voorrem ontluchten

Status
Niet open voor verdere reacties.

racefitgixxer

Rookie
15 sep 2018
25
3
goedemiddag ik krijg het niet echt voor elkaar om mijn voorrem te ontluchten en ik denk voornamelijk door de tweede calliper die met een slang over het wiel zit en de lucht daar moeilijk uit te krijgen is

op de fiets doe ik het als volgend zoals op deze video te zien is bij 1:48 ik heb dit ook een keer een paar jaar geleden geprobeerd met mijn oude motor maar ik kreeg de vloeistof niet naar boven geduwd nu is mijn vraag heb ik iets fout gedaan of is dat gewoon niet mogelijk bij een motorfiets omdat het systeem anders functioneert?


ik heb ook deze tekst gevonden van: Janbros (klinkt ook niet verkeerd om te proberen)

ga naar de apotheek en haal een grote spuit met een grote teut.
haal de nippel uit de remklauw en doe er teflon rond. draai de nippel er weer op, maar laat hem net open. zet een stuk doorzichtige leiding tussen de nippel en de spuit. draai je stuur naar links zodat de hoofdremcylinder schuin naar links-beneden loopt en het compensatiegaatje het hoogste punt is. trek de spuit uit (en houdt hem vast) : de onder druk zuigt de olie door heel het systeem, en de teflon voorkomt dat je lucht zuigt via de schroefdraad. houdt ondertussen goed het vloeistofreservoir in het oog dat je het niet leeg zuigt !
eens er niet veel lucht meer uitkomt, spuit leeg maken, en er weer op. nu gewoon het remhendel keer op keer indrukken, de weerstand van de spuit doet net hetzelfde als bij de nippel open/toe doen : voorkomen dat bij hendel lossen de vloeistof weer aangezogen wordt. als je geen luchtbellen meer ziet, nippel toe draaien en hardheid hendel testen.
indien niet ok, nippel weer openen en RUSTIG de spuit induwen zodat de vloeistof langs de klauw weer naar het reservoir geduwd wordt. daarna weer testen. indien nog niet ok : hendel inknijpen en banjo aan hoofdremcylinder lossen en weer toedraaien voor hendel lossen.
 
ik heb het nog niet uitgevoerd omdat ik deze als laatste optie heb

ik zou willen weten of de andere methode mogelijk is omdat ik met deze meer bekend ben en ook makkelijker is de vraag is mij is het toen niet gelukt door een of andere rede en zoek bevestiging door andere mensen die het hebben geprobeerd en of het wel gelukt is
 
ik zou willen weten of de andere methode mogelijk is omdat ik met deze meer bekend ben en ook makkelijker is de vraag is mij is het toen niet gelukt door een of andere rede en zoek bevestiging door andere mensen die het hebben geprobeerd en of het wel gelukt is

Ik snap niet dat je voor motorremmen de zelfde instructie wilt gebruiken als voor fietsremmen?
Daarbuiten zou de methode in het filmpje ook op motoren van toepassing kunnen zijn, Als je google gebruikt of youtube en zoek op 'reverse bleeding', dan krijg je ongeveer het zelfde idee volgens mij.

Aan de andere kant, waarom ingewikkeld doen, als het ook makkelijk kan? De ouderwetse methode van 'pompen tot je druk hebt, hendel ingeknepen houden terwijl je de nippel opendraait, vloeistof laten lopen, nippel dichtdraaien en herhalen' werkt perfect om je remvloeistof te verversen. Op tijd je reservoir bijvullen en blijven herhalen tot je de verse vloeistof uit de nippel krijgt. Dit herhaal je voor beide klauwen en je bent klaar.

Wat ik zelf nogal eens doe, misschien iets makkelijker, is de vloeistofspuit leeg aan de nippel hangen (ingedrukt!), en dan trek je de vloeistof door het systeem heen. Als er alleen nog maar verse vloeistof uit komt wil ik nog altijd 'ouderwets' ontluchten, daar dit de simpelste en meest betrouwbare manier is.

De methode in jouw filmpje gebruik ik alleen om een leeg systeem te vullen. Als er geen vloeistof meer aanwezig is, is dat een makkelijke manier om snel druk te krijgen. Vervolgens, je raadt het al, ontlucht ik altijd nog ouderwets om zeker te zijn dat het goed gaat.

Oja, nog een tip: als je net je systeem hebt gevuld, laat hem dan gewoon een half uurtje staan. Lucht vindt zijn weg naar boven en verzamelt, wat het een stuk makkelijker maakt. Een aantal keer knijpen in de hendel met een open rempotje en je ziet de luchtbelletjes naar boven komen.
 
reacties,reacties,reacties en geen antwoord op de vraag 😂 reageer dan niet als ik dat andere eerst had willen proberen had ik dat gedaan als de"traditionele" manier zou functioneren dan had ik dat gedaan 😂

" leeg aan de nippel hangen (ingedrukt!), en dan trek je de vloeistof door het systeem heen" dit is toch ook wat je doet met reverse bleeding alleen je duwt de vloeistof er doorheen in plaats van trekken ?????

"laat hem dan gewoon een half uurtje staan. Lucht vindt zijn weg naar boven"
1 reden voor reverse bleeding

"waarom ingewikkeld doen, als het ook makkelijk kan? De ouderwetse methode van 'pompen tot je druk hebt,"
dus op een spuit duwen en al je vloeistof in een minuut vervangen is ingewikkelder dan pompen?😅

"De methode in jouw filmpje gebruik ik alleen om een leeg systeem te vullen."
klopt ook geen hond van wat je daar zegt

maar goed antwoord geven op een vraag schijn niet echt het sterkste punt te zijn op dit forum dat heb ik 6 jaar geleden ook al gemerkt 😂
 
Ik ben hier niet degene die z'n remmen niet ontlucht krijgt _O- .

En volgens mij heb ik je vraag vrij letterlijk beantwoord:

Daarbuiten zou de methode in het filmpje ook op motoren van toepassing kunnen zijn, Als je google gebruikt of youtube en zoek op 'reverse bleeding', dan krijg je ongeveer het zelfde idee volgens mij.

Dus, nog duidelijker: ja, het wordt bij motoren ook gedaan en is mogelijk.
 
reacties,reacties,reacties en geen antwoord op de vraag 😂 reageer dan niet als ik dat andere eerst had willen proberen had ik dat gedaan als de"traditionele" manier zou functioneren dan had ik dat gedaan 😂

" leeg aan de nippel hangen (ingedrukt!), en dan trek je de vloeistof door het systeem heen" dit is toch ook wat je doet met reverse bleeding alleen je duwt de vloeistof er doorheen in plaats van trekken ?????

"laat hem dan gewoon een half uurtje staan. Lucht vindt zijn weg naar boven"
1 reden voor reverse bleeding

"waarom ingewikkeld doen, als het ook makkelijk kan? De ouderwetse methode van 'pompen tot je druk hebt,"
dus op een spuit duwen en al je vloeistof in een minuut vervangen is ingewikkelder dan pompen?😅

"De methode in jouw filmpje gebruik ik alleen om een leeg systeem te vullen."
klopt ook geen hond van wat je daar zegt

maar goed antwoord geven op een vraag schijn niet echt het sterkste punt te zijn op dit forum dat heb ik 6 jaar geleden ook al gemerkt 😂
Dat lucht op toch . Beetje tikken tegen de leidingen remklauw en reservoirs wil ook wel eens helpen als je nieuw afvult
 
reacties,reacties,reacties en geen antwoord op de vraag 😂 reageer dan niet als ik dat andere eerst had willen proberen had ik dat gedaan als de"traditionele" manier zou functioneren dan had ik dat gedaan 😂

" leeg aan de nippel hangen (ingedrukt!), en dan trek je de vloeistof door het systeem heen" dit is toch ook wat je doet met reverse bleeding alleen je duwt de vloeistof er doorheen in plaats van trekken ?????

"laat hem dan gewoon een half uurtje staan. Lucht vindt zijn weg naar boven"
1 reden voor reverse bleeding

"waarom ingewikkeld doen, als het ook makkelijk kan? De ouderwetse methode van 'pompen tot je druk hebt,"
dus op een spuit duwen en al je vloeistof in een minuut vervangen is ingewikkelder dan pompen?😅

"De methode in jouw filmpje gebruik ik alleen om een leeg systeem te vullen."
klopt ook geen hond van wat je daar zegt

maar goed antwoord geven op een vraag schijn niet echt het sterkste punt te zijn op dit forum dat heb ik 6 jaar geleden ook al gemerkt 😂

Je kan, als je wat langer wil blijven rondhangen op het forum, proberen, ook al weet ik dat dat heel moeilijk is, iets aardiger te doen.
Het is zeker niet moeilijker als een remmetje ontluchten.

om terug te komen op jouw oorspronkelijke vraag, ja, de methode uit jouw filmpje werkt bij een conventioneel remsysteem, waarom het jou jaren geleden niet gelukt is weet ik niet, misschien heb je de nippel niet ver genoeg open gedraaid of zat het gaatje verstopt.
 
Zo moeilijk is het allemaal niet.

1666098045890.png



En nu aan de bak!

"maar goed antwoord geven op een vraag schijn niet echt het sterkste punt te zijn op dit forum" :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan