op de weg het midden of iets rechts van het midden is. Ik heb toch echt geleerd dat dat iets links van het midden is
 
Ben jij ook zon persoon die de evolutietheorie ontkent? ;)

Wetenschappers hebben bewezen dat je wel beter zichtbaar bent in hi-vis kledij. Dat jij al 25 jaar overleeft zegt echt niets over het feit dat het morgen gedaan kan zijn. Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met jouw skills maar ontkennen dat iets helpt puur omdat jij persoonlijk er geen profijt in ziet is nogal een kortzichtige benadering.

Ik ontken de evolutietheorie absoluut niet.

Maar zie vaak genoeg dat de grote gele ambulance niet eens gezien wordt, laat staan een motorrijder met wat gele kleding. Praktijk vertelt meer dan wetenschappelijk onderzoek in sommige gevallen....

Plus dat jarenlang file rijden met zowel auto als motor mij heeft geleerd dat een motorrijder met donkere kleding beter te zien is in de spiegels dan 1 met lichte (reflecterende) kleding vanwege het licht van de autolampen en contrast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan