Voorrem blijft aanlopen

frishh

MF veteraan
30 aug 2010
1.974
0
Hee allemaal,

Ik heb een klein probleempje met mijn voorrem. Het is een simpele enkele schijfrem zonder ABS of wat dan ook, zwevende remklauw. (dus gaat gewoon van de rempomp rechtstreeks naar één remklauw, niets tussendoor). Deze liep aan, dus besloot ik deze te reviseren, dit is al de zoveelste remklauw die ik reviseer en heb dit nog nooit meegemaakt.
Ik heb de remklauw zelf pas gemaakt, de voorvork (ophangpunten), de remschijf en de remklauw zelf komen allemaal uit andere fietsen, maar heb een bracket gemaakt waardoor het nu past, is allemaal degelijk gebeurd. De remklauw loopt niet aan op de bovenkant van de schijf, de remschijf is niet krom en de remklauw staat keurig evenwijdig op de remschijf. Als het systeem niet op druk is kan de remklauw ook gewoon 'zweven', dus over de grondplaat heen en weer bewegen en zijn ideale middelpunt zoeken bij het remmen, het voorwiel loopt dan ook nog niet aan.

imag0417k.jpg


Ik heb de remklauw nu twee keer gereviseerd, één keer met originele zuigers en rubbertjes, (allebei nieuw), één keer met een aftermarket setje dat beter zou zijn. Zodra ik het systeem ontlucht heb en één keer rem zitten de zuigers weer vast tegen de remklauw, ik kan nog wel naar voren en achter rijden maar het gaat erg zwaar, je voelt de rem ook duidelijk aanlopen, veel meer dan zou mogen.
Ik heb ook nog gedacht dat het eventueel aan de nieuwe remblokjes zou kunnen liggen, maar ik had ook nog een set remblokjes liggen dat een beetje versleten was en die gaven hetzelfde resultaat. De remklauw ziet er nog perfect uit van binnen, maar heb de boel omdat dat hoort toch maar even korrel 800WP opgeschuurd. Heb er met een automonteur (buurman) naar gekeken, maar ook hij snapt er niets van. Heeft iemand een idee waar we nog meer naar zouden kunnen kijken en waarom mijn remzuigertjes niet meer terug in de remklauw willen?

Groeten. :W
 
Dat laatste heb ik nog niet geprobeerd, zal ik zo eens doen. De hevel komt wel helemaal terug naar voren, maar volgens mij zit er ook een veertje achter mijn remcilinder in de pomp.
 
Reviseer je hoofdremcilinder maar want de cups zijn opgezet.

Die dingen gaan door de tijd toch 'rotten' in de zin van uitzetten. Het materiaal word week en dikker. Het gevolg is dat (als je het voor mekaar krijgt om de boel op druk te krijgen) de olie er wel ingepompt kan worden, maar niet meer vrij terug kan stromen terug in het reservoir. De verdikte cup blokkeerd het gaatje.

Kortom, haal die maar eens uit elkaar en bekijk de cups.

8-) Succes!
 
Remvloeistof kan absoluut terug het reservoir in, maar ik zal er voor de grap eens een andere rempomp op zetten, die heb ik toch nog liggen.
 
ja idd het compensatiegaatje.
als ts de remzuiger in de klauw kan duwen met een ontlucht systeem, dan is het gaatje open.
ook kan de ts de ontluchtingsnippel even losdraaien als de rem blijft hangen.
 
Laatst bewerkt:
deksel van het reservior hoort niet bij het druk gedeelte en openen heeft dan ook geen effect op de druk bij de remklauw (of het rempotje moet te vol zitten).
de ontluchtingnippel heeft dat wel.
 
Laatst bewerkt:
Simpele test;
Haal de leiding bovenaan helemaal los. Dan zal je remolie er rustig uit moeten druppen. Knijp de handle ietsie in en het druppen moet stoppen. Laat 'm weer los en het zou wederom moeten gaan druppen.
Als het gaat zoals de beschrijving lijkt het dat je hoofdremcilinder goed zou moeten zijn/uitgesloten.

8-)
 
Afdichtingen zijn prima. Heb er wel een keer een maatje naast gezeten, toen lekte de vloeistof er meteen als een bezetene uit, deze zijn duidelijk voor deze remklauw.

Ik ga die remcilinders eens terugduwen! Dat zou dus met de hand moeten kunnen? Is er nog een mogelijkheid dat niet iedere simpele ziel daar sterk genoeg voor is en dat ik het ook even in de bankschroef kan steken? Heb een ongeluk gehad en mijn kracht is nog niet helemaal op het niveau waar het zou moeten zijn.
 
Simpele test;
Haal de leiding bovenaan helemaal los. Dan zal je remolie er rustig uit moeten druppen. Knijp de handle ietsie in en het druppen moet stoppen. Laat 'm weer los en het zou wederom moeten gaan druppen.
Als het gaat zoals de beschrijving lijkt het dat je hoofdremcilinder goed zou moeten zijn/uitgesloten.

8-)
Ik kan vanaf mijn rempotje naar dat mechanisme kijken, ik zie de remcilinder de boel afdichten als ik rem, en ik zie dat het gaatje open is als de rem niet ingedrukt is. Met ontluchten zag ik daar ook belletjes uitkomen, systeem is sinds het ontluchten niet gebruikt en toen kon de vloeistof er wel door. Vrees dat ik dat ontluchtingsgaatje dan meteen al weg kan strepen?

edit, niet ontluchtingsgaatje maar compensatiegaatje
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een keer gehad dat het retourkanaaltje, in de rempomp, verstopt was.
Daardoor kon de remvloeistof, hoe weinig het ook is, niet terug het reservoir instromen als de rem gelost was.
Gevolg: een continu aanspreken van de rem.
Wellicht is dat ook bij jou aan de hand.
 
Hoe zwaar ging het terug plaatsen van de remzuigers na revisie?
Kon je dit bij wijze van spreken tussen duim en wijsvinger voor elkaar krijgen, of kwam er aardig wat kracht bij kijken?
Mocht het laatste van toepassing zijn , dan zou ik toch de zittingen van de rubbere zuigerafdichting eens goed schoon krabben met een haaks stukje tandarts gereedschap(of iets dergelijks).
Is 1 van de oorzaken waar het aan kan liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje geleden mijn remmen schoongemaakt, alles was in principe perfect in orde en toch liepen ze aan. De oorzaak lag in een anti rammel veertje, dat ik verkeerd om teruggezet had. Hierdoor werden de remblokken tegengehouden als ik de rem losliet.
 
Hoe zwaar ging het terug plaatsen van de remzuigers na revisie?
Kon je dit bij wijze van spreken tussen duim en wijsvinger voor elkaar krijgen, of kwam er aardig wat kracht bij kijken?
Mocht het laatste van toepassing zijn , dan zou ik toch de zittingen van de rubbere zuigerafdichting eens goed schoon krabben met een haaks stukje tandarts gereedschap(of iets dergelijks).
Is 1 van de oorzaken waar het aan kan liggen.
Die waren perfect schoon, ging overigens prima.


Wallie, zuigers duw ik er altijd helemaal in. ;)



Vroembert, zo'n veertje heb ik niet, anders zou dat ook nog een mogelijkheid geweest zijn!



Kom net uit de garage, de zuigers kan ik gewoon terugduwen, het lijkt nu minder aan te lopen. Het piept en kraakt nog wel allemaal vooraan, het geluid van remblokken op de schijf, maar het duwt amper zwaarder dan als ik de rem gedemonteerd heb. Moet ik dan gewoon niet zeuren en het gekraak voor lief nemen?
 
Beetje aanlopen is normaal hoor. Als het voorwiel van de gron hangt, en je geeft er een flinke draai aan, hoe vaak draait je wiel dan rond?

Bij mijn fietsen met dubbele remschijf krijg ik het wiel soms amper 2 keer rond, en daar heb ik verder geen problemen mee. De schijven voelen na het rijden dan niet eens warm aan.

Heb je al met de motor gereden. Ga eens rijden zonder echt hard te remmen, en voel bij stilstaan onmiddellijk aan je schijf. Is die heet???

Indien niet,... volledig normaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan