Voorrem vast na vervangen remvloeistof

tedje

Die hard MF'er
25 feb 2004
712
162
Zaanstad
Nadat ik meerdere topics over het vervangen van remvloeistof had doorgelezen, ben ik gisteren met mijn VFR750 aan de slag gegaan.
Na eerst alle oude vloeistof eruit gehaald te hebben, had ik gelezen dat het slim was om met behulp van een injectiespuit van onderaf de nieuwe vloeistof erin te doen.
Dit lukte echter voor geen meter, dus uiteindelijk heb ik het op de ouderwetse manier van bovenaf gevuld.

Toen een potje met een laagje nieuwe vloeistof gevuld en een doorzichtig slangetje erin, en de boel ontlucht dmv rem inknijpen, nippel open, nippel dicht en remhendel weer lossen.
Uiteindelijk kwam er alleen nog maar schone vloeistof zonder lucht uit de nippel, dus alles zag er goed uit. Wel had ik het idee dat ik mijn remhendel verder moest inknijpen als voorheen met mijn oude vloeistof, maar hier ben ik niet zeker van. :?
Tot slot heb ik mijn remhandel met een bandje vastgezet, en een nachtje zo laten staan.

Vandaag echter haalde ik het bandje van mijn remhandel af, en toen bleek dat ik mijn remhandel nog maar een klein stukje kon inknijpen. Goed hard! dacht ik eerst nog, maar toen ik mijn voorwiel wilde ronddraaien bleek dat deze bijna niet rond wil omdat mijn rem aanloopt. :(

Komt dit nu omdat mijn remblokken blijven plakken doordat de zuigers vastzitten, of heb ik er teveel druk opgezet ofzo?(kan dat wel?) Het niveau van de nieuwe remvloestof is goed, en ook bij het opnieuw ontluchten kwam er geen lucht meer uit.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
kzou het zo ff ook niet weten misschien zit je remvloeistofpotje te vol?
en zou idd je cilinders kunnen zijn die stroef lope maar ja dan zou je er eerder ook last van moeten hebben.
kweet niet of er op jou hendel zelf ook nog een ontluchtingnippel zit maar anders kan je je hendel zelf ook nog ff ontluchten..
 
kzou het zo ff ook niet weten misschien zit je remvloeistofpotje te vol?
en zou idd je cilinders kunnen zijn die stroef lope maar ja dan zou je er eerder ook last van moeten hebben.
kweet niet of er op jou hendel zelf ook nog een ontluchtingnippel zit maar anders kan je je hendel zelf ook nog ff ontluchten..

Op mijn hendel zelf zit geen ontluchtingsnippel, het potje zit niet te vol maar keurig net onder max.
Het vervelende is dat mijn motor al een maand of drie ongebruikt in de schuur staat, dus of de remmen voor het verversen van de vloeistof al vast zaten weet ik niet.
 
Duw even je remblokken van elkaar en rem dan weer totdat de blokken weer aanliggen.
Misshien hebben de blokken te weinig speling gejkregen op de schijf door het vastzetten met tyrap.
 
Op mijn hendel zelf zit geen ontluchtingsnippel, het potje zit niet te vol maar keurig net onder max.
Het vervelende is dat mijn motor al een maand of drie ongebruikt in de schuur staat, dus of de remmen voor het verversen van de vloeistof al vast zaten weet ik niet.

okay ja als hij 3 maanden heeft stil gestaan dan zullen het denk ik idd de cilinders zijn (misschien ook nog met pekel gereden??) beste kan je dan ff klauw eraf halen en je cilinders beetje schoonmaken en ff indrukken.
dan ff kijken wat hij doet.
 
Duw even je remblokken van elkaar en rem dan weer totdat de blokken weer aanliggen.
Misshien hebben de blokken te weinig speling gejkregen op de schijf door het vastzetten met tyrap.

Goeie tip en de meest waarschijnlijke optie.

Een andere optie is dat je zuigers toch te veel gecorrodeerd zijn en daardoor vast zijn gaan zitten.
Nog een optie is dat er troep in het ontluchtingsgaatje van je remcylinder (op je stuur) is komen te zitten.
 
Duw even je remblokken van elkaar en rem dan weer totdat de blokken weer aanliggen.
Misshien hebben de blokken te weinig speling gejkregen op de schijf door het vastzetten met tyrap.

Dan kan ik morgen wel proberen, alleen denk ik niet dat ik de blokken terug kan duwen zonder de remklauwen eraf te halen?
Klopt het dat het vloeistofniveau in het potje dan hoger wordt?


Edit: De kans dat er troep in het ontluchtingsgaatje van mijn potje is komen te zitten is klein. Toen ik eerst van onderaf met de injectiespuit wilde vullen, zag je in het begin wel keurig de vloeistof in het potje lopen, en ik ben er vrij zeker van dat er geen troep is ingekomen.
 
Laatst bewerkt:
Dan kan ik morgen wel proberen, alleen denk ik niet dat ik de blokken terug kan duwen zonder de remklauwen eraf te halen?
Klopt het dat het vloeistofniveau in het potje dan hoger wordt?
Als het niet makkelijk gaat zou ik er even de klauw afhalen.
Natuurlijk komt de vloeistof dan in je reservoir maar als je weer remt gaat het weer terug.
 
Edit: De kans dat er troep in het ontluchtingsgaatje van mijn potje is komen te zitten is klein. Toen ik eerst van onderaf met de injectiespuit wilde vullen, zag je in het begin wel keurig de vloeistof in het potje lopen, en ik ben er vrij zeker van dat er geen troep is ingekomen.

Maar het kost écht niets om het ff te controleren......
 
Maar het kost écht niets om het ff te controleren......

Heb vanavond, na het opmerken van het vastzitten van de remmen, nog een keer ontlucht met een slangetje in een potje. Ook nu kwam er alleen maar vloeistof uit, dus dat zou volgens mij inhouden dat er niets verstopt zit of nog lucht inzit.
Ga morgen toch maar naar allebei kijken: remblokken terug duwen en in potje kijken.

Zouden ze dat soms bedoelen met een pottekijker? :+
 
Dat ontluchtingsgaatje ga je zo niet zien.....

Voor het geval de boel toch te vol zit: ff deksel van het potje en dan de zuigers terug drukken. Zorg wel dat je een doek oid om het potje legt, remvloeistof is agressieve meuk.

Lucht in je leiding kan het niet zijn, de moeite van ontluchten kan je je besparen. Dan blijven je zuigers zéker niet strak op de schijven hangen.
 
Laatst bewerkt:
Heb zojuist mijn linker voorrem eraf gehaald, en met behulp van een wigje de blokjes teruggeduwd.
Het was even prutsen, maar uiteindelijk wilden ze een stukje terug. De zuigers kon ik slecht zien, maar wel viel me op dat de twee "geleidepennen" waar de blokjes overheen glijden vol met aangekoekte troep zaten.
Ik heb deze zoveel mogelijk schoongemaakt, en de remklauw weer teruggeplaatst. Bij het rondraaien van het wiel lijken de blokken nu weer vrij te lopen, ook na enkele keren remmen.
Ga van het weekend een stuk rijden om te kijken of ze vrij blijven lopen. Ik ben bang dat ik er anders niet onderuit kom om de complete remklauw(en) te demonteren,en de hele boel te reviseren.
 
klauw eraf, zuigers naar buiten pompen tot waar de aanslag zit
en die aanslag met een ''lintje'' schuurpapier (korrel 600) eraf schuren.

zuigers voorzichtig weer terugduwen.

bedenk ook wel, dat als je remblokken versleten zijn
er minder vloeistof in het potje boven zit (dit zit dan natuurlijk achter de zuigers)
als je dus nog maar de helft remvoering hebt en je vult het potje tot de max,
zit er dus teveel olie in .
 
Om een beetje off topic te gaan.. wat is eigenlijk de juiste manier om de remvloeistof te vervangen? Toen ik van de zomer in een motogarage stond mee te helpen ging het alsvolgt:
(alvast mijn excuses voor mijn huis-tuin en keuken technische benamingen)
- Een rubberen slangetje bevestigen op de nippel aan de remklauw en eindigend in een opvangbakje. Nippel opendraaien en bovenaan in het remvloeistof reservoir kijken hoe het niveau daalt terwijl je pompt met de rem. Wanneer het reservoir bovenaan nog slechts een bodempje heeft staan, uitkuisen.
-Ondertussen ook in de gaten houden of de vloeistof die door de slang wordt gepompt nog steeds vies is, of dat de verse vloeistof er al door komt. En in het reservoir zien dat je nieuwe vloeistof toevoegt voordat de oude uit het zicht is (om geen luchtbellen te krijgen)
- Eindigen zoals Tedje aangeeft, om de laatste restjes lucht eruit te krijgen en opletten dat wanneer de nippel dicht is, heel voorzichtig te knijpen om te vermijden dat de vloeistof uit het reservoir spuit.
-En klaar, geen nachtje laten staan.

Graag jullie mening, mij lijkt het eenvoudiger zo, dan met een injectiespuit te moeten werken..plus lijkt me eerst alles leeg en dan pas nieuwe vloeistof toevoegen ook vreemd.
 
weet je zeker dat je zuiger in de pomp helemaal terug komt? Als dat niet zo is kan het zijn dat het er een gaatje niet open gaat en de olie niet terug in het reservoir kan bij het lossen van de remmen.
Je zou een mm of 2 speling op je remhandle moeten hebben. (tussen handle en zuiger dus)

Verder snap ik niet waarom je je remsysteem eerst helemaal leeg haalt bij verversen.
Ik doe altijd slang aan de nippel (die open staat) en dan pompen en steeds het reservoir bijvullen totdat het helemaal ververst is. Scheelt het gekloot met ontluchten.
 
weet je zeker dat je zuiger in de pomp helemaal terug komt? Als dat niet zo is kan het zijn dat het er een gaatje niet open gaat en de olie niet terug in het reservoir kan bij het lossen van de remmen.
Je zou een mm of 2 speling op je remhandle moeten hebben. (tussen handle en zuiger dus)

Verder snap ik niet waarom je je remsysteem eerst helemaal leeg haalt bij verversen.
Ik doe altijd slang aan de nippel (die open staat) en dan pompen en steeds het reservoir bijvullen totdat het helemaal ververst is. Scheelt het gekloot met ontluchten.


:^

dat is idd de makkelijkste manier, gewoon de oude remvloeistof doorpersen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan