Voorrem verankeren aan spatbordboutgaten?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo, technische brikkenvraag!

Ik heb een voorvork met deze m6-spatbordboutgaten:

1.jpg


En ik heb een voorwiel met remtrommelplaat met zo'n sleuf ter verankering:

2.jpg


En het leek me wel mooi om dat op deze manier op te lossen: (snelle schets)

3.png


Dus een stalen plaat met een opgelast stuk wat in de remplaatsleuf valt.

Mijn vraag: verstandig zo? Het is toch je voorrem hè.. Iemand ervaring met deze of een andere manier?

Jurrien
 
Dat lijkt mij niet echt verstandig. Ik denk dat die twee draadgaten daar niet geschikt voor zijn.
En optisch lijkt het me niet mooi, door die lange plaat.
 
lijkt mij ook geen probleem.
zo sterk is die trommelrem nou ook weer niet.

als de m6 boutjes nu dichtbij de nok hadden gezeten dan was het een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Ik zeg doen zo! Staal is natuurlijk gruwelijk sterk. En zeker als het zo op afschuiving wordt belast....
Je moet even goed kijken welke dikte staal je neemt en hoever die nok uitsteekt, want die zorgt voor een moment en daarmee een buiging in het staal.

Die 2 M6 bouten zou ik me als laatste zorgen over maken.

Succes ermee!

Later, loek
 
waarom wil je dat? Een echte vork met echte rem kost 2 knaak vijftig
 
dat gaat best, gewoon doen het is nou niet werelds meest krachtige trommelrem als ik het zo bekijk. trouwens bij heel veel cafe racers zit het (bijna) precies zo:
full
 
Goedenavond,

Ik zeg doen zo! Staal is natuurlijk gruwelijk sterk. En zeker als het zo op afschuiving wordt belast....
Je moet even goed kijken welke dikte staal je neemt en hoever die nok uitsteekt, want die zorgt voor een moment en daarmee een buiging in het staal.

Die 2 M6 bouten zou ik me als laatste zorgen over maken.

Succes ermee!

Later, loek
Inderdaad, die stalen plaat gaat wel torderen zo. De belasting is dus heel anders dan zo'n strip die weer met een bout in de remplaat vastzit. Iemand die iets zinnigs kan zeggen over plaatdikte?
 
dat gaat best, gewoon doen het is nou niet werelds meest krachtige trommelrem als ik het zo bekijk. trouwens bij heel veel cafe racers zit het (bijna) precies zo:
[afbeelding]

Het is inderdaad niet zo'n krachtige rem. 130mm, dus bijna bromfietsmaat.
Maar die strip op de foto wordt alleen op trek belast. Bij mij wordt er tegen de opgelaste nok geduwd en daardoor de plaat op torderen belast. Heel anders. Daar zitten m'n voornaamste twijfels.
 
Als je het niet vertrouwt maak je toch een nok bovenaan de plaat zodat de kracht tegen de vork aan komt en de boutjes alleen voor op zijn plaats houden zijn?
 
Het is inderdaad niet zo'n krachtige rem.
Daar zou ik me ook wel een beetje zorgen over maken. Je kunt nog zo goed vooruit kijken, er komt een moment dat een automobilist z'n maat 46 op het rempedaal plant en dan heb je toch een probleem. Vier wielen, rembekrachtiging enz, dat staat je voorligger snel stil....

Of die maat 46 gaat op het gas en de auto draait voor je de weg op, ook dan is het wel fijn als je snel wat snelheid kwijt kunt raken...

Just my 2 cents, veel succes met je project verder en fijne feestdagen :)
 
Ik was ook van plan dit te doen op mijn bike. Dit met een dubbele trommel van een Guzzi.

Gewoon doen! Je kunt wel je voorpoot eens checken op haarscheurtjes in het aluminium maar normaal kan het er gewoon tegen hoor.

Die bout linksboven bij mij dient zelfs specifiek om een trekstang aan te hangen die ergens van de voorpoot wordt afgetapt.
w05rae.jpg
 
Ok, ik ga het gewoon proberen.
Vraagje, kan het net zo goed van aluminium zijn? Lijkt me wel mooier namelijk.
 
Ok, ik ga het gewoon proberen.
Vraagje, kan het net zo goed van aluminium zijn? Lijkt me wel mooier namelijk.
je gaat veel werk in een @#$% rem stoppen.

Pak op zijn minst een 2 leading shoe trommel en dan liefst van een straat motor en niet van een off road, want de remmen van een off road zijn sowieso al minder. De XL500s rem die je wil gebruiken werd al vervangen door een 2 leading shoe in 1981 op de xl500r en zelfs die deed niets.

plaatje xl500r rem
4f450530d166a_IMG5369.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik waardeer alle bezorgdheid, maar ik kan heel goed inschatten met welke rem ik wel of niet durf te rijden.
Laat het even over de techniek gaan, want ik vind nu even belangrijker dat m'n remplaatverankering niet kapot gaat.

Dus aluminium ten opzichte van staal, kan dat net zo goed?
 
Ik waardeer alle bezorgdheid, maar ik kan heel goed inschatten met welke rem ik wel of niet durf te rijden.
Laat het even over de techniek gaan, want ik vind nu even belangrijker dat m'n remplaatverankering niet kapot gaat.

Dus aluminium ten opzichte van staal, kan dat net zo goed?

voor jou zou een apk moeten bestaan.

je kan zeker ook goed inschatten hoeveel je kan zuipen en daarna motorrijden?
 
Waar slaat dat in godsnaam nu weer op? :/

Ik heb allerlei redenen om wél voor deze rem te gaan, met als voornaamste: ik vind hem mooi. Bovendien ook een sterke reden: hij ligt hier al. Ohja en ook: hij past. Bovendien komt hij op een toerfiets die niet zo veel kilometers gaat maken en al helemaal niet zo hard gaat rijden dat enorm goede remmen noodzakelijk zijn. Dan pak ik wel een motor met goede remmen hier.
Als je een xl500-rijder op straat tegenkomt, spreek je hem dan ook aan over zo'n remmen en blijf je dan ook zo doordrammen?
 
-O- beetje botte en flauwe reactie......
Begrijp wel de bedoeling erachter maar om het nu zo uit te drukken.....

Persoonlijk zou ik voor rvs plaat en nok gaan, gezien het buigen en torderen.

Mocht het remmen je toch tegenvallen kun je alsnog op zoek gaan naar een andere trommel.

Het gaat om het bouwen hier incl het leerproces.
 
Maar belangrijkste is veiligheid "niet veel rijden en niet zo hard " tellen hier niet mee je zult moeten remmen als het nodig is soms wat minder maar soms wat meer en dan moet het wel werken.
Persoonlijk zou ik het niet durven als ik de dikte van die alu buisje's op de vork zie dan zou ik er geen veel betere trommel aan durven hangen.
Dus denk na over wat je doet en of het veilig is en uit een aantal reactie's hier proef ik dat er meer mensen zo over denken.
 
ik zou ook een iets betere rem pakken, je rijdt er een stuk lekkerder mee :Y nou wil ik niet zeggen dat mijn koektrommeltjes zoveel beter remt :N

het gaat om de vraag of het wel of niet wil ( . )

ja, dat wil best. en net zoals je kunt zien op de foto van sidecarracing@ heeft de triton net zoiets (gebruikt alleen een bout ophanging ipv sleuf) en is van alu dus dat kun je ok gebruiken, let er dan wel op dat je er geen verzwakkingen in maakt. ik heb ook wel eens rvs gebruikt (wel glans geen eeuwig poets werk) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan