Voorrem loopt aan

Hedcandy

MF veteraan
17 aug 2006
21.375
1
Sinds korte tijd ben ook ik trotse bezitter van een motor. Toen ik een proefrit heb gemaakt, nergens last van, diegene die mijn motor naar huis heeft gereden is ook niets opgevallen, maar nu, na een week buiten in de regen (helaas nog zonder hoes) loopt de voorrem aan. Iemand enig idee hoe dit kan?
De remschijven zijn wat roestig agv het buiten staan in de regen, maar ik heb begrepen dat je dat er met remmen wel weer afslijt. Zou deze roest ook het aanlopen kunnen veroorzaken? (maw moet ik hiermee doorrijden? mijn gevoel zegt van niet)
 
Sinds korte tijd ben ook ik trotse bezitter van een motor. Toen ik een proefrit heb gemaakt, nergens last van, diegene die mijn motor naar huis heeft gereden is ook niets opgevallen, maar nu, na een week buiten in de regen (helaas nog zonder hoes) loopt de voorrem aan. Iemand enig idee hoe dit kan?
De remschijven zijn wat roestig agv het buiten staan in de regen, maar ik heb begrepen dat je dat er met remmen wel weer afslijt. Zou deze roest ook het aanlopen kunnen veroorzaken? (maw moet ik hiermee doorrijden? mijn gevoel zegt van niet)
naar jou verhaal te lezen hoef je je geen zorg te maken :N
de roest zorg er voor dat de rem hoorbaar en merkbaar aanloopt :Y
ff rijden en remmen en het is over :Y
 
Nee hoor! Zo te horen geen probleem van maken.

Dat heeft iedere schijfrem wel als hij nat is geworden en stilstaat. Dan kom er een laagje roest op, en volgende keer als je rijdt is het er weer af.

Het is heel vaak zo dat als je je motor na een tijdje weer pakt dat de voorrem een beetje "schuurt".

Veel rijplezier dus :]
 
Dank voor deze geruststelling! Dan ga ik dat maar eens doen...een rondje rijden! Wel nog illegaal, aangezien ik pas volgende week moet afrijden, haha...kan niet wachten!!!
 
Dank voor deze geruststelling! Dan ga ik dat maar eens doen...een rondje rijden! Wel nog illegaal, aangezien ik pas volgende week moet afrijden, haha...kan niet wachten!!!

De remmen kunnen volgens mij idd geen kwaad heb er zelf ook last van (Ja motor staat weleens in de regen '( )

[Moraalridder] Maar illegaal rijden dat kan echt niet! :N [/Moraalridder]










:+


ps Welkom op MF
 
Een schijfrem mag inderdaad hoorbaar aanlopen, dat is geen probleem. Een beetje roest op de schijven kan geen kwaad, heeft mijn motor ook als ie een paar dagen stil gestaan heeft. De roest is heel oppervlakkig, en na een keer stevig remmen helemaal weg.

Als je het niet vertrouwd kun je een paar km rijden, en dan zonder je voorrem te gebruiken stoppen. Als je schijven dan koud zijn is er niets aan de hand. Je merkt het ook meteen als je niet gemakkelijk met de motor kunt lopen.
Ik had aan het eind van de winter erg veel moeite om de motor het tuinpad uit te duwen omdat de remmen (zowel voor als achter) flink aanliepen. Toen heb ik de remklauwen gereviseerd (3 uurtjes werk) en was het probleem helemaal over.
Aan schijfremmen kun je niets afstellen, dus daar kan ook niets verkeerd afgesteld zijn.

Zelf voel ik regelmatig aan de schijven als ik de motor geparkeerd heb, of ze niet heet lopen, links en rechts dezelfde temperatuur hebben en of er geen speling op zit. Sommige mensen vinden het misschien overdreven, maar ik vind m'n remmetjes toch wel belangrijk genoeg om regelmatig na te kijken.

Let op: sommige schijven moeten juist speling hebben, dat hoort zo. Dit zijn zogenaamde zwevende schijven. Laat bij twijfel de dealer even kijken.

Pas op met illegaal rijden, als je brokken maakt ben je zwaar het piemeltje.
 
Ik moet alleen even tanken, dan staat ie vrijdag helemaal klaar als ik mijn rijbewijs heb gehaald! Ik ga namelijk meteen weg voor een weekendje toeren.. :]


Jij bent nog al zeker van jezelf ;) Ik hoop in elk geval voor je dat je vrijdag het papiertje kan ophalen.

Maar wat de remmen betreft; het aanslijten van de remmen schijnt vrij normaal te zijn en zeker als er water tussen de remmblokken en de remschijf zit, het kan zelfs dat de motor niet meer voor of achteruit wil doordat er een laagje roest tussen zit.
Daar kun je je motor gewoon door heen drukken en tijdens de rit gaat alle roest er wel af.

suc6 vrijdag
 
Jij bent nog al zeker van jezelf ;) Ik hoop in elk geval voor je dat je vrijdag het papiertje kan ophalen.

Maar wat de remmen betreft; het aanslijten van de remmen schijnt vrij normaal te zijn en zeker als er water tussen de remmblokken en de remschijf zit, het kan zelfs dat de motor niet meer voor of achteruit wil doordat er een laagje roest tussen zit.
Daar kun je je motor gewoon door heen drukken en tijdens de rit gaat alle roest er wel af.

suc6 vrijdag

Remmen is idd roest... maar dat wist je nu vast nog niet :+

TS is idd zeker van zichzelf... moet zeggen dat ik dit liever lees dan : "Hellup ik moet afrijden en ikke nie kunne rije... wat moet ik nou" ;(

succes en have fun dit weekend!
 
Kijk even na hoe erg de remmen aanlopen, zet de motor op de middenbok (als je die hebt) laat iemand de achterkant naar beneden drukken zodat het voorwiel vrijkomt. Slinger het voorwiel rond, het wiel moet soepel enkele slagen maken, zoniet (1halve slag oid) dan moeten je remmen schoongemaakt worden(remklauw eraf en zuigers eruit)
 
Wat ook wel kan, zijn de glij bussen waarmee de remklauw op de voorpoot aan vast zit. Bij mijn motor is de klauw met 2 bouten bevestigd aan de voorpoot. Aan 1 bout zit een busje waarop de klauw iets kan glijden. Dit busje heeft de taak dat de klauw zich kan centreren tov de schijf. Na verloop van tijd wordt het vet hard en glijdt het busje niet meer zo goed.
Busje eruit halen, schoonmaken, opnieuw invetten en klaar, mijn gesleep was toen weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan