Voorrangs weg jij - iets komt van rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat mij in toenemende mate opvalt is dat automobilisten wachten tot je eraan komt, de auto er dan voorgooien en vervolgens heel langzaam blijven rijden. Even inhalen kan je beter uit je hoofd laten. Het is namelijk ook trendy om van richting veranderen zonder richtingaanwijzing. (Automobilisten die hun knipperlichten wel gebruiken doen dit meestal na de richtingsverandering.) Er zit teveel speelgoed in die auto's, navigatie zit in het blikveld en de instrumenten zijn een spelcomputer geworden, erachter rijdend kan ik gewoon meegenieten. Wat zeg ik, die rommel zit tegenwoordig ook op motors en zwakzinnige testers klagen als het er niet op zit of zelfs als de kleuren niet fel genoeg zijn.
Telefoon in de hand verboden, oplossing autofabrikant beeldscherm met opties inbouwen :')

Dat is prima maar zorg dan dat boven X km/p je als bestuurder niks kunt met dat scherm.

passagier zou het kunnen ontgrendelen door middel van een aantal stappen die je als bestuurder niet zou kunnen doen tijdens het rijden.

Telefoon werd niet voor niks verboden achter het stuur :X
 
Telefoon in de hand verboden, oplossing autofabrikant beeldscherm met opties inbouwen :')

Dat is prima maar zorg dan dat boven X km/p je als bestuurder niks kunt met dat scherm.

passagier zou het kunnen ontgrendelen door middel van een aantal stappen die je als bestuurder niet zou kunnen doen tijdens het rijden.

Telefoon werd niet voor niks verboden achter het stuur :X
Een ouderwets persoon als ik kan haast geen nieuwe motor meer kopen. Volgens mij haal je niet zomaar zo'n TFT scherm eraf. Heb daarom nu een tweedehands Speed Triple en een Husqvarna met een dashboard waar alleen (mensen als) ik blij mee zijn.
 
Een ouderwets persoon als ik kan haast geen nieuwe motor meer kopen. Volgens mij haal je niet zomaar zo'n TFT scherm eraf. Heb daarom nu een tweedehands Speed Triple en een Husqvarna met een dashboard waar alleen (mensen als) ik blij mee zijn.
Op het dashboard van mijn Yamaha XSR 900 zie je ook haast niks, dus daar hoef ik niet op te kijken.
 
Ik ben nogal een gadgetfreak maar ondanks dat zit ik ook niet te wachten op een motorfiets met TFT display en een koppeling met mijn smartphone voor allerlei functies waar ik toch niks mee doe. Als ik op de motor rij heb ik meestal mijn telefoon ook gewoon oud staan. En ik heb een apart (wel digitaal) fototoestel bij me om foto's te maken. Ten eerste zijn dat betere kwaliteit foto's, ten tweede kan ik dat met handschoenen aan bedienen en ten derde gaat de batterij veel langer mee.

Op vakantie heb ik wel een bluetooth headset mee, om muziek te kunnen luisteren 's avonds in de tent. Maar ik heb geen behoefte aan een headset in mijn helm. Mijn navigatie gebruik ik voornamelijk zoals ik vroeger de kaart in mijn tanktas gebruikte, met als voordeel dat je altijd je positie op de kaart ziet en je vrij makkelijk wat waypoints kunt aangeven waar je langs wilt rijden. Die schreef ik dan vroeger op een los briefje.

Motorrijden en motorvakanties zijn voor mij een manier om los te komen van die waanzinnnige doorgedraaide informatiemaatschappij waar we nu in terecht zijn gekomen. Volgens mij heeft dat weinig met ouderwets zijn te maken
 
Wat mij in toenemende mate opvalt is dat automobilisten wachten tot je eraan komt, de auto er dan voorgooien en vervolgens heel langzaam blijven rijden. Even inhalen kan je beter uit je hoofd laten. Het is namelijk ook trendy om van richting veranderen zonder richtingaanwijzing. (Automobilisten die hun knipperlichten wel gebruiken doen dit meestal na de richtingsverandering.) Er zit teveel speelgoed in die auto's, navigatie zit in het blikveld en de instrumenten zijn een spelcomputer geworden, erachter rijdend kan ik gewoon meegenieten. Wat zeg ik, die rommel zit tegenwoordig ook op motors en zwakzinnige testers klagen als het er niet op zit of zelfs als de kleuren niet fel genoeg zijn.

Dat dus.

Als ,ahum, professioneel weggebruiker die ook nog eens lekker hoog zit zie je, vooral als het donker is, veel automobilisten spel met hun telefoon, of de navigatie recht voor hun gezicht op het raam geplakt hebben.
Levensgevaarlijk..

En wat politie motoren betreft, ik zie ze overdag goed omdat ik hoog zit, vanuit een personenwagen zie je ze pas als ze.vlak achter je zitten is mijn ervaring.
In het donker zie ik enkel de koplamp, van welke motor dan ook, ongeacht wel of geen fluorkleding. Die kleding zie je gewoon niet.
 
Ik ben nogal een gadgetfreak maar ondanks dat zit ik ook niet te wachten op een motorfiets met TFT display en een koppeling met mijn smartphone voor allerlei functies waar ik toch niks mee doe. Als ik op de motor rij heb ik meestal mijn telefoon ook gewoon oud staan. En ik heb een apart (wel digitaal) fototoestel bij me om foto's te maken. Ten eerste zijn dat betere kwaliteit foto's, ten tweede kan ik dat met handschoenen aan bedienen en ten derde gaat de batterij veel langer mee.

Op vakantie heb ik wel een bluetooth headset mee, om muziek te kunnen luisteren 's avonds in de tent. Maar ik heb geen behoefte aan een headset in mijn helm. Mijn navigatie gebruik ik voornamelijk zoals ik vroeger de kaart in mijn tanktas gebruikte, met als voordeel dat je altijd je positie op de kaart ziet en je vrij makkelijk wat waypoints kunt aangeven waar je langs wilt rijden. Die schreef ik dan vroeger op een los briefje.

Motorrijden en motorvakanties zijn voor mij een manier om los te komen van die waanzinnnige doorgedraaide informatiemaatschappij waar we nu in terecht zijn gekomen. Volgens mij heeft dat weinig met ouderwets zijn te maken
Interessante visie van een niet digitaal beperkte.
 
Ik moet de hele tijd aan een gele lamp denken, ik weet niet wat dat is, iets heeft me getriggerd.

Beroepsdeformatie..👍

ondervraging-met-lamp_89224-2749.jpg
 
Een ouderwets persoon als ik kan haast geen nieuwe motor meer kopen. Volgens mij haal je niet zomaar zo'n TFT scherm eraf. Heb daarom nu een tweedehands Speed Triple en een Husqvarna met een dashboard waar alleen (mensen als) ik blij mee zijn.
Och hou ook wel van het minimale, moest in het begin ook wennen aan het digitale dashboard van de.kawa :X
 
Dat bedoel ik. Je denkt dat je goed kan rijden, maar goed rijden gaat je niet beschermen tegen onzichtbaarheid.
Er moet er maar 1 voor je afdraaien en je niet zien.....
Sorry Mike, maar je snapt geen reet van veiligheid, helaas de meerderheid niet.

Ik kan veel beter rijden dan jij, met zekerheid, maar zonder geel ga ik de baan niet meer op, veel te gevaarlijk.
Alles wat je opnoemt is klinkklare onzin. Daarom sterven er helaas duizenden motorrijders per jaar, en de reden is altijd hetzelfde, NIET GEZIEN!!!
Wat een uitspraak... dat je zegt dat jij beter rijdt dan hij.
Op grond waarvan durf je die conclusie te trekken ?
En zelfs als je gelijk hebt, dan rij ik altijd nog beter dan jij, lekker puh....

Geel licht beschermt je overigens ook niet tegen mensen die je niet zien.
Even terug naar je opmerking:"Er moet er maar 1 voor je afdraaien en je niet zien.... "
Daarmee toon je wat mij betreft aan dat je helemaal niet zo'n goede motorrijder bent.

Als je een beetje verkeersinzicht hebt dan leer je situaties te voorzien. Niemand draait nl zomaar voor je over jouw weghelft.
Zelfs als men geen richting aangeeft, dan nog zullen ze anders aan komen rijden als iemand die met dezelfde snelheid gewoon rechtdoor rijdt.
Mij valt het dus op als er een zijweg is. En het valt op als er iemand rijd die op een te verwachten afstand van die zijweg zijn snelheid aanpast.
Als je een beetje oplet dan zijn er tal van kleine aanwijzingen wat het verkeer om je heen gaat doen.
Daar zit veiligheid.
Niet in een geel hesje of een gele koplamp.

Je bent ook niet slim bezig als je de veiligheid van jouw lichaam ophangt aan een wit of geel lampje. Of het af laat hangen van hoe goed anderen jouw lamp wel of niet zien.
Mijn veiligheid word bepaald hoe ik reageer op anderen, niet meer of minder dan dat.
 
Tja... Ik verkeer in de gelegenheid om al rijdend om te schakelen van geel licht naar wit licht en andersom.

Met geel heb ik geen probleem met andere weggebruikers...
IMG_20191103_163123.jpg


En met wit heb ik ook geen probleem met andere weggebruikers.
IMG_20191103_163116.jpg


Alleen heb ik met dat witte licht zelf meer beeld op donkere binnenwegen, dus daar rijd ik meestal in het donker mee, al oogt dat een beetje apart op een 61 jaar oude klassieker. extra beeld in het donker geeft mij de gelegenheid iets eerder te anticiperen op naderende zijwegen en kruisingen omdat ik ze eerder zie. De enige situatie waarin ik het gevoel heb (let wel: gevoel!) dat een van andere weggebruikers afwijkende kleur licht een meerwaarde kan zijn is bij filerijden in de regen omdat je dan net wat minder wegvalt tussen de vele koplampen.
Voor de rest blijf ik er bij dat je actief in de kijker rijden en anticiperen op andere weggebruikers een veel grotere invloed heeft op je veiligheid dan de kleur van je koplamp of de kleur van je kleding. Ik blijf daar al 22 jaar en ruim 7 ton aan tweewielige kilometers heel mee. Waarschijnlijk is dat omdat ik niet kan rijden, hoorde ik net van @ON5HB . Zal wel een geval van "zalig zijn de onwetenden" of zo zijn. Of heeft het toch iets met inzicht, ervaring en routine te maken?? 🤔

Ps: sorry voor het sarcasme maar een mening zo expliciet als waarheid naar binnen pushen zonder je af te vragen "bij wie" en "waarom" is misschien niet de juiste manier om een serieuze reactie te krijgen. In sommige discussies - zoals deze - is "gelijk krijgen" maar van beperkt belang ;)
 
Ik blijf daar al 22 jaar en ruim 7 ton aan tweewielige kilometers heel mee. Waarschijnlijk is dat omdat ik niet kan rijden, hoorde ik net van @ON5HB . Zal wel een geval van "zalig zijn de onwetenden" of zo zijn. Of heeft het toch iets met inzicht, ervaring en routine te maken?? 🤔

22 jaar? Dan ben je eigenlijk pas een beginner.....
 
22 jaar? Dan ben je eigenlijk pas een beginner.....
@ON5HB
Vertel mij eens..... wanneer ben je dan een geoefend motorrijder ?
Ligt dat aan jaren rijden ?
Of kilometers ?
Of je eigen leeftijd ?
Of het aantal aanrijdingen dat je meegemaakt hebt ?


Je reageert erg selectief en wat het meeste bijblijft van je reply zijn de kinderachtige opmerkingen waarmee je je gesprekspartners behoorlijk denigrerend behandeld. Jij bent de beste motorrijder en niemand is zo goed als jij..... ?

Ik zou best s een ritje tegen je willen rijden, lijkt me geinig :)

Tot nu toe ben je eigenlijk alleen een slechte troll..... :/
 
Vertel mij eens..... wanneer ben je dan een geoefend motorrijder ?
Ligt dat aan jaren rijden ?
Of kilometers ?
Of je eigen leeftijd ?
Of het aantal aanrijdingen dat je meegemaakt hebt ?


Je reageert erg selectief en wat het meeste bijblijft van je reply zijn de kinderachtige opmerkingen waarmee je je gesprekspartners behoorlijk denigrerend behandeld. Jij bent de beste motorrijder en niemand is zo goed als jij..... ?

Ik zou best s een ritje tegen je willen rijden, lijkt me geinig :)
Lijkt mij leuk ,kan je naderhand zeggen ik heb het licht gezien.
 

grote vergeler​


Hoe vaak heb je moeten kijken voor je alles zag?
Want dat is namelijk wat hersens doen....en als je niet weet wat je ziet, en je niet opmerkt wat je moet zien.....hoe weet je dan wat je ziet?
Dat is het verschil tussen geel en wit.
Heb je al zijn trucs doorzien? Neen, kijk dan nog 20 keer, want hij misbruikt het deel waar hersens niet op reageren.
Hetzelfde gebeurt op de motor als je met wit licht rijdt. Dan kan je nog zo goed rijden, maar je verdwijnt in je eigen licht.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan