Voorrem vast, rem hendel erg strak

Sjaapmeister

MF'er
3 jul 2009
75
0
Nijmegen
Vandaag zou ik een stukje toeren op mijn Honda CX-500 ('81) maar na een ferme rem-actie voelde ik de voorrem aardig aanlopen, ben toen maar voorzichtig huiswaarts gereden (was nog geen 2 km weg). Maar ongeveer 100 meter voor mijn huis vond ik het gevaarlijk worden en heb ik hem langs de weg gezet. De honda staat nu 100 meter verderop en de voorrem zit nu zo strak dat ik hem niet meer naar huis krijg.
Ik heb even de zoek functie van MF gebruikt en een aantal threads gevonden. Dat er vuil op/in de hoofdcilinder zit en de rem laat aanlopen, en dat vervolgens de remvloeistof warm wordt en uitzet lijkt wel erg op mijn verhaal (vanaf het moment dat ik merkte dat deze aanliep remde deze ook steeds sterker).
Ik heb zelf pas net mijn rijbewijs en nog weinig sleutel ervaring. Een revisie van de remmen zit er waarschijnlijk toch wel aan te komen (hierover heb ik behoorlijk wat threads gevonden). Maarrrr
Hoe krijg ik die motor de laatste paar meters naar huis?
Kan ik ergens de druk laten ontsnappen?

Beetje lamme vraag, maar ik weet het echt niet en mijn reguliere hulp-lijnen geven geen thuis.
Eventuele andere ideen over de oorzaak zijn ook welkom!
 
Even met wat hulpmiddelen je remklauwen weer terug drukken, van de schijf af. Pas wel op dat je niet je blokken/klauwen/schijven beschadigd.

En dan idd die remmen reviseren. Achter zal dan wss ook geen kwaad kunnen. En tipje voor een volgende keer, als je al merkt dat hij voor niet helemaal goed werkt gebruik je die even zo min mogelijk en alleen achter.
 
Laatst bewerkt:
je kunt gewoon een paar klappen tegen de klauw geven, zodat de zuiger weer iets naar binnen gaat.
dit gaat vaak al met je schoen.
als dat niet helpt gebruik je een kunstof hamer of een gewone hamer met een stuk hout ertussen.
maar let wel op, dit is wel een geval van gedoseerd toegepast geweld.
 
Je kunt inderdaad proberen om de remzuiger terug de klauw in te drukken.
Het lijkt me alleen lastig om dit zo tedoen waar de klauw er nog opzit. Er zit blijkbaar ook nog wat druk op het systeem, dan zou je hem daar nog extra doorheen moeten duwen.

Je kunt ook wat remvloeistof aftappen bij je remklauw.
Hiervoor pak je een slangetje en doe je deze om de aftapnippel heen, de nippel los draaien en de remvloeistof opvangen in een bakje.
Remvloeistof is heel agresief, poets dit dus meteen af als je wat knoeit.

Hierna moet je natuurlijk wel weer ontluchten en nieuwe vloeistof toevoegen, maar ik neem aan dat je de remmen toch wel gaat reviseren.

Succes!
 
Wouw, super reacties zo snel!
Ik zal eens kijken of de boel al een beetje afgekoeld is en dan kijken of ik de blokjes van de schijven af kan 'motiveren'.
Als de motor weer terug in zijn nestje is eens gaan kijken wat de precieze oorzaak was. Het zal een leerzame ervaring zijn, ben allang blij dat ik het door had en niet doorgereden ben moet er niet aan denken dat zoiets gebeurd bij 80kph.
Zo terug.
 
Hij is weer thuis, na afkoelen kon er weer gereden worden, ik heb hem voorzichtig terug gereden. Ik kreeg niet echt beweging in de remblokjes dus hij loopt nog steeds behoorlijk aan. Schijf was handwarm na een ritje van 100 meter (zonder de voorrem te gebruiken uiteraard!). Ik ga nu de remmen eens opensleutelen. Ben benieuwd wat ik aantref.
 
controlleer eerst even de gangbaarheid van de remzuigers in de remtangen.
eventueel met opengedraaide ontluchtingsnippel.
als dat allemaal soepel gaat begin dan maar met het schoonmaken van de hoofd rempomp.

die cx'en staan vaak lang stil en dan slibt alles een beetje dicht.
kwestie van zuigertje eruit halen en het compensatie gaatje goed schoonmaken. (gaatje waardoor de vloeistof terug stroomt)
 
Goed,
Heb nu de remvloeistof afgetapt en een klauw helemaal los gemaakt. Wat opvalt is dat de cilinder van de remklauw met de hand niet te bedienen is (klauw is helemaal los, zit geen vloeistof meer in, banjo los en ontluchtingsnippel open). Ik had hem een heel eind eruit gepompt toen er nog vloeistof in het systeem zat (niet helemaal, ik wou geen kliederboel), maar ik krijg hem nu met de hand niet verder uit de klauw. Heb hem uiteindelijk met een lijmklem terug geduwd tot zijn originele stand, de klauw weer in elkaar gezet en terug op de motor geplaatst.
De rem pomp heb ik ook uit elkaar gehaald. Remlicht schakelaar los, hendel eraf, reservoir eraf, hele pomp-unit van het stuur af gehaald. De boel schoongemaakt met een tandenborstel (zat een hele hoop prut onder het reservoir, echt donkerbruine drab). Na assemblage een klein beetje remvloeistof erin en kijken of hij het goed doorpompt, maar het niveau van de vloeistof zakt helemaal niet, en er komt ook niks uit bij de aansluiting (banjo is los). Lijkt erop dat ik een deel van de drab in de pomp heb gepoetst en dat deze nu helemaal verstopt zit ofzo.
Kan ik deze nog verder uit elkaar halen?
Het pomp systeem zelf bloot leggen of op een andere manier schoonmaken?
Als iemand een idee heeft, thanks!
 
De volgende keer niet bang zijn voor een kliederboel: beter de cilinder eruit pompen dan er met tangen oid op los gaan. De cilinder is voorzien van nog een laagje metaal opdat vuil er minder grip op heeft: beschadig deze laag en je bent de sjaak!

hier is mijn how-to voor een enkelzijdige tweezuigerremklauw.
 
Goed,
Heb nu de remvloeistof afgetapt en een klauw helemaal los gemaakt. Wat opvalt is dat de cilinder van de remklauw met de hand niet te bedienen is (klauw is helemaal los, zit geen vloeistof meer in, banjo los en ontluchtingsnippel open). Ik had hem een heel eind eruit gepompt toen er nog vloeistof in het systeem zat (niet helemaal, ik wou geen kliederboel), maar ik krijg hem nu met de hand niet verder uit de klauw. Heb hem uiteindelijk met een lijmklem terug geduwd tot zijn originele stand, de klauw weer in elkaar gezet en terug op de motor geplaatst.
De rem pomp heb ik ook uit elkaar gehaald. Remlicht schakelaar los, hendel eraf, reservoir eraf, hele pomp-unit van het stuur af gehaald. De boel schoongemaakt met een tandenborstel (zat een hele hoop prut onder het reservoir, echt donkerbruine drab). Na assemblage een klein beetje remvloeistof erin en kijken of hij het goed doorpompt, maar het niveau van de vloeistof zakt helemaal niet, en er komt ook niks uit bij de aansluiting (banjo is los). Lijkt erop dat ik een deel van de drab in de pomp heb gepoetst en dat deze nu helemaal verstopt zit ofzo.
Kan ik deze nog verder uit elkaar halen?
Het pomp systeem zelf bloot leggen of op een andere manier schoonmaken?
Als iemand een idee heeft, thanks!


de rempomp door spoelen met spiritus
net als je remleiding
die zuiger er wel ff uit halen nog en gangbaar maken.
 
Ik zeg combi van de twee bovenstaande:

1. doorspoelen vanaf het reservoir, wel even late verdampen, voor het vullen

2. van onderaf met een injectiespuit (apotheek, kost een euro of zo) en een stukje rubber slang (paar euro bij motorzaak) opnieuw vullen

Mocht 1 niet lukken, dan master cilinder nakijken (zie how to).

Even terzijde: ik zou die zuigers er toch even uit willen hebben om te checken en schoon te maken. Tevens de rubber dichtingen nakijken/vervangen (japparts heeft veel revisiesetjes).

Laatste tip: koop je Dot 3/4 bij de automaterialenhandel. Gewoon een halve liter, kost om en de nabij een tientje, en dan heb je iig genoeg voor doorspoelen/zuigers er uit persen/opnieuw doen enz..
 
Terug
Bovenaan Onderaan